Jump to content

Feltrevolver-4" nok?


OlavM

Recommended Posts

Hjemme i julen(fra utlandet) og har benyttet litt av tiden til pistolskyting. I dag ble en 4" Smith 586 med meg på

banen. Den er fullstendig umodifisert med orginale fjærer osv. Ble nok en gang imponert over hvor "lett" denne er å skyte

med. Balanse, vekt og siktelinje er perfekt for målveksling og rask skyting. Mye kjappere på målet og roligere siktebilde

enn min 6" feltrigg(mod 14 med løpsvekt)Er egentlig presisjonskravet så stort i felt at vi MÅ ha spesialriggede revolvere med "ødelagt"! avtrekk og lette kuler? trenger en frisk smith tuning overhodet?( et par små ting ser jeg selvfølgelig kan gjøres på min 586, nytt korn og lettet hane kunne vært ok)

Hva mener dere er et must på en feltrevolver?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere er et must på en feltrevolver?

 

-rammestørrelse som passer skytterens hånd(jeg klarer ikke å kontrollerer en N-ramm godt nok)

-gode sikter.(gjerne justerbare, så kan de justeres til ladningen man velger å bruke)

-minimun 4" pipe.(muligens litt lenger, men jeg er litt enig med deg)

-lett polering av avtrekksdeler.(og kanskje moderat letting av slagfjæra)

-et grep som tillater at man holder høyt.(jeg trives med et pachmayr med avslipte fingerriller)

-en mekanisme som er god nok til å gi 2" samlinger på 25meter.

-en mekanisme som aldri klikker(altså, ingen lett wolff-slagfjær)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere er et must på en feltrevolver?

- Tung matchpipe på 6".

- Lettet slagfjær, f.eks. Wolff.

- Lettere returfjær, gjerne klipt i tillegg.

- Aristocratskinne.

- Smal, glattpolert (høyglans) avtrekker.

- Trykkpunktskule.

- Nedkortet tønne, slik at man ikke kan bruke kuler som stikker ut av hylsa.

 

Æsj, nå var jeg lumpen, men jeg kunne bare ikke dy meg :twisted:

 

Om jeg skal være litt seriøs, mener jeg at revolveren bør ha lengre siktelinje enn det en 4-tommer kan tilby.

Spesielt liggende har en tendens til å foregå på en knøttliten figur langt der borte, så da trenger man den hjelpen man kan få.

8" kan bli litt "tregt" ved målskifte, så det optimale for meg blir rundt 6".

Er tilhenger av et silkeglatt avtrekk, lettere enn originalt og helst med trykkpunktskule, noe jeg har bestrebet meg på på alle mine revolvere.

Om avtrekkeren er glatt eller serratert er ikke kritisk for meg, men den glatte passer min skytestil.

Sikteskinne er ikke viktig, men originalsiktet til f.eks. Smith, kan man hive i søpla.

Kornet må ha undercut for å unngå reflekser.

Soting fungerer kun til man kommer borti kornet, så undercut må man ha.

Jeg har små hender, så N-ramma er ikke ideell.

K er mye bedre for meg.

Vektmessig holder en ordinær 6" Smith uten problemer, så man ikke bygge et tungt våpen.

Presisjonen i en original Smith holder som regel også i massevis om man gidder å finne en ladning som passer.

Hva jeg regner som et must, koker igrunnen ned til:

- Original 6" Smith K eller L-ramme.

- Tunet avtrekk.

- Trykkpunktskule.

- Nytt sikte.

Link to comment
Share on other sites

- 5 til 6" med løp.

- Polert avtrekk, samt oppretting av div. skjevheter man finner i avtrekket (S&W har jo en tendens til å være hugget ut med meisel :P )

- Lettere returfjær.

- Ikke lettere slagfjær enn f.eks. Wolff Standard Power.

- Orginalt S&W sikte med Partridge front fungerer egentlig helt OK.

- RIKTIG GREP! Et grep som ikke passer gjør hvilken som helst revolver dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, mange gode forslag her.

Det er klart det kan være fordel med lengre siktelinje, men observerer at holdene på feltløypene blir stadig kortere, gjerne maks 25m, og da holder det med 4"løp. Man får som bonus roligere siktebilde og ikke så mye stress på avtrekket når "siktene er der"

Hva jeg selv setter pris på er å ha en revolver som låser i god tid, og ikke minst likt på hvert kammer. Tungt avtrekk/oppspenn plager meg ikke lengre, men det har nok med mye tørrtrening og skyting opp gjennom årene, og det gir

faktisk merkbare utslag på skiva når slagtiden er kort(orginal fjær og lettet hane)kontra sluurrrp med redusert wolf.

Men klart, en ny revolverskytter har nok i begynnelsen fordel av lett avtrekk, da tungt oppspenn setter krav til teknikk og grep.

Grepet er nevnt, og det er viktig, samt avstand til avtrekker. Høyere grep gir kortere avstand til avtrekker, har bygget litt på enkelte grep for å kompansere for dette.

Avtrekkeren foretrekker jeg bred med riller, så fingern ikke glir.

Forsiktet MÅ være undercut, baksiktet var jeg mer kresen på før, nå fungerer smithsiktet ok.

Skulle jeg fått bare gjort 3 ting måtte det blitt: Korn,grep og lettet hane.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir litt mye munningsvipp på en 4" og føler selv at jeg er tilbake på siktepunktet raskere med 6".

Men hvorfor absolutt S&W? Det finnes mangen andre alternativer der ute som er minst like gode om ikke bedre. Endte selv opp med en Manurihn MR 88 og vill absolutt ikke tilbake til S&W. Hugget ut med meisel som ble nevnt her tidligere er en god beskrivelse av S&W i forhold til MR 88`en. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke absolutt Smith, men den er nå den mest vanlige. Ruger er og flotte feltvåpen.

Eller man kan gjøre som deg, kjøpe en Manuhrin og bli ferdig med det. En dag gjør kanskje jeg og det, ikke for at jeg tror jeg kommer til å skyte bedre med den, men for å eie noe som er godt lagd.

Link to comment
Share on other sites

Forsiktet MÅ være undercut..

 

endelig noe vi er uenige om- men det kan komme av at jeg er for ung(og ikke har gamlingøyne enda :wink: ) til å la meg plage av "rampe-sikter". sålenge siktene er av blånert stål, uten noen tullete farge-innlegg, pleier jeg å være fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...