Jump to content

Hvorfor må vi svare på og kommentere alt?


TargetMaster

Recommended Posts

Vi har en mobbetråd gående som drar seg ut i det uendlige og vi har andre tråder hvor trådstarter får gode svar på spørsmålet i løpet av noen få innlegg :)

Men svar og innlegg hagler inn etter at riktig svar er avgitt og det virker som om enkelte ikke vil akseptere at svar er avgitt men at det for all del må være deres svar som blir det siste.

Altså det er noen som absolutt vil ha det siste ordet om absolutt alt :wink:

 

Det er ikke nødvendig å åpne alle tråder og det er ikke nødvendig å kommentere eller svare på alt.

Hopp over tråder som ikke virker å være i innen ditt område og lukk stille med et tastetrykk tråder med "dumme" spørsmål eller etter din menig useriøse kommentarer.

Da dør tråden av seg selv og det er vel hensikten :?:

Bli ferdig en gang, etter 15-20 sider med gjentakelser begynner det å bli kjdelig selv om DU ikke har fått siste ordet.

Aksepter svar avgitt og avslutt tråden i stede for å dra alt ut i det uendlige.

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Skader det om flere svarer?

 

I de tilfellene der en tråd går over flere sider dukker det opp andre problemstillinger/relaterte tema som diskusjonen går rundt. Det er svært få tråder der man bare ramser opp svar på trådstrarters spørsmål over flere sider. Og de gangene der flere svarer på trådstarters spørsmål er mitt inntrykk at de første svarene har vært dårlig begrunnet, og da må det vell være ok å komme med bedre begrunnet svar?

 

Hvis det plager deg så får du bare la være å lese de aktuelle trådene. Som du selv sier så er det ikke nødvendig å åpne alle trådene...

 

Forøvrig er jeg 100% enig med Hassel

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Eit ordtak seier: Ein dåre kan spørja meir enn ti vise kan svara...

 

Delvis einig med alle som har kommentert hittil. Elles meiner eg at retten til å la vera å lesa og kommentera er altfor lite brukt her på forumet ( - og elles ...)

 

På den andre sida: Sjølv om den som svarar tykkjer at han har gitt eit fantastisk godt svar, så er det ikkje sikkert at den som spør har fått svar på det han ville vita. Og her tykkjer eg at ein del av dykk/erfarne/vise/gamlingane... er for raske til å bruka stempelet: KVERULANT! Men sjølvsagt er eit svar frå dei erfarne oftast svært interessant :!::!::!:

 

Men altså: Ikkje så raske til å bruka kverulant-stempelet. Lat heller vera å svara. Mykje meir effektivt også. Viss ein eller annan blir stempla Kverulant, då har du i vertfall diskusjonen gåande.

Link to comment
Share on other sites

Elles meiner eg at retten til å la vera å lesa og kommentera er altfor lite brukt her på forumet ( - og elles ...)

Man har en rett til å la vær å lese i tråder, man har en rett til å la vær å åpne tråder, men her på kammeret har man og en rett til å åpne tråder og svare i tråder man ønsker svare i.

 

Om noen irriterer seg over at noen andre diskuterer i tråder.... hva har de da på et diskusjonsforum å gjøre? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo hva du skal oppnå ved denne tråden, er det kun for å informere alle andre om at du ikke liker å lese andre sine kommentarer, og samtidig erger deg over det? Samtidig er det jo litt essens, hvis en tråd blir FYLT med "spam".

 

En sak har følgelig mange sider, om det kommer andre svar/bekreftelser så må jo det være kjempeflott at folk tar seg tiden å svare. Det negative med det hele, det må vel være at en blir en smule sosial :twisted: , men heldigvis så er vi sosiale vesener..

 

Du spør om hvorfor, samtlige her inne ville sikkert funnet svar på det de lurer på, da enten via google eller ved å bla gjennom telefonkatalogen.

 

Er det de besøkende på forumet kun på jakt etter hardefakta?

Døpe om tråden til "Burde vi svare og kommentere alt?"

Link to comment
Share on other sites

Men å svare nøyaktig det SAMME som i tidligere innleg i tråden blir bare idiotisk.

 

En annen tilng som jeg synes er tull, er å hente opp en eldgammel tråd, og svare i den uten å ha noe som helst å tilføre

Men kven avgjer kva som er idiotisk, og kven avgjer om ein ikkje har noe som helst å tilføre?

 

Er det den som spør/kommenterer?

Den som svarar?

Moderator? (Her ligg vel fasiten... Sjølv om ein moderator kan ta "feil", sjølvsagt.

 

Man har en rett til å la vær å lese i tråder, man har en rett til å la vær å åpne tråder, men her på kammeret har man og en rett til å åpne tråder og svare i tråder man ønsker svare i.
) Sjøjvsagt og innlysande! Men ved å bruka retten til å la vera å svara, kunne ein ha spart masse verdifull spalteplass, og trådane hadde vorte mykje meir oversiktlege. (Men sjølvsagt: Ei "utlufting" kan vera sunt for den mentale helsa, det er ikkje minst viktig)
Link to comment
Share on other sites

Man har en rett til å la vær å lese i tråder, man har en rett til å la vær å åpne tråder, men her på kammeret har man og en rett til å åpne tråder og svare i tråder man ønsker svare i.
) Sjøjvsagt og innlysande! Men ved å bruka retten til å la vera å svara, kunne ein ha spart masse verdifull spalteplass, og trådane hadde vorte mykje meir oversiktlege.

Du har et poeng. Ved å ikke svare meg hadde du spart spalteplass. Men du valgte svare, altså valgte du bruke spalteplass ;)

 

I tillegg fører det til at jeg velger å svare nå. Å bruke enda mer spalteplass ;)

Link to comment
Share on other sites

Men å svare nøyaktig det SAMME som i tidligere innleg i tråden blir bare idiotisk.

 

Det gjøres for å vise støtte til tidligere taler, og er en veldig grei måte å vise hva folket mener.

Hva om en spør:

"Bør jeg satse på en Walther P22 om jeg vil bli norgesmester i pistolskyting?"

Og det eneste svaret som kommer i tråden lyder:

"Nei, se deg om etter noe annet!"

Ja, da ville ihvertfall jeg savnet litt flere svar om det var meg som spurte.

Gjerne en 10-12 NEI, sånn at jeg virkelig skjønte at det er ikke noen god idé!

Og gjerne med anbefalinger om hva som er egnet...

 

Ikke la alt være så himla svart/hvitt alltid!

Dette er et diskusjonsforum, er du for sart til å tåle en diskusjon rundt dine meninger,

eller synes du bare at det ikke er gøy å diskutere men heller vil ha 100% korrekte faktasvar på alt det du lurer på?

Da anbefaler jeg å logge ut fra kammeret.no og heller sjekke diverse oppslagsverk som diverse leksika, wiki'er og andre informasjonsbanker!

Les et blad, eller ei fagbok om temaene du engasjeres av.

Her diskuteres nemlig, til tider opphetet og engasjert også!

If You can't take the heat, stay out of the kitchen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men å svare nøyaktig det SAMME som i tidligere innleg i tråden blir bare idiotisk.

 

Ikke la alt være så himla svart/hvitt alltid!

 

Iblandt er svaret svart/hvitt.

F.eks hvis jeg spør om jeg kan bruke 22lr på gåsejakt. Får svar at det er ikke lov, og minstekravet er.. osv

Link to comment
Share on other sites

Vi har en mobbetråd gående som drar seg ut i det uendlige og vi har andre tråder hvor trådstarter får gode svar på spørsmålet i løpet av noen få innlegg :)

Men svar og innlegg hagler inn etter at riktig svar er avgitt og det virker som om enkelte ikke vil akseptere at svar er avgitt men at det for all del må være deres svar som blir det siste.

Altså det er noen som absolutt vil ha det siste ordet om absolutt alt :wink:

 

Det er ikke nødvendig å åpne alle tråder og det er ikke nødvendig å kommentere eller svare på alt.

Hopp over tråder som ikke virker å være i innen ditt område og lukk stille med et tastetrykk tråder med "dumme" spørsmål eller etter din menig useriøse kommentarer.

Da dør tråden av seg selv og det er vel hensikten :?:

Bli ferdig en gang, etter 15-20 sider med gjentakelser begynner det å bli kjdelig selv om DU ikke har fått siste ordet.

Aksepter svar avgitt og avslutt tråden i stede for å dra alt ut i det uendlige.

:D:D:D

Oi oi, hva leser jeg? En tråd i akkurat min gate jo.

Om spørsmålet var omformulert til burde vi svare o.s.v. er jo svaret enkelt. NEI!

Men trådstarter spør jo om hvorfor, og hvem er bedre egnet til å svare på dette en nettopp meg (jeg må nødvendigvis være en av de trådstarter sikter til, siden jeg vel er en av de siste til å ønske Alex22 tilbake i hans tråd (med svar på det opprinnlige spørsmålet). :wink:

 

Hvorfor? Hvorfor ikke? kan man jo si. Men svaret er nå litt mer nyansert enn som så.

1: Fordi jeg kan.

2: Fordi det ligger i min natur å svare, og mene dette og hint om det meste.

3: Fordi jeg er en kverulant som liker å få siste ord.

4 Fordi jeg til tider blir skikklig irritert over utsagn og spørsmål, som jeg da får en ubehendig lyst til (på en fin måte) å sable ned.

5: Fordi trådens utgangspunkt kun er til for at trådstarter skal få vise oss alle sin missnøye med det ene eller det andre (se punkt 4).

 

Gjett engang hvorfor jeg svarer i denne tråden. (merk ingen spørsmålstegn bak dette utsagnet). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke la alt være så himla svart/hvitt alltid!

Iblandt er svaret svart/hvitt.

F.eks hvis jeg spør om jeg kan bruke 22lr på gåsejakt. Får svar at det er ikke lov, og minstekravet er.. osv

 

Ja, det skulle man tro!

Men selv i den diskusjonene dukker det opp ting jeg ikke ante var sant. :o

At der faktisk finnes dyr/fugler som er mindre enn hare men som man likevel ikke får skyre med .22lr :wink:

Fikk du med deg det? Om det stemmer at man mener at en skarv er større enn en hare da ble jeg veldig usikker, nemlig.

Hadde aldri trodd at den var det, og tror det egentlig ikke enda! Regner man bredde på fuglen med utspente vinger?

Regner man vekt? Kroppsstørrelse? Eller hvilke dyr kan man egentlig jakte med .22lr?

Nei du, ikke mye i livet er svart/hvitt om man virkelig går i detalj :lol:

Link to comment
Share on other sites

Off Topick svar til Det med fugl (tenker da spesielt på skarv).

Dette var en vrien nøtt. Storskarv og topskarv er ikke lovlig vilt for 22lr (DN sier så), men de mindre skarve artene er sansynligvis akkurat lovlige (siden de ikke er spesifisert av DN og ligger under gjennomsnittslengde og vekt for en Hare).

 

Satt en gang og regnet over dette (brukte DN sine gjennomsnittsdata, de som en får opplyst på jegerprøven), og med untak av tiur er storfugl og mindre, lovlig vilt (men dn sier kun at storfugl ikke er lov, dette uten å difriensere på hun og han fugl). Jeg gikk da utifra harens gjennomsnittsmål 1: vekt, 2: Lengde. Og tilsvarende for viltet det var aktuelt å skyte.

 

Problemet er at DN sier at de gamle normene for anslagskraft egentlig gjelder (det er de de bruker når en spør). Selv om det ikke står så i foreskriften, så er det altså de gamle kravene til anslagskraft som er rettningsgivende. Og kommer en til retten, er det de som vill bli brukt som bakgrunn for ekspert uttalelser fra DN angående jakt med 22lr.

 

Minste anslagskrav på Gås finnes egentlig ikke, men siden 22lr er forbudt brukt. Må man anta at det er litt større enn kraftigste 22lr. I prinsippet har kaliber fra og med 17hmr og 22wmr tilstrekklig anslagskraft (og er godkjent, selv om en skyter med en 22wmr som ikke er kraftigere ladet enn en litt saftig 22lr).

 

Leter etter de gamle krava akkurat nå, og de ser ut til å være 294joule ved jakt på gås, storskarv og toppskarv (kilde økokrim).

 

 

On topick. Se så, ett helt unødigt svar på noe som ikke er topick. Ett prakt eksempel på hvorfor vi ikke klarer å la vær å svare. Her kom det en litt intresang sak om 22lr og dens bruksområde, og ikke minst hvor krøblete dette er lagt opp fra DN.

Følte at dette var en intresang sak, som jeg gjerne nøster litt videre i. Og vips er vi off topick.

 

Men:

1: På en hygglig og saklig måte.

2: Om en virklig sak (vi burde finne frem de gamle trådene om dette og løfte de igjen).

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Så mye plass det brukes til å sitere hele innlegget i et direkte svar rett under...... (Nå skal jeg fortsette å lese første side...)

Dersom ein ikkje siterer nokon ting av innlegget, kan det gjerne være litt vanskelig å skjønne kva innlegget er svar på. Men, å bruke t.d. "@Woff" i staden for å sitere er like nyttig og mykje meir plassbesparande?

 

Jeg svarer fordi jeg liker å skrive jeg! Og kanskje jeg av og til hjelper noen også....

Denne siterer eg kun fordi eg er heilt einig :)

 

Men, for å svare på trådtittel - vi må ikkje svare på alt. Ein god jeger veit når han ikkje skal løsne skudd - eit prinsipp ein også kan (bør?) bruke på diskusjonar her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...