Jump to content

Hunden tok mat fra bordet....


Ilatad

Recommended Posts

Matfar ble lei av at den lille rakkeren tok mat fra bordet.

Føler jeg har prøvd alt og etter å ha lest litt fant jeg det som kanskje er løsningen......

Turen gikk til Ciro og 4 musefeller ble kjøpt, kjøpte også en på felleskjøpet, den er litt større, men koster MYE mer

 

1258981289_resized.jpg?width=810&height=540

Fellene er pakket ut.. Da var det bare å legge på noe godt og legge dem på strategiske plasser der jeg ikke ønsker at hunden skal være.

 

1258981294_resized.jpg?width=810&height=540

Det ble lagt tre på stuebordet, en på kjøkkenbenken og en på en antikkstol som han til stadighet tar puta fra :evil:

 

Det tok ikke lang tid før første fella smalt igjen og hunden skatt litt, men det luktet så godt at han prøvde seg 6 ganger før han skjønte at det var alvor.

 

Nå er han veldig forsiktig når han ser musefeller og jeg håper han skjønner at han ikke skal være på disse plassene.

 

Her tar han puta fra stolen og fella smekker igjen.

 

 

Flere som har samme problem? eventuelt er faring med musefelle eller andre metoder?

Link to comment
Share on other sites

Men - da kommer sprøsmålet til alle erferne hundefolk her inne. Hva gjør en når det ikke nytter? Når nasking av mat i 7 mdn har blitt fulgt opp (de gangene biksen er tatt på fersken) med nakkeristing, legge på rygg, bite i øret osv, og i den senere tid utplassering av musefeller og det ser ut til at matlysten overgår hukommelsen i meget stor grad?

 

I dag har jeg igjen et bitelite håp om at det kanskje er mulig å avlære dette - kanskje. Det klappa ei felle i går kveld, og enda har han ikke rørt det som står på salongbordet. Likevel tør jeg ikke håpe for mye. Sist det klappa ei felle holdt det i et par timers tid. Imidlertid har han klart å memorere hvordan ei felle ser ut og er dyktig til å unngå dem - tar heller noe annet fra samme bordet.

 

Så om noen har flere gode tips og kreative metoder for å kunne ta bisken på fersken så setter jeg pris på innspill.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg store kunnskaper om hundehold, men med mine hunder har stjeling av mat ikke vært noe problem. Jeg tipper er dels fordi de aldri - og da mener ikke en eneste gang - har fått mat innendørs eller fått mat før vi har spist. Derfor forbinder ikke det som er på bordet med noe de får lov til å spise. De har heller aldri fått lov til å forsyne seg av matfatet før de får klarsignal. Jeg tror også det er fordi de ikke noen gang får være i møblene, slik at bordet uansett er off-limits.

 

Dersom hunden stjeler mat selv om den vet at den ikke har lov til det, virker det for meg som et lederskapsproblem. Sitter dressuren ordentlig? Gjør hunden som du vil - hver eneste gang og med en gang? Jeg vil tro at en periode med mye dressurøvelser og overdrevne lederskapsmarkeinger vil bedre hundens oppførsel. Gjør det klart for hunden at absolutt alt den har lyst til å gjøre må først ha din aksept. Ikke la den løpe, leke eller spise før du har gitt ordre om det. Ikke la den sove hvor den vil i huset - du bestemmer hva som er hundens plass. Gi den mye kos og kjærlighet, men kun når du selv inviterer til det - det er ikke hunden som skal bestemme når den skal bli klappet. Krev at den er ute av rommet mens familien spiser. Ha nulltoleranse for sommel og unnaluring når du gir beskjeder. Ikke hils på hunden først når du kommer hjem - ignorer den inntil alle andre familiemedlemmer har fått sitt, osv. Dersom du er absolutt konsekvent på slike ting, går det neppe lang tid før hunden bedrer sin oppførsel.

 

Samtidig er det viktig å ta den på fersken når den stjeler. Dersom musefeller ikke virker, kan du for eksempel sette noe på bordkanten som lett faller ned og lager en masse spetakkel når det treffer gulvet. Da vil hunden bli ovverasket og redd, samtidig som det varsler deg slik at du kan ta ham med en gang. Men, som sagt, den grunnleggende aksepten av at hunden er lavest på rangstigen må først være på plass.

Link to comment
Share on other sites

@ Lille My, av mine fire Gordon har samtlige vært notoriske mattyver, alt er prøvd ingenting har virka, har også hatt fire bikkjer av andre raser fra schafer til pekingneser alle de stjal aldri etter å ha dressert det bort.

Det er jo pussig å tenke på at å få bikkja rolig i oppflukt å skudd det greier jeg,men ikke pokker om jeg greier å få dem til å slutte å stjele :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bikkjer er svært forskjellige. Noen er ærligere mens enkelte rett og slett er uærlige. :roll: Jeg har fortiden to engelsksettere som bor ute i ett eget hundehus med dertil hundegård. Den eldste av bikkjene er en myk og særdeles hengiven kar som aldri vil finne på og trosse meg så lenge den vet hva jeg vil den skal gjøre og IKKE gjøre. Det er aldri nødvendig med mer enn ett nei. Den andre er en ordentlig rabbagast som uansett må tøye grenser og ser ut til å gi pokker i konsekvensen det får. Den er tvers igjennom dressert på innkalling og rios men ellers en egenrådig herremann.

Det hender at bikkjene får være innomhus når kona er vekk en stund(hun er desverre svært allergisk) og det første som skjer er at bikkjene sjekker bord og kjøkkenbenk etter godsaker. Ett nei, og eldstemann kan ligge alene i stua uten å røre noe på bordet. Den andre venter neppe til jeg har snudd meg for å gå ut før den gafler i seg :lol: Om den vet at den er oppdaget, spises det om mulig enda raskere for å få i seg mest mulig før en lite kjærlig hånd griper nakkeskinnet.

Men så kan jo de intereserte tippe hvem av dem som er djervest i fugl og ikke lar løpende stegg slippe unna :?:

Link to comment
Share on other sites

Vil noko slikt hjelpe, eller får det berre ein jakthund til å apportere? http://www.coolest-gadgets.com/20060714/the-room-defender/ Dekker sikkert eit større område enn ei musefelle. (Eg antar at den har mindre potensial til å skade hunden enn musefella.)

 

Den hunden eg har erfaring med er så skuddredd at det heilt sikkert hadde hatt effekt.

 

Hm. Bevegelsessensor som slår på støvsugaren kanskje. Noko slikt må jo finnast.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan virker dette med musefelle på bordet? klapper den igjen forran hunden, eller over snuten? Har en valp på snart fire mnd som har funne ut at den kan komme seg opp på bordet. Jeg synes jo en musefelle over snuten kan være litt brutalt for en valp.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel ikke direkte problemer med det, da jeg fikk tatt henne tidlig nok.... Egentlig ved en tilfeldighet!

 

Hun var alene på kjøkkenet, og pc-en stod på bordet og spilte musikk. Jeg gikk normalt i gangen, men musikken overdøvde meg. Så akkurat idet jeg så inn døra var framlabbene kommet opp på kjøkkenbenken og snuten på tur nedi en tallerken gryterett! Trampen i gulvet og ropte nei, og vips lå bikkja på gulvet på rygg med beina i væren og visste hva som var rett og galt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang ei engelsk setter tispe som jeg brukte samme metode på. Etter å ha smekket et par musefeller stjal hun aldri mat på kjøkkenbenken mer

Opdretteren hvor svigers fikk sin hovawart fra prøvde dette, den brydde seg katta om musefeller, med musefelle på snuten stal den bare mer mat.

Kan vel ikke bruke større rottefeller, da kan vel ben knekke osv.

 

På vår labrador har vi prøvd å smøre på chili på gjendstander vi ikke ville at den skulle gnage på som valp, da satt den å slikket av alt og gnagde kun der.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Vår ivrige tispe på et år og to mnd har heller ikke vært den som har stjålet mat fra kjøkkenbenken. Men nå har vi heller ikke latt mat stå på kjøkkenbenken siden vi fikk hund. Fra hun var valp har hun ikke fått lov å være på kjøkkenet.Dørsstokken fungerer som grensen, og det har hun akseptert. Men selvsagt kan det hende hun kommer tuslende inn der, en sjelden gang, men da er det bare å peke ut i stua og hun snur og går.

Vil ikke påstå at dette med å stjele mat fra bordene er et ledeskapsproblem. Da tror jeg vi fort kan begynne å tolke ting og tang i hjel. Lederskap her og lederskap der. Hunder er forskjellige. Noen jakter mere på mat, enn på noe annet. Noen forsvarer maten sin, andre ikke. Noen stjeler mat, andre ikke. Noen bjeffer, andre bjeffer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Å ta de på fersken er nok beste medisin ja, en irettesettelse fra Sjefen virker sterkere enn en dings som ei musefelle er, tror jeg. Men artig å studere erfaringene herfra! :D

 

Jeg kjører en kombo da. Ser jeg at han nærmer seg fella skriker jeg NEI! Da får han min irettesettelse samt en smekk på nesa ;)

Link to comment
Share on other sites

ElgjaktensKiri skrev:

Vil ikke påstå at dette med å stjele mat fra bordene er et ledeskapsproblem. Da tror jeg vi fort kan begynne å tolke ting og tang i hjel. Lederskap her og lederskap der. Hunder er forskjellige. Noen jakter mere på mat, enn på noe annet. Noen forsvarer maten sin, andre ikke. Noen stjeler mat, andre ikke

Veldig uenig. Studer en ulveflokk rundt et elgkadaver, man kan fort se hvilke individer som ikke vil utfordre sjefen og hvem som kunne tenke seg å klatre litt i hirarkiet. Individer som tar initiativ og viser selvsikkerhet i matfatet har seriøse planer om å klatre i hierarkiet.

 

Jeg følger samme tankegang som Hoppalong, og har heller aldri problemer med hunder som stjeler mat.

 

Etter min menig har bruk av musefeller på denne måten ikke noe med dressur å gjøre. Jeg kaller det mobbing.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det går en annen tråd her om hunden som en ting.... Ei musefelle KAN alvorlig skade en hundenese. Er hvalpen din så lite verdt for deg er det helt greit for min del.. Jeg ville ikke klart å misshandle familiemedlemmet her. (Men det har heller aldri vært noe problem med mine hunder..)
Link to comment
Share on other sites

Èn gang har ei bikkje hos meg vært på bordet og stjelt mat; det var gamla sjølv (nåja dengang var hun bare 4-5 år) og det var et forlatt kyllingfilet på kjøkkenbenken som ble for fristende. Jeg satt i stua og fikk hendelsen med meg i øyekroken og du kan vel si at hun ble ferska med halve fuglen forbi drøvelen... kort prosess fra min side. Et solid NEI! og hun havna rett ut med beskjed om at dette her GJØR DU IKKE EN GANG TIL. Kontant irrettesettelse i det bikkja gjør noe galt - deretter er du ferdig med saken og går videre. Det funker.

 

At en valp forsøker seg er èn ting for han vet ikke bedre og må lære folkeskikk. En voksen hund derimot som forsyner seg er noe helt annet. Da går det på lederskap mener jeg.

 

Jeg kjenner folk som har voksne hunder som rett som det er går opp på stuebordet og bare forsyner seg med vafler mens du sitter der med kaffikoppen din .... og de godtar det. DET hadde ALDRI skjedd hos meg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Morsom tråd Ilatad. Men jeg kan ikke se noe forskjell på å bruke musefeller og gi bikkja en liten "kavring" med strøm halsbåndet når hun prøver seg. Det ubehaget du påfører bikkja med musefeller er nok ganske mye verre enn et lite støt med strøm halsbånd. Heldigvis sliter jeg ikke med det problemet på mine hunder i noe særlig grad. Så jeg slipper å påføre bikkja ubehag for og luke det bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...