Jump to content

God rifle skarpskyting/jaktskyting


Robot

Recommended Posts

Hei. Trenger noen gode råd. Driver å skal handle ny rifle. Vil ha ei rifle som har god presisjon, også på lange hold og som er god å skyte med. Ønsker å trene en del med den. Samtidig ønsker jeg å kunne bruke den til storvilt av og til, selv om jeg har en annen.

 

Har sett på litt forskjellig. Sako TRG blir litt for heftig for meg. (og for dyrt) Har lurt litt på Tikka Super Varmint, evt med en bedre stokk. Noen som har erfaring med nye KKC-stokken? Har hørt en del bra om den og ser flott ut..

Har også vurdert Sako Varmint, men liker ikke stokken siden den ikke har hevbar kolbe. Har også sett på en Steyr Police II (ssg 69) som jeg har en god pris på. Men den har heller ikke just kolbe.Men tror Steyr rifla er svært bra-eller?

Har også sett på Remington tactical el.

Som dere skjønner er jeg svært usikker og trenger litt veiledning..Må være mulig med lyddemper..

Kaliber blir 6,5 eller 308.

Kikkert blir Zeiss victory 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde ei krone for alt som er skrevet om Tikka T3, lyddemper, 6.5x55 og Zeiss kikkertsikter på dette forumet - så hadde jeg kjøpte en Sako TRG forlengst!

Søk (og i dette ikke helt spesielle tilfellet) for faen! Vær så snill søk!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Les en slik FAQ trå i begynnelsen av rifle seksjonen. Tenk etter hvordan du vil ha rifla og bruke den.

 

- Magasin/Ikke magasin (eliminerer bort 50% av riflene)

- Skal eventuelt magasinet ta 5 skudd for jaktfelt........et sjekkpunkt der også om hva som er tilgjengeligt.

- Kaliber Europeisk/Internasjonalt (eliminerer bort dem neste 25% av dem neste mulighetene)

- Vil du ha ei bruksbørse du ikke skal vere redd for......vurdering ved valg av stokk kanskje.

- Demper...hvorfor vil du ha det ?......er det for å sleppe hørselvern ?...eller fordi du tror at du skyter mye bedre ?

- Ska du ha ei børse med løpskifte.....plutselig er det bare 1-2 stykker igjen som passer budsjettet.

- Bestem deg for hva pris du kan betale, så er mulighetene snevret enda et stykke inn.....eller utvidet.

 

Slik kan man fortsette i det uendelige. Når du har bestemt deg for et par holdepunkter ovenfor, så er 75% av jobben gjort. Resten er å gå og kjenne på dem, og den som passer deg kjøper du.

 

Alle rifler går der dem skal, og alle fungerer uten å eksplodere uansett om dem er fulle av plast eller ikke. Resten er opp til deg hva du synes selv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for de som gir seriøs svar. De som ikke har noe fornuftig å komme med kan vel bruke tiden sin på noe annet. Jag har naturligvis lest masse på forumet selv om jeg ikke har vært medlem. Har vært i kontakt med masse forhandlere også, men alle sier forskjellig og har sinnsyke meninger om det ene eller det andre. Håper derfor noen med litt erfaring kan hjelpe litt her i forumet.

 

Har i utgangspunktet tenkt meg et våpen med tung pipe. Kaliber og kikkert trenger jeg ikke så mange råd om siden jeg har relativt god kontroll på det. Men kom gjerne med innspill hvis noen har noe veldig imot 6,5x55 eller 308w. Lyddemper er grunnet hørselen, men er ikke så viktig i starten..

Steyr rifla jeg har sett på er brukt. Noen som har denne? Hvordan er stokken? Noen som har kkc og som evt har kombinert tung pipe med kkc? Hvilken låsekasse evt? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kkc og som evt har kombinert tung pipe med kkc?

Jeg har en KKC. Det er igrunnen veldig variabelt om jeg liker den eller ikke. S&L kassa og avtrekket mer eller mindre elsker jeg. Men KKC, vel, noen dager kan du få den bra billig.

 

Det er en grei til god allroundstokk, til jakt - veldig bra, jaktfelt - veldig bra, generell "plinking" - veldig bra. MEN! Han idioten som har designet den kan ikke ha allverdens erfaring med våpen - ellers så ER han en idiot. Tenk å lage en rifle der du må ha verktøy for å ta ut sluttstykket, bare det gir meg lyst til å hive skiten i ovnen :roll:

NÅr jeg skyter på blink "for meg selv", så lar jeg rifla ligge på standplass og går til skivene med sluttstykket i lomma, på jakt - pause - sluttstykket i lomma, i bil - sluttstykket enten i lomma osv... Idiot! Skal man dra igjennom løpet, ja så må faenskapet demonteres - det skinner kanskej igjennom at dette irriterer meg endel...

Men så er den jo veldig "god" å skyte med da. Passer meg veldig godt, og jeg føler jeg skyter godt med den, i alle stillinger. Det er kanskje liggende den passer minst til, og til bruk med tofot er den kanskje ikke helt stiv nok? Men hver gang jeg vil kvitte meg med den - så blir den likevel :roll:

 

Tung pipe ja, KKCen er jo lett bak så den blir fort framtung om løpet er langt. På langholdsskyting bruker jeg 400g bly som "spacer" under kolbekappa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvilken låsekasse evt?

 

Har selv en forkjærlighet for Tikka og Sako siden disse som regel har veldig gode avtrekk og kan skaffes for en billig penge på bruktbørsen. Alle andre deler enn låsekasse/avtrekk ser jeg på som slite/byttedeler.

 

Rifla i DENNE FILMEN kostet rett over 4000 kr. Som du ser den i filmen har jeg beholdt stålet, skrudd på en picatinny og montert en Hitech stokk, Atec demper og Versapod tofot. Totalprisen er samme som en ny T3 vil jeg tippe ?

 

Det er lett å bruke mange penger, men det er ikke er nødvendig for å lykkes med langhold. Det er veldig vanskelig å gjøre et valg som er feil så lenge du holder deg til de etablerte merkene og ser på driftskostnadene.

 

6,5x55 er i særklasse her i Norge når du ser på tilgjengelighet, økonomi og prestanda. Du får den overalt, den er blandt de aller billigste å skyte og ytelsen på langhold matcher eller overgår det aller meste.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er i særklasse her i Norge når du ser på tilgjengelighet, økonomi og prestanda. Du får den overalt, den er blandt de aller billigste å skyte og ytelsen på langhold matcher eller overgår det aller meste.

Det er ingen tvil om dette, ennå. Vi får se hva vi får til med .23 etterhvert som DFS kommer etter?

 

Roe, du er Sako/Tikkamann, og billig brukt er vel og bra. Men?

 

Sauer 200STR er i en særklasse her hjemme Du får løp og kasse for rundt 10 000 og stokker flere steder. Avtrekket overgår alt mulig, og ellers som Tikka/Sako bortsett fra at løp er "user replaceable" og koster MYE mindre enn andre løp.

Med originalstokk er den også inngangsbilett til veldig mange skytebaner og skytetider som er stengt for Tikka/Sako/remington/whatever.

Hadde jeg tenkt på dette da jeg kjøpte S&Len så hadde jeg kjøpt en 200 STR istedet. Forskjellen ville vært 2000kr spart per løp og adgang til 200m banen 10min hjemmefra.

 

Eller?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om jeg hadde ei krone for alt som er skrevet om Tikka T3, lyddemper, 6.5x55 og Zeiss kikkertsikter på dette forumet - så hadde jeg kjøpte en Sako TRG forlengst!

Søk (og i dette ikke helt spesielle tilfellet) for faen! Vær så snill søk!

 

K

 

Ka e POENGET med å ønske ein bruker velkommen på ein sånn måte ????????????????????

Link to comment
Share on other sites

Kva er poenget med å komme med denne kommentaren når m67 har svara med opptill fleire konstruktive svar i denne tråden i motsetning til deg

 

Forøvrig så var jeg i samme situasjon som trådstarter i vår. Da kjøpte jeg meg en brukt sauer 200str og et nytt løp i 6.5x55. Jeg hadde i tankene at jeg kunne gå lei og da er det ikke store verditapet på børsa om jeg skal selge den videre.

 

En ulempe med en Sauer med DFS-stokk, 70 cm løp og stjernekikkert er at den blir j**lig tung. For banebruk har ikke dette noe betydning, men dersom du har tenkt å dra den med deg langt til fjells så bør du tenke på dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Roe, du er Sako/Tikkamann, og billig brukt er vel og bra. Men?

 

Sauer 200STR er i en særklasse her hjemme Du får løp og kasse for rundt 10 000 og stokker flere steder. Avtrekket overgår alt mulig, og ellers som Tikka/Sako bortsett fra at løp er "user replaceable" og koster MYE mindre enn andre løp.

 

Enig. Og andrehåndsverdien er det vel ingen som slår? Om du synes tyngden er ok.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha sett litt på Tikka Tactical i 308 eller 300WM ( den er ferdig gjenga for demper)

Hadde sjølv ei i 300 WM den samla veldig bra.

Hadde ein god del serier på under 12mm på 140meter.

 

Har sett litt på Tikka Tactical, men pratet med en leverandør som kanskje mente at jeg kunne få noe bedre for de pengene som Tikka kostet? Hvordan var stokken på Tacticalen? Kanskje jeg ikke trenger ut med så mye penger som jeg hadde trodd for å få ei god langholdsrifle? Hadde sett for meg at det fort ble 15-20 lapper for ei god ei. Men kanskje jeg har siktet litt høyt. Får gjøre noen knepp...:)

Link to comment
Share on other sites

@M67. I så fall må du ta med ingeniørene hos Sauer som idioter også. På jaktmatchen må du også bruke verktøy fpr å senke kolben dersom du skal ha ut sluttstykket. Ellers så ramser du opp "idiotisk" mange anledninger til å ta ut sluttstykket :lol:

 

Langholdsrifler har tydligvis blitt en trend der et visst taktisk utseende er viktig. Det er ikke noe feil ved det, men det blir spesialiserte våpen. Slik jeg forstår trådstarter er han ute etter et våpen til langholdskyting, men også jakt(bærbarhet).

Roe er vel absolutt en å høre på i denne forbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha sett litt på Tikka Tactical i 308 eller 300WM ( den er ferdig gjenga for demper)

Hadde sjølv ei i 300 WM den samla veldig bra.

Hadde ein god del serier på under 12mm på 140meter.

 

Har sett litt på Tikka Tactical, men pratet med en leverandør som kanskje mente at jeg kunne få noe bedre for de pengene som Tikka kostet? Hvordan var stokken på Tacticalen? Kanskje jeg ikke trenger ut med så mye penger som jeg hadde trodd for å få ei god langholdsrifle? Hadde sett for meg at det fort ble 15-20 lapper for ei god ei. Men kanskje jeg har siktet litt høyt. Får gjøre noen knepp...:)

 

Stokken e god å skyte med , einate minuset med Tikka`n er at er at rekyl klakken er i alu.

Den e i svakeste laget til 300 Wm . Visst du lager ein ny i S165M kommer nok den til holde .

Men ville nok heller ha tatt ei tactical enn ein Super varmint . E eit bedre løp som står i tacticalen.

 

Stkl

Link to comment
Share on other sites

Ellers så ramser du opp "idiotisk" mange anledninger til å ta ut sluttstykket :lol:

Det kan du si, men så er det jo snart ulovlig å både å løfte opp og sette fra seg rifla uten å ta ut sluttstykket.

Slik jeg forstår trådstarter er han ute etter et våpen til langholdskyting, men også jakt(bærbarhet).

Til "altmuligbruk" er igrunnen KKC stokken grei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Stokken e god å skyte med , einate minuset med Tikka`n er at er at rekyl klakken er i alu.

Den e i svakeste laget til 300 Wm . Visst du lager ein ny i S165M kommer nok den til holde .

Men ville nok heller ha tatt ei tactical enn ein Super varmint . E eit bedre løp som står i tacticalen.

 

Stkl

 

 

Hva er forskjellen på løpa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

iphone160112006-1.jpg

her er ett heller dyrt prosjekt i 700 kasse,tung til lang gå-jakt,fin på bever og langhold :D

nye11211025.jpg

og ett myyye billigere og lettere børse,men som kan brukes til "alt"

M40A3 er og topp,samt uendelige mange STR200 ,de er nesten som Toyota i Afrika (over alt) :D

nb.ikke sagt i dårlig mening

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikk du tak i en M40A3? Trodde det var nærmest umulig og at det bare fantes i USMC...

 

sikkert derfor han sier det er en replika. :)

 

remington 700 kasse, rettet og bygd til samme specs som USMC M40A3, men som jeg sa jeg bruker long action og kaliber .300 win mag.

stokken er den samme som M40 med mcmillan A-4 stokk, og badger 30 MOA skinne, USMC badger ringer :D

 

byttet leupold siktet med ett schmidt&bender 5-25x56 med mil-dot

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...