Jump to content

Ulvejakt


Big Stone

Recommended Posts

Jeg kom over en meget spennende ulvejakthistorie fra Sverige på nordicpredators.com

Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaringer med ulvejakt og om dere vil dele det med oss andre?

 

I såfall hvordan foregår denne jaktformen?

Er det en krevende jaktform? (minner det om gaupejakta)

Ser at det i andre land blir brukt hunder, er det noen som har vært med på noe slikt?

 

Her er ihvertfall linken, om du har glede av en virkelig god jakthistorie :D

http://nordicpredators.com/jaktdagbok_rasmus2.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en meget spennende ulvejakthistorie fra Sverige på nordicpredators.com

Lurer derfor på om det er noen her inne som har erfaringer med ulvejakt og om dere vil dele det med oss andre?

 

 

 

Her er ihvertfall linken, om du har glede av en virkelig god jakthistorie :D

http://nordicpredators.com/jaktdagbok_rasmus2.htm

 

God jakthistorie..?? 150 mann som jakter på en desperat skadeskutt ulv over 3 dager..? Hver sin lyst...

Link to comment
Share on other sites

God jakthistorie..?? 150 mann som jakter på en desperat skadeskutt ulv over 3 dager..? Hver sin lyst...

 

Helt topp at det stiller opp så mange mann! det beviser bare hvor godt mottatt ulven er blant våre naboer, etter min mening et ganske klart politisk tegn til de papirflytterne som forvalter ulven. - de var OT - men måtte bare si det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå mitt første innlegg.... Det jeg ville belyse var om det er en "virkelig god jakthistorie"....? Ser ikke helt at denne formen for jakt skulle være det...

 

Jakta i Sverige er lovlig vedtatt, og jeg har ingenting i mot den, men en kan kanskje være enig i at det gikk litt over styr..? Litt emmen smak i munnen kanskje..?

Link to comment
Share on other sites

 

Jakta i Sverige er lovlig vedtatt, og jeg har ingenting i mot den, men en kan kanskje være enig i at det gikk litt over styr..? Litt emmen smak i munnen kanskje..?

 

Nei, hvorfor det? Skadeskyting skjer dessverre i alle jaktformer. I dette tilfellet driver de ettersøk på en art som har en litt annen atferd enn feks elg, slik at det blir vanskeligere å utføre ettersøket. Når uhellet først er ute syns jeg de gjør en durabelig innsats med å få tatt den skadde ulven. At det blir flere bomskudd under ettersøket er naturlig da man skyver sin egen terskel og skyter i situasjoner hvor man ikke ville avfyrt på friske dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med på ulvejakt her heime for noen år siden. før jakta begynte fikk mi beskje fra jaktleder at vært tredje skudd på ulv endte med bom, de er ganske mye de. men uansett så jaktet mi i to dager før den kom seg ut ifra sperringene som var sotte opp. Så den ble alldri skutt, lovlig ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

God jakthistorie..?? 150 mann som jakter på en desperat skadeskutt ulv over 3 dager..? Hver sin lyst...

 

Skjønner faen ikke hva problemet til til sånne som deg er!

Hvis du er imot ulvejakt, synd for deg!

Liker du ikke linken, drit i å lese den, eller ihvertfall drit i å komme med møkkakommentarer!

Link to comment
Share on other sites

er bra at svenskene nå har bynt og ta ut noe av ulvene, er klar at det er mange som jakter på ulven der nå, men når så mange er felt så fort så kan en undre litt.

noen mener vi ikke skal skyte noe og andre skal skyte alt dette kalles forskjellige ståsted for min del, og vi blir vel bare ikke enige om saken uansett. ulven er vel heller ikke den letteste og jakte på heller så noe utrydding har jeg ingen tro på. og at det er mye tyvjakt som enkelte vil ha det til tror jeg ikke, di fleste ser vel konsekvensene hvis dem blir tatt.

Link to comment
Share on other sites

En "ledene skikkelse" innen Svensk jakt hadde et godt poeng ; "litt vargjakt? Nej tack ! svarte han fordi han mente at ulveproblematikken hadde ødelagt alt hva jat med hund angår, å hive "litt" vargjakt til almuen er et forsøk for å dempe en evtuell kritikk som måtte komme når problemene begynner å tårne seg opp og man forstår at ulv har vi oppetter ørene.

Jeg kan forstå at de som har felt sin varg er i skyene, men dette er vel som å pisse i buksa om vinteren; først varmt, så forbannat kaldt.

 

Jeg kan ikke forstå at det er mulig med så høy dødlighet blandt ulv som det skrives om (scandulv) at det hele tiden popper opp nye individer på plassen etter forgjengeren har reist siste bust, i mine meninger er det her noe som ikke rimer.

 

Hvis man ser på kart på www.vargobs.se på markeringer så behøver man ikke en omfattende utdannelse fra høyskole for å forstå at det ikke er naturlig med så stor konsentrasjon rundt Torsby og omtrent ikke en pelsdott i resten av nordsverige.

 

Hver og en for gjøre seg opp en menig med ulvebestanden, men om noen hadde innført puma og påstått at denne hadde rusla over fra Canada og padlet seg over Beringstredet, hadde jeg selvsagt trodd på det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå at det er mulig med så høy dødlighet blandt ulv som det skrives om (scandulv) at det hele tiden popper opp nye individer på plassen etter forgjengeren har reist siste bust, i mine meninger er det her noe som ikke rimer.

 

Hvis man ser på kart på www.vargobs.se på markeringer så behøver man ikke en omfattende utdannelse fra høyskole for å forstå at det ikke er naturlig med så stor konsentrasjon rundt Torsby og omtrent ikke en pelsdott i resten av nordsverige.

+1

 

Anngående vargobs så er ikke observasjonene der mye å stole på. Mange jegere og grunneiere velger og ikke melde inn observasjoner fordi de ikke vil ha skogen full av aktivister og andre som løper etter gråbein. Dette fordi det blir helt umulig for dem selv å bevege seg i skogen uten å blandt annet bli beskyldt for å drive tyvjakt. Vargobs selv har truet med å legge ned nettsiden fordi de er smertelig klar over at kun et fåtall observasjoner blir meldt inn.

Link to comment
Share on other sites

Syns du 'flyfisher ' har et bra innlegg her og faktisk så er det nesten så vi også i de mest utsatte områder kunne ha hatt et vist uttak i tillegg til det lille vi har hatt for det er flere individer i disse områdene enn det som kommer fram . Våre myndigheter er jo mye i felten og sporer men det er merkelig at ikke flere blir registrert for jegere observerer titt og ofte . Vi jeger er helt klart for dårlige til og rapportere . Bestanden av elg og rein og småvilt er jo så kraftig på nedtur + beitebyr at flere inngrep burde bli tatt .

Kanskje svenskejakten vil bli merkbar !

Link to comment
Share on other sites

Hvis en ser bakover i tid må en jo kunne si at det en god del som skurrer, i Halden hadde de "hybrider" for noen år siden -disse ble riktignok skutt ned, men det viser jo med all sansynlighet at den ulvebestanden som vi har i Sverige og i Norge har fått aktiv bestandshjelp dvs Mennesker har trikset og mixet slik at ønsket om en bestand har gått i oppfyllelse.

 

Hvis det er snakk om utsettelse av ulv så er dette ulovlig, selvsagt vil ingen bekrefte at så er tilfelle fordi det er sterke krefter som er i sving her og mye ressurser er brukt for at varg og vargelina skal kunne forplante seg.

 

Når dette skjedde ble de små kjønnsmodne og var svært så incestiøse og dette ble jo et problem for "mamma&pappa" og svært beleilig kom det en høy og grå hannulv traskende fra Russland.

 

Dette er så til de grader usannsynelig at du må være usedvanlig naiv for å kunne svelge dette rått.

 

Resultatet av slikt, er at respekten for de som forvalter dette faller som et strykjern i brådjupt elvevann og de har i mine øyne ingen troverdighet.

Link to comment
Share on other sites

Bedøvelse betyr jo at ulven i så fall enten er fanget eller skutt med bedøvelsesvåpen. Er det mulig at et vilt individ som våkner opp eller tas frem fra en levendefelle vil parre en hundetispe? Eller la seg bestige av en hannhund?

Det tviler jeg på. Men for all del, lær meg gjerne noe annet.

 

Det er jo kjent at folk eier, eller har eid, slike bastarder. Det må jo bety at valpene er født under menneskelig kontroll. Det overrsker meg om eiere av dyrehager eller forskningsinstitusjoner ville tillate noe slikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er spekulasjoner som er tilbakevist flerfoldige ganger for de som gidder å lete frem materialet.. Noen søk på google om hybrider+østfold så får du svar.. Det som er problemet deres er at dere ikke vil ha svar.. Dere vil suge på deres lille håp om at en forferdelig miljøkriminalitet muligens har foregått med alle myndigheters velsignelse... Akkurat som Lars Toverud...

 

I Østfols tilfelle så var tispa ren ulv, mens hannen var Schaefer.. Ulvehundene det er snakk om var Saarloser, og det fantes et oppdrett på grensen hvor eieren ikke kunne gjøre rede for en del hunder.. xxxxxx (Navn fjernet av Kjell Olav), en kjent ulveaktivist som bor i samme området, har/hadde en slik hund. Alt dette er opplysninger som er meget lett tilgjengelig på nettet...

Link to comment
Share on other sites

@Østerdøl

Jeg er også klar over dette tillfellet i Østfold, det trur jeg de fleste andre som har sett nyheter også har fått med seg. Men det finnes flere hybrider, blandt annet i Skåne, du finner også info om det hvis du gidder å google litt.

Det er også gjort observasjoner av ansatte fra en viss dyrepark ,i områder langt fra denne, hvor det plutselig har dukket opp ulv på samme tidspunkt. Flere personer har observert dette og de er ikke ulvemotstandere. De kjente igjen folkene på tv en stund etter observasjonen og informerte myndighetene om dette. Dette skjedde forøvrig i Glava (Glaskogen) i Sverige. Dette tilfelle ikke er unikt, det går mye slike rykter også i mine hjemtrakter, altfor mange til at jeg velger å ikke tror at de er helt grunnløse.

 

Og til informasjon: Jeg er overhode ingen tillhenger av Toverud og hans ekstreme holdninger. Synes du kan spare deg for slike anntydninger

Link to comment
Share on other sites

 

Og til informasjon: Jeg er overhode ingen tillhenger av Toverud og hans ekstreme holdninger.

 

Er holdningene hans ekstreme, eller er det muligens bare satt i gang en svertekampanje av myndighetene og pro-ulv folk for å få han til å virke ekstreme? Og hvilken av holdningene hans er å regne som ekstreme? :?:

 

Mannen har åpenbart blitt ganske rævkjørt av myndighetene, i og for seg mer en de gidder med både den ene og den andre bokstavgjengen nedi byen, så prioriteringene deres er ganske merklige syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Når dette skjedde ble de små kjønnsmodne og var svært så incestiøse og dette ble jo et problem for "mamma&pappa" og svært beleilig kom det en høy og grå hannulv traskende fra Russland.

 

Dette er så til de grader usannsynelig at du må være usedvanlig naiv for å kunne svelge dette rått.

 

Hvorfor er det så usannsynlig? Ulven er en vandrer, det vet vel alle? Jeg kan selvfølgelig ikke si at det aldri har blitt satt ut ulv, men at det fra tid til annen kommer en ulv rekende sørover sier seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er spekulasjoner som er tilbakevist flerfoldige ganger for de som gidder å lete frem materialet.. Noen søk på google om hybrider+østfold så får du svar.. Det som er problemet deres er at dere ikke vil ha svar.. Dere vil suge på deres lille håp om at en forferdelig miljøkriminalitet muligens har foregått med alle myndigheters velsignelse... Akkurat som Lars Toverud...

 

I Østfols tilfelle så var tispa ren ulv, mens hannen var Schaefer.. Ulvehundene det er snakk om var Saarloser, og det fantes et oppdrett på grensen hvor eieren ikke kunne gjøre rede for en del hunder.

Dette er jo noe som kom etter på. Hovedsaken var jo at de "ville ulvene" som kom til Østfold hadde avvikende adferd, det med "hybrider" var vel mere som et røykteppe for å skjule det første, da motstanden ble heftig mot det halvtamme svineriet(også kalt vill ulv). At politiet valgt å henlegge saken om de manglende ulvehundene, øket jo selvsagt folks tro på det hele.
Link to comment
Share on other sites

At en ulv vandrer er sansynelig, det er timingen som er så "tilrettelagt" at jeg er svært skeptiskt til hele dette ulvbestand spørsmålet.

 

Hvorfor er det i Dalarna og värmland en overpoplasjon i forhold til resten av Sverige, det er ganske utrulig at midt i Sverige tusser det med ulv og resten er det heller magert når det er nettopp her de har vandret etter sigende... henger liksom ikke på greip i det hele tatt.

 

Jeg har ikke studert noe inngående, ikke har jeg noen kjennskap til hvem som er hvem og hvem som er hva heller.

 

Det interesser meg ikke.

 

Heldigvis er jeg utrusta med normalt sunt bodevett og det sier meg at dette er ikke normalt, Noe har hatt en hjelpende hånd med å reetablere ulven

Jeg er heller ikke interessert i å ha ulv heller, vi har heldigvis sluppet å ha dette "mangfolde" rundt husvegga her jeg bor hittil og jeg ønsker det skal fortsette slik. Jeg ser heller ike at vi har areal som er stort nok til å ha en "bærekraftig" (dvs ikke for mye innavl) ulvestamme som ikke er i eller kommer til å bli et problem på sikt.

 

Det er totalt naivt å tro at en ulvestamme holder seg til de tiltenkte områder (politiker vedtak) når elgen er spist opp, da trekker den dit det er mat og som regel er det i søpplekasser i bygda. -DET er den forbannede sannhet og det er eierene av søpplekassene som sitter med svarte-Per.

Link to comment
Share on other sites

Med fare å gjenta meg selv og bomme på målet: At det kom en innvandrende ulv med nye gener til en genmarginalisert flokk, kan forklares med at det faktisk finnes en del ulv som ikke er registrert. En ensom ulv kan vandre langt, og vil sannsynligvis registrere luktmarkeringene i et fremmed revir og samtidig ferske det hvis det er løpetisper i reviret.

En slik forklaring forklarer jo også det noen kanskje synes er merkelig - at det bare skulle finnes ulv i noen relativt konsentrerte områder. De som befinner seg der, vet folk om fordi ulvene er merket, registrert og fulgt opp. Utvandrende valper og dyr som ikke er merket, kan selvsagt parre seg med hvem de vil uten at vi vet noe om det. Sannsynligheten for at det er flere individer enn det som antas som minimumsmål, er opplagt.

"Vår" bestand er en skalk av subbestandene i Finland og Sverige, som igjen trolig er resultat av en stadig økende bestand i russiske områder.

Kort sagt - det er kanskje ikke så merkelig om en innvandrende ulv parrer seg med ei tispe i en incestuøst belastet flokk, fordi det er artenes måte å øke sin utbredelse på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et sakelig innlegg, og det trenger en slik debatt.

 

Men det forklarer ikke fenomenet at det er på et relativt konsentrert område midt i Sverige som "alle" ulvene befinner seg ? hvis de har kommet "beinvegs" fra finnland er det ikke litt rart at det underveis igjenom Sverige ville hatt bestander som hadde stoppet opp og revirhevde områder der ?

 

Eller er det så enkelt at noen prøvde, men falt for fristelsen med Renkjöt og fikk noen sinna scootersjåfører på nakken ?

 

Jeg jaktet i høst litt nord for Østerrsund og her var det ingen som hadde sett noen varg...og det fantes rensdyr også. Dette må jo ligge i "reksla" til de mye omtalte friske genene som har kommet ruslende og ikke ta for seg av dette matfatet er jo for godt til å være sant !

 

Jeg forstår selvfølgelig at ulven er en vandrer og at det til tider kan dukke opp enkeltindivider både her og der ref; Vegårdheiulven for mange år siden.

 

Maradonna scoret et viktig mål en gang og videoer viste at han brukte hånden -Guds hånd ! repliserte ikonet.

 

Jeg er nok sikker på at Ulven har hatt en hjelpende hånd og den kom ikke fra oven

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke forundre meg et sekund om man finner en bitteliten feil, så er det en eller fler som sitter i baret ettertrykkelig.

Og her har Du svaret: http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=5483&avd1=0

 

I tillegg er det utført en SIFO undersøkelse som viser at større delen av den svenske befolkningen inkludert de i byer er positive til ulvejakten:

 

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=5482&avd1=0

 

Men nå er det ikke sikkert at undersøkelse blir offentlig. :?:

Link to comment
Share on other sites

Den svenske ulvejakten får kraftig kritikk i media. (NRK morgensending)

Ulvevalper går igjen uten foreldre etter jakten, skadeskyting og feile individer er skutt.

Dette skulle ikke skje og det kan føre til at jakten ikke blir tilgjengelig for den almene jegerstanden neste år.

 

Det er ikke mulig å avgjøre om det er voksne eller ungdyr du skyter på nå, de er for like til det. Er heller ikke sikker på at eventuelle ungdyr som blir igjen alene ikke vil klare seg. Det er tross alt ikke mer enn 4-5 måneder til de allikevel ville tatt farvel med flokken, de aller fleste av dem.. De sterkeste vil nok klare seg. Skal jeg være enig i noe kritikk, så er det skadeskytinga.. Tror faktisk den kanskje til og med var høyere enn det som har kommet offisielt ut..

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, så tror jeg svenskene har lært litt av denne jakta. En løsning med så mange tusen jegere ute på en gang, har selvsagt sine sider. En ting er at man får fylt kvotene raskt, men det er ikke sikkert dette er den beste måten å gjennomføre en slik jakt på. Noe jeg tror også svenske myndigheter har innsett.

 

Men, det jeg er mest spent på – er hva denne jakta vil bety for den videre utviklingen av ulvestammen. Vil denne jakta føre til at vi nå får flere streifdyr, at flokker splittes opp og finner seg nye revirer – og vil vi på denne måten få enda mer ulv i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Feil individer, er det din mening ?

 

Nei.

 

Jeg så svenske forskere kritiserte miljøvernministeren for ulvejakten på Nrk i dag.

Det kommer helt sikkert igjen på Tv i ettermidag/kveld.

 

Jeg er tillhenger av all lovlig ulvejakt både i Norge og i Sverige, men dette er jakt som blir fulgt med argusøyne så jeg vet ikke hvor lurt det er å haste på for å fylle kvota. :!:

Link to comment
Share on other sites

Den svenske ulvejakten får kraftig kritikk i media. (NRK morgensending)

Ulvevalper går igjen uten foreldre etter jakten, skadeskyting og feile individer er skutt.

Dette skulle ikke skje og det kan føre til at jakten ikke blir tilgjengelig for den almene jegerstanden neste år.

 

Det er ikke mulig å avgjøre om det er voksne eller ungdyr du skyter på nå, de er for like til det. Er heller ikke sikker på at eventuelle ungdyr som blir igjen alene ikke vil klare seg. Det er tross alt ikke mer enn 4-5 måneder til de allikevel ville tatt farvel med flokken, de aller fleste av dem.. De sterkeste vil nok klare seg.

 

Det var satt som en kriterie at det ikke skulle skytes ulveforeldre med årsvalper.

Dette må følges på lik linje med at binne med unger ikke skal felles under lisensjakt på bjørn.

Hvis du sier at det ikke går an å se forskjell er dette ikke i samsvar med de reglene som ble utarbeidet i forkant av jakten.

Det er faktisk ikke mer en 2-3 månder før de første valpene må klare seg selv, men det er forskjell på mars måned og januar med minus 30-40 som det er nå

Link to comment
Share on other sites

 

Det var satt som en kriterie at det ikke skulle skytes ulveforeldre med årsvalper.

Dette må følges på lik linje med at binne med unger ikke skal felles under lisensjakt på bjørn.

Hvis du sier at det ikke går an å se forskjell er dette ikke i samsvar med de reglene som ble utarbeidet i forkant av jakten.

Det er faktisk ikke mer en 2-3 månder før de første valpene må klare seg selv, men det er forskjell på mars måned og januar med minus 30-40 som det er nå

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rovdju ... -1.1023335

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...