Jump to content

skal kjøp Jakt/fjellski tips..


store bjørn

Recommended Posts

jeg har erfaringen med at smørefrie ski kun fungerer av og til og blir et dårlig valg dersom man skal på fjellet. smører man skiene vil man ha best feste uansett forhold. jeg har selv fjellski som jeg smører og ofte klistrer feller under. feller er alltid kjekt på jakt ;) man behøver ikke noen stor fart når man jakter og fellene bremser bra nedover bakken og man kan nesten klatre rett opp :D bruker ofte kun en skistav og har den andre i sekken, teleskop staver er kjekt :D

for å få best mulig kontroll på skiene er det en fordel om de ikke er så allt for lange og heller er breie og har god carving :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Polar her - ville kjøpt Åsnesski med kortfeller. Hadde helt klart vært mitt valg om jeg skulle kjøpt nye ihvertfall, men jeg må nok slite litt mer på de jeg har først.

Bruker også feller når jeg er på fjellet med ski. Veldig kjekt - både på jakt og ellers i skisesongen.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste tipset jeg kan komme med er at du skaffer deg en ski med binding som har waier rundt hælen. Jeg hørte på en selger og kjøpte ski med tåbinding :evil: Du har ingen kontroll i nedoverbakke hvis føret ikke er knalllett.

 

Som det nevnes allerede i tråden, på jakt er feller veldig kjekt, og om du skal bruke feller er det litt hips om haps hva du velger av smøre/smørefrie

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enigi at smørefrie ski ikke er noe å satse på, selv om det kanskje virker praktisk. Smøreski gir bedre feste og gli, og bråker mindre på skareføre. Har ikke erfaring med Åsnes sine ski, men kortfellsystemet virker genialt. Ellers er jo vanlige helfeller også ypperlig til jakt i bratt terreng, da har du i allefall feste!

 

Selv har jeg E109 fra Fischer, med Chili-binding fra Rottefella, og har aldri angret på det. Gode, breie og stødige fjellski, myke nok til å få godt feste, og med solig stålkant. Skulle jeg kjøpt nye ski i dag, ville det stått mellom Fischer E 109, Åsnes Nansen eller Åsnes Combat Nato, med Wirebinding fra Rottefella eller G3.

 

Fischer fører også noen bredere modeller, Outtabonds og Boundless, som også er ypperlige jaktski og toppturski, men som kanskje blir litt brede som all-round-ski. Ellers kan jo Fischer Jakt være aktuelle, men de mangler stålkant...

Link to comment
Share on other sites

Du skal se på Fischer boundless.

http://www.crosscountryskier.com.au/gea ... 960894.htm

 

Etter å ha prøvd diverse ski typer (mountain man, fischer s-bound 109, fisher jakt)

har dette blitt de skia eg tar med på vinter jakta. 10 cm brede, god innsving, smørefri med stålkant.

Smørfri sona på disse skia fungerer omtrent som feller.

De er ubruklige i råten påskesnø.

Jakter du med hund er fischer jakt et alternativ

Link to comment
Share on other sites

Vær obs. på at ikke alle (for eksempel jeg) fikser å gå med ski som har veldig kraftig innsving. Jeg endte opp med Fischer 109 i fjor. Endel av tankene og erfaringene mine omkring Åsnes Rago, Åsnes Ingstad, Fischer 109, Völkl Norbert Joos og truger finner du her

 

Bare husk, dette er mine meninger. YMMV.

Link to comment
Share on other sites

En av de få som lager ski som bærer skikkelig i løssnø:

 

http://www.tegsnas.com

 

95mm bredde og mykt spenn.

 

Jeg tror jeg har alt som kan kalles jaktski, korte smørefrie Åsnes, mellomlange Fischer med feller, brede russiske, nye militære ski og lange brede treski når snøen er løs og dyp.

Alle har sine forhold og det er helt utrolig ille å måtte gå langt på ski som ikke bærer.

 

Truger har jeg alltid med, men blir sjelden brukt.

Link to comment
Share on other sites

hva er egentlig den store forskjellen på de forskjellige Åsnesmodellene?
Lengde, bredde, tyngde, innsving

 

Hvordan fungerer foresten disse fellene... ? :oops:
Pels på undersida av skiene. Hårene peker bakover. Så godt feste at du kan gå rett opp bakker der du ville gått fiskebein med vanlig festevoks, så dårlig gli at du går på ski. Festes i skituppen og har klister på baksiden, fellen klistres fast på skien. Noen har bakfeste, noen ikke. Er klisteret i god form, trenger du ikke bakfeste, er klisteret gammelt og slitt vil feller uten bakfeste henge og slenge etter skituppene uten å gjøre noesomhelst fornuftig etter en times tid. Et klassisk tjuvtriks er å feste bakenden av fellen til skien med etpar runder sportsteip. Åsnes' patenterte kortfeller festes i framkant av smørelomma og strekker seg til bakkant av smørelomma. Uten bakfeste, naturlig nok. Bedre gli og dårligere feste enn langfell.

 

Feller er geniale på vei opp på topptur eller mellom rypekjerrene/furuleggene med børse i hendene. Feller er noe dr*tt på flatmark. Feller passer også fint på vei ned fra toppturen hvis du er omkring middels pysete, går i Vestlandsfjell og føret er klassisk steinhard skare...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

NATO-planker er ikke smørefrie...

 

Jeg vet bare om Fischer som leverer jakt/fjellski som også er smørefrie og uten stålkant. Dessverre ikke billigst mulig. S-bound jakt crown og S-bound Villmarka: http://www.oslosportslager.no/produktkategori/fjellski-turski-4-2448.aspx

 

Fischers Crown smørefri-system var det overlegent beste som var tilgjengelig da jeg var i skimarkedet sist, men det begynner å bli lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en god del smørefrie, fungerer rimelig bra og veldig praktisk, (ingen smurnings-slitasje på is-skare og bye-bye til klistertuben). Dårligst er de på nyfalt kald snø, men da kan man smøre litt tørrvoks i tillegg. Litt gli mister man kanskje, men det betyr ikke så mye til jakt-bruk. Etter min mening er Åsnes og Fischer sitt mønster å foretrekke foran et preget fiskeskjellsmønster. Åsnes Sondre og Amundsen (tidl. Rago) er bra all-round valg. Lette, sterke og skikkelige tupper. (Men vær obs. på at spennet kan variere litt fra par til par, Sondre skal være ei mykere ski, men forskjellen kan være svært liten.)

Var her om dagen på den lokale Intersporten og så på Ingstad modellen, fristende å prøve ei ski med litt ekstra bredde og det nye kortfelle-systemet som har blitt så populært. Åsnes hadde også laget ei ski myntet på hundefolket: Breidablikk. (Combat-skia minus stålkanter.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Åsnes Nansen ski ifjor, med kortfeller... Smurte ikke en gang, gikk på kortfellene hele tiden til jeg skulle ned fra fjellet, da tok jeg bare av fellene og nøt av supergliden ned til hytta igjen.

 

Jeg vil absolutt anbefalle kortfeller, brukte de som var 45mm brede sist vinter, skal prøve de som er 35mm brede nå denne sesongen...

 

Nansen har stålkant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et par Åsnes Rago for noen år siden, og disse var mine første smøreski. Første turen smurte jeg med festevoks, men det ble ikke nok feste, så fellene måtte på. Problemet var at fellene løsner etter en tid hvis skiene er smurt med festevoks (nyttet ikke å legge på nytt felleklister), så nå er skiene usmurt og fellene er på hele tiden. Smører bare dersom jeg skal på kosetur i lettgått lende.

Takk for teip-trikset, Sako 30-06! Det må prøves.

Link to comment
Share on other sites

"Du får handle deg et par natoplanker.. brede og billige og du slipper skisko..."

 

Det har jeg gjort - da skissesongen består av få timer :) .

Trugene har samme binding.

 

M77`en - kan således brukes hele året :)

 

Men hvilke feller vil dere anbefale å kjøpe til plankene :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble nytt skiutstyr på meg i år. Fryser lett på bena, så det ble litt vel kaldt på toppjakt i fjor med -20 :evil:

 

Ville ikke gå uten følelse i tærne i to timer en gang til før varmen kom :cry: Heldig med jul og bursdag i januar :D Nye Lundhags spesiallagede skistøvler med uttagbar ullfiltsokk til 75mm bindinger til jul. Til bursdagen ble det Åsnes Combat med kortfeller og Voile 3-pin cable binding, 10 mm oppbygningsplate og hel-løfter. Prøvde de nå i helga og var storfornøyd :D og til tordagen så går turen til sverige på toppjakt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Henter opp denne tråden i håp om at noen kan gi meg en kort oppdatering og erfaring med hva de i dag bruker.

 

Jeg har ikke gått på ski på flere år, men jaktinteressen samt innkjøp av rifle i år har gjort meg lysten på vinterjakt/toppfugljakt. Alle nordmenn er jo født med ski på bena likevel så ingen skigåing på 15 år anser jeg ikke som problematisk. Min plan er å kjøpe klassiske marka ski nå i romjula eller på nyåret, som jeg bruker i løypenettet utenfor Oslo. Deretter gå til innkjøp av jaktski.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...