Jump to content

fiocchi tennhetter, noen erfaringer?


høggern

Recommended Posts

De suger eselpikk herfra og til helvete...

 

basert på erfaring med small og large pistol i konkurranse våpen. (dvs med letta slagfjær, noe jeg ikke tror 001 har så mye av)

 

MEN,l det er jo en del år siden jeg prøvde fiocchi hetter (Naturlig nok, eneste hettene jeg noen sinne bare har kastet...)

Så det kan hende de har blirr bedre med nye batcher og produksjoner.

Link to comment
Share on other sites

har bare prøvd dem i 44mag, stor pistolhette. kombinasjonen av gfl hylse og gefl tennhette var langt fra suksess, det var omtrent umulig å sette dem jevnt med hylsebunn, og det var hardt arbeid å få dem inn i det hele tatt, jeg måtte ta i mye mer enn jeg liker. derfor styrer jeg unna, selvom jeg iblandt er fristet til å førsøke dem i 9mm, men hittil har jeg droppet det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig problemet ikke er så mye å mase med på små hetter, men de store pistolhettene er et mareritt, hvis du ikke har en over middels kraftig presse, må du nesten ta kvæletak på'n får å få dem i bånn. Og helt ibånn går de ofte ikke i det heletatt.

 

Jeg var dumsnill nokk en gang å ladet noen .45 for en kamerat. Han kom med konponentene med blandt annet 2500 fiocchi :cry:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte noen pakker på xxl, og blir aldri å kjøpe disse igjen.

 

Det var tydelig forsinkelse fra jeg trykka avtrekkeren til skuddet gikk med disse hettene. Testa samme ladning med cci hetter og det funka fint.

Har ikke oppbevart dem fuktig, og testa dem 1-2 dager etter kjøp. var en helt grei treningsladdning med n-11 og 168 grains nosler cc.

Link to comment
Share on other sites

Aldri mer LR fra Fiocchi, at en hette kan klikke er ikke det værste, men ettertennere er forfærdelig ubehagelig, hadde problemene i flere forskjellige rifler.

SP derimot har jeg ikke hatt problemer med, sikkert brukt over 4K til .25 Auto. Fikk de superbillig, men etter de ble oppbrukt så går det kun i Federal.

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi er en stor internasjonal ammunisjonsprodusent. Anerkjent sådan. Leverandør til militære og politi verden over. Det norske forsvaret, politiet i Norge og i Norden bruker og har brukt Fiocchi ammunisjon. De produserer og leverer komponenter (tennhetter, hylser m.m.) til anerkjente ammunisjonsprodusenter. Hadde bl.a. Politi valgt Fiocchi hvis f.eks. tennhettene hadde vært så ustabil og upålitelig? Trolig ikke. Høyst sannsynelig må klikk, ettertenning o.l. skyldes en dårlig lot eller tilsvarende. Anbefaler dere å reklamere. Tilbakemeldingen kan være nyttig for Fiocchi.

 

Jeg har ingen erfaring med komponentene. Kun ammunisjonen. Og de er gode.

Link to comment
Share on other sites

Det er, med all respekt Victory, litt utenfor det konkrete temaet.

 

Fabrikk ammo er nå én ting. Ladekomponenter stiller litt andre krav til produktet ville jeg tro. Bare det å observere at det er en litenforskjell på produksjonsmetoden og brukskrav til hjemmeladn. enn industrielt er ikke dumt. Vet ikke om Fiocchi har tatt takhøyde for det. Virke nesten ikke slik.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt etpar hundre av Fiocchi LR i .30-06 uten noen problemer. Men de gir litt lavere hastighet og er litt ujevne i hastigheten med 150 grains kuler kontra 165 i forhold til Federal og Winchester er min erfaring ut av det jeg har prøvd i min rifle. På 165 og 168gr så var hastigheten veldig jevn når jeg bruker kruttet som passer best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

basert på erfaring med small og large pistol i konkurranse våpen. (dvs med letta slagfjær, noe jeg ikke tror 001 har så mye av)

 

Dette har du nok rett i, hvorfor skulle jeg ønske å lette slagfjæra på våpnene mine?

 

Ellers kjenner jeg meg lite igjen i det negative som sies her om Fiocchi hetter, men det kan jo hende jeg har vært ekstremt heldig. Eller at mine våpen (stort sett metallsilhuettvåpen) takler disse hettene bedre enn våpnene til de som har hatt dårlige erfaringer.

 

Ut fra det Hassel sier, så tror jeg at jeg skal bruke det jeg har liggende av federalhetter når jeg skal lade til SWS skyting. Hassel kommer sikkert til å overtale meg til å lette slagfjærer og slikt på de våpnene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fiocchi er en stor internasjonal ammunisjonsprodusent. Anerkjent sådan. Leverandør til militære og politi verden over. Det norske forsvaret, politiet i Norge og i Norden bruker og har brukt Fiocchi ammunisjon. De produserer og leverer komponenter (tennhetter, hylser m.m.) til anerkjente ammunisjonsprodusenter. Hadde bl.a. Politi valgt Fiocchi hvis f.eks. tennhettene hadde vært så ustabil og upålitelig? .

 

Tror du skal ta en liten prat med akkurat brukerne om kvaliteten på ammoen før du sier noe mer..... De har mengder av ammo underlagt skyteforbud og jeg kan love deg at brukerne IKKE kommer til å anbefale denne produsenten for neste avtale som er framskyndet siden de pr idag sitter med ammo som ikke kan brukes.

 

Flere distrikt har også blitt fristilt til å kjøpe egen ammo siden dette ammokjøpet betyr et kjempeproblem da brukerne ikke får avholdt kurser på nye våpen osv da ammoen ikke holder hverken kvalitet eller sikkerhetskrav som tilfredsstiller noen.

 

Er et godt ordtak over dammen som heter" Beware your equipment was made by the lowest bidder" Noe som stemmer 100% i akkurat dette tilfellet

 

Når det gjelder hettene har jeg ingen egenerfaring å dele. Var bare ok å opplyse om at valget til politiet definitivt ikke var å regne som et kvalitets tegn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi er en stor internasjonal ammunisjonsprodusent. Anerkjent sådan. Leverandør til militære og politi verden over. Det norske forsvaret, politiet i Norge og i Norden bruker og har brukt Fiocchi ammunisjon. De produserer og leverer komponenter (tennhetter, hylser m.m.) til anerkjente ammunisjonsprodusenter. Hadde bl.a. Politi valgt Fiocchi hvis f.eks. tennhettene hadde vært så ustabil og upålitelig? .

 

Tror du skal ta en liten prat med akkurat brukerne om kvaliteten på ammoen før du sier noe mer..... De har mengder av ammo underlagt skyteforbud og jeg kan love deg at brukerne IKKE kommer til å anbefale denne produsenten for neste avtale som er framskyndet siden de pr idag sitter med ammo som ikke kan brukes.

 

Flere distrikt har også blitt fristilt til å kjøpe egen ammo siden dette ammokjøpet betyr et kjempeproblem da brukerne ikke får avholdt kurser på nye våpen osv da ammoen ikke holder hverken kvalitet eller sikkerhetskrav som tilfredsstiller noen.

 

Er et godt ordtak over dammen som heter" Beware your equipment was made by the lowest bidder" Noe som stemmer 100% i akkurat dette tilfellet

 

Når det gjelder hettene har jeg ingen egenerfaring å dele. Var bare ok å opplyse om at valget til politiet definitivt ikke var å regne som et kvalitets tegn.

 

Jeg er ingen ambassadør for Fiocchi om svaret mitt skulle antyde dette, og har heller ikke kjennskap til hvilke erfaringer Politi eller Forsvaret skulle besitte etter bruken av ammunisjonen.

 

Ja, pris er en av mange avgjørende faktorer ved valg av leverandør… Tror f. eks Politiet vurderte kvalitative egenskaper også da våpen og ammunisjon blir brukt under særdeles spesielle forhold der funksjonalitet er avgjørende for utfallet. Synd for dem hvis ikke.

 

Jeg er også kjent med at det er stor forskjell mellom komponenter og ammunisjon…

 

Klimatiske forhold har også betydning. Haglepatroner produsert for klimatiske forhold som i Marokko fungerer nødvendigvis ikke tilfredsstillende i arktiske Norge…

 

Som sagt, jeg bruker ikke Fiocchi tennhetter eller andre komponenter. Jeg har kun brukt Fiocchi ammunisjon til pistol og revolver, og de er gode. Jeg foretrekker Federal tennhetter. Har også positive erfaringer med CCI.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat tilbake fra banen, etter å ha skutt litt ladninger med Fiocchi LR NIK hetter. Akkurat samme erfaring som flere her; tydelig ettertenning, og av 30 patroner skutt; 3 klikk. Dette med .30-06 Nosler CC 168grs og akkurat passe Rhino RP-15 krutt. Forøvrig samme lot'en som nad858 nevner... Kort sagt; stryk, karakter 0, ikke bestått.

 

Samme skjedde forrige lørdag med .243, da med Win PSP kule og litt Rhino RP-22 bak. Utrolig ubehagelig å skyte med!

Kanskje har noe med hvor finkornet/raskt krutt man bruker? Bare en tanke. Da begynner jo jakten på en ladning som funker med disse hettene... sukk.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Har lada noen tusen 9mm & 45 ACP med Fiocchi LP og SP hetter (svart boks med 150hetter pr pk)

Disse har til tider vært bedritne å få satt i hylsene, men har aldri hatt klikk eller ettertenning, har skutt patronene i Walther P38, cz75 og Colt 1911.

Kjøper dog aldri Fiocchi hetter nå lenger da Federal hettene er langt mindre frustrerende å sette i.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

5 år etterpå har jeg brukt en god del av de fiocchi LR hettene, kanskje et par tusen tilsammen.

Pr i dag har jeg vel hatt et par klikk, men spesielt når det er kaldt vær så er det ofte tydelige ettertennere/forsinket tenning. Kanskje så mye som 1 av 20, eller mer.

De blir brukt til litt treningsammo avogtil, noe som faktisk ikke er så ille da jeg får sjekka at jeg ikke er uforsiktig i omgang med avtrekket ;)

 

Men konklusjonen etter et par tusen er at de fiocchi hettene jeg har er bæsj.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...