Jump to content

Hjortestamma på Vestlandet - hvor vil vi?


gundog

Recommended Posts

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg føler fortsatt det er en del å gå på før tråden er i mål, selv om mange tema kommer opp igjen gang etter gang. Men kan hende det kunne vært en idè å sett opp punktvis eller i stikkordsform litt faktum og begrepsdefinisjoner? Forslag:

- DN si rolle og DN sitt ansvar

- Fylkesmannes rolle og ansvar

- Fylkeskommunens rolle og ansvar

- Kommunens rolle og ansvar

- Grunneierns rolle og ansvar

Begreper:

- Driftsplan versus Bestandsplan

- Storvald - vald - jaktfelt (valdbegrepet...)

 

Fyll på med stikkord..

 

Ellers har jeg innsett at det er mange ting vi aldri kommer til å bli enige om. Som feks fôring, hva som er rett uttak, osv. Her vil vi faktisk og oppleve at fagekspertisen gir sprikende råd, og det vi kan gjør da om vi skal fortsette å diskutere det, er å underbygge divergerende påstander med det vi har av faglig/erfaringsbasert kunnskap. Av og til må vi bare erkjenne at vi er uenige. Jeg har også etter noen år i "gamet" lært at det finnes få fasitsvar, og at det er mange veier som til syvende og sist fører til målet.

Link to comment
Share on other sites

202 outback: "Hvis hjorten ligger og råtner i lien til våren sender vi regningen til eies og co"

 

Eg håpar verkeleg dette var ein spøk.

 

Eg har høyrt anbefalt 3 år nedtrappingstid. Ser at andre tilrår 5 år. Eg vil rå deg til å ta kontakt med veterinær/Mattilsynet viss du har planar om avslutting av eit foringsprosjekt. Viss ein først har starta med elendigheita, får ein ikkje gjera det endå verre med å slutta brått.

Link to comment
Share on other sites

vi har valgt og legge foringsplanene på is.

 

 

Respekt! 8)

 

I alle diskusjoner er det "viktig" og kunne la seg overbevise over andres gode argumenter. :wink:

Dette er en forutsettning for at en diskusjon skal bli konstruktiv :!:

 

Om det er rett eller galt og fore hjort vinterstid vet ikke jeg. Det er derfor vi har valgt å la naturen gå sin gang.

Det som imidlertid er mye mer viktig er at forskerene bruker denne vinteren til og kartlegge hvor stor innvirkning denne

(ekstremvinteren) får for hjortebestanden.

Vi har nå hatt 43 dager sammenhengende med snø, om 9 dager er rekorden fra 1950 med 52 dager slått (I Bergen)

Snøen laver fremdeles ned, og snødybden er nå høgere en før mildværet i forgie uke, med påfølgende frost etter et døgn.

Når det er sagt er det ikke mer snø på voss en det er i Bergen, så det er på kysten at dette er helt uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så er spørmålet: Kva er ein ekstremvinter for hjortebestanden (vind, nedbør, snødjupn... ) ?

 

Eg ser i alle fall at eit foringsprosjekt kan fort "balla på seg". På dei største foringsplassane ser eg ikkje bort frå at det går med adskillege rundballar pr dag. Og kor mange arbeidstimar... ?

 

Viss ein først startar med å trekkja inn hjort til foringsplassane, så kan ein nokså snøgt sitja med ansvaret for stor bestand. Å "hoppa av lasset" kan ein ikkje viss ein først har starta. Opptil fem år med "nedforing" såg eg var tilrådd.... !

 

(Søren! Feil tråd...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at en god del hjort har som vane og trekke ned mot lavtliggende terreng (kystnære steder) vinterstid.

Her er det normalt sett ikke særlig snørikt. Når vi har 43 dager sammenhengende med snø, helt til den ytterste øy i øygarden hittil i år. Med påfølgende kulderekorder vil jeg kalle dette for ekstremvinter på disse kanter.

Andre plasser er dette en helt normal vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No er den artikkelen der eit år gammal då...

 

No har eg ikkje heilt oversikt over tala for 2009 endå. Men det vart vel ny toppnotering for S & F, so vi må vel framleis kalle det ei generell auke.

Sjølv om det kan tyde på at vekstkurva er i ferd med å flate ut. Heldigvis, kanskje.

 

Mange store hjortekommunar i S & F har ny fellingsrekord.

Link to comment
Share on other sites

Ein skal ikkje tru alt ein les, heller ikkje hjå NRK Sogn og Fj. :D

Dei faktiske tala for felte dyr i Bremanger kommune ser slik ut:

2006: 596

2007: 679

2008: 677

2009: 717

Når ein så veit at felte dyr i 2006 var det beste resultatet nokon sinne i kommunen på det tidspunkt, vert det noko underleg å nemne 2008 som eit dårleg år.

 

Likevel, dette er ingen enkel debatt og eg trur ein skal vere varsam med å konkludere for kjapt. Dessutan har nok den snørike vinteren langs kysten og teke ut ein del dyr, er eg redd. Her hjå oss kjem vi difor til å gjennomsøke dei mest dyre tette vinterbeiteområda, når snøen har trekt seg attende, for å freiste registrere kor mange dyr som har gått med i løpet av vinteren. Etter kva vi har observert så langt har ein god del kalvar alt strye med. Trur det kan vere fornuftig å innhente slike data før tildeling av kvote for 2010.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Statistikk er vanskeleg. Å avgjera om hjortestamma er på veg opp eller ned er svært vanskeleg.

 

Det finst mange skråsikre synsarar!

 

Trur ikkje me får eit nokolunde sikkert svar på dette før om ca 10 år. Då først får me perspektivet. Inntil dess får me fortsetja å krangla. For dette er både interessant og nyttig!

Link to comment
Share on other sites

Statistikk er vanskeleg. !

 

Statistikk er den vitenskap som sier at hvis man har et bein i fryseboksen og et annet på kokeplaten, så har man det i gjennomsnitt ganske skjønt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkurat høre en som var på tur i et vinterbeiteområde i sula kommune , skogen full av hjortekadaver.....det ble ikke observert et eneste dyr i live . Det forundrer meg i grunn ikke da det ble skutt flere dyr (bukker)2,5 årig på 40-43 kg , kalver med hvite flekker på 12-13 kg

Det er igrunn greit at sånne dyr blir sanert vekk .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er fellingsstatistikk for 2009.

Det ble ny rekord igjen, ser at økningen er størst i de fylkene med utvidet jakt til jul.

Jeg skjønner ikke hvorfor jakta blir utvidet i hele landet, når vi ser på hvor stor andel av hjortekommunene som allerede har det.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/jakt_og_vilt/jaktnyhet?element_id=71903826&displaypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...