Jump to content

Diskusjon rundt Jaktfelt


Guest Arrowmaker

Recommended Posts

Meningene rundt dameklassene er selvsagt delte. Er man motstander av egne klasser for damer så er vel ikke NJFF de som er verst. Der er det kun 1 dameklasse (klasse F), og det er ment å være en ren rekrutteringsklasse. Når du rykker ut av denne så er du sammen med gutta på livstid. :wink:

Det eneste unntaket er kåring av beste kvinne på NM, men det er en hederstittel og ikke et Norgesmesterskap. Er det eksempelvis satt opp kongepokal på stevnet så er det Norgesmesteren som vinner den.

 

I f.eks. NSF så er det derimot fullt skille mellom kjønnene i de fleste (alle?) aldersklasser, med kåring av egne Norgesmestre for kvinner. I noen disipliner skytes det et eget, kortere program for kvinner. De henter riktignok i stor grad sitt regelverk fra felles internasjonale regler.

 

(Jeg har ikke fulgt med i så mange år, men onde tunger vil ha det til at skillet mellom kjønnene i ISSF (NSF) oppsto etter at hun kinesiske jenten banket alle gutta i Skeet under OL i Barcelona i 1992. :mrgreen: Men det er sikkert bare ondsinnet tullprat altså... :lol: )

Link to comment
Share on other sites

rEGELVERK en kan vel studere regelverk til en blir grønn,uansett om en har den eller den jakka og buksa så får en ikke 150p lett.for det første så er det skyttern som setter standaren.kan ikke bare kjøpe uystyr og møte opp på bana hvis noen tror det.det vil jeg se. :shock: når tidligre nevt her ang poeng,så vil jeg ta av meg lua for mange av jeger a skyttera,det er god skyting.høre ikke dem surver over kikkert og mangel på div utstyr.folk for tenke mer på klassa dem skyter i ,og skyte seg opp derfra.til slutt så håper jeg inderlig at jeger og sporter kan skyte side om side.sporten trenger alle. :roll:

har vært på kongen og gjort runden,146p er fornøyd,fin løype og greit vær.ønsker alle lykke til med mårra dagen.og takk for et topp stevne

mvh

hans pettter løberg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterer meg mest når det gjelder NJFF`s jaktfeltskyting er at det skal være egne dameklasser :shock:

Ser overhodet ingen grunn til å skille mellom kjønn i skyting - det er bare skikkelig provoserende. :evil:

akkurat det synes jeg er flott ;)

så slipper man bli slått av så mange jenter .... er så surt å se mange jenter foran seg på resultatlista ;)

 

(jeg kødda..........)

Link to comment
Share on other sites

Det som irriterer meg mest når det gjelder NJFF`s jaktfeltskyting er at det skal være egne dameklasser :shock:

Ser overhodet ingen grunn til å skille mellom kjønn i skyting - det er bare skikkelig provoserende. :evil:

akkurat det synes jeg er flott ;)

så slipper man bli slått av så mange jenter .... er så surt å se mange jenter foran seg på resultatlista ;)

 

(jeg kødda..........)

 

Kødd eller ikke kødd - det er ikke egne dameklasser i NJFF's jaktfeltskyting. :wink:

Det er en F-klasse som jentene starter i - akkurat som gutta starter i klasse C. Klasse F har en prøveordning der en av hensiktene er at jenter som normalt skyter i A, B eller C klassen skal kunne rykke tilbake i klassesystemet , dersom de velger å stå over skyting/trening for en periode. Jenter har en tendens til det - svangerskap og fødsel er eksempler på at de blir borte fra banen for en periode. Ordningen er valgfri, jenter som mener de fint kan fortsette i opprinnelig klasse kan gjøre det.

Jentene klatrer i klassesystemet akkurat som gutta, etter prestasjoner og resultater på stevnene.

 

Om ordningen er god eller dårlig, skal jeg ikke si eller mene så mye om - det får bli opp til de som benytter seg av den. :)

Generelt sett er jeg enig at å skille på kjønn i skyting er unødvendig, vi stiller med like forutsetninger - hvertfall om vi har tilpasset utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...