Jump to content

Når er man klar til å skyte et vilt med rifle???


jegeren123

Recommended Posts

Det er jo ikke for min egen del!!!!! Det er for at jeg lurer hva andre mener.. Jeg har skutt 2 elger i år og skyter litt over 5000 skudd i året. Det fines de jegerene som ikke trener noe i det hele tatt og de som tener mye.. Hvor går grensen?? :)

 

(Og, hehe, dama var med på post faktisk, og hun syntes det var gøy med elgjakt :) Ho vil ta jegerprøven og hele pakka nå, så tror jeg er i ferd med å få en ny jaktkammerat :) )

begynner å lære nå ja 8)

Link to comment
Share on other sites

hæ?

 

Nu vel

Jeg syns du gjør en utmerket joob og en god figur om du trener såpass mye som du gjør. Men jeg antar at du også skyter for de det er gøy? (DFS?)

I følge regelverket så holder det å skyte 30 skudd i året + at man skal klare å treffe en relativt stor blink på relativt kort avstand... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ligger utrolig mye i ordene "En god skytter trenger nødvendig vis ikke være noen god jeger, men en dårlig skytter blir aldri noen god jeger".

 

Jeg er for massevis av treningsskudd, og sett så mye tvilsomme skyttere ta prøva.

Det viktigste er at du har skutt såpass mye at du kjenner ditt våpen ut og inn, at du vet hva du er god for, og stoler på det, men samtidig (og viktigst av ALT) er at du kjenner dine egne begrensninger. Vi snakke om levende dyr, elgen er rask på labben. Skytes det på vilt, så skyt alltid med tanken om at du bare har dette ene skuddet!

Link to comment
Share on other sites

dyreskjelven er bortforklaringen et alt for stort selvbilde tyr til når ansvaret for egne feilvurderinger skal kamufleres...

 

andre er vinden.. motlys.. jeg skøyt i nedoverbakke,og da er balistikken annerledes.. ja jøss!

 

Det hender at vi bommer. Da er det tiden for refleksjon. Hva skjedde egentlig? avbryt jakten en liten stund (om mulig, tenk sikkerhet) og skritt opp avstanden. hvor langt var det egentlig? kvist i skuddlinjen? Andre momenter?

 

Neste gang er du litt mer ydmyk. De skuddene vi ikke løsner er det ikke nødvendig å angre på.

Link to comment
Share on other sites

Neste gang er du litt mer ydmyk. De skuddene vi ikke løsner er det ikke nødvendig å angre på.

 

 

Nei det er helt korrekt :!: men jeg skal innrømme at jeg allikevel gjør det noen ganger, selv om jeg vet jeg hadde angra mer hadde jeg bomma eller enda værre skadeskyti..

Link to comment
Share on other sites

dyreskjelven er bortforklaringen et alt for stort selvbilde tyr til når ansvaret for egne feilvurderinger skal kamufleres...

 

andre er vinden.. motlys.. jeg skøyt i nedoverbakke,og da er balistikken annerledes.. ja jøss!

 

Det hender at vi bommer. Da er det tiden for refleksjon. Hva skjedde egentlig? avbryt jakten en liten stund (om mulig, tenk sikkerhet) og skritt opp avstanden. hvor langt var det egentlig? kvist i skuddlinjen? Andre momenter?

 

Neste gang er du litt mer ydmyk. De skuddene vi ikke løsner er det ikke nødvendig å angre på.

 

Tja...har nå satt oppfølgingskudd i elg der en fersk jeger som er en dyktig skytter med hundrevis av skudd på banen "fikk hetta" når elgen kom og satt et merksnodig skudd i ræva på elgen......mitt satt i bak bogen..

 

han skalv som et espelau...og var helt forvirret :lol:

Han har skutt elg i etterkant med perfekte skudd, så han måtte bare få prøvd seg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ligger utrolig mye i ordene "En god skytter trenger nødvendig vis ikke være noen god jeger, men en dårlig skytter blir aldri noen god jeger".
Jeg er egentlig uenig i dette. En dyktig skytter er ikke nødvendigvis en god jeger, for en god jeger kjenne sine egen begrensninger og jakte ut fra hvor de ligger. Ergo kan en middelmådig skytter gjerne være en god jeger så lenge han tar hensyn til dette når han avfyrer skudd.

 

Dermed er svaret på trådstarters spørsmål: Når jegeren kjenner sine begrensinger og bare avfyrer skudd på dyr under situasjoner der man er meget sikker på å kunne avlevere et drepende førsteskudd.

 

Og hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke bruker kjønnsnøytrale betegnelser her, er det fordi det som oftest er gutta som overvurderer egne ferdigheter. Vi karene er som kjent ukjente og misforståtte verdensmestere alle sammen...

 

PS, @trådstarter: Det holder lenge med ett spørsmålstegn ;)

Link to comment
Share on other sites

Og hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke bruker kjønnsnøytrale betegnelser her, er det fordi det som oftest er gutta som overvurderer egne ferdigheter. Vi karene er som kjent ukjente og misforståtte verdensmestere alle sammen...

Hehe. Må nok dessverre seie meg einig med Sako'en i dette. Vi har mykje å lære av jentene. Men det er OT.

 

Når du har skote 30 treningsskot og klarar prøva er du juridisk sett klar til å skyte på vilt. Dei aller fleste meinar vel at ein bør skyte meir og betre enn det. Det må bli opp til kvar enkelt å vurdere, og her fins like mange tilfeller og meiningar som det fins jegerar.

 

Arti fenomen forresten:

Dei som skyt mykje meinar dei er gode (eller i alle fall over snittet gode) å skyte fordi dei skyt mykje.

Dei som ikkje skyt so mykje meinar dei er gode (eller i alle fall over snittet gode) å skyte fordi dei berre er gode å skyte.

Alle er einige om at det fins mange dårlege skytterar.

Men kor er dei hen? Veldig sjeldan ein ser folk som seier at dei er "sånn passe", "middelmådige" eller "dårlege" skytterar. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Betrakter meg selv som middelmådig! Derfor jeg aldri skyter på dyr i fart, og skal ha kort hold (relativt) og god støtte før jeg lar skuddet gå.

Selv om jeg ikke er den som dreper mest dyr i skogen, så vil jeg ikke si at jeg har en dårligere jaktopplevelse enn alle andre.

 

Ser faktisk ikke vitsen med å skryte av antall dyr man har fellt. Jakt er faktisk så mye mer enn det. Men huff, ble filosofisk nå!

 

Til trådstarter, man er klar til å skyte når du har godfølelsen i det du trykker inn avtrekkeren og skuddet går der det skal! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg kanskje vil si det at som jeger balanserer vi på en ganske tynn pinne. Det er fort gjort å gjøre feil, som kan få alvorlige følger. Jeg mener det at jo mer skudd du har i fingeren, og jo bedre du kjenner våpenet ditt, desto bredere blir pinnen( selv om det også er mange andre faktorer som også spiller en rolle) Jeg er veldig enig med mange av svarene her, men dyreskjelven mener jeg ikke er noe slags bortforklaring, kanskje for noen, men absolutt ikke for mange. Pulsen hopper brått opp og det blir vanskelig å holde våpenet like stille. Men det er nok også noe man vender av seg. Jeg merker stor forskjell fra når jeg skøyt et rådyr forrige helg, enn mitt første rådyr.

 

Det stilles store krav til oss jegere. Både når det gjelder human avlivning og sikkerhet i forhold til andre mennesker. Jeg tror man tjener på å trene på å skyte under så og si alle forhold. Skal man foreksempel jakte i et veldig bratt terreng der skuddvinklene kan bli litt " ovenfra og ned" , så burde man kanskje ta noen skudd med vinkel. Kan jo ikke tape på det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ligger utrolig mye i ordene "En god skytter trenger nødvendig vis ikke være noen god jeger, men en dårlig skytter blir aldri noen god jeger".
Jeg er egentlig uenig i dette. En dyktig skytter er ikke nødvendigvis en god jeger, for en god jeger kjenne sine egen begrensninger og jakte ut fra hvor de ligger. Ergo kan en middelmådig skytter gjerne være en god jeger så lenge han tar hensyn til dette når han avfyrer skudd.

Er ikke det det samme da?

Sjøl om man skyte 150 poeng i jaktfelt på 10 stevner i året, trenger man ikke å fungere som jeger i det hele tatt.

Men selv om man skyter litt midt på treet på bana, men kjenner sine begrensninger i skogen, så er man en god jeger.

 

Tildels vanskelig sak å forklare, men for å ta første del av setningen:

-Vet om mange tilfeller av aktive konkurranseskyttere som blir som heite i skogen. På banen har de 5 skudd plassert hull i hull, mens på vilt har det blitt bom, bom og bom. En god skytter, men ingen god jeger.

- Har samtidig enda fler eksempler på folk som skyter lite på bana, og slenger dem seg med på en jaktfeltrunde er resultatene heller dårlige. Men i skogen skyter de bra.

- Men samtidig har vi de som ser på seg selv til for gode til å trene (les ikke gode skyttere i det hele tatt). Har inntrykk av at mange av disse er med på elgjakt fordi det er svært, status, og at det sosiale i koia er det eneste viktige. Resultater er ofte stor skadeskyting, mye tull og bortforklaringer. Kjenner ikke sine begrensninger, skyter ofte i fart, gjennom kvist, eller hva det måtte være. En dårlig jeger.

For all del, dette er tatt som eksempel, gjerne satt litt på spissen.

 

Altså: Jeger nr 1 - kan være en god jeger, men må ikke være det sjøl om han skyter bra på bana.

Jeger nr 2 - er fortsatt en god jeger, selv om skyteegenskapene ikke viser seg på banen.

Jeger nr 3 - en dårlig skytter - samtidig en dårlig jeger.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skudd burde man ha skutt??? Er det greit å begynne å skuyte på vilt dersom du er veldig flink til å skyte, selv om du ikke har skutt så mange skudd?? Det skjer jo noe med deg når du får et vilt i kikkerten, enn en blink :) Hvor mye erfaring trenger man egentlig?? :)

 

Hvis du føler deg trygg på deg selv og våpenet etter flere runder på skyttebanen så mener jeg at du er klar. Husk at mange jegerer lader og skyter veldig mye hele året. Det er ikke alltid de heller treffer akkurat der de vil. Trening er topp, men overraskelser skjer i skogen.

 

Så min konklusjon er : Skyt de skudda som gjør deg til en selvsikker og trygg jeger bak rifla. (Uhell skjer, men ikke fokuser på det)

Link to comment
Share on other sites

Cluet tror jeg kan være å legge forholdene til rette når du skal avfyre ditt første skudd på et vilt. Jeg tenker f.eks på hjort, kan man på innmarksjakt (tidlig morgen i september med godt skytelys) sitte med rifla nærmest i benk/solid anlegg. I enkelte situasjoner kan man ha dyra på 40-50 m hold. I disse situasjonene ligger alt til rette for et godt treff. Da gjelder det å vite hvor man skal legge siktepunktet, puste rolig, legge vekk alle tanker om negative konsekvenser og klemme rolig inn avtrekkeren. Når ditt første vilt ligger der, vil nr. to bli litt enklere.

 

Ikke tenk på løpende elg-situasjoner når det er snakk om ditt første vilt. Man skal legge forholdene til rette når man trykker inn avtrekkeren første gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...