Jump to content

Avfyre .222 Rem i .223 rem kammer?


WinchesterM94

Recommended Posts

Dersom du vil prøve det så ekspander halsen til opp mot 6 mm og kjør dem i 223 die, da får du en kant som hindrer at hylsen kommer for lang frem i kammeret. Jeg har ikke prøvd, men tror det vil være sikkert nok, men du vil nok få endel hylser som sprekker. Jeg ville ladd med lett kule og svært moderate ladninger. OG BRUKT BRILLER NÅR JEG SKJØT DEM.

Hør om andre på kammeret har prøvd tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

.223 har en god del kortere hylsehals, samtidig som lengden er 2 mm lengre enn .222. I tillegg er .222 tykkere der hylsehalsen begynner enn .223. .223 er altså litt slankere. Prøv å kamre en .222 i .223 før du begynner å lade i hvertfall! Bedre å selge dem og få tak i .223-hylser. De koster jo ikke stort.

 

Her er en tegning fra en annen tråd om .222/.223:

 

kammertegning222rem223rxp0.jpg

Håper ikke Bamrud går til sak pga kopieringen av bildet! :oops:

 

Dersom du heller vil gi dem bort, så send dem til meg! :mrgreen:

 

Edit: Hylsehalsen må strekke seg 2,8 mm i kammeret for å bli forvandlet til .223! De "nye .223-hylsene" hadde jeg neppe turt å bruke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er litt intressant dette.

 

Skulle ikke forundre meg om dette kan fungere, men har ikke prøvd eller studert det.

Tar gjerne 10-20 hylser i posten som kan brukes til testing. Send eventuelt PM.

 

PS! Det hadde faktisk vært intressant å lese innlegg fra noen som har prøvd og

presse eller skyteforme i 'dette' konkrete tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Det går da fint ann å foreta en "fireforming" av hylsene til .223. Det har da vært gjort siden hjemmeladningens morgen. Særlig hvis tilgangen til messing kanskje var litt knaper.

Men nå? Ser egentlig ikke vitsen med det så lenge riktig tomgods er rikelig tilgjengelig.

Er vel mer ett uttrykk for å finne på noe å pusle med, og det er jo greit. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette kan bli perfekte 223 hylser (som du slepper å trimme) bare man får tatt riktig vurdering på om man bør skyteforme først eller om man kan ta det i en go med moderat ladning.

 

Slike problemstillinger skulle det vært mere av. Dette er jo intressant. Har ingenting med økonomisk gevinst, men

heller at man øker sin viten om hva som kan gjøres og hva man kan pusle med.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke diskusjonen dreier seg om økonomi. Heller hva som er muligt og intressant.

 

Forøvringt, så kan man med litt trigonometri se at det er 6-tusendels mm på radien som

skiller dem på diameter ved 'samme lengde', så jeg er nokså overbevist om at dem kan la seg kamre, så man skal ikke overdrive problemstillingen.

 

Tegningen var i så måte til stor hjelp for å sjekke hva 223 patron diameteren ville vært ved 32,1 mm som er 222 lengden, og der er det lite som skiller. Som sagt 6-tusendeler på radien. Har man et tight kammer og en hylse på max, så blir det 'kanskje' litt motstand. Tror heller det blir unntaket en regelen.

 

Tror dette går smertefritt.........og jeg tror ikke formålet fra trådstarter var og bli fortalt hvor mye han kan betale for 223 hylser, eller at det er det enkleste.

 

Tar glatt et eksperiment på dette om jeg ser noen slike hylser rundt forbi. Send dem gjerne til meg.

Link to comment
Share on other sites

Huff her var det mye grinete folk inne om dagen tåler dere ikke kulda?

 

Er tydligvis ingen som former hylser i dette miljøet lenger alle kjøper seg ferdighylser :mrgreen:

 

Ser ikke dette skulle være være enn å lage 8x58RD hylser av 7,62X54R hylser de er faktisk enda kortere ca 4mm eller noe....

 

Men det kan være det samme jeg trenger hylsene mine i .222 enda og innen den tid jeg skal kjøpe .223 har jeg sikkert funnet på noe annet jeg vil ha :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt poblemet med og fireforme ei 222 hylse til 223. Har ikke prøvd det selv men har forma både 6,5 TCU og 7 TCU ut av 222 hylser der basisen var 223. Mener å huske att hylsene ble litt kortere men en helt annen patron og konstruksjon enn det som blir nevnt her. Tar bare litt tid og koster litt mer enn ei ny hylse men det var vel ikke det som saken gjaldt i dette tilfelfelle.

Blir ikke 222 idiot i allefal sånn som 308 i ei 30-06 pipe i allefall

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva sier politikerne - "man må kunne ha to tanker i hodet samtidig" :mrgreen:

 

Fornuftsmessig har nok ikke dette noe som helst for seg - 223-hylser er minst like tilgjengelige som 222,.

 

Men så er det dette med å gjøre "et eller annet" - simpelthen fordi det er morsomt - utfordrende - eller gir litt positiv utnyttelse av fritid i vintermørket!

 

Jeg har "bare" omformet 30.06-hylser til 9,3 x 62 - men så vidt jeg kan bedømme, er det en mer komplisert operasjon enn denne. Jeg gjorde det ved skyteforming - men jeg beskriver helst metoden pr. PM (noe om ikke å friste folk til å prøve noe som ikke er 100 % sikkert :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...