Jump to content

Browning A-bolt(oppdatert side 3 m/bilder) et lite prosjekt


tveraa

Recommended Posts

ble litt dyrere enn planlagt! i sommer var jeg innom L.Johansen i Namsos og fannt meg en Marlin XL7 til 4690 kr inkludert kikkert :wink: så billig ble det alltså ikke :!:

 

rifla: Browning ABolt Stainless Stalker 10 690kr

kikkert montasje: Leupold Standard 30mm - Ringer 490kr

Leupold standard Stålmontasje - Two-Piece Mount Base 269kr

Kikkert: Trijicon Accupoint 2,5-10x56 amber mil-dot ca 5000kr (11-12 000kr i norge)

 

sum: 16 449kr

så kommer lyddemper og reim i tillegg :o

ble en god del dyrere enn planlagt!! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det er en populær kikkert i sverige. kommer utrolig bra ut i tester:D og har optisk belyst dot mitt i retiklet og når det blir så mørkt at den optiske lyskilden ikke er bra nok har den tritum som lyser opp istede ;) behøver ingen bateri og lyser perfekt. den er lyssterk og klar! ingenting å utsette på optikken :) holder i massevis til skumringsjakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Spennede!, greitt å slippe batteri og. Har alltid med res batteri med meg i lomma, for av og til glemmer jeg å slå av i mitt Meopta sikte. Hvor holdbart er dette selvlysende stoffet?. Har selvlysende stoff på dykke computeren og klokka jeg, men etter et par år er det dårlig effekt. Men mulig det er skjermet inne i kikkerten, å ikke utsatt for sol og lys ellers. Hvor er den kikkerten laget?.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare husk på å ha i litt locktite 243 på skruen bak på avtrekkerbøylen da den har lett for å løsne på plastskjeftet. Det gjorde den på min Browning og en kompis av meg sin rifle. Hvor mange skudd har du skutt med rifla til nå? Jeg har en Ruger M77 i kaliber 6.5x55 som jeg hadde problemer med å få til å samle bra i begynnelsen. Det visste seg at riflen måtte ha opptil 150 skudd før jeg fikk den til å gå godt. Nå samler rifla meget bra. For min del har jeg ikke noe annet svar enn at løpet måtte ha vært noe rufset og trengte noen skudd og puss for det kom seg. Bare litt tips og innformasjon fra meg.

Link to comment
Share on other sites

må vel forklare hva jeg har gjort. har sjekket alle skruer, sjekket montasjen, sjekket om begge basene står rett i forhold til hverandre, testet med 2 forskjellige kikkerter, skutt med norma jaktmatch, federal Fusion, norma oryx og noe jeg hadde liggende siden jeg drev med baneskyting lett kule med hulspiss og svak ladning... har tegnet med tusj på låseklakkene for å se om de låser likt noe de gjør. mellom løpet og stokken får jeg forsiden av "jakt og fiske" mellom så der er det mye klaring helt bak til låskassen.

kan ikke se noe skade på kroningen men den er ikke målt så kan være den?

kammeret er heller ikke målt, kan det tenkes løpet ikke er 100% på plass slik at kammeret blir for stort? men er ingen tegn på patronen som skulle tilsi at det er for stort.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt en mulighet for at rifla rett og slett ikke går bedre. "Mandagseksemplar" finnes det selvsagt blandt slike masseproduserte våpen det her er snakk om. Vurder reklamasjon om du ikke finner årsaken og den ikke liker noen fabrikkammo. Jeg ville ikke begynt med bedding eller noe annet børsemakerarbeid på ei rifle med potensielt innebygget dårlig presisjon. Da faller muligheten for reklamasjon bort. For å være sikker så se om en annen habil skytter kommer til samme resultat som deg. Da har du mer å slå i bordet med overfor selger.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det står noe sted, men jeg vet ikke hvor mye du har skutt med andre våpen?

 

Har du prøvd eller eid andre våpen du skyter bedre med?

 

Selv om geværet har større potensiale enn 50 mm samlinger, skal du ikke gjøre store sjåfør"feilen" (uryddig avtrekk, forskjeller i anlegget i aksla eller fortreet) før det går fra 20 mm til 50 mm. Jeg synes du har tenkt på det meste når det gjelder hva som kan være galt med rifla. Hvordan er anlegget?

 

Dette var altså ment å være et forsøk på å dra inn ferdigheter som en faktor.

 

Har du en børsemaker som er villig til å bare se litt på den? Den burde jo klare å levere bedre ..

Link to comment
Share on other sites

blir nok å sende den til importør og få de til å se på den. har aldrig hatt problemer med å få samlinger under 20mm med banerifla med diopter og heller ikke med remington 700. så jeg er utrolig missfornøyd med a-bolten og håper på å få den tilbake fra inportør i en slik tilstand at samlingene kommer under 20mm.

Link to comment
Share on other sites

hvor bestilte du kikkerten fra? :)

bestilte kikkerten fra http://www.redstradingpost.com/ de sendte kikerten samme dag som jeg betalte. ordnet med garantikortet, og slikt. da jeg fikk kikkerten hadde de fyllt ut garantikortet :D er livstidsgaranti på kikkerten så det er en fordel om man har garantien på plass ;)

 

Kan jo tenkes det bedrer seg med mere trening med våpnet? Er ofte at tilvenning til et nytt våpen må til, og ettervert krymper samlingene :mrgreen:

har da skutt en del skudd med våpenet både med og uten anlegg. har prøvd med anlegg både fremme og bak uten at samlingene ble bedre :?

Link to comment
Share on other sites

Har samme rifle i samme kaliber, og har ingen problemer med å få samlinger innen 25mm med Norma Oryx. Tror nok det er verdt å reklamere på denne ja.

 

Må legge til at jeg leste en test i Jakt (mener jeg) der de hadde testet i kaliber 30-06. Testrifla var kresen på ammo og fikk veldig varierende samlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er meg foxterrier skriver om.. Jeg sendte rifla inn, og etter mye om og men fikk jeg beskjed denne uka at det var en feil med løpet, men hva det var visste de ikke. :? Så jeg fikk bare beskjed om å smøre meg med tålmodighet og se hva som skjedde(dette kom fra børsemakeren som hadde prøveskutt børsa). Dette syntes jeg var urimelig, så jeg kontaktet selgeren, og det tok ikke mer en 4 timer før jeg fikk beskjed om at jeg skulle få en ny rifle! Så nå gleder jeg meg til å motta en ny rifle igjen :wink::D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå er rifla på tur hjem igjen etter noen uker hos importør for testing. importøren sendte den videre til en børsemaker og det er skrevet noen arbeidstimer. har ikke fått hørt akkurat hva som ble gjort, men importøren dekker timene og fraktkostnadene:) børsemakeren som har sett på den var syk da jeg prøvde å få snakket med han så fikk ikke vite hva som var gjort.

fikk høre at rifla nå samlet 18mm på 100 meter (4 skudd) ved siste prøveskyting med en patron fra Winchester (140gr)

 

i mellomtiden mens rifla har vært inne har jeg sett litt på denne på youtube:

og bestemt meg for å prøve å etterligne denne for å se om den kan forbedre presisjonen ytterligere.

CIMG1764.jpg

CIMG1763.jpg

CIMG1762.jpg

CIMG1759.jpg

 

har også laget meg en liten sak for å ordne justerbar kolbekam :)

CIMG1758.jpg

CIMG1757.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tror jeg skal prøve å lage en sånn boss på onsdag... noen tips, eller ting du ser at skulle vært anderledes i ettertid?

laget i rustfritt stål for å slippe overflatebehandling:) ellers virker den å være helt super. er bygd slik at den også skal fungere som rekyldemper. det kan kansje på virke presisjonen så kunne kansje vært lagd uten rekyldemper. har jo ikke prøveskutt den så har ingenting å klage på enda ;P

 

settringen er lagd med en hylse som går over den biten som er gjenget til å passe på rifla for å kunne lage en skala slik at man kan justere den og klare å lage seg en tabell :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...