Jump to content

High Standard i 22lr som reservepistol?


vingemutteren

Recommended Posts

Hva sier dere, er det noen grunn til ikke å bruke gamle slitte klubbvåpen (high Standard ett eller annet) som reservepistol til finfelt samt, til endel trening?

 

Deler, finnes de fremdeles å oppdrive (fjærer etc)?

 

Vurderer om jeg skal ta over ett av de gamle klubbvåpnene våre, da nye skal handles inn, de har begynt å gi mye matefeil o.l. Men har heller ikke mottatt noe TLC heller de siste år. Så jeg regner med at en grundig puss og gjennomgang, i seg selv vill gjøre særs godt.

 

Vet ikke hvilken modell de er, men jeg tipper de er fra 70-80 tallet Kansje fra en av trophy eller Military seriene (det justerbare baksiktet står på bro over sleiden).

 

Jeg vet om at stammen kan ha sprekker både på venstre side og bake på høyre side, men uten om det er det vist magasinjustering og nye fjærer som er tingen.

 

Noen som har noe synspunkt på disse gamle traverne?

Link to comment
Share on other sites

har en Thropy, kanskje en av de fineste .22 pistolene ever. Usedvanlig god presisjon om du gir dem en sjanse.

Og løpsbytte er veldig enkelt da. Har en del "prosjekttanker" rundt den, fra heldempet til langløpet "sniper"

Men den blir nok som den er.. Kjempefin som treningsvåpen til mil.felt og selvfølgelig til finfelt.

Kjøpte deler/fjærer og div fra Brownell.

Link to comment
Share on other sites

sukk... må nok delta mer aktivt i finfelten, slik at jeg får kjøpe reservevåpen, en pen gammel high standard er høyt på ønskelista.

 

"gamlekara" påstår at en mulig feilkilde i disse er magasinet, som kan gi matetrøbbel.

noe av problemet med gamle klubbvåpen kan være at de har blitt misbrukt- sleidedropping og klikking på tomt kammer kan ta livet av en gammel 22. se etter utstukning i bakkant av kammeret, og om det er spor etter tennstifta.

Link to comment
Share on other sites

"gamlekara" påstår at en mulig feilkilde i disse er magasinet, som kan gi matetrøbbel.

 

Alt er jo relavtivt :)

 

Matetrøbbel?

 

Hva er det?

 

1 - 2 - 3 - eller masse ganger iløpet av 100 skudd?

Eneste våpenet jeg ikke har hatt trøbbel med i så måte - er min STI TM - ETTER at den ble tunet.

 

Heller har jeg ikke hatt trøbbel med H&K 30.

 

Den skjøt jeg ca. 8000 skudd med før jeg måtte pusse den.

Ikke for at den feilfunket - men jeg tok ikke sjansen på at den kom til å gjøre det i et oppdrag.

Link to comment
Share on other sites

nå, jeg har våpen som ikke gir trøbbel nesten uansett hva jeg mater dem- når et våpen har gått over 2000 skudd ut feilfunk begynner jeg å stole på det. ved #deduktiv# prøving og feiling lærer man etterhvert våpenet å kjenne- hva som er mulige feilkildder, hvaslags ammo våpenet trives med, hvor ofte det må pusses, hvilke magsiner som bør gå i skrotkassa osv.

 

den gamle slitne high standarden som klubben hadde liggende før de bestemte seg for å skffe nye klubbvåpen, var slarkete og så ikke ut, men den funka faktisk, skøyt noen hundre skudd med den uten noen form for trøbbel. nå er den antagelig spiker...

 

når man kjøper gamle .22pistoler er det en fordel å kunne funksjonsteste dem et par tre-hundre skudd med diverse ammotyper.

ikke vent at de skal funke md altmulig av slapp ammo, gi dem amerikansk std-ammo, og forsøk gjerne flere magasiner om du har mulighet til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Marvel .22 sett til min STI TM - og har ikke hatt funk.feil.

 

Videre har jeg hatt GSP`er, Pardini`er - som har hatt sine feil.

 

Det er hva JEG har opplevd.

 

Andre har sikkert andre "opplevelser".

 

Halvauto - bruker jeg ikke på jakt - om det er hagle, rifle eller håndvåpen.

Jeg vil bruke noe som smeller hver gang!!!!

 

Å skyte med halvauto på banestevner - er ikke noe problem - da feilfunk. gir nye muligheter.

Noe som er noe forbannet tull!

Funker ikke våpenet - da skulle det være "snipp-snatt-ute"!

 

I strid/jakt - er ikke den muligheten tilstede.

 

(men vet jo at baneprogram har andre regler)

 

Men synes allikvel at slike feil skal belastes skytter - som i felt vedr. håndvåpen

Feilfunk - uansett våpendisiplin - bør belastes skytter!

 

Hvis jeg står oppe i en situasjon - med et av mine våpen - og det feilfunker:

Hva vil konsekvensen bli?

Kan noen finne på å spørre om:

 

Hva var åraken?

Dårlig puss?

Svakhet vedr. våpenets funk.kvalitet?

Mindre godt vedlikehold av magasiner/våpen?

 

You name it :) - hva jeg ikke kommer på :?

Link to comment
Share on other sites

Ja, klubben vår har en gammel Hi-standard også. Den med skuret montert på bru over sliden. Hadde den med heim for service i fjor. Husker at den var god å skyte med for 30 år siden. Og den var jammen minst like god den dag i dag! Hadde jeg ikke vært så glad i Mk2èn min, ville jeg prøvd å få tak i en brukt Hi-standard, ja.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snust opp en Victor i klubben. Riktignok en av de senere, men jeg tror den er bra for det.

 

Den jeg skal se på er altså en modell 107 Victor, av siste utgave (med den siste alu skinna og vekter).

Desverre ikke Hamden produsert men East Hartford (kvaliteten sank noe ved flyttingen grunnet større bruk av underlevrandører).

Verdt å merke seg er pre ML25000 er produsert i Hamden, "min" er ML54,xxx og derved en midt på treet East Hartford produsert sak (slutten av 70 tallet).

 

Ett par sider det er verdt å gløtte på er:

http://www.histandard.info/models/

http://home.roadrunner.com/~jbarta/otherstuff.html Sjekk under magsiner, der er info om justering.

 

Er det vanskligt å skaffe ekstra løp til denne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en gammel High Standard Victor for noen år siden. Den er produsert på 70 tallet og har gått et ukjent antall tusen skudd. Den er sjelden med på skytebanen nå, men den kommer aldri til å bli solgt. Fantastisk våpen med god presisjon.

 

Jeg gjorde forøvrig en tabbe med den. Det går ikke an å demontere magasinene (ikke de jeg har i noe fall), så i et forsøk på å få rengjort dem kjørte jeg en pussestang ned i magasinet. Da ble mateleppene bøyd (fins det et bedre norsk ord for feed lips?). Resultatet ble mateproblemer. Det ene magasinet har jeg aldri fått til å fungere ordentlig igjen. Vær veldig forsiktig når du rengjør magasinene.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg skal ikke si det ene eller det andre, men siden man får kjøpt nye magasinfjærer til 107 serien. Så må der finnes magasiner som kan åpnes.

 

Er ditt med rød plast bunn? Eller av de nyere med stålbunn?

 

Ellers noen kloke ord på "nynorsk"

Don't buy it if it is the SH series gun (screw takedown instead of button takedown) as the SH was the last of the Hi Std's from Connecticut and the SH's MAY suffer from lack of quality control.

 

Don't buy the Houston Texas Hi Std's as the guns have been known to be problematical on feeding ammo and are not really the equivalent of the original Connecticut guns. The same is true of the Mitchell and Stoeger clones.

 

If the Citation was fired heavily with High Velocity ammo instead of the recommended Standard Velocity ammo then the frame may be cracked. The crack runs from the magazine well to the machined out depression on the gun's right side that the slide release lever lives in and can be observed on the top surface of the frame. Such a crack is not repairable and the gun is only then good as a parts donor.

 

Any Hi Std from Hamden draws more money (collectors don't like East Hartford guns even though they have proven in most cases to shoot as well as Hamden guns).

 

If you indeed buy this Citation several things should be kept in mind to preserve the gun (so it does not crack the frame). Only shoot Standard Velocity ammo in it. Immediately replace the recoil return spring with a new one IF the force on the slide at its rear most position is less than 5.5 lbs. Use either a stock one of 5.5 lbs or a Wolfe exact replacement (either 5.5 or 6.0 lbs). Keep after that spring to be sure it doesn't loose its power over time. Buy a ten pack of the tiny slide release lever spring as they almost instantly get mangled with use and gun cleaning.

 

Remember theses guns were designed and made with finesses and if mistreated they will not survive. They are not a throw around plinker pistol but a precision target pistol that needs love and care. Abuse them and they will fail. Treat them correctly and they are a good accurate long term target pistol.

 

LDBennett

SH refererer til de to bokstavene serinummerne starter med, og SH var de siste, og med endringer på våpenet for å spare penger (aldri en god sak).

 

Ellers, enda en side man bør lese, spesielt om magsiner (justerings info).

http://home.roadrunner.com/~jbarta/otherstuff.html

Link to comment
Share on other sites

Magasinene mine er med stålbunn. De er sveiset fast til ramma av magasinet, så å åpne dem krever litt innsats.

 

Jeg leverte våpenet og magasinene til en våpensmed som prøvde å få skikk på dem igjen. Det ene ble bra, men den andre var det ikke håp for. Han turte ikke å bøye mer. Blir den tatt i bruk mer, så får jeg vel kjøpe flere magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Skiftet fjær i magasinet mitt i går uten problemer. Det er med stålbunn,og er sveiset sammen tror jeg,men hvis du presser magasinet helt til buns kan du dra ut den lille dingsen som du drar ned med når du lader,og da spratt alt mitt ut :wink:

Har forøvrig skiftet fjærene i sluttstykket også så håper alt funker som det skall nå da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en Hi Standard, bruker den til litt kos og trening, bytta den til meg mot en Buckmark for noen år siden hos den lokale pistolklubben. Funker greit men hadde litt matefeil med det gamle magasinet, da jeg kjøpte nytt fra produsenten fikk jeg beskjed om å mate igjennom minimum 500 skudd eller til matinga begynnte å gå seg til hvis det skulle bli Ladeleifing.

Vurderer demper på denne!

Link to comment
Share on other sites

Skiftet fjær i magasinet mitt i går uten problemer. Det er med stålbunn,og er sveiset sammen tror jeg,men hvis du presser magasinet helt til buns kan du dra ut den lille dingsen som du drar ned med når du lader,og da spratt alt mitt ut :wink:

Har forøvrig skiftet fjærene i sluttstykket også så håper alt funker som det skall nå da :roll:

Du er min helt. Der kom magasinfjæra ut, og fytte katta hvor mye dritt (voks fra gammel Ely) der er. :D

 

Og som ett tips til den som måtte sitte der med delene i hånden (og ha glemt hvordan de satt sammen):

 

Mitt magasin har forøvrigt sveist stålbunn, og ny fjær finnes hos Midway.

 

Magasinfjæren min er uten "løkke" nede, og med en "løkke" oppe (du skjønner det når du ser det).

Avsluttningen nede skal peke bakover (i samme vinkel sim magasinbunnen), og løkken oppe skal peke fremover.

 

OBS! Advarsel, det er litt styr med å få på plass igjen låse knappen i folloveren ved monteringen (jeg brukte en passe stor umbrakonøkkel til å presse ned foloveren), husk å vær forsiktig så en ikke lager unødige merker i materampem på foloveren, eller utilsiktet bender på magasin leppene.

Link to comment
Share on other sites

Demper ja, er det noen pistol som egner seg til demper, så må det nesten være Higstanderene med trykk knapp utløsning av løpet.

 

Men jeg sitter her med en 107series Victor, og jeg har ikke tenkt å risikere presisjonen på reservevåpenet mitt til finfelt.

 

Jeg hadde tenkt å dempe denne pistolen, men da var det snakk om en gammel slitt citiation, og ikke en Victor.

 

Nå må jeg prøve å få ta i ett ekstra løp til Victoren, som skal bli demper løp. Og det skal utrustes med en liten picatinny skinne og rødpunkt. Går dette i boks, kommer den til å bli en ypperlig kosepistol. Samtidigt som ingenting er offret i forhold til konkurransebruk.

Link to comment
Share on other sites

Så litt om den High Standarden jeg endte opp med å kjøpe:

 

Jeg var som alle nå har fått med seg ute etter en rimlig Hig Standard i 22lr, og da fortrinsvis en av 107 serien.

 

Jeg endte opp med å kjøpe en Hig Standard Victor i 22lr (107 series utgaven).

Denne ble produsert fra 1968 til 1976 i Hamden CT (serienr opp til ML23065) og deretter fra 1977 til 1981 i East Hartford (serienr Fra ML25000 til ML86641). Min er East Hartford produsert (ML54,xxx), og hvorfor jeg henger meg opp i hvor den er produsert skal jeg komme tilbake til. OBS! Alle series 107 som er merket ML før serienummer er produsert fra 1975-81

Min er produsert ca 1979, og orginal firmaet eksisterer ikke lenger, mer om dette senere.

 

Våpen data:

Hig Standard Victor 107 series. ca 1979.

Våpenet har løpsvekt og veier 1374g.

Løpslengde er 5.5".

Justerbart avtrekk.

Pris til meg: 2000kr, og det ser ut til å være en ok til god pris for en Victor (etter mitt syn).

 

Tilstanden er etter mitt syn det man kan kalle fair eller grei om man vill. Den er bruks slitt i overflaten, men mekanisk ser den ut til å ligge i klasse God. Magasinet er ikke original magasinet, men ser ut til å være likt.

Samt at våpenet ser ut til å fungere feilfritt.

Fikk opplyst at tennålen er modifisert av børsemaker (uten at selger kunne si hva som var gjort). Jeg har studert den, og kommet til at den er kortet for å unngå high Standard syken med hammret kammer grunnet lang tennål og tørrklikk.

Det eneste som det er muligt å se av tørrklikk skade, er ett svakt avtrykk, der tennåla treffer ved tomt kammer. Bra.

Pris på ett våpen i Fair klassen er rundt 200$ i USA, og det passer godt med x10 regelen og de 2000kr jeg gav totalt for min (måtte gi litt ekstra for det anatomiske grepet, men den er vedrt 2k som den er uten dette grepet).

 

 

En strøken bruks Victor, ville jeg ha gitt opptil 3500kr for. Og man må ikke glemme at reservedeler er vansklige greier med disse våpnene. For å si det slik, dette er ingen Buckmark eller Ruger det finnes deler til i alle hyller verden rundt. Og det skal avspeiles i prisen på alle våpen som kjøpes for å brukes.

 

Synlige skader er:

Banke skade etter ekstraktor under ekstraktor mot støtbunnen (har ikke bestemt meg om jeg skal banke dette tilbake eller slipe bort graden, men jeg foretrekker å hamre tilbake slikt).

 

Det ser også ut til at selve løpet har bankeskade på venstre side etter sleiden (svak utflyting av material på venstre side av flaten mot sleide). Dette har ingen betydning, og blir ikke gjort noe med. Da dette nok er en del av at løp og sleide har tilpasset seg hverandre (bruksslitasje).

 

Ekstraktor fjær er noe slakk, og skal byttes, rekyfjær virker ok, men skal byttes av sikkerhetsårsaker (for å unngå skader på stammen).

 

Det fulgte med de orginale grepsplatene og ett todelt anatomisk grep med denne pistolen, desverre er det originale grepet ikke pent, og verre. Det er slitt i styringene for styrepinnene, slik at grepsplatene ligger og vrir seg litt.

Dett fikses nok med litt 2 komponent grepsmasse eller epoksy lim i styrepinne hullene (+ ny utborring for styrepinne i grepet).

Grepene må uansett bygges betydligt på, for å passe mine hender. Så dette har liten betydning for meg.

 

Ja, nå har jeg altså hatt første gjennomgang av nytt våpen hjemme, og som man ser, var den lite brukte pistolen klart brukspreget. Jeg har skutt med den, og mitt umiddelbare inntrykk på presissjonsskiven. Er at den har mer enn tilstrekklig presisjon (så langt ser det ut til at den har betydligt bedre egen presisjon enn hva jeg for øyeblikket er i stand til å utnytte).

 

Presisjonen er som forventet god, og avtrekket er fantastiskt (må få sjekket om det holder vekta).

 

Våpenet er oppgitt til å ha skutt i området 15000 skudd, så jeg tenker 20000 skudd totalt er ett sansynligt tall (jeg er eier nr 3 på våpenet). Slik det ser ut, har jeg ingen grunn til å tvile på at det med rett stell og amo, lett klarer 50000 skudd til.

 

Linker til nyttig High Standard info:

http://home.roadrunner.com/~jbarta/otherstuff.html

http://www.histandard.info/models/

http://www.histandard.info/datapublic/serial/pserialno.html

 

To be continued. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...