Jump to content

243win vs 22-250rem?


WinchesterM94

Recommended Posts

Har idag en 243win rifle men lurer litt på har 22-250rem noen fordeler over den? eventuelt hva? enste jeg kan komme på er billigere kuler, men hva med løps levetid og andre ting?

 

Må inrømme 22-250rem har jeg liten eller ingen erfaring med. Mens med 243win begyner jeg å få litt....Har virka bra på kråker og slik så langt.

 

Foresten en 22kule vil kanskje være litt sikrere med tanke på kulefaren etter treff selv om det bare er splinter igjen av kulene?

 

Uansett kom med erfaringene deres innen begge kaliber...Pluss og minus dere har funnet ut.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til, og lader du selv?

 

Jeg pleide å si at alt 22-250 greier marginalt, klarer 243 Maksimalt.

 

243win er svært fleksibel med et omfang av kuler fra de lette og lettsprengte A-max til tyngre solide kuler til rådyr og annet større matvilt.

 

22-250 er bare .... morsom.

Link to comment
Share on other sites

Foresten en 22kule vil kanskje være litt sikrere med tanke på kulefaren etter treff selv om det bare er splinter igjen av kulene?

 

skjønner ikke helt hva du mener her... ei litt solid kule i 243 har mer gjennomslagskraft enn ei tilsvarende kule i 22-250. løpslevetid ble nevnt her. det er ikke all verden i 243, men adskillig lengre enn i 22-250! sistnevnte er jo allmenn kjent for å slite ut løp. ikke så rart igrunn med tanke på hvordan den patronen er.

 

det er ingenting 22-250 gjør bedre enn 243. du kan selvsagt bruke hakket lettere kuler enn i 243, men hvis du lader 243 med 58 grs v-max eller 55 grs sierra varminter så sprenger du kråka like godt, og slipper gjennomskyting på reven. i tillegg kan du gå opp til 100-105 grs og ha kraft i massevis til rådyr. (og skal du til skottland og varsler fra i god tid kan du ta den med over dit og skyte hjort også.)

 

som du kanskje skjønner så har jeg 243 selv og er svært fornøyd. suverent allroundkaliber til småvilt, men er jo alltid morsomt med enda et nytt kaliber. ser bare ikke noe fordel med 22-250 i forhold til 243.

Link to comment
Share on other sites

243win er svært fleksibel med et omfang av kuler fra de lette og lettsprengte A-max til tyngre solide kuler til rådyr og annet større matvilt.

 

22-250 er bare .... morsom.

 

Om en ser bare her innad i Norge så er det vel ikke noe større matvilt som er lovelig for .243 enn rådyr.

Og da gjør .22-250 jobben like godt som .243. Og når den da er morsom i tillegg. Tja, da er valget enkelt for min del.

Løpsbrenning i .22-250 tror jeg er en myte. Har skutt ett par tusen skudd med min uten antydning til utbrenning enda og presisjonen er fortsatt knallgod.

Godt utvalg i kuler er det også .224

 

 

Lettsprengte A-max? Det er ikke V-max du mener da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha byttet ut min .243 mot .22-250 av den enkle grunn at du kan lade kuler helt ned i 55 grs til sprengning og lade 100 grs kuler til matvilt. Men dette er jo bare min mening. Og løp slitasje mener jeg er veldig opp jaget, tror ikke det er så ille. Har ikke merket noe til det enda og min .243 har gått mye med lette kuler i maks fart.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja burde kanskje nevnt lader selv(har ikke råd til annet :wink: )Og bruken er fuglejakt, både til å spise og predator jakt.

 

Syns hvertfall 55grain Sierra Blitzking funker fint på kråke :mrgreen:

 

Hei:)

Har selv en .243 win. og er veldig fornøyd. Har enda ikke fått testet den på rådyr (men var utrolig nærme i helgen). Lader da med barnes-x og 46 grain med MRP om jeg ikke husker feil. får bra preisjon og ikke så høy fart (har dog ikke fått kronografert den enda).

 

Det jeg egentlig ville slå ett lite slag for når det gjelder presisjon og sprengeffekt er 87 grain v-max og 50 grain MRP. I mitt våpen så gir det glimrende presisjon. Kanskje noe for deg å prøve?

Link to comment
Share on other sites

Bamrud: 22-250 -bare morsom... Javel... Du har ikke 22-250 skjønner jeg? Den er morsom ja, bevares. Men å si "bare" vitner mer om uvitenhet. Du får lettsprengte kuler til 22-250, men også skikkelig gode loddede kuler som gjør en utmerket jobb på alt vilt som 243 er godkjent på. De har faktisk akkurat samme bruksområde i forhold til lovverket.

 

Wiggen: Løpsbrenning er en av mange svært seiglivede myter. Slipper gjennomskyting på reven med 55 grain kule??? Tull! Skal jeg tro det forlanger jeg beviser! Foto. Hjort i Scotland, ok. Den kjøper jeg. Eneste fordel jeg aksepterer av dem du nevner, og da kun på grunn av Scotlands loverk. Forøvrig har ikke trådstarter nevnt utenlandsjakt med ett ord....

Link to comment
Share on other sites

Nja har enda masse Sierra kuler om det den presisjonen de gir ligger resten i henda til skytteren :mrgreen: Men takk for tipset :wink:

 

Virker som og det heller mot å fortsette med 243win på meg da siden det er ikke mange som roper hurra for 22-250 8)

 

Det stemmer skal nok ikke drasse den med til utlandet på hjortejakt det har jeg andre kaliber til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ G.Larson

Det var selvsagt V-max jeg mente. Det finnes allerede som nevnt andre gode varmintkuler i 6mm også.

Men å påstå at 22-250 gjør jobben like godt som .243 på rådyr er vel litt spenstig?

Hvor mange usikre parametre finnes det i skauen? Hvis det brukes så tung kule som mulig i forhold til riflestigningen i en 243win har man faktisk eliminert noen av dem.

Bamrud: 22-250 -bare morsom... Javel... Du har ikke 22-250 skjønner jeg? Den er morsom ja, bevares. Men å si "bare" vitner mer om uvitenhet.

Artig utsagn. :)

Jeg må innrømme at jeg har mer erfaring med 243win enn 22-250Rem, men jeg har noe erfaring med begge kalibre, ja.

Jeg vil definnitivt ikke kalle meg allviter, men jeg kan lese tabeller. Og ut fra det jeg ser står jeg fullt og fast på at 243 har mer bruksverdi enn 22-250'n som scorer mer på på underholdningsverdien.

Vil vi øke underholdningsverdien for 243'n er det bare å lade full pupp med lette kuler, - og vipps har vi jammen dratt forbi 22-250'n som kråkesprenger også. :wink:

 

Vi tar en liten titt blant ladedata hos Lapua:

 

243win . (70grs.) 4,5gr Hornady 51,2 N-160 (3451 f\sec) 1052m/sek

 

22-250 (69grs.) 4,5gr. Sierra 42,6grs N-540 (3288 f\sec) 1002m/sek

 

Lettere kuler enn 70grs. i 243win. blir for dumt. Da blir den bare mer ubrukelig enn en 22-250. :mrgreen:

 

Men det vi veit er at 243 klarer å skvise ei 55 grs kule opp i ca 1230m/sek.

Kan din 22-250 gjøre det samme?

 

Om man er hjemmelader eller ikke, så finnes det kjøpeammo i 243win som sprenger viltet sikkert like godt som 22-250.

Blant annet har Hornady ammunisjon med disse egenskaper:

 

.243 Win., 58 gr. V-MAX 83423

Velocity (fps) / Energy (ft-lbs)

Muzzle 100 yd 200 yd 300 yd 400 yd 500 yd

3750/1811 3308/1409 2909/1090 2544/833 2206/627 1896/463

 

Som du ser så finnes det 58grs. V-maks med utgangshastighet på 3750f\sek. (1143m/sek!)(etter reklamen å dømme)

 

Jeg har dessuten ikke nevnt noe om løpsbrenning, for når 243'n oppfører seg som en 22-250 i høygir, så svir det litt i pipa da også.

 

Men uansett er det moro å delta i en kaliberdebatt igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Men å påstå at 22-250 gjør jobben like godt som .243 på rådyr er vel litt spenstig?

Hvor mange usikre parametre finnes det i skauen? Hvis det brukes så tung kule som mulig i forhold til riflestigningen i en 243win har man faktisk eliminert noen av dem.

 

Til det første? Tja, når rådyra detter på plassen uten en rykning, uansett om treffen er rett framafra, midt i bogen eller reine lungeskudd så kan det vel ikke bli bedre? Med 55gr TBBC i 1150 m/s så har jeg også fortsatt tilgode å kasere mer enn 4 kjøttkaker på 30 rådyr. Uansett om holdet har vært under eller godt over de anbefalte 100m.

 

 

 

Usikre parameter? Hva slags usikre parameter har du med .22-250 som du eliminerer med .243?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har lest om rådyr som ikke er blitt funnet på grunn av noe gress som skytteren ikke så mellom seg og dyret.

 

Det er vel ikke kaliberet sin skyld at gresset er så tett at jegeren ikke finner igjen dyret??? :mrgreen::lol:

Klarte ikke dy meg :wink:

 

Jeg har skutt sånn omtrent 30-40 rådyr med 22-250 og kan ikke påstå annet enn at de har vært døde alle sammen. Det burde heve over enhver tvil at kaliberet holder på rådyr... Brukt Rhino-kuler,50 grs, og slaktene har vært meget fine.

 

Så hvorfor ikke kjøpe en 22-250 og ha et kaliber som både virker og er morsomt, i steden for et som bare virker... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får jeg komme med en et lite sidesprang.

Hva med opphavet til 22.250 nemlig .250 Savage. For en hjemmelader burde det ikke være noe problem. Meget balansert patron som lissom har gått i glemmeboka etterhvert som nyere konstruksjoner blir introdusert på markedet.

Kuglevekt fra 75 grn. til 100 grn. ja helt til 120 grn., mendet er å strekke'n litt langt

Passer best ltl 257Roberts.

Link to comment
Share on other sites

Artig utsagn. :)

Jeg må innrømme at jeg har mer erfaring med 243win enn 22-250Rem, men jeg har noe erfaring med begge kalibre, ja.

Jeg vil definnitivt ikke kalle meg allviter, men jeg kan lese tabeller. Og ut fra det jeg ser står jeg fullt og fast på at 243 har mer bruksverdi enn 22-250'n som scorer mer på på underholdningsverdien.

Vil vi øke underholdningsverdien for 243'n er det bare å lade full pupp med lette kuler, - og vipps har vi jammen dratt forbi 22-250'n som kråkesprenger også. :wink:

22-250 (69grs.) 4,5gr. Sierra 42,6grs N-540 (3288 f\sec) 1002m/sek

 

Lettere kuler enn 70grs. i 243win. blir for dumt. Da blir den bare mer ubrukelig enn en 22-250. :mrgreen:

 

Men det vi veit er at 243 klarer å skvise ei 55 grs kule opp i ca 1230m/sek.

Kan din 22-250 gjøre det samme?

 

Om man er hjemmelader eller ikke, så finnes det kjøpeammo i 243win som sprenger viltet sikkert like godt som 22-250.

Blant annet har Hornady ammunisjon med disse egenskaper:

Jeg har dessuten ikke nevnt noe om løpsbrenning, for når 243'n oppfører seg som en 22-250 i høygir, så svir det litt i pipa da også.

 

Men uansett er det moro å delta i en kaliberdebatt igjen. :D

 

Har merket av litt av det du skriver og klippet bort masse tall.... Du får ha meg unnskyldt det.. Av en eller annen grunn virker det som at du ikke liker tofemtien. Du sier det ikke rett ut, men det skinner veldig gjennom. 80 meter i sekundet finnes det ikke ei kråke i verden som merker forskjellen på. Men å si at 243 er så mye bedre ut fra dette er etter min erfaring bare tull. Jeg har skutt noen rådyr med tofemtien. Har brukt Trophy Bonded, Swift Scirocco og V-max. Det gikk faktisk bra med v-max også, men selvfølgelig kun på grunn av en noe omdiskutert plassering av kula. De andre to har derimot gitt ekstremt lite kjøttødeleggelse og samtidig svært god effekt. Jeg har også skutt en masse gjess med tofemtien og mener ut fra blant annet dette fortsatt at det du sier må vitne om uvitenhet. Skuddvirkning står ikke i tabeller vet du... :wink: Smaken er som baken, noen liker dattera, mens andre liker mora. Jeg foretrekker den lekre dattera... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn virker det som at du ikke liker tofemtien. Du sier det ikke rett ut, men det skinner veldig gjennom.

Det skinner i alle fall gjennom hvilke valg jeg har tatt.

Men jeg beklager å ikke bare tråkke, men trampe 22-250 tilhengerne på foten. :oops:

Å kalle 22-250 for ubrukelig er selvsagt bare et kraftuttrykk uten å være alvorlig ment.

Det henger fortsatt igjen en del av meg fra en tidligere diskusjon rundt 243 vs 22-250 jeg har hatt med en kammerat som skulle overbevise meg om akkurat det motsatte.

 

En 22-250 gjør helt sikkert jobben den er konstruert for, og i viltet den er lovlig å bruke til.

 

En ting jeg husker fra noe tid tilbake var tilgjengeligheten på ferdigammo til 22-250.

Det var bare varmintpatroner å få tak i her på berget. Men det har kanskje retta seg noe nå?

 

Nok en gang beklager jeg slaktingen av tofemtien. Dere som har dette kalibret og er storfornøyd får bare fortsette å kose dere med denne lille hissigproppen.

Det er nå et artig kaliber, det er jeg helt enig i .

 

.. Men 243win er vel så artig. Det mener nå jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er 22-250 et langt bedre kaliber enn sitt rykte. Effekten på rådyr har andre beskrevet tidligere i tråden, så jeg kan jo bidra litt med erfaring med 22-250 på fugl. Med Sako 50 grs helmantel fabrikkammo er effekten upåklagelig på matfugl som storfugl og orrfugl, uten nevneverdig ødeleggelse av kjøtt. Stort sett utgangshull omtrent som et kronestykke, og knall og fall. Til bever kan jeg vanskelig tenke meg et bedre kaliber. Med 45-50 grs hullspisskule (UMC fabrikkammo er helt perfekt) har jeg ennå til gode å få gjennomskyting, og beveren ligger urørlig på skuddplassen.

Både en 223 og en 243 vil gjøre omtrent samme jobben som en 22-250, så personlig preferanse får avgjøre. Ryktet som løpsbrenner er også overdrevet etter min mening. Det er mulig det er et problem ved heftig bruk i en overfylt koloni med "Prairie-dogs" i USA, men ved normal jaktbruk under norske forhold ser jeg ikke problemet.

De 22-250ene jeg har vært borti, er også svært presise med det meste av ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei 22-250 remington for nokre år sidan, som eg skaut hare, rev og rådyr med. Eg tykte det var eit strålande kaliber, null rekyl og flat kulebane så det heldt. (Bytte inn børsa grunna ujamn presisjon, billeg remington får ta skulda for det). Lånte og ei remington vls med tung pipe, her samla skota i innertieren på 200 meterskive, heilt fenomenalt å skyta med!

 

Med 50-55 grains standard Honady blyspisskuler var effekten svært god på rådyr. Kula gjekk anten gjennom eller stod i skinnet på utgangssida, så traff eg, så datt dyra fort.

 

Eit tilfelle med hare på kort hald med heilmantel, der kula truleg velta og skotskaden var maksimal. Men truleg uflaks som gjorde det, ser at andre her har god røynsle på småviltet med dette kaliberet.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny på kammeret, og det er mulig jeg beveger meg utenfor tråden her nå. Vet ikke hvor viktig det er å følge opprinnelig spørsmål til punkt og prikke. Jeg får ta sjansen.

Jeg har selv hatt 22-250 i 15 år og brukt til alt fra rype til rådyr. Har ikke skutt masse vilt i noen kategori untatt bever. Funker som fa.. Kaliberet er i følge bever-eksperter på Høgskolen i Telemark det beste beverkaliberet i forhold til knall og fall, og minimale skinnødleggelser.

Men så til spørsmålet mitt. Jeg har brukt 50 gr Norma fågel på fugl. Det har fungert greit, men oppnår ikke like bra presisjon med denne kulen som jeg gjør med andre kuler. Har prøvd mye fra 35-70 gr kuler i børsa og alle samler bedre enn fågel`en. Er dette rett og slett på grunn av kulekonstruksjonen? Har brukt N-140 og N-150 i fra 36-39 grain, samt variert settedybde. Noen som har erfaringer her, eller kan anbefale andre typer kuler som funker til fugger`n :?:

Kan jo avslutte med å svare delvis på opprinnelig spørsmål. 22-250 funker til det den skal bare man velger riktig kule og skyter riktig. Kuleutvalg er stooort for hjemmeladeren. Om den er noe bedre enn 243, har jeg ikke noe grunnlag for å si noe om, annet enn at jeg ville nok gått for 243 dersom jeg bare jaktet rådyr. Men det gjør jeg heldigvis ikke!!!

Beklager hvis jeg sporet helt av fra tråden. Håper en fersking blir tilgitt....

Link to comment
Share on other sites

Bare slapp av du "torenick" svaret ditt var helt i takt med det trådstarter(meg selv) spurte etter. Pluss litt avsporing med kulevalget ditt men det er du tilgitt :wink: Du kan jo prøve ei annen helmantel kule hvis du sliter med presisjonen med Norma kula...Selv bruker jeg 55grain Remington fmj i 222remen i kombien da den gir små samlinger der :mrgreen: Pluss den funker fint på duene jeg skøyt i høst :wink:

 

Ser det er kommet flere som sier god ord om 22-250en nå de siste innlegene og da blir jeg dratt litt over på den igjen selv om jeg har vært fornøyd med 243en så langt. Men jeg har ikke hastværk med pipeskift da løpet mitt sålangt bare er 200skudd gammelt 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...