Jump to content

UK, Ten Years After (våpenkontroll UK)


seawolf

Recommended Posts

Gullars: Det finnes mange ting som er "praktisk fornuftig", men som godt kan være etisk, moralsk, normmessig eller juridisk sett uønsket. En slik ting er bruk av våpen til selvforsvar. Det er noe som domstolene ikke ønsker i Norge, det strider mot etikken til et flertall av norske borgere, og -- kanskje det beste argumentet overfor deg -- det er et tema som ikke hører hjemme på kammeret.no

 

Er du i stand til å respektere dette, eller er du pokka nødt til å finne ut for deg sjøl hvor langt du kan tøye grensene her inne? :roll:

Link to comment
Share on other sites

[...]En slik ting er bruk av våpen til selvforsvar[...]

 

Og fra å (eventuelt) akseptere at våpen blir brukt til selvforsvar er det en rimelig drøy dagsmars, i blautmyr, med pensko, med tung oppakkning og med sterkt fremskredene gnagsår på begge føttene (og i skrittet) fram til å akseptere daglig bevepning "sånn for sikkerhetsskyld" fordi det kanskje en gang skulle dukke opp en situasjon der man "trenger" skytevåpen til selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Nå er vel den fyren du linker til LITT ekstrem? (Bruk av jernkorset vitner muligens om en viss holdning...) Dette er kanskje grei kost i USA, men her i landet foretrekkes det nok at du blir rævkjørt og invalidisert FØR du finner nøkkelen til våpenskapet! Sånn er det bare.... Trenger du å forsvare deg finnes det mye rimelig på IKEA! (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50131070) :P
Link to comment
Share on other sites

 

Er du i stand til å respektere dette, eller er du pokka nødt til å finne ut for deg sjøl hvor langt du kan tøye grensene her inne? :roll:

 

Rolig nå min venn! Som sagt var jeg ikke meningen å provosere! Mulig du tok det litt feil :wink: Har ingen problemer med å følge regler. Jeg synes det bare er leit at det er den vanlige LOVLIGE borger må få svi! Er det provoserende å ytre?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke snart på tide å forlange at politi og øvrige myndigheter, fører statestikkene på en slik måte at lovligt eide våpen, kommer ut som helt egne rubrikker?

 

Ikke for å drive med konspirasjonsteorier, men slik de blir fylt ut i dag, er de jo latterlige og ubruklige. samt at de medfører at man ikke kan hverken bevise eller motbevise hvordan lovbligt eide våpen fungerer på samfunnets skyggeside.

 

Faktisk så ubruklige at man nesten må spørre seg selv hvorfor politiet gjør en så ekstremt slett jobb i sin registrering av våpenrelaterte hendelser?

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=SEbXuwDiUSo

 

Anbefaler å høre denne karens tale! For at vanlig borger kan bære våpen, offentlig men skjult!

 

Som han sier: Hva er det vanligvis som stopper et våpen, jo et annet våpen! Hvorfor skal ikke den vanlige borger få lov til å forsvare seg?

 

Dette er tredje gangen jeg prøver å ikke si noe om Mr Nutnfancy som du linker til Gullars, men ”here we go”.

 

Du må ikke la deg besnære av den type vås som denne youtube figuren og andre av samme kaliber forfekter, det er vås og b*llshit på verste nivå.

 

Denne personen har ingenting å komme med når det gjelder hvordan å ivareta din egen og kanskje din families sikkerhet, liv og helse, men babler kun om hvordan å bruke våpen av alle slag imot andre mennesker, som basert på hans egne høyest personlige og subjektive, og i egne øyner tilsynelatende ufeilbare dømekraft ansees å ha onde hensikter.

 

Det han forkynner er ikke bare farlig, men også på grensen til antisosial adferd.

 

Jeg har sett så godt som alle hans videoer fra begynnelsen av, og syntes hans tester og evaluering av våpen og utstyr var bra til å begynne med, men etter at han begynte med sine våpenpolitiske taler og gråtkvalte ”Sheep dog concept” videoer har jeg neste begynt å betvile om fyren er riktig frisk, det virker som om han har en kløe etter å bli helt, og helst med våpen i hånd.

 

Nei, er du opptatt av å beskytte deg selv og dine fra mennesker med ”onde” intensjonen, så har denne karen ingen ting å tilby.

 

Å ivareta egen sikkerhet handler i det store og hele om å unngå farer og farlige situasjoner gjennom å opptre våkent og forutseende, og dette sier den fyren der ingen ting om i sine videoer.

 

Det å ta med seg så mye som en smørkniv inn i en farlig situasjon har større potensial til å gjøre situasjonen farligere for deg og dine en om du lar være, fordi vanlige friske mennesker, sannsynligvis også du, har innebygd en veldig høy terskel i forhold til å med viten og vilje skade andre mennesker, selv i selvforsvar.

 

Etter å ha blitt veldig stygt kvestet i en alvorlig voldssak, fikk jeg følgende beskjed fra ordensmakten: hvis de kommer tilbake for å fullføre jobben, og det ikke finnes en annen utvei, så må du bruke all tilgjengelig makt til å forsvare deg selv, og heller ta det som måtte komme etterpå.

Etter å ha gått noen runder med meg selv om hva det innebar, så gjorde jeg et par investeringer, en godkjent forsvarsspray og et par gode løpesko. Dette var noe jeg kunne bruke innen for mine rammer uten å kaste egne verdier over bord, og tiden viste også at jeg ikke fikk brukt for noen av delene.

 

Og gode løpesko er tips du aldri ville fått med skjelvende underleppe fra Mr Nut’n Psyco.

Link to comment
Share on other sites

Nå er denne videoen veldig på kanten når den ses fra norske øyne. Jeg er helt enig i at fokuset er alt for mye rettet på våpenbruk, men intensjonen om å kunne forsvare seg selv og andre mener ikke jeg er antisosial atferd. Hva er egentlig sosial atferd? Gjøre og tenke som alle andre...?? Alltid sette felleskapet fremfor seg selv?

 

”Sheep dog concept” handler ikke om å oppsøke situasjoner, eller prøve å være en helt. Det er et perspektiv på at det finnes gode mennesker over alt, som uten frykt for seg selv hjelper andre mennesker i nød. Den kløen etter å bli helt er absolutt ikke intensjonen, og det relaterer seg ikke direkte til våpenbruk. I videoen bruker han mye av tiden på å vise hvordan er person reddet en annen fra å drukne.

 

Det er ikke min intensjon om å forsvare mr Nutnfancy, men han snakker om episoder hvor situasjonen allerede er ute av kontroll. En debatt vi ikke har lov til å ha her på forumet, og som generelt sett er tabu i samfunnet vårt, iallefall i det offentlige rom.

 

I Norge verdsetter vi liv (og bra er det). Vi er sosialistiske i tankegangen vår, og verner om fellesskapet fremfor den enkeltes rett til å forsvare seg. Det er vår kultur, men å tenke annerledes gjør det ikke antisosialt av den grunn. Jeg er glad på mange måter for at vi har de verdiene og synspunktene i Norge, men vi ser tilfeller hvor det å tenke annerledes kunne vært en god ide.

Link to comment
Share on other sites

I Norge verdsetter vi liv (og bra er det). Det er vår kultur, men..
(Ikke sitert alt.)

:oops: 'Vår' kultur vannes ut daglig.. Vi er da blitt flerkulturelle her til lands! Beklagligvis verdsettes menneskeliv langt lavere i andre kulturer skal vi tro media, og politiet har ikke nok resurser til å beskytte befolkningen i landet på en tilfredsstillende måte lenger.

'Heldigvis' er det utrolig skjeldent at registrerte våpen blir brukt til selvforsvar her i landet. (Oppbevares våpnene i henhold til loven er de jo ikke tilgjengelige i en situasjon uansett..) Derfor er det neppe noe problem å innskrenke lovlydige borgeres våpeneierskap for å redusere våpenbasert kriminalitet som trådstarter begynner med.... Missbruken (bevisst) av lovlige våpen her i landet er hovedsaklig tyvjakt, drap og selvdrap (i nevnt rekkefølge) vil jeg tro. Ved å fjerne lovlige våpen i Norge vil kanskje tyvjakta bli redusert... :shock: Annen kriminalitet vil vel i liten grad bli påvirket.

 

Det var mine tanker om temaet.......

Link to comment
Share on other sites

I en annen tråd ble det spurt om hvorfor 'gamle brukere' forlater Kammeret. Det er mange grunner til at de gjør det, og hvorfor de gjør er knekkende likegyldig. Folk kommer og går, sånn er livet.

Jeg er innom Kammeret en gang i blant og kommer ikke til å slutte med det før PC-en eksploderer i ansiktet på meg, men denne tråden vekker tanker. Enkelte gamle, sarte sjeler kunne nok tenkes å si adjø til dette nettstedet på grunn av innleggene fra Sako 30-06, Woff og Hassel, mm. Det gjør ikke jeg, men med all mulig respekt og alt sånt som man skal si nå om dagen - meningene deres vekker en blanding av sorg og forakt. Stakkars småunger, når skal dere se verden i øynene? Ja, jeg er forferdelig, men sånn er også livet.

Kammeret har en grunnleggende filosofi jeg misliker sterkt. Hva så? Det har verdi likevel. Min mening er ikke den eneste riktige her i verden. (Det er den, selvfølgelig, men det kan jeg bare si i parentes.)

Det er ingen vits i å svare, jeg har montert lyddemper skjermen.

Link to comment
Share on other sites

Norge er nok ikke det samme som for 30 år siden! Jeg tar selvsagt karen med en god skjei salt fordi han nettopp er litt "ekstrem". ”Sheep dog concept” går vel strengt talt ut på å være et godt menneske og hjelpe andre. Det er vel relativt tilnærmet Kardemomme loven her i Norge.

 

Du sier at du har fått føle vold på kroppen, jo velkommen i klubben. Blind vold på busstopp. Så da vet vi begge hvordan den følelsen er i ettertid. Man ser seg oftere over skulderen!

 

Som en LOVLYDIG borger, i det minste så godt jeg kan så oppsøker jeg ikke bråk eller vold. Jeg følger dog at den vanlig borger blir stadig mer og mer desertert! Den diskusjonen skal vi ikke ta på forumet, men evnt på PM! :wink:

 

VESPER: Jeg fylte 26 for et par dager så vet du det :mrgreen: Når jeg oppretter Profilen min trykket jeg på at jeg aksepterte spillereglene for Forumet. Så da må jeg stå ved den selv om jeg muligens hisset på meg både Trøndere og han som elsker Sauer så da får jeg heller være mann nok til å si unnskyld.

 

Men JA, verden er et råtten sted. Norge er heldigvis inntil videre et relativt alright og fredelig sted kontra venner av meg som bor på andre kontinenter!

Link to comment
Share on other sites

:!: Jeg er beæret! Vesper har nevnt MEG i et innlegg.

Hvis jeg støter gamle, sarte skjeler beklager jeg virkelig. Jeg håper virkelig at jeg ikke er en god grunn for å forlate dette forumet. Hvis mine meninger vekker sog og forakt kunne det i det minste vært greit at du raporterer innlegget? At du tar til motmele? At du sender meg en pm og forteller meg problemet? Livet er forferdelig og jeg prøver å holde øya oppe hver dag til tross for min relativt unge alder på 50 år.

Det er ingen vits i å svare, jeg har montert lyddemper skjermen.
Dytte fingra i øra og skrike: Jeg hører ingenting! Jeg hører ingentig! Jeg hører ingenting! 8)
Link to comment
Share on other sites

”Sheep dog concept” handler ikke om å oppsøke situasjoner, eller prøve å være en helt. Det er et perspektiv på at det finnes gode mennesker over alt, som uten frykt for seg selv hjelper andre mennesker i nød. Den kløen etter å bli helt er absolutt ikke intensjonen, og det relaterer seg ikke direkte til våpenbruk. I videoen bruker han mye av tiden på å vise hvordan er person reddet en annen fra å drukne.

 

Sosialisme og sosial adferd har ingen direkte sammenheng.

 

antisosial atferd – psykologi, atferd som strider mot samfunnets normer og regler. Både atferd som er direkte kriminell, grovt hensynsløs og som bryter grovt med allmenne moralnormer regnes som antisosial.

 

Jo da han innleder med å snakke om andre ting en å bruke våpen imot andre mennesker, heltedåder og selvoppofrelse, og så glir han besnærende inn i nok en forsvarstale for bruk av våpen, og faktisk strekker det så langt som til å oppfordre folk til kanskje å bryte et lands lover for å oppfylle sine ”Sheepdog” forpliktelser.

 

Med andre ord, hvis du selv mener at du har mer peil på hva som er riktig og galt, så skal du ikke forholde deg til lover eller samfunnet rundt deg, til tross for at han i slutten av videoen også antyder at en slik handling vil kunne føre til juridiske konsekvenser for deg, eller til og med din egen død!

 

Jeg sier bare huff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke jeg, men med all mulig respekt og alt sånt som man skal si nå om dagen - meningene deres vekker en blanding av sorg og forakt.

 

Jeg ser litt annerledes på det.

 

Når jeg ser en person som kjører motorsykkel uten hjelm eller en annen som kjører bil uten bilbelte så slår det meg at disse gjør det bedre for oss andre om vi skulle trenge organtransplantasjoner. Naboer som insisterer på å kjøre usikrede trådløse nettverk, ikke har alarm, reklamerer med dyre kjøretøy i oppkjørselen og er totalt ubehjelpelige med å låse dører er jeg også veldig glad for å ha.

 

På samme måte setter jeg stor pris på de som insisterer på å spille voldsofferets rolle i livet. Den dagen et av de tobente rovdyrene som jakter på slike treffer på meg så blir jobben min så veldig mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

våpen til selvforsvar [...]er noe som domstolene ikke ønsker i Norge, det strider mot etikken til et flertall av norske borgere, og [...] det er et tema som ikke hører hjemme på kammeret.no
La meg prøve å si det tydeligere:

 

Bruk av våpen til selvforsvar har ikke noe med jakt eller sportsskyting å gjøre og er meget kontroversielt i Norge. Det er derfor et tema som ifølge forumreglene ikke skal diskuteres på kammeret.no. Jeg har ingen planer om å gå den veien i denne tråden heller.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes også sterke korrelasjoner mellom storkebestanden og antall nyfødte i deler av Danmark. Og over åtti prosent av de som blir tatt av snøras drikker kaffe jevnlig...
Som det TYDLIG framgår av referatet var det faktisk DU Sako 30-06 som styrte tråden FRA UK via Danmark og til Norge! (Snøras & kaffe..) :mrgreen: Allerede i tredje svar! :twisted:

:wink: Og dette var humoristisk ment og IKKE ment som selvforsvar....... :wink:

what sako said
Gav ikke meg mye.. Er det en måte å si +1 på? Enig i siste inlegg? Enig i alt Sako 30-06 sier? Kanskje noen bør sette litt større krav til fornuftige svar? 8) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tråden er om hensiktsmessigheten av forbudet mot (hånd)våpen i UK - ikke om selvforsvar i Norge eller generell kontekst. Den tematikken setter forumregelene en klar begrensning på, så dropp ytterligere innlegg i selvforsvarssammenheng.

 

Så med ordet til en lite voldelig organisasjon: CAPISE !, avslutter vi det her...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten tilleggsinfo, fra Scotland denne gangen.

Kilden er fortsatt BASC og artikkelen står i januarutgaven av medlemsbladet Shooting and Conservation.

 

Tittelen er "Drop in firearms offences welcomed".

En kort oppsummering (orker ikke skrive alt opp igjen på engelsk):

Tallene fra 2008-09 viser det var registrert 949 såkalte Offences (kriminelle hendelser hvor våpen er benyttet), mot 1144 registrert det forgående år.

Ca halvparten involverte luftvåpen (444).

 

På tross av at Scotland nå har det høyeste tallet registrerte hagler (137.881) og rifler (69.481) noensinne , var rifler kun representert i 12 offences og hagler i 55.

Pistoler og revolvere som er forbudt i Uk og Scotland sto for 137 offences.

Kun 3 offences involverte stjålne registrerte våpen, noe som tolkes dithen at våpeneierne tar sitt ansvar med sikker oppbevaring av våpen på alvor.

 

Colin Shedden, Director of BASC Scotland said; "We are particulary pleased to note that recent increase in the numbers of legitimately held firearms and shotguns has not been reflected in increased offences or thefts.

We are, however, concerned that, despite pistol and revolvers beeing banned in Scotland, we now have a ten-year record in the number of recorded offences - 137 - which represent a 41 per cent increase on the previous year"

 

Uten å trekke noen paraleller viser disse tallene atter en gang hvor innsatsen på å bekjempe væpnet kriminalitet bør settes inn

Link to comment
Share on other sites

Det mest positive med at håndvåpen ble forbydd der borte i UK e jo at vi som driver med skyting, og våre interresseorganisasjoner, faktisk har et reellt tilfelle / undersøkelse å vise til mhht eventuelle påfunn fra styresmaktene her tillands.

 

Om ALT av våpen ble forbydd, ville nok ikke dette ha noen innvirkning på økningen av voldsrelatert kriminalitet.

 

det er forskjell på å barbere seg og kappe hodet av seg... Ja til en restriktiv våpenlov her til lands, men man trenger ikke arrestere alle som har drevet med kampsport fordi de kan være en reell fare for andres liv og helse.

Link to comment
Share on other sites

Det interessante er at Scotland har hatt en øking i antall registrerte våpen, samtidig som vold/kriminalitet hvor registrerte våpen er benyttet, viser en nedadgående kurve.

 

Uten å trekke dette for langt, er det uansett en positiv utvikling.

Om det er krav til våpenskap på samme måte som i Norge vet jeg ikke, men tydeligvis har det vært ført kampanjer for å bevisstgjøre våpeneiere det ansvaret de har for sikker oppbevaring av våpen.

 

I det samme nr av Shooting and Conservation er det også en artikkel om et kurs BASC (British Association for Shooting and Conservation) har kjørt for politiet i Leicestershire.

Bakgrunnen var at politiet ved flere anledninger var blitt alarmert av mennesker som rapporterte om skytepisoder og folk med våpen.

Når de da rykket ut bevæpnet, viste det seg at de rapporte var jegere ute i lovlig ærend.

 

På disse kursene kom det frem at polititjenestemennene hadde til dels svært mangelfull kunnskap om de forskjellige typene av jakt som var tillatt og som ble praktisert i området, og hvilke våpen og andre hjelpemidler som var vanlig og lovlig å benytte.

 

(Episoden med Ravntind, og skyting over frossen mark dukker uvilkårlig opp igjen som en hjemlig paralell)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...