Jump to content

Jakt med sekk...


ize79

Recommended Posts

Noen som har noen erfaringer å dele her?!

 

Når jeg går på jakt, liker jeg å ha med en del greier.

Har en 60 liters sekk som jeg har med kaffekjele, ett par vedkubber, øks, reservekniv, gps å noe annet småtteri i.

Den er jo vel å merke ikke full, men tanken min her går til skulderstroppen, som vel å merke selvfølgelig ligger akkurat der man legger an hagla.

 

Jeg pleier å gå ett stykke inn i terrenget, for å så legge fra meg greiene der jeg evnt skal lage mat/kaffe seinere på dagen.

 

 

Ser for meg(har ikke prøvd enda) at kjappe skudd med hagla kan bli ett problem med denna sekken på ryggen.

Har så langt prøvd å unngå dette, å tatt rett å slett turen inn i terrenget rett å slett som en tur uten lada børse.

 

Noen som har erfaringer ell historier å dele!?

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med en sekk som er spesialdesignet for formålet, gjerne fra Eberlestock, hvor man også kan kjøpe reimsystemer som er spesialdesignet for å kunne skyte med. Men, det blir jo en noe dyrere løsning, enn å finne en løsning som fungerer med den sekken du allerede har. :)

 

(Og, for ordens skyld. Winge våpen, som var innom denne tråden ista, importerer og selger disse i Norge.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ikke igjen tråden, med Raudnakke hadde et innlegg (eller en tråd) om hvordan han moddet sin jaktsekk.

 

Kanskje noen andre som behersker søkefunksjonens begrensninger kan legge ut en link til denne tråden? Eller kanskje Raudnakke selv (hvor har du blitt av forresten?)?

 

 

Edit: Google fant tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=8010&p=106453.

Link to comment
Share on other sites

Det tar ca. 1/3 dels sekund å hive av seg sekken dersom man ikke er fortrolig med å skyte med sekk. På skogsfugljakt dropper jeg sekken instinktivt når jeg går opp til hund i stand. Jakten krever ofte en langspurt for å komme i god posisjon så da tar jeg heller jobben med å gå tilbake for å hente sekken.

 

På rypejakta vinterstid går jeg med en 80l sekk. Den er nytteløst å avgi gode skudd med den på ryggen. Jeg tar ikke sjansen på å legge igjen sekken for å jakte uten sekken da jeg har veldig respekt for vinterfjellets luner. Skulle man ha et uhell, eller skulle det blåse opp så må sekken sitte på ryggen. Jeg rekker ofte å slenge av meg sekken å få hagla til skuldra før fuglen er utenfor rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Det samme tenkte jeg i år en av de første dagene av elgjakta. Det som jeg ikke var helt komfortabel med, var at kolben traff rett på skulderreima. Var ikke den beste situasjonen nei.

 

Under jakta, kom jeg raskt på ett ungdyr. skaut denne med sekken på. Alt gikk meget fort, men jeg kan ikke si at skulderreima hindret meg noe. Har tenkt litt tilbake på dette, men fortsatt husker jeg at avtrekk og sikt var helt topp. Ingen hindring i det hele tatt med raskt skudd på skulderstroppen.

 

Jeg bruker en 60 liters Bergans sekk. Prøvde dette med 65 liters Lundhags V8. Akkurat det samme. ubehagelig når du står og fikler med det, men merker ikke noe til stroppene når du skyter raskt i jaktsituasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ei rumpetaske fra Norrøna i høst. I den får jeg greit med meg det jeg trenger for en dagstur (termos, niste, plaster, tape, lita øks, sitteunderlag osv).

I tillegg er det noen små lommer på hver side som er passende til patroner. Skulle jeg også være så heldig å treffe en fugl eller to, er det nett med skulderstropper i lokket på taska. Så langt er jeg godt fornøyd, men kjenner at jeg sagger litt på slutten av dagen...

Link to comment
Share on other sites

Har også ei rompetaske fra Norrøna. Problemet med sagging løste jeg med å bruke reimene på viltnettet hele tiden. De er så tynne at de er ikke i veien uansett.

 

Det kommer jo an på hvor og under hvilke forhold du jakter, men selv velger jeg å gå lettest mulig. Hvis du vil ha med ved for kaffekok, brukte jeg å kløyve og kutte bjørkeved (rogn er enda bedre) i tynne pinner på ca 12cm. En neve full av disse er som regel nok. Mål til vannet du skal koke. Hvis du skal ha to kopper kaffe, så mål opp to kopper i kjelen før du setter den over. Da sløser du ikke med veden og energi til å koke mer enn du trenger. En liten rull med never, holdt sammen med strikk eller hyssing får fyr på bålet.

Sammenleggbar sag er lettere enn øks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kombekappe i gummi på både rifla og hagla. Det er etter min mening mye bedre på skyting med sekk, siden kolba sitter godt på skulderreima på sekken og slipper at den glipper av som den ofte gjør med plast- eller trekolbekappe.

 

Tror man får kjøpt kolbekappe i gummi til de fleste våpen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge skulderstroppen på sekken ikke er for feit så ser jeg få problemer med å skyte med sekk. Jeg har selv en liten sekk (bergans loden 40 liter), og denne har veldig tynne skulderstropper. Når fugl letter og hodet griller så merker jeg ikke sekken en gang, og treffprosenten blir noen lunde den samme om jeg går med sekk eller ikke.

 

¨Som folk her allerede har nevnt, så er nok trening med sekk lurt for å bli vant til å skyte med sekk, om det er lov på leirduebaner rundt om vet jeg ikke. I Bergen (Åsane) er det ikke lov med reim på hagla, så tviler litt på at skyting med sekk blir sett på som veldig positivt. Men ingen kan nekte deg å ta deg en tur i skauen med sekk, hagle og leirduekaster :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men ingen kan nekte deg å ta deg en tur i skauen med sekk, hagle og leirduekaster :wink:

 

Som deg, tror jeg også at det kan være lurt å trene litt. Men, sånn for ordens skyld. Det er vel strengt tatt ikke slik at hvem som helst kan vandre inn i hvilken som helst skog - for så å rigge seg til med en leirduekaster? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ikke gå i hvilken som helst skog å rigge deg til. Kommer litt an på hvor i landet du bor, men dersom du vet om et område der det er lite folk og du ikke forstyrrer noen så vil det vel gå bra. Jeg vil likevel ikke anbefale deg å gjøre dette da jeg ikke er sikker på regelverket. Der jeg skyter leirduer er min onkel grunneiger og har gitt meg klarsignal.

 

Men hva med å tørrtrene med sekk, hagle og klikkpatroner hjemme i stua? mye kjedeligere enn å skyte på leirduer, men du får inn "feelingen" på hvordan det vil være med sekk.

Link to comment
Share on other sites

Så på bokhandelen med skolesekker der har dem en type med en stropp og med et ganske god overflate som ikke burde bråke så mye. Vet ikke hvordan disse er å bære eller å skytte med men stroppen går oppe fra venstre og ned til høyre. Skulle ha studert den litt nøyere og fått navn på den men hadde det travelt akurat da.

Link to comment
Share on other sites

Maxpedition har både sekker og bager med en skrårem. Har ikke prøvd sekkene, men har brukt "Jumbo Versipack", som er en ganske stor bag som bæres over 1 skulder, mye siden jeg kjøpte den tidlig i sommer. Faktisk helt OK å bære, selv med både termos, mat, vann, fjellduk (hengt utenpå) og ekstra klær. Erstattet i år 40 liter sekk på elgjakten, med en eller annen sitteandordning (underlag eller stol) i tillegg for postering. Topp kvalitet, og ikke så gale priser heller...
Link to comment
Share on other sites

Det tar ca. 1/3 dels sekund å hive av seg sekken dersom man ikke er fortrolig med å skyte med sekk. På skogsfugljakt dropper jeg sekken instinktivt når jeg går opp til hund i stand. Jakten krever ofte en langspurt for å komme i god posisjon så da tar jeg heller jobben med å gå tilbake for å hente sekken.

 

.

 

Har også gjort det noen ganger. Enkelte ganger har sekken også vært vrien å finne etterpå. Grønn sekk bak grønn tue i ellers likt terreng er ingen god kombinasjon :oops:

 

Har aldri følt noe problem med sekker som har "skytereimer". Jeg har både en Norrøna og en Harkila jaktsekk som har skytereim. Norrønasekken på 40l kan jeg absolutt anbefale om du får med deg det du trenger i en slik sekk. Grisete ting som svartkjele o.l. kan du legge i det løse viltnettet. Viltnettet gir deg ekstra plass i tillegg til de 40 i sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Skal kjøpe meg en jakt sekk som jeg kan bære rifla/hagla i, må være såpass stor at jeg kan bruke den til 2-3 netter. Altså telt+sovepose, noe primus utstyr og klær. Den skal selvfølgelig være komfortabel å bære med min 5 kg tunge varmint rifle i.

Noen som har erfaring med noe sånt ? Har sett og lest omtale av eberlestock gunnslinger, den frister og er villig til å betale prisen hvis den er verdt DET !!! Trenger sikker ikke alle lommene og belte opplegg, men er vel alltids sånn at man trenger en xtra dings bestandig :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...