Jump to content

Kikkertmontasje på Sako


Spitfire

Recommended Posts

Jeg har en Sako i .375H&H Mag, med Zeiss Z 1,25-4 kikkertsikte. Siktets øyeavstand er ok (8,5cm), men jeg får ikke montert det så langt fram som jeg ønsker. Dermed tøtsjer siktet av og til øyebrynet når jeg skyter.

 

Som alle Sako-eiere vet har Sako Optilock-kikkertmontasjen en 'rekylpinne' som passer inn i et spor i låskassebroen. Dermed stopper den bakre montasjen i en bestemt posisjon. Med kikkertens okular helt fram mot bakre montasje-ring blir øyeavstanden 5-6cm. For å unngå 'Weatherby-øye' skulle jeg gjerne økt den med 1-2cm. Noen som har forslag til løsning?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du en Optilock ringmontasje? Det er den enkle utgaven hvor du skrur underdelen av ringen rett på låskassa.

Løsningen blir vel å bytte til en annen montasje, f.eks. Optilockbaser og de laveste ringene. Da får du flytta fram den bakre ringen en del, du bør ihvertfall kunne unngå å få deg en kakk når du ikke holder godt nok i :wink: . Leupold QR er jo og en mulighet, og jeg lurer jaggu på om ikke Warne kan funke også.

Link to comment
Share on other sites

Syntes problemstillingen er merkelig, og spør trådstarter om hvilke skytestilling han får kikkerten i øyebrynet ?

 

Opp i gjennom årene har jeg sett forskjellige årsaker til medlemksap i "halvmåneklubben" som oftest er feil skytestilling årsak nr. 1

 

En enkel ting å gjøre er å stå med børsa på hoftekammen og lukke øynene og i en jevn og rolig bevegelse føre rifla opp til skulderen legge hodet ned til kolben med god kinnkontakt, og så åpne øynene. Da skal du UTEN å korrigere hodet ha fullt synsfelt i kikkerten.

 

Hvis du må skyve hodet fremover for å få synsfelt, så langt at du har høyretommeltott rett i nestippen, da har du strukket spillerommet til rekylbevegelsene max og da får du kikkerten i panna.

 

Rekylen skal du ta opp i skuldra, dvs du må ha litt "arbeidsplass" for rekylkreftene og det får du når du kan tillate at skuldra beveger seg bakover.

 

Det kan høres merklig ut, men jeg tror du har kikkerten for langt frem allerede og ville prøvd meg litt frem med skytestilling og hodets plassering på kolben osv.. video er kjempefint for å avsløre slike ting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel stort sett fått dem på jakt å friluft. Men de selger de vel på midway også.http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=815672

 

Laveste optilock montasje monterer en kikkert med 32 eller 36 objektiv latterlig høyt også, pluss at kikkerten kommer altfor langt tilbake etter min hals og armer. Da kommer man mye lavere med warne. Eneste minuset er at warne montasjene er litt stygge med kikkertrøret, pluss at det ikke bør være dagen derpå når du skal skru montasjen sammen...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Prøvde linken din til Midway, der står det at denne Sako-montasjen ikke lenger produseres, andre forslag til montasje som går rett på Sakoen uten bruk av baser ? Har Leupold-montasje for Sako, men den kommer ikke langt nok fram.

 

Jeg har vel stort sett fått dem på jakt å friluft. Men de selger de vel på midway også.http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=815672

 

Laveste optilock montasje monterer en kikkert med 32 eller 36 objektiv latterlig høyt også, pluss at kikkerten kommer altfor langt tilbake etter min hals og armer. Da kommer man mye lavere med warne. Eneste minuset er at warne montasjene er litt stygge med kikkertrøret, pluss at det ikke bør være dagen derpå når du skal skru montasjen sammen...

Link to comment
Share on other sites

På min Sako 375 bruker jeg en Leupld ring som settes helt framme på låsekasse broa. Dette er ikke en hurtigmontasje, men jeg kan ta den av og på, med max et par cm treffpunktforandring. Det er den laveste montasjen en får tak i til Sako, og den er mye slankere og finere en Optilock montasjen. Kan nesten se litt spinkel ut, men har aldri opplevd at den har flyttet seg. Jakt & Friluft har disse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra tilbakemeldinger og tips! Jeg skal se nærmere på Warne og Leupold-montasjene. Som Flyfisher skriver kan det hende at skytestillingen er noe problemet. Skal prøve ut litt. Det er ved liggende skyting at kikkerten kan komme ubehagelig nærme.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Løsningen Sako har valgt med kilesporet til montasjene

er ikke av "de beste".....

"Rekylstoppen" som Sako kaller den, tappen i bakre

montasje BØR du beholde!

 

En børsemaker/dreier forlenger enkelt sporet i bakre brua.

 

Ron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...