Jump to content

Diskusjon rundt Jaktfelt


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

Å forstyrre vepsebolet er ofte ikke så lurt, men tanken bak dette innlegget er mer for å få folk til å tenke seg om, enn å starte den gamle diskusjonen på nytt.

 

Altså, jeg skjønner ikke hvorfor enkelte greier å fyre seg så volsomt opp når det gjelder Jaktfeltskyting og klasseinndelingen i Jakt og Sporter.

 

Noen henger seg opp i at det heter Jaktfelt og derved skal skytes med rene jaktvåpen. Hva om det het Viltmål? Eller Dyravymsestørrelseogfasongmål? Siden skyteformen har sitt utspring i jegermiljø og Njff var det vel naturlig å kalle denne konkurranseformen for Jaktfelt? Navnet i seg selv sier vel ingen ting om hvilken rifle som bør brukes?

 

Hvis vi ser på andre forbund og klasser vil vi fort se at det er det samme der. Benkskytterforbundet har fire? forskjellige våpenklasser, NFPS har tre-fire bare på pistolsiden, NSF har flere klasser, i feltløypa med pistol kan du gå en runde med GSP'n og neste runde med Kongsbergcolten!

 

Så hvorfor i all verden er det noen som blåser toppakningen fordi det er to våpenklasser i Jaktfelt?

 

Som i alle andre skytegrener er det bare opp til deg hvilket nivå du vil konkurrere på, og i Jaktfelt som i alle andre skytegrener er alle velkomne uansett nivå. Skyting generellt er en individuell idrett og du konkurrerer mot deg selv og eller andre alt etter som DU vil!

 

Krangling om regler og våpentyper tjener kun en hensikt, nemlig å skremme potensiellt nye skyttere bort!!

 

Jeg har også en liten mistanke om at de som klager mest er de som skyter minst :shock:

 

Noen argumenterer mot 4,5 kg regelen, men ingen skal komme og fortelle meg, med den takten (1600rpm) det tydligvis blir handlet våpen, at hvis interessen er der så er det ikke vanskelig å anskaffe et våpen i henhold til reglene.

 

Alle konkurranser må ha ett sett regler. Som oftest kan alt gjøres bedre, men hvis alle skal insistere på at jeg vil ha det slik jeg mener/vil det skal være, ja da tror jeg faktisk at vedkommende må finne seg i å skyte aleine.

 

Vi kan ha meninger om mangt, det her jeg også, men har innsett at det er grenser for hvor "praktisk" Jaktfelt kan være. Dette med tanke på gjennomføringen av stevnet og antall deltagere. Også med tanke på bredden av deltagere. Men hvis noen føler seg kallet, kunne jo "spesialstevner" arrangeres.

 

En ting som er nyttig trening/erfaring i seg selv, i forhold til praktisk jakt, er at når du begynner å skyte stevner vil du uvilkårlig bli litt spent og få høyere puls. Akkurat som du får når gullbukken plutselig viser seg i glenna. Bare det å kunne kjenne på, gjenkjenne og lære seg til å kontrollere spenningen er nyttig for praktisk jakt. Å skyte stående er en nyttig ferdighet. Vi har alt for lett for å trene på (meg selv inkludert) de tingene vi kan fra før. Behersker du stå, ja så behersker du de andre skytestillingene også. Og det kan til og med gi deg flere skuddsjanser på jakt.

 

Så, gi pokker i å krangle om tull, bli heller med å skyt :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg der. Er jo ogsaa artig hvordan folk definerer jaktvaapen. Jeg bruker sakoen paa raadyrjakt hele hösten og jeg vet om flere som bruker saueren til det samme.

 

Vil ogsaa nevne at jeg aldri har hört folk klage paa klasseinndelingen i jegertrap. Jeg tör paastaa at mye av utstyret der ikke har stort med en jeger aa gjöre.

Link to comment
Share on other sites

:P Helt enig med deg, Ole. Skulle vært flere jegere ute og skutt jaktfelt. Bra trening, og en får opp øya for og fort feil kan skje. Dette kan kansje provosere noen, men når folk sliter med og klare storvilt prøva på bana. Hvordan er det i skogen da? Så alle har godt av og trene.
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med deg arrowmaker.... :D . Jeg har i gjennom noen år nå hørt mange forskjellige meninger om denne jaktfeltskytingen...og jeg mener det er bra at det er engasjement rundt sporten vår, men det som jeg finner veldig merkelig er at at ingen nevner noe om dette "klasseinndelingsproblemet" i elgbaneskyting ennå det har identiske regler som jaktfeltskyting når det gjelder klasser :?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kunne tenke meg å se en endring på er avtrekksvekten. Hvorfor skal avrekket være minst 1 kg ? Har skutt med 700 grams avtrekk og jeg liker det mye bedre enn avtrekket som jeg bruker på jaktfelten. Kan noen forklare meg grunnen ? Mener dessuten at det gjør enda større forskjell på sporter- og jaktklassene da sporterklassene kan bruke trykkpunkt og dermed får et lettere avtrekke (hvis dere skjønner hva jeg mener), men oss som bruker samme rifle på jaktfelt og i skogen ikke har trykkpunkt. Vet faktisk ikke om jaktrifler som selges med trykkpunktavtrekk som standard. La folk få skyte med så lett avtrekk de selv vil. For den del snellertavtrekk (var det riktig stavet ?).

Link to comment
Share on other sites

Vet faktisk ikke om jaktrifler som selges med trykkpunktavtrekk som standard.
Min Schultz & Larsen har trykkpunkt. Jeg bruker denne til Nordisk Jaktskyting og som reservebørse i Jaktfelt. Jaktfeltbørsen min, som bygger på en Sauer 200 STR kasse, har også trykkpunkt. Det er mange som jakter med denne kassen, men da som regel i en lettere stokk i stedet for banestokk.

 

Jeg er forsåvidt enig med at det er dumt at en del standard jaktrifler fra f.eks. Blaser ikke skal kunne brukes til jaktfelt fordi de leveres med 700 grams avtrekk. Reglene i Jaktfelt skal imidlertid gjelde for alle, både de erfarne og de uerfarne. Jeg er ikke helt sikker på om jeg ønsker en utvikling med stadig lettere avtrekk i hendene på lite rutinerte jegere/skyttere under jakten. :?

 

Jeg har ikke mye greie på ulike avtrekksmekanismer, men slik jeg har oppfattet det når jeg har sett børsemakeren jobbe med bla. haglen min så kan lettere avtrekk innebære at mekanismen blir mer følsom for slag og rystelser. Det er vel dessuten ikke alle typer sikringer som hindrer skuddet i å gå av dersom det glipper i leamikken i avtrekket? Dette burde ikke være kritisk på en skytebane, pga. reglene for våpenhåndtering. På jakt derimot... :(

Link to comment
Share on other sites

Så, gi pokker i å krangle om tull, bli heller med å skyt :!::!:

:D

 

De som klager er som regel de som trener minst.

De som vinner NM med sporterutstyr har som regel en DEL mer treningstimer enn de som ligger midt på treet i JB - for eksempel.

 

Det er hverken reglement eller våpenet som gjør deg til en god skytter (noen unntak på utstyrsfronten).

Det er den som holder i børsa som avgjør.

 

Jeg synes at NJFFs skyting skal være åpen for alle - noe jeg annser den som å være i dag: Det er nybegynnerklasser både for damer og jegere. 2 juniorklasser og 2 veteranklasser.

Samtidig er det sporterklasser for de som faktisk har lyst til å drive med dette som en sport - det er muligheter også for dem som har lyst til å satse!

 

Reglementet i jegerklassen kan etter mitt skjønn være lik reglene for f.eks. nordisk jaktskyting...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du forandre reglene i en klasse du ikke skyter i og slik jeg har forstått de ikke kommer til å skyte i?

 

Til hvem gikk det spørsmålet ?

 

Det gikk vel til HyprJinta, den eneste jeg har sett så langt som har nevnt regelendringer.

 

Siden du er innpå og snakker om avtrekk. Det skytes med både trykkpunkt og direkteavtrekk, både i Jakt og Sporter, i en salig blanding alt etter som du selv foretrekker eller hva rifla di kommer med. Jeg er klar over at mange er blitt litt forbanna når de finner ut at Blaseren de har kjøpt kom med 700gr avtrekk og at J&F med monopol på servicen forlanger 1000kr for å skifte ei fjær. Det er så ille at hadde Jesus vært her hadde han hevet vedkommende ut av tempelet. Blaseravtrekk er ikke som alle andre, men mer som lottomillionærer :)

Jeg tror du kan bestille Blaser med litt over 1kg avtrekk når du kjøper?

Personlig mener jeg at de fleste konvensjonelle avtrekk nærmer seg grensen for sikker virkemåte på 1kg. En annen ting, rent praktisk, er at på våre breddegrader kan det være lurt med et litt tyngre avtrekk når fingrene er blåfrossne og følelsesløse. Personlig har jeg ikke noe problem med et avtrekk opp mot 2 kg så lenge det ikke er kryp.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på andre forbund og klasser vil vi fort se at det er det samme der. Benkskytterforbundet har fire? forskjellige våpenklasser, NFPS har tre-fire bare på pistolsiden, NSF har flere klasser, i feltløypa med pistol kan du gå en runde med GSP'n og neste runde med Kongsbergcolten!

Jeg har ikke så veldig god oversikt over andre forbund enn NJFF og DFS. Det er jo tydelig at det er mange klasser og divisjoner i andre forbund også.

Men er hvordan fungerer det f.eks. innen pistolskyting?

Konkurrerer forskjellige utstyrklasser mot hverandre eller er det "vanntette skott" mellom klassene?

I jaktfelt møtes jo sporter og jeger "divisjonene" f.eks. i NM finale.

 

Så hvorfor i all verden er det noen som blåser toppakningen fordi det er to våpenklasser i Jaktfelt?

De fleste ødelagte toppakninger jeg har sett i denne sammenheng, er nettopp dette med NM-finalen. Det er også et av de ytterst få ankepunktene jeg personlig har mot jaktfeltreglementet. En delt finale hadde kanskje vært på sin plass.

 

 

Så, gi pokker i å krangle om tull, bli heller med å skyt :!::!:

Dette sier vel i grunnen alt. Kom dere ut og skyt, godtfolk! For dere som holder til på østlandet: Til helga smeller det på Kongen i Søndre Land.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for jaktskyting jaktfelt og elg, er stort sett ok.

Det ankepunktet de fleste av oss har er at finale skytingen favoriserer Sporter skytterne.

Når vi kårer mester være seg NM, LM eller fylkesmester så burde vi kåret to mestre en i Sporter og en i jeger klassen. Og muligens en ungdoms mester.

 

Jeg synes at enkelte er godt langt i Sporter klassen når det gjelder skytedresser, men så lenge det ikke er laget retningslinjer om dressens støtte og bevegelse muligheter, så er alt lov.

Kunne tenkt meg at vi i NJFF hadde adoptert NSF sitt regelverk for skyteklær.

Link to comment
Share on other sites

Øvigar'n.

 

Det er mange år siden jeg var aktiv i pistol, men mener å huske at det var noe diskusjon rundt NM og våpenklasser i feltskytingen.

 

Jeg kan på en måte forstå krangelen om NM i jaktfelt, men realistisk, hvis NM tittelen henger så høyt, hvorfor ikke da bare gå over til sporter? Det er jo egentlig så enkelt.

Jeg tror ærlig talt ikke utstyret har så stor betydning, jeg tror det ligger mer i at satser litt mer seriøst.

Hvis du sjekker resultatlistene fra BOJ ser en jo fort at det ikke er veldig stor forskjell mellom prestasjonene i Jakt og Sporter. Faktisk, hvis du går ned litt fra toppen av lista, vil jeg påstå at det er flere gode jaktskyttere enn sporterskyttere.

En annen ting å merke seg er at det stort sett er de samme som går igjen på toppen. Når det har vært dårlig vær, vind og snø, og vi andre finner unnskyldning i dette for dårlige resultater, ja så toppes lista fremdeles av disse skytterne. Og med like gode resultater!

For meg indikerer dette at de enten rett og slett er bedre skyttere enn de fleste, eller at de tar sporten mer seriøst og trener på en bedre, mer effektiv måte enn oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for jaktskyting jaktfelt og elg, er stort sett ok.

Det ankepunktet de fleste av oss har er at finale skytingen favoriserer Sporter skytterne.

Når vi kårer mester være seg NM, LM eller fylkesmester så burde vi kåret to mestre en i Sporter og en i jeger klassen. Og muligens en ungdoms mester.

 

Jeg synes at enkelte er godt langt i Sporter klassen når det gjelder skytedresser, men så lenge det ikke er laget retningslinjer om dressens støtte og bevegelse muligheter, så er alt lov.

Kunne tenkt meg at vi i NJFF hadde adoptert NSF sitt regelverk for skyteklær.

 

om det skal følges et reglemnt for jaktfelt og bekledning bør man følge DFS sitt reglement istedenfor NSF sitt reglement. for følger du NSF sitt reglement er de fleste DFS dresser ikke godkjent pr i dag for de er enten for tykke, har for mye polstring, eller har for mange glidelåser. de fleste skytedresser som selges i norge er DFS-dresser, ikke NSF dresser.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Siden du er innpå og snakker om avtrekk. Det skytes med både trykkpunkt og direkteavtrekk, både i Jakt og Sporter, i en salig blanding alt etter som du selv foretrekker eller hva rifla di kommer med. Jeg er klar over at mange er blitt litt forbanna når de finner ut at Blaseren de har kjøpt kom med 700gr avtrekk og at J&F med monopol på servicen forlanger 1000kr for å skifte ei fjær. Det er så ille at hadde Jesus vært her hadde han hevet vedkommende ut av tempelet. Blaseravtrekk er ikke som alle andre, men mer som lottomillionærer :)

Jeg tror du kan bestille Blaser med litt over 1kg avtrekk når du kjøper?

Personlig mener jeg at de fleste konvensjonelle avtrekk nærmer seg grensen for sikker virkemåte på 1kg. En annen ting, rent praktisk, er at på våre breddegrader kan det være lurt med et litt tyngre avtrekk når fingrene er blåfrossne og følelsesløse. Personlig har jeg ikke noe problem med et avtrekk opp mot 2 kg så lenge det ikke er kryp.

 

Siden jeg er den eneste som ikke liker denne regelen så blir det neppe noen regelendreing med det første nei, men jeg vil gjerne vite hva argumentet for regelen er. Og da tenker jeg jaktfelt, ikke hva skyttere gjør på jakt osv. Mener å huske at regelen før var 1, 5 kg ? Når det gjelder blaser så er det ikke noe problem da denne kan leveres med et avtrekk under 1 kg og to stk over 1 kg. Men jeg står fremdeles fast på at de fleste jaktrifler leveres med direkte avtrekk og at en stor del av dem som skyter i sporter bruker trykkpunkt der den siste delen av avtrekket ligger nærme 0, 5 kg.

 

Leste også at en mente at det bare var til å gå over til sporterklasse hvis NM-tittelen hangt så høyt. Hvorfor kan ikke i stedet alle i sporterklassen gå over til å skyte i jegeklassen ? Nei skyt i den klassen som en liker best og som gir best utbytte. Reglene er like for alle så det er nå uansett den beste skytteren i hver klasse som vinner.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for jaktskyting jaktfelt og elg, er stort sett ok.

Det ankepunktet de fleste av oss har er at finale skytingen favoriserer Sporter skytterne.

Når vi kårer mester være seg NM, LM eller fylkesmester så burde vi kåret to mestre en i Sporter og en i jeger klassen. Og muligens en ungdoms mester.

 

Jeg synes at enkelte er godt langt i Sporter klassen når det gjelder skytedresser, men så lenge det ikke er laget retningslinjer om dressens støtte og bevegelse muligheter, så er alt lov.

Kunne tenkt meg at vi i NJFF hadde adoptert NSF sitt regelverk for skyteklær.

 

Jeg er ikke uenig i prinsippet at det kunne kåres flere Norgesmestere. Problemet er, tror jeg at det er regler for dette som går høyere opp i systemet og som vil gjøre det litt komplisert. Det vil jo ikke gjelde bare innen NJFF sine aktiviteter, men i alle andre skytegrener også. Hvis vi skal ta den helt ut så kan man jo argumentere for å kåre Norgesmester i alle klasser, på forskjellige alderstrinn osv innen all mulig idrett.

Jeg tror ikke vi kan se på NJFF sine aktiviteter isolert.

Alt kan til en viss grad diskuteres, men jeg synes det blir for ille når enkelte henger seg så opp i dette at de nærmest avstår fra å delta.

Link to comment
Share on other sites

Siden du er innpå og snakker om avtrekk. Det skytes med både trykkpunkt og direkteavtrekk, både i Jakt og Sporter, i en salig blanding alt etter som du selv foretrekker eller hva rifla di kommer med. Jeg er klar over at mange er blitt litt forbanna når de finner ut at Blaseren de har kjøpt kom med 700gr avtrekk og at J&F med monopol på servicen forlanger 1000kr for å skifte ei fjær. Det er så ille at hadde Jesus vært her hadde han hevet vedkommende ut av tempelet. Blaseravtrekk er ikke som alle andre, men mer som lottomillionærer :)

Jeg tror du kan bestille Blaser med litt over 1kg avtrekk når du kjøper?

Personlig mener jeg at de fleste konvensjonelle avtrekk nærmer seg grensen for sikker virkemåte på 1kg. En annen ting, rent praktisk, er at på våre breddegrader kan det være lurt med et litt tyngre avtrekk når fingrene er blåfrossne og følelsesløse. Personlig har jeg ikke noe problem med et avtrekk opp mot 2 kg så lenge det ikke er kryp.

 

Siden jeg er den eneste som ikke liker denne regelen så blir det neppe noen regelendreing med det første nei, men jeg vil gjerne vite hva argumentet for regelen er. Og da tenker jeg jaktfelt, ikke hva skyttere gjør på jakt osv. Mener å huske at regelen før var 1, 5 kg ? Når det gjelder blaser så er det ikke noe problem da denne kan leveres med et avtrekk under 1 kg og to stk over 1 kg. Men jeg står fremdeles fast på at de fleste jaktrifler leveres med direkte avtrekk og at en stor del av dem som skyter i sporter bruker trykkpunkt der den siste delen av avtrekket ligger nærme 0, 5 kg.

 

Leste også at en mente at det bare var til å gå over til sporterklasse hvis NM-tittelen hangt så høyt. Hvorfor kan ikke i stedet alle i sporterklassen gå over til å skyte i jegeklassen ? Nei skyt i den klassen som en liker best og som gir best utbytte. Reglene er like for alle så det er nå uansett den beste skytteren i hver klasse som vinner.

 

Du sier du står fast når det gjelder trykkpunkt/direkte avtrekk i sporterklassen, og det er jeg enig med deg i.

Hvilke rifler er det som blir brukt i Sporter mener du, og som har trykkpunktsavtrekk. Meg bekjent er det stort sett bare Sauer 200, men det er da mange som skyter sporter med Tikka, Sako, Remington osv som har direkteavtrekk. S&L, Sauer 202 og Steyr kommer jo med trykkpunktsavtrekk og brukes like mye i jakt som sporter. Dette er ingen stor sak, men jeg synes bare det er litt pussig at du har fått dette som en slags kjepphest, når det ikke er noe grunnlag for å hevde det du gjør.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du forandre reglene i en klasse du ikke skyter i og slik jeg har forstått de ikke kommer til å skyte i?

For å slippe å bli sett stygt på hver gang jeg kommer med skytterjakke, god kikkert og våpen som er tilpasset meg, er en egoistisk ting. En annen ting er hvorfor Norge ikke kan følge samme regler for andre land? Både jaktfelt og nordisk går inn under kategorien "jaktskyting", men i de forskjellige kategoriene er det forskjellige reglement når det gjelder bekledning og utstyr. Her burde det være slik at en kan skyte begge grener med ett våpen - etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket for jaktskyting jaktfelt og elg, er stort sett ok.

Det ankepunktet de fleste av oss har er at finale skytingen favoriserer Sporter skytterne.

Når vi kårer mester være seg NM, LM eller fylkesmester så burde vi kåret to mestre en i Sporter og en i jeger klassen. Og muligens en ungdoms mester.

 

Jeg synes at enkelte er godt langt i Sporter klassen når det gjelder skytedresser, men så lenge det ikke er laget retningslinjer om dressens støtte og bevegelse muligheter, så er alt lov.

Kunne tenkt meg at vi i NJFF hadde adoptert NSF sitt regelverk for skyteklær.

 

om det skal følges et reglemnt for jaktfelt og bekledning bør man følge DFS sitt reglement istedenfor NSF sitt reglement. for følger du NSF sitt reglement er de fleste DFS dresser ikke godkjent pr i dag for de er enten for tykke, har for mye polstring, eller har for mange glidelåser. de fleste skytedresser som selges i norge er DFS-dresser, ikke NSF dresser.

 

Her er høggeren ved problemet ved DFS dressene. De er for stive og gir for mye støtte.

DFS skytingen er et særnorsk fenomen, og derfor har dressene og utviklet seg i en retning som gjør de for støttende.

NSF regelverket bygger helt på internasjonale regler og har konkrete målbare kriterier for skytedressene. Noe som klart er å foretrekke.

 

Jeg har deltatt i NJFF jaktfeltskyting siden den startet, og fulgt utviklingen. Klart det er de som trener mest som stort sett besetter toppen. Og de er unikt opptatt av Jaktskytingen som idrett. De er og disse personene som drar lasset, arrangerer stevner og blir stevnevinnere.

Men det utstyret vi har, skremmer og vekk en del jegerskyttere.

DESVERRE. :(:(:(

Link to comment
Share on other sites

hvis du tar regelboka med på et NJFF stevne vil du nok pr i dag kunne diskvalifisere en veldig stor prosentandel av skytedressene.

mener du at jaktfelt har et internasjonalt regelverk å følge, eller blir det og som DFS noe som har et særnorsk regelverk?

dersom man skal følge NSF regelverk for dressene, vil ikke mange av de dressene som brukes pr i dag i NJFF skyting bli godkjente. dette fordi de er laget etter DFS-std. å fordi disse dressene er laget for å kunne brukes til annet enn halv og helmatch og 60 stå. NSF dresser er og blir laget for å skyte fra en standplass, mens noen av DFS dressene brukes til feltskyting i tillegg

 

personlig synes jeg ordet jakt-felt blir litt feil når man møter opp med match rifle, skytejakke, stjernekikkert og en krakk å sitte på når man skal skyte sittende ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du forandre reglene i en klasse du ikke skyter i og slik jeg har forstått de ikke kommer til å skyte i?

For å slippe å bli sett stygt på hver gang jeg kommer med skytterjakke, god kikkert og våpen som er tilpasset meg, er en egoistisk ting. En annen ting er hvorfor Norge ikke kan følge samme regler for andre land? Både jaktfelt og nordisk går inn under kategorien "jaktskyting", men i de forskjellige kategoriene er det forskjellige reglement når det gjelder bekledning og utstyr. Her burde det være slik at en kan skyte begge grener med ett våpen - etter min mening.

 

Støtter deg fult ut i din mening vedrørende våpen i begge disse grenene. Helt utrolig at man skal forholde seg til 4,5 i j.felt og 5 kilo i n.jaktskyting.

Åpne for bruk av 5 kilo på våpenet i jegerklassen, og 12 gangers forstørring på optikken, slikat man kan bruke samme børsa.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir feil å henge seg opp i begrepet JAKTfeltskyting og dermed irritere seg over at folk bruker sporterutstyr. Det er jo en skytegren som selvsagt har vært i utvikling, som alle andre, og de som satser hardt bruker jo selvfølgerlig det utstyret som kan gi best resultat. Noen av Jegerskytterne sier selv at de ikke hadde skutt noe bedre i Sporter og derfor heller vil skyte i Jeger A. Kan jo være andre årsaker også til det men det er heller ikke de som klager. Alle får skyte i den klassen der de ønsker, men mener man det er urettferdig med Sporter utstyr så får man skyte i sporter da, så har man ingen handicap :)

 

Hvis man ser på hvorfor DFS ble dannet i sin tid så var neppe tanken at man skulle skyte med Sauer og stiv canvasdress, men den har utviklet seg til å bli slik. Alle sporter også skytesporter er i utvikling. Hvis DFS fortsatt hadde vektlagt grunnprinsippene så burde skyteprogrammet utføres, som Arrowmaker sier, med AG3 og uniform. Skyteprogrammene burde også ha blitt helt annerledes og de ville vel i dagens trusselbilde blitt mer som praktisk rifleskyting, altså en slags nærstridsskyting. Hvis man hadde valgt å gå for en mer "skarpskyttervariant" i programmene, som det kan sies programmene ligner mer på i dag, så hadde man neppe brukt dioptersikte. Vidt meg bekjent så er ikke dette ett foretrukket siktemiddel blandt de som bruker dette i felten, det være seg politi eller operative styrker i forsvaret. Men igjen....sporten har utviklet seg til å bli slik.

 

Altså....Jaktfeltskyting har ikke mye med jakt og gjøre men er en skytesport som flere burde prøve da det er fin trening til jakta :) Love it or live it!

 

DFS er jo den mest utbredte skytesporten her i landet men det er vel ikke så veldig relevant ift. skytetrening til forsvaret lenger, men uansett er det en krevende og artig skytesport. Det være sg feltskyting eller bane.

 

Det er alltid noen som vil forandre på eksisterende regler. "Det skulle ha vært slik og slik"....... Nå er det da slik at man må forholde seg til de reglene som til en hver tid gjelder, og det er de beste som vinner uansett.

 

Til dere jegerskyttere som er missfornøyd med regelverket i jaktklassene, så begynn å skyt i sporter. Det har jeg gjort og har ikke angret ett sekund! Her er det meste lov bare børsa holder avtrekksvekta. Og vil oppfordre dere til å prøve sporter utstyret, hvis dere ikke har gjordt det før. Da vil dere se at selv om man bruker dress, stjærnekikkert og blytunge banevåpen så skyter man ikke automatisk 150 p! Man skal jaggu holde i her også, men kom ikke å surv over at ikke dere jegere kan få lov til å bruke dette utstyret for det har dere muligheter til, i sporter. Alle kan begynne å skyte der som vil. Og så det er sakt....jeg er dødsens imponert over gutta i Jeger A som skyter så bra som mange av dem gjør. Det står virkelig respekt av dem, men så har jeg ikke hørt noen av dem har klaget på regelverket heller!

 

Ett regelverk for nordisk og jaktfelt hadde jo vært mer fornuftig, det skal jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Skytedresser har jeg ikke peiling på, men til din siste kommentar så finnes det folk som mener at DFS bør skytes med AG3 of feltuniform også :mrgreen::mrgreen:

jeg er faktist til dels enig i at feltskyting bør utføres med feltmessig bekledning. men så lenge AG3 ikke er noe alle får tak i kan man ikke si at det skal skytes med det våpenet. men om reglene sa sauer og feltuniform ville jeg ikke vært i mot det. dessuten heter det jo ikke "militæfelt skyting" ;)

 

forresten, ja jeg skyter noen feltstevner i året med AG3 og feltuniform også ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du forandre reglene i en klasse du ikke skyter i og slik jeg har forstått de ikke kommer til å skyte i?

For å slippe å bli sett stygt på hver gang jeg kommer med skytterjakke, god kikkert og våpen som er tilpasset meg, er en egoistisk ting. En annen ting er hvorfor Norge ikke kan følge samme regler for andre land? Både jaktfelt og nordisk går inn under kategorien "jaktskyting", men i de forskjellige kategoriene er det forskjellige reglement når det gjelder bekledning og utstyr. Her burde det være slik at en kan skyte begge grener med ett våpen - etter min mening.

 

Støtter deg fult ut i din mening vedrørende våpen i begge disse grenene. Helt utrolig at man skal forholde seg til 4,5 i j.felt og 5 kilo i n.jaktskyting.

Åpne for bruk av 5 kilo på våpenet i jegerklassen, og 12 gangers forstørring på optikken, slikat man kan bruke samme børsa.

 

Om rifla di veier under 4,5 kg så er du vel ikke så ute å kjøre om du konkurrerer mot 5kg rifler? Nå er ikke jeg vel bevandret innen Nordisk Jaktskyting, men er det ikke to forskjellige skytegrener? Hvis det skulle være like regler måtte jo noen forandre på utstyret uansett. Ved å øke våpenvekt og forstørrelse fjerner man seg enda lenger fra praktiske jaktvåpen, noe jeg synes blir feil. Dette blir jo litt sånn pingpong diskusjon, men jeg kan jo argumentere med at nei, jeg mener Nordisk Jaktskyting burde tilpasse utstyrsreglene til jaktfelten for da slipper jeg å forandre på rifla mi. Dess uten erem ikke med i NATO en gang!!

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med høggern her jaktfelt er vel fra tidenes morgen tenkt som en jeger skyting ?

kan vel ikke si at jeg har møtt mange jegere i skauen med skytedresser !

 

Mener også at det bør kåres mestere i flere klasser! Feks under nm finalen på løten i år var det vel ikke noen bakdel å ha fri forstørelse på kikkerten for sporter skyttere ? mot en jeger skytter med max 9x

med hold på tiur på 180 m så favoriserer dette sporterskyterne og jeg mener dette blir helt feil og at konkuransen ikke blir på like vilkår !

Link to comment
Share on other sites

Jeg synest det er totalt usportslig å stille med DFS skytejakke og reim. Det har ingenting å gjøre i NJFF regi.

Det er like forkaslig å se hvor mange som må bruke det utstyret for å klare storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Eg synest og at det bør kåres "Mestere" i flere klasser. Ein mester i sporter, og ein i jegerklassen. Det blei diskutert ein del på Vestlandsmesterskapet. Der ein meinte det burde være 2 finaler.

Uten at eg kan sei det sikkert, så trur eg at NM finalen ikkje hadde ein overvekt av folk fra Jegerklassen. :wink:

Det går jo an og utvikle denne skytegrenen også.

Link to comment
Share on other sites

Om rifla di veier under 4,5 kg så er du vel ikke så ute å kjøre om du konkurrerer mot 5kg rifler? Nå er ikke jeg vel bevandret innen Nordisk Jaktskyting, men er det ikke to forskjellige skytegrener? Hvis det skulle være like regler måtte jo noen forandre på utstyret uansett. Ved å øke våpenvekt og forstørrelse fjerner man seg enda lenger fra praktiske jaktvåpen, noe jeg synes blir feil. Dette blir jo litt sånn pingpong diskusjon, men jeg kan jo argumentere med at nei, jeg mener Nordisk Jaktskyting burde tilpasse utstyrsreglene til jaktfelten for da slipper jeg å forandre på rifla mi. Dess uten erem ikke med i NATO en gang!!
Jeg ønsker å få endret reglene i jaktfelt fra 4,5 kg/9x til 5 kg/12x. At det da blir like regler i Jaktfelt og Nordisk Jaktskyting er et argument, men ikke det mest vesentlige argumentet. Det går selvsagt helt greit for en som ønsker å delta, å skyte nordisk med en rigg fra jegerklassen i Jaktfelt.

 

Det som er mer vesentlig er at når en vanlig jeger stiller opp i jaktfelt for første gang, så bør han ikke bli fortalt at han må skyte i Sporterklasse fordi jaktriflen hans er for tung :!:

Reglene bør ta tilstrekkelig høyde slik at de aller fleste jaktrifler i omløp kommer under grensen. Med 4,5 kg mener jeg at man har for lite å gå på i så måte. Når vi stilte med vekt på det første Jaktfeltstevnet i vinter så var det flere jegere og hobbyskyttere som måtte ta en kjapp klasseendring til sporter. Ikke fordi de hadde tøyd regelverket langt, lengre og litt for langt, men ganske enkelt fordi jaktriflen deres var for tung!

 

Med det som kjøpes av våpen, montasjer og optikk i dag så blir 4,5 kg i grenseland for stadig flere. Av den enkle grunn bør grensen justeres opp til 5 kg. Da har man litt å gå på for det alt overveiende flertallet av jegere. Når man først er i gang med en justering så tar man kikkerten opp til 12x, lik de nordiske reglene. Jeg vet ikke hva som er det mest solgte siktet pr i dag, men jeg tviler på at det lenger er 3-9x. Det er mer trolig 2,5-10x eller 3-12x. Utstyret jegerne bruker endrer seg, og reglene for Jaktskyting bør tilpasses så de følger med.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler i at kanskje vektgrense burde oppjusteres i jaktklassa da utstyret som er tilatt burde gjenspeile det som er mest vanlig til jakt. Forskjellen blir alikevel stor til sporter, så de som mener at dette er urettferdig får jo fortsatt noe å klage på! Er vel ikke vanlig at det brukes så mye 24x eller 32x til jakt, så grensa for at det blir oppjustert til det er vel lik 0. Skal være enig i at å skyte på lange hold vil favorisere oss med høy kikkertforstørrelse. Men synes man dette er blodig urettferdig får man gjøre noe med det og klasse seg over til sporter. Er da flere som skyter i sporter uten jakke og de skyter sabla godt for det. Vi må alle forholde oss til regelverket uansett hvordan det blir og noen vil alltid surve og være misfornøyd med dette uansett hvordan det blir! Hvorfor ikke ta konsekvensen av det isteden og skyte sporter? Da kan man skyte med 60x kikkert om man vil, med eller uten jakke og børsa kan være tung som en ønsker.

 

Skyter man godt i jeger så havner man i jeger A, og etter min mening er nivået her høyere enn i sporter B, så det er liksom ikke noe å tape på å skyte i annen klasse! Skyter man godt i sporter B ett år så er det over i A. Da har men i alle fall ikke noe handicap ift. utstyr, så da har man ikke annet enn seg selv å klage på, og det kan være lurt for mange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet denne tråden i et forsøk på å få folk til å tenke på de positive sidene ved Jaktfeltskyting.

At vi har forskjellige meninger om regelverk osv er vel både naturlig og sunt, men kritikke bør være velfundert og realistisk. Negativ tenkning er ikke prestasjonsfremmende i noen aktivitet og negative holdninger til en aktivitet og dens regelverk er heller ikke noen god metode for rekruttering. Vi har alle våre meninger og synspunkter, men pass bare på at de negative følelsene ikke får overskygge de positive. Og det er da masse poeitivt å fokusere på innen Jaktfelt :)

Når det gjelder kåring av NM så kan jeg skjønne kritikken, men er det noen som har spurt dem det virkelig gjelder, Jakt A skytteren som har kvalifisert seg til finalen? Problemet er også at hvis vi skal kåre flere Mestere, hvor skal det ende? Jeg synes det blir litt feil å fokusere for mye på NM. For meg og der jeg skyter synes jeg det mest fantastiske med Jaktfelt er bredden i denne aktiviteten. Unger fra 6-7 år og opp til veteraner på over 70. Innen denne rammen finner du så konkurranseskyttere på høyt nivå, men også jegeren og hobbyskytteren. For meg er dette så pass unikt i idrettsammenheng at dette miljøet og aktiviteten må fortsette og helst øke. Måten å gjøre det på, mener jeg, er å fokusere på det positive.

 

Når det kommer til våpenvekt og forstørrelse må jeg surre litt først, for problemet er ikke så enkelt som det kan se ut.

Min skytterkarriere begynte med pistol. VM fin og grov og med felten som det mest "spennende". Jeg ble fort litt lei av VM programmet og ønsket noe med mer fart. Så oppdaget jeg stridsskyting som praktisk het da og meldte meg inn i nærmeste klubb, SSL Oslo. De neste årene hadde jeg det privilegium å skyte sammen med, og å lære av folk som Vidar Nakling, Flemming Mark Pedersen, Jonny Hoffman, Per Høydahl og flere. Praktisk skyting er satt sammen av elementer som kraft, hurtighet og presisjon. Som nybegynner og ivrig på denne spennende skytegrenen var ikke resultatene helt i forhold til forventning. Rådet jeg fikk av disse karene var på den tiden kjedelig, men akk så korrekte. Skyt mer presisjon. Alle kan dra fort i avtrekkeren og løpe fort (relativt), men for å treffe må de grunnleggende ferdighetene i skyting være på plass.

For å lære grunnleggende skyting, må utstyret også være egnet. Med pistol er det for så vidt enkelt, en GSP og tusenvis av skudd i VM programmet ordner det.

Når vi kommer til jaktrifler blir problemet straks mer komplisert. I all skyting er hele poenget hvis du vil bli god at du kjører så mange repetisjoner at det blir underbevisstheten som utløser skuddet når hjernen oppfatter siktebildet som korrekt. I denne treningen inngår det også å holde våpenet så rolig som mulig mot målet. Vegen til bra skyting er for de fleste lang og tidkrevende og jeg synes det da blir dumt å frivillig lage seg fler problemer enn du strengt tatt må.

Selv om en nybegynner og mange mer uerfarne tror det gjør ting lettere, så er det faktisk slik at det er mye vanskeligere å skyte med en kikkert med stor forstørrelse. Veldig mange går i denne fella, godt hjulpet av nettfora og lovnader på glanset papir i våpenpressen.

Grunnen til dette er enkel. Med høy forstørrelse framtrer skjelvingen tydligere. Den bevisste delen av hjernen vil nå automatisk begynne å bry seg med noe den strengt tatt ikke har noe med, nemlig å gi kroppen beskjed om å kompansere for de ufrivillige bevegelsene. Den tar ganske enkelt over og det du har trent på med siktebilde og automatisk avtrekk fra underbevisstheten blir ødelagt.

Mye fantastisk god skyting blir foretatt med 24x og mer, men dette er ikke for nybegynneren!!

 

Derfor er jeg mot forslaget om å øke både vekt og forstørrelse i Jegerklassen. Motargumentet kan være at man ikke trenger å skru kikkerten opp på 12x. Sant nok, men vi har jo alle rede hatt syndefallet, og jeg kjenner både meg selv og for så hvidt andre såpass godt at hvis vi tror vi kan ha en fordel av noe, ja så prøver vi det hvis vi igjen tror at det er en raskere vei mot målet.

 

Jeg var så heldig at kona begynte å interessere seg for skyting og Jaktfelt. Hun er 51 og hadde aldri skutt med rifle. Siden hun foretrekker å skyte fra sydsiden, begynte vi med en Ruger #1, liggende og med annlegg. Etter hvert ble det en 202 og 3-9x kikkert. Det var tungt å komme seg opp på beina å skyte, men vi lot kikkerten stå konsekvent på 3x. Hun er nå inne i sin andre sesong som Jaktfeltskytter. Resultatene har naturlig nok vert litt opp og ned, men det ser ut som helbommene nå er borte og hun har noen stevner på 130-132. Hun har ikke tenkt å gi seg der, men jeg synes hun gjør det bra etter to sesonger og 1870 skudd totalt i karrieren så langt. Etter som ferdighetene har kommet har hun økt forstørringen også, men hele poenget mitt er altså, øk gjerne forstørrelsen etter ferdighetene, men for all del ikke omvendt.

 

For morro skyld veide jeg jaktriflene mine, 5 stk. pr nå. resultatet ble:

Win M70 3006 4,2 kg med reim og en 4x fast

Win M70 6,5x55 3,6kg med reim og en 4x fast

Sako 300 OAM 4,4 kg med en 3-9x (26" løp i #5 profil)

Win M70 338 OAM 4,6kg med en3-9x (26" løp i #5 profil)

Steyr Scout 308 Win 3,3 kg med 2,5x fast

 

Hvor er det dere handler alt dette tunge utstyret da :?::D

Link to comment
Share on other sites

Synes at reglene er greie jeg. Selv om vi her på Sørlandet/sørvestlandet har mest Jegerfelt, arrangert av skytterlag, og egentlig nokså ymse regler. Jeg har en forskaling og fjølsko i skapet, fra DFS tiden min. Den passer faktisk ennå, kanskje enda bedre nå :wink:

Denne KUNNE jeg brukt på disse jegerfeltstevnene, men gjør det ikke. Hvis jeg hadde vunnet et stevne ville jeg jo hørt det var pga dressen sålenge ingen andre skyter i samme. Derfor skyter jeg i jaktklær(som av og til er dongribukser og joggesko) og er førnøyd med det. Det der med avtrekk er en smakssak, for jeg har et 2 stage Jewell, der siste trykkpunktet er på 20 gram om jeg vil(totalt 1 kg). Men jeg bruker det orginale HS avtrekket på 1 kg, da jeg liker dette.

 

Men likevel vil jeg hevde at de aller aller alller fleste kunne skutt med avtrekk på 10 gram...Prøv følgende; Hold et strå i ene hånda og avtrekksfingeren på det. Legg fingen inntil men ikke beveg det. Aha...du greier altså å ikke trykke tilbake 0,001 gram før du VIL..., men på ei rifle må der 1 kg. til for at det ikke skal gå av "ufrivillig"??? Merkelig! Jeg føler av og til at den kiloen føles som 50kg jeg...men jeg er sikkert ikke normal.

MERK; Avtrekket må selv. være sikkert, som Jewell med små vekter. Mange som har mekket selv på avtrekk vet ikke at de går av med et "host"... Prøv å kakk bak på bolten med hodet til en skrutrekker, så er det mange som får seg en støkk :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at vi som skyter jaktfelt og elgbane i sporterklassen kan trekke oss ut fra skytingen noen år og arrangere egne stevner. Vi kan jo se hvordan det går med sporten ?? Er det noen som tror at deltakerantallet på Nm og stevner generelt vil stige? Er det noen som tror at antallet stevner som blir arrangert landet rundt vil være det samme?

 

Jaktfelt er en skytegren på lik linje med alle skytegrener...hvis du har ambisjoner om å bli Norgesmester, tren mye og riktig for dette er toppidrett på høyeste nivå... :o

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva som er problemet.

Om du vil skyte sporter eller Jeger er opp til DEG!

 

Men poenget er at man må ha finaler etter UTSTYR! Skyter man med stor tungt våpen\stor forstørrelse\dress så skal du i sporter-finale.

 

Skyter du med jegerberensing skyter du i jeger-finale.

PUNKTUM!

 

NJFF sier de vil satse på jegerskyting som sport. Ja da bør de også sørge for at man ikke favoriseres på utstyr.

 

Hvorfor er sportere så motstandere av to finaler? Skjønner det egentlig ikke, men det gjør de nok ikke sjøl heller.

 

Tror du en rallye-bil hadde klart seg i Formel1? Eller motsatt?

 

 

Og felles Nordiske regler hadde vel ikke vært å forakte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overhode ingen innvendinger i mot noen som helst klasse innen jaktfelt generellt. All lovlig skyting er moro, og skytter-Norge må lære å stå litt mere sammen.

 

Men jeg er helt enig med Jerognal her, det er det eneste totalt idiotiske her. Nemlig NM-finalen!!

 

Her bør klassene deles, og først og fremst skal det kåres en Norgesmester fra JAKT-klassene, så kan det, hvis ønskelig, kåres en vinner i de andre klassene. Men Norgesmesteren skal/bør være fra jegerklassen!!

Bare se hvor strengt det er innen DFS, der nytter det ikke å komme med alskens hjelpemidler der, som ikke alle har.

Bare tenk om jeg skulle rigge opp fullt benkeskytter-utstyr, på Landsskytterstevnet, og blitt utnevnt til skytter-konge! Det er en direkte paralell...... :roll:

 

Det jeg stusser over et at det virker som det er helt uaktuelt for noen å konkurere med andre på likt grunnlag.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ett moment til som jeg synes er viktig i diskusjonen.

 

På finaler der jeger og sporterklassen skyter om samme medaljer synes jeg det er merkelig at jegerklassen må skyte med maks 9 ganger forstørrelse og ikke kan bruke skytedress, men sporterklassen kan bruke det utstyret de ønsker.

 

Kan noen forklare meg hvordan dette kan forsvares så lenge deltakerne skyter om samme medaljene?

Link to comment
Share on other sites

(...)Men Norgesmesteren skal/bør være fra jegerklassen!!

 

Hvorfor? Skjønner ikke helt den logikken.

 

Bare tenk om jeg skulle rigge opp fullt benkeskytter-utstyr, på Landsskytterstevnet, og blitt utnevnt til skytter-konge! Det er en direkte paralell...... :roll:

Paralellen ser jeg desverre ikke.

 

 

Skjønner egentlig ikke problemet jeg. Jeg skyter i sporterklassa, ikke fordi jeg er spesielt flink, men fordi jeg har lyst til å skyte med godt utstyr. Etter å ha skutt noen jaktfelter med en gammel jaktmauser med 4x forstørrelse og dårlig presisjon så kjøpte jeg en ny sako. Med sako og ei billig skytejakke fra Tyskland har jeg bare meg selv å skylde på når jeg bommer. Jeg ble først hekta på jaktfelt når utstyret var i orden.

 

Men må si meg enig med de som argumenterer for like regler i jaktfelt og nordisk.

 

På finaler der jeger og sporterklassen skyter om samme medaljer synes jeg det er merkelig at jegerklassen må skyte med maks 9 ganger forstørrelse og ikke kan bruke skytedress, men sporterklassen kan bruke det utstyret de ønsker.

 

Kanskje jeg husker helt feil og har misforstått noe for noen år siden, men jeg trodde jegerskyttere kunne bruke fullt skytterutstyr i finaleskytinger? Tror det hendte på et fylkesmesterskap for ei tid tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Har noen betraktninger å komme med. Skyter selv i Sporter, men IKKE med lakk&lær.

 

Syntes det er alt for mange klasser, snart er det jo en klasse til hver... Husker ikke koden på de, men man har jo klart å skille ung&eldre pensjonist også :roll: Enten så er du pensjonist, eller så er du ikke.

 

Jeg ser selv på Jaktfelt som "Jakt" trening, er meget god treningsform også. Vi mennesker er nå engang slik at ved en konkuranse så overtar konkuranse instinktet til de aller fleste. Dette vil medføre at noen UANSETT regelverk vil tyne dette til ytterpunktet. Kan man tjene 1 poeng på dette så gjør man det, uansett kostnad (nesten). Da står den vanlige jegeren igjen å syntes det er urettferdig man må konkurrere mot en som har siste nytt og blodtrimmet utstyr.

For min egen del syntes jeg avtrekksvekta er en vits! På min Rem. cal.6BR som jeg bruker på småvilt/rev/rådyr/bever etc. så er vekta 280gram (Ikke trykkleif) Den kom ferdig justert ifra fabrikk på 10oz og jeg bruker den der.

 

Forslag:

Slå sammen Jeger/Sporter, kall det hva dere vil. Fjern skytedressen og la folk bruke den rifla/kikkerten de vil!

Ja, jeg bruker min Kongsberg Supersporter cal.6,5x55 også til jakt med en Leupold LRT6,5-20x50 på toppen.

Mange år siden jeg har hatt en 3-9 kikkert

Link to comment
Share on other sites

 

På finaler der jeger og sporterklassen skyter om samme medaljer synes jeg det er merkelig at jegerklassen må skyte med maks 9 ganger forstørrelse og ikke kan bruke skytedress, men sporterklassen kan bruke det utstyret de ønsker.

 

Kanskje jeg husker helt feil og har misforstått noe for noen år siden, men jeg trodde jegerskyttere kunne bruke fullt skytterutstyr i finaleskytinger? Tror det hendte på et fylkesmesterskap for ei tid tilbake..

 

faktum er at du i finale som jeger må velge; enten skyter du om beste jeger OG NM vinner, og da MÅ du skyte med jegerbegrensing.... :shock:

Velger du å skru opp kikkert skyter du KUN om NM-tittel.

(Har opplevd det selv på NM-finale.) :?

 

VRØVl og Totalt HULL I HODET-regler...

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Har noen betraktninger å komme med. Skyter selv i Sporter, men IKKE med lakk&lær.

 

Syntes det er alt for mange klasser, snart er det jo en klasse til hver... Husker ikke koden på de, men man har jo klart å skille ung&eldre pensjonist også :roll: Enten så er du pensjonist, eller så er du ikke.

 

Jeg ser selv på Jaktfelt som "Jakt" trening, er meget god treningsform også. Vi mennesker er nå engang slik at ved en konkuranse så overtar konkuranse instinktet til de aller fleste. Dette vil medføre at noen UANSETT regelverk vil tyne dette til ytterpunktet. Kan man tjene 1 poeng på dette så gjør man det, uansett kostnad (nesten). Da står den vanlige jegeren igjen å syntes det er urettferdig man må konkurrere mot en som har siste nytt og blodtrimmet utstyr.

For min egen del syntes jeg avtrekksvekta er en vits! På min Rem. cal.6BR som jeg bruker på småvilt/rev/rådyr/bever etc. så er vekta 280gram (Ikke trykkleif) Den kom ferdig justert ifra fabrikk på 10oz og jeg bruker den der.

 

Forslag:

Slå sammen Jeger/Sporter, kall det hva dere vil. Fjern skytedressen og la folk bruke den rifla/kikkerten de vil!

Ja, jeg bruker min Kongsberg Supersporter cal.6,5x55 også til jakt med en Leupold LRT6,5-20x50 på toppen.

Mange år siden jeg har hatt en 3-9 kikkert

 

Hvis dere arrangerer NM i Benchrest, kårer dere en mester i hver klasse i deres forbund?

 

Jeg er enig med deg i at mange, kanskje de fleste vil tyne reglene i forhold til utstyr.

 

Jeg er ikke enig i at det er for mange klasser. Det er en god grunn til dette. Yngre junjor slipper å stå, eldre junjor må stå. Yngre veteran må stå, eldre veteran kan sitte. Grunnen tror jeg er at inngangsdøra og utgangsdøra til jaktfelt skal være så brei som mulig og det gjør ved å ta hensyn til skytterens alder og fysikk.

 

Lette avtrekk hører først og fremst hjemme i benkeskyting. At enkelte erfarne skyttere ha vendt seg til et slikt avtrekk og bruker det på enkelte jaktrifler forsvarer ikke at en slik avtrekksvekt bør brukes i en breddeaktivitet som jaktfelt.

 

Siden du skyter benk, noe jeg anser for å være en smal skytegren for spesiellt interesserte. Hvorfor har dere flere våpenklasser der? Der skal jo rifla kun ligge på annlegget, skytteren vurderer forholdene og avfyrer skuddet. Siden alle sitter og rifla er i annlegg er det jo heller ikke noe behov for å skille i yngre og eldre skyttere der.

Link to comment
Share on other sites

En ting til av generell karakter når det kommer til utstyr.

 

Jeg er på sett og vis mot valg av fritt utstyr hvis formålet er å skape en breddeidrett.

 

Argumentet for fritt utstyr er at sporten vil utvikle seg og utstyret fobedres generellt ut fra det faktum at enkelte skyttere er ustoppelige i søken etter utstyr som kan gi dem en fordel. På sett og vis er dette riktig, men dem som tjener på dette er stort sett utstyrsfabrikantene og forhandlerne. Skytteren finner stort sett ut at etter å ha kjøpt masse dyrt utstyr allikevel må trene for å få resultater. Utstyr er oppskrytt :!:

 

NFPS oppdaget vel dette. Utstyret i pistol ble så spesialisert, upraktisk og dyrt at det ikke appelerte til nye skyttere. Løsningen bli å innføre "stock" og "production" klasser for å få aktiviteten til å ta seg opp igjen.

 

Fritt utstyr er vel heller ikke så "fritt" da de fleste vil kopiere utstyret til vinneren hele tiden. Etter en stund skyter alle mer eller mindre med det samme. Prisen på utstyret er nå så høyt at skytegrenen kun vil sitte igjen med noen få deltagere.

 

Det er mulig jeg kommer fra "feil" jaktskyttermiljø. Den eneste befatning jeg har med NJFF er NM. Bare for å se litt på fordelingen Sporter og Jakt tok jeg to tilfeldige stevner, Skude og Ådal.

På Skude var det totalt 51 Sportere mot 223 Jaktskyttere. Ådal hadde 49 Sportere og 199 Jegere. Som dere ser er deltagelsen stor og hovedvekten ligger på jaktskyttere. Det forteller meg at disse arrangørene gjør noe riktig, her finner du både bredde og elite.

 

Så hvorfor forandre på noe som virker :?:

 

http://www.jaktfelt.com

 

P.S. Kongestevnet i Søndre Land går nå til helgen

Link to comment
Share on other sites

En ting til av generell karakter når det kommer til utstyr.

 

Det er mulig jeg kommer fra "feil" jaktskyttermiljø. Den eneste befatning jeg har med NJFF er NM. Bare for å se litt på fordelingen Sporter og Jakt tok jeg to tilfeldige stevner, Skude og Ådal.

På Skude var det totalt 51 Sportere mot 223 Jaktskyttere. Ådal hadde 49 Sportere og 199 Jegere. Som dere ser er deltagelsen stor og hovedvekten ligger på jaktskyttere. Det forteller meg at disse arrangørene gjør noe riktig, her finner du både bredde og elite.

 

Så hvorfor forandre på noe som virker :?:

 

 

Håper jeg misforstod innlegget ditt, men mente du, arrowmaker, at for å være med i eliten så må man skyte i sporter ? Er selv i den heldige situasjon at jeg ikke er, og kommer aldri til å komme i nærheten av noen elite, uansett klasse :oops:

Link to comment
Share on other sites

En ting til av generell karakter når det kommer til utstyr.

 

Det er mulig jeg kommer fra "feil" jaktskyttermiljø. Den eneste befatning jeg har med NJFF er NM. Bare for å se litt på fordelingen Sporter og Jakt tok jeg to tilfeldige stevner, Skude og Ådal.

På Skude var det totalt 51 Sportere mot 223 Jaktskyttere. Ådal hadde 49 Sportere og 199 Jegere. Som dere ser er deltagelsen stor og hovedvekten ligger på jaktskyttere. Det forteller meg at disse arrangørene gjør noe riktig, her finner du både bredde og elite.

 

Så hvorfor forandre på noe som virker :?:

 

 

Håper jeg misforstod innlegget ditt, men mente du, arrowmaker, at for å være med i eliten så må man skyte i sporter ? Er selv i den heldige situasjon at jeg ikke er, og kommer aldri til å komme i nærheten av noen elite, uansett klasse :oops:

 

Ja, da har du nok misforstått. Det er ikke så lett å få med seg alt når trådene blir lange og går over flere dager :) Kortversonen av det jeg mener er at Jaktfeltskyting som aktivitet skal være så brei som mulig og gi rom for ung, gammel, hobbyskytter og elite. Alt i samma smørja, alle like blide og ingen som ser skjevt på hverandre hverken på grunn av utstyr eller ferdigheter. Slik har vi det der jeg skyter og slik vil jeg det skal fortsette :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skytedress, plattfortsko, laaang skyggelue og banesauer. Jeg har til og med kikkertmontasje til banerifla. Men på jaktfelt skyter jeg med jaktutstyr og jaktrifle. Det er dette som fenger mest med jaktfelt for min del, man bruker samme utstyret som man bruker på jakt. Herlig fritt for dette utstyrshysteriet som rir DFS som en mare. Men det er mine tanker, har ikke noe imot baneskyttere på jaktfelt.

 

Men det irriterer meg litt med noen av begrensningene, spesielt kikkerten. Hvorfor i huleste skal man ikke kunne se hvor blinken er? Det er da for pokker en skytekonkurranse, ikke en anatomieksamen? Se feks innerfemmeren på måren kontra mårhunden. På det ene dyret må man holde mye lengre frem enn på det andre, hvilket husker jeg ikke. Jeg skjøt mitt livs stående serie på en av disse en gang, hadde tapt lite før i runden, og skøyt en knallserie stående til slutt. problemet var at klysa satt bak bogen, der jeg synes det er naturlig å skyte, mens femmerringen var langt fremme på bogen. I det minste burde man markert hvor midten av blinken er med en hvit prikk eller noe. Er blinkene nye er det greit, men med masse lapper ser man ikke ringene med 9x forstørrelse.

 

vektgrensa er heller ikke helt naturlig for alle jegere. Bukkerifle mi, en sako med trestokk og litt langt løp og 3-12x56 kikkert på runder 4,5 kg med god margin. Og det er en helt vanlig jaktrifle med en vanlig skumringskikkert.

 

Avtrekksvekta hadde jeg personlig likt var på 700 gr. Men jeg ser poenget med dagens grense. Men man bør kreve elektronisk vektkontroll på NM. Er det 1 kg grense, bør det være nok med 1,010 kg, ikke slik som i dag at man må ha 1,3 for at den skjelvende pensjonisten med vektstangastanga i våpenkontrollen skal la deg få skyte...

Link to comment
Share on other sites

Hva er utstyrshysteri? Hva kan kjøpes av fordeler for penger?

Ikke mye...

Dressen i Sporter er vel den dyreste komponenten...

Det er kunnskap om utstyret og bruken av det som avgjør. Mange av jegerne jakter og skyter jaktfelt med brukbare rifler for å si det mildt...Det må vel være meningen? Jeg ser ikke forskjellen på en skikkelig jaktrifle og en jaktfeltrifle, bortsett fra litt på stokken kanskje

Link to comment
Share on other sites

Vil bare få komme med et lite argument for å øke maksvekten på riflen. Og det er at flere og flere monterer lyddempere og skyter med disse. Og bra er det. De blir jo også brukt på jakt. Dett er er vel også et argument som bare vil få mer og mer betydning etter hvert som demperbølgen sprer seg.

 

(Har lest igjennom tråden, men hvis noen skulle ha nevnt dette uten at jeg har fått det med meg, må jeg bare få unnskylde!)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare få komme med et lite argument for å øke maksvekten på riflen. Og det er at flere og flere monterer lyddempere og skyter med disse. Og bra er det. De blir jo også brukt på jakt. Dett er er vel også et argument som bare vil få mer og mer betydning etter hvert som demperbølgen sprer seg.

 

(Har lest igjennom tråden, men hvis noen skulle ha nevnt dette uten at jeg har fått det med meg, må jeg bare få unnskylde!)

 

Det er jo et argument det, men som du selv kaller det, demperbølgen, så tror jeg det kan lønne seg for de som steller med regelverk å ha litt is i magen. Bølger går jo som kjent opp og ned og personlig tror jeg dette er en trend som vil flate ut. Jeg har ikke sett mange dempere i Sporterklassen (der de jo kan bruke det uten å komme i konflikt med regler) på de stevnene jeg deltar på, og hvis det er noen, er det stort sett "minidempere" for å ta opp rekyl, mer enn for støydemping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...