Jump to content

hvordan skyte sideskudd på fugl?


eriksruden

Recommended Posts

Sjansen er stor for at du skyter bak fuglen. Få opp farten på svingen din, og husk at det er hofta/beina som skal svinge, IKKE armene!

 

Når det gjelder foranhold på ulike hold kan man teoretisere seg ihjel. Det eneste effektive er å trene, trene og trene og finne sin egen "formel".

Link to comment
Share on other sites

[...] men når det er sideskudd blir det som oftest bom, bom og bom[...]

 

Da foreslår jeg at du dropper sideskudd resten av sesongen, og så kan du trene på lærduebanen hele sommeren og ha kontroll til neste høst. Levende fugl er ikke tingen å "øve" seg på, og holder du deg til fugler som sitter på bakken og tilsvarende 100% sjangser er du på god vei til å bli en bedre jeger. :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder foranhold på ulike hold kan man teoretisere seg ihjel. Det eneste effektive er å trene, trene og trene og finne sin egen "formel".

 

Overhodet ikke enig.

Jeg har ingen utbytte av leirduetrening hvis jeg ikke har noe anelse om hvor mye jeg skall holde foran.

Kan like godt skyte etter lyden.

Men hvis noen forteller meg hvor mye jeg skall holde foran blir alt mye lettere.

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

Hvor mye skall det holdes foran 10 cm, 50 cm, 1M?.

Link to comment
Share on other sites

Svingen på hagla er avgjørende, litt større fart på svingen enn det fuglen har, sving gjennom å trykk av i det du passerer fuglen mens du drar svingen videre uten å stoppe opp, forranhold er gammeldags og utgått på dato :!:

Farta på svingen kommer ann på holdet, jo lengre hold jo kjappere sving, dette er teorien, nå er det bare å øve :D

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke enig.

Jeg har ingen utbytte av leirduetrening hvis jeg ikke har noe anelse om hvor mye jeg skall holde foran.

 

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

 

 

Det er noe her i disse to utsagnene som gjør at jeg ikke syns du bør uttale deg. :D

 

 

Tren mer, så kommer det. Er jo en anelse arrogant og tro at en skal lære det etter så lite trening, når de dyktige konkurranseskyttere har trent aktivt i årevis for å komme på det nivået de er. Men noen gir opp ved det minste spor av motgang.

Link to comment
Share on other sites

Da foreslår jeg at du dropper sideskudd resten av sesongen, og så kan du trene på lærduebanen hele sommeren og ha kontroll til neste høst. Levende fugl er ikke tingen å "øve" seg på, og holder du deg til fugler som sitter på bakken og tilsvarende 100% sjangser er du på god vei til å bli en bedre jeger. :D

 

og du er 100% sikker på alle sideskudd du avgir? det blir jo tross alt hevdet at halvgode skyttere er de som skadeskyter mest. skal man få ned skadeskytingsstatistikken på fugl bør haglejegere ha minst flere hundre skudd på banen. de som skyter elendig skadeskyter temmelig sjeldent da de heller bommer helt på fuglen. husker ikke helt hvilken kilde dette stammer fra for de av dere som vil arrestere meg på det, men det er sikkert en eller annen som har oversikt på dette og har lest det samme.

 

men tilslutt et tips til deg som sliter med sideskudd. er det kort hold, drar du gjennom fuglen og trekker av idet du passerer nebbet. er det lenger hold drar du av litt senere. det er avhengig av skuddhold som noen nevnte her, men en til to fuglelengder foran pleier å holde. pass på å fullfør svingen også etter skuddet. tren gjerne på listverk hjemme i stua eller på gutterommet og trekk av og fortsett svingen. gjør det samme på leirduer. er det snakk om fugler som flyr veldig fort som ender, ryper som kommer i sterk medvind osv så må du øke foranholdet. gjerne opp til tre fuglelengder.

dra gjerne en tur på banen for å øve. da får du mengdetrening og hvis du har en kompis som kan stå bak og se hvor du treffer så er det en fordel. tren med håndkaster fra sida. dette gir mer virkelighetsnær hastighet på duene. pass på at han som sender opp duene står i dekning.lykke til.

Link to comment
Share on other sites

[...]og du er 100% sikker på alle sideskudd du avgir?[...]

 

Jeg skyter aldri på sideskudd, hittil i år har jeg kun løsnet skudd mot sittende eller svømmende fugl. Resultatet av det hittil i år er 18 avfyrte skudd og 17 fugl, da det var en som måtte ha ett oppfølgingsskudd.

 

Angående at "halvgode skyttere skadeskyter mest", så putter jeg det i samme kategori som "det er ikke så farlig å fyllekjøre når du er skikkelig dritings" -for da kommer du sikkert til å kjøre i grøfta før du rekker å skade noen...

 

Hva er det som er så vanskelig med "du skal ikke skyte om du ikke er helt sikker på å kunne levere ett drepende skudd"?

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke enig.

Jeg har ingen utbytte av leirduetrening hvis jeg ikke har noe anelse om hvor mye jeg skall holde foran.

Kan like godt skyte etter lyden.

Men hvis noen forteller meg hvor mye jeg skall holde foran blir alt mye lettere.

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

Hvor mye skall det holdes foran 10 cm, 50 cm, 1M?.

 

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg treffer best på sideskudd og sliter mest med fugl/duer som drar rett fram.

Grunnen til at det ikke svares på hvor mye du skal holde forran er at det finnes det ikke et entydig svar på.

Jeg tror også grunnen til at du ikke har det morsomt på leiduebanen er at du TROR du kommer til å treffe hvis du vet hvor mange sentimeter forran du skal sikte.

 

Svaret er vel nærmere: Du skal ikke sikte, men følge fuglens flukt med en rolig og jevn bevegelse og trekke av i det du svinger forbi fuglen.

Flyr fuglen raskt.- Da må du svinge fortere for å ta den igjen og forranholdet blir automatisk lengre.

 

Det er ikke vits i å dra på jakt før det er morsomt å gå på leirduebanen!

 

Tren til du ikke føler at du trenger å sikte lenger. Da har du den følingen med våpnet som du trenger for å treffe på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder foranhold på ulike hold kan man teoretisere seg ihjel. Det eneste effektive er å trene, trene og trene og finne sin egen "formel".

 

Overhodet ikke enig.

Jeg har ingen utbytte av leirduetrening hvis jeg ikke har noe anelse om hvor mye jeg skall holde foran.

Kan like godt skyte etter lyden.

Men hvis noen forteller meg hvor mye jeg skall holde foran blir alt mye lettere.

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

Hvor mye skall det holdes foran 10 cm, 50 cm, 1M?.

 

stasjon 1 - 20-30cm

stasjon 2 - 0,5 meter

stasjon 3 - 1 meter

stasjon 4 - 1,30 meter

stasjon 5 - 1 meter

stasjon 6 - 0,5 meter

stasjon 7 - midt i og 20-30cm

stasjon 8 - midt i.

 

Dette er ca. foranhold på skeetbanen med fast foranhold. Og fast foranhold er ikke gammeldags, så godt som alle skeetskyttere bruker fast foranhold.

På trapbanen blir det annerledes fordi man står med pipa på kasteren og venter for å se hvor dua drar, så der er nesten gennomsving påkrevd, på skeetbanen venter man med pipa et stykke foran kasteren og starter svingen slik at dua aldri tar igjen kornet så skyter man med en gang man har riktig foranhold.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis noen forteller meg hvor mye jeg skall holde foran blir alt mye lettere.

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

Hvor mye skall det holdes foran 10 cm, 50 cm, 1M?.

Dette blir feil. I skauen må ting gå på instinkt og inntrente reflekser, ikke beregninger av cm foranhold. Mener nå jeg, da. Få noen som kan det til å stå bak deg og følge med. Etter en del tilbakemeldinger ("bak!" "bak og under!") får du sjøl en feeling med hvor svermen går, og du vil bli i stand til å melde bommene sjøl. Så er det trening, trening og trening som skal til, og om du da velger foranhold eller "sving gjennom" er vel mye godt en smakssak. Jeg for min del er der at jeg kan melde de fleste bommene mine og til en viss grad gjøre noe med dem...

 

fast foranhold er ikke gammeldags, så godt som alle skeetskyttere bruker fast foranhold.
Mulig jeg er konservativ, men som sagt tror jeg lite på dette i en jaktsituasjon. Det er godt mulig at det funker for Kenneth Aspestrand eller Tore Brovoll, men for de aller fleste av oss som egentlig ikke trener nok (meg sjøl inkludert), vil fast foranhold lett være en fallgruve. Man vet ikke på forhånd hvor fuglen kommer fra, hvor fort den flyr, hvor langt unna den er og hvilken retning den flyr.
Link to comment
Share on other sites

fast foranhold er ikke gammeldags, så godt som alle skeetskyttere bruker fast foranhold.
Mulig jeg er konservativ, men som sagt tror jeg lite på dette i en jaktsituasjon. Det er godt mulig at det funker for Kenneth Aspestrand eller Tore Brovoll, men for de aller fleste av oss som egentlig ikke trener nok (meg sjøl inkludert), vil fast foranhold lett være en fallgruve. Man vet ikke på forhånd hvor fuglen kommer fra, hvor fort den flyr, hvor langt unna den er og hvilken retning den flyr.

Avstand, hastighet og vinkel må man ha en formening om uansett om man bruker konstant foranhold eller svinger gjennom. Jeg ser ikke for meg at det skal være lettere å lære seg hvor hurtig svingen skal være i ulike situasjoner, enn å lære seg hvor langt det konstante foranholdet skal være i de samme situasjonene.

(Jeg ser noen skriver fast foranhold, men jeg tror de egentlig mener konstant foranhold som metode for børsebevegelse i forhold til målet. I alle fall så lenge det er snakk om jakt. Tommelfingerregler for (mest vanlig) foranhold på skeetbanen er ikke så veldig nyttige andre steder enn akkurat der. Det er bare å rykke 5 meter bak fra firerplaten og se hva som skjer. Samme bane og samme hastighet, men større avstand som gir lengre foranhold. Skeet kan imidlertid gi god trening i å bruke metoden konstant foranhold, dvs. at pipen ikke svinger gjennom målet men alltid ligger foran og at skuddet går når foranholdet er riktig for det aktuelle målet.)

 

Svaret på hva som er enklest å lære må nok komme fra en instruktør med lang erfaring i å lære fra seg begge metoder. De fleste instruktører tilhører imidlertid en "skole", og selv om de skulle ha et åpent sinn til andre skoler, så har de gjerne ikke erfaring med å undervise annen teori enn sin egen.

 

Selv bruker jeg begge metoder alt etter som. Når jeg først leste om teorier for hagleskyting, så viste det seg at det var konstant foranhold jeg hadde lært meg selv som metode de første årene jeg skjøt. Det lå altså mest naturlig for meg. Det må tilføyes at det mest var leirduesti/sporting jeg skjøt når jeg startet.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis noen forteller meg hvor mye jeg skall holde foran blir alt mye lettere.

Jeg var et par runder på leirduebanen i år men det var ikke noe gøy,

Hvor mye skall det holdes foran 10 cm, 50 cm, 1M?.

Dette blir feil. I skauen må ting gå på instinkt og inntrente reflekser, ikke beregninger av cm foranhold. Mener nå jeg, da. Få noen som kan det til å stå bak deg og følge med. Etter en del tilbakemeldinger ("bak!" "bak og under!") får du sjøl en feeling med hvor svermen går, og du vil bli i stand til å melde bommene sjøl. Så er det trening, trening og trening som skal til, og om du da velger foranhold eller "sving gjennom" er vel mye godt en smakssak. Jeg for min del er der at jeg kan melde de fleste bommene mine og til en viss grad gjøre noe med dem...

 

fast foranhold er ikke gammeldags, så godt som alle skeetskyttere bruker fast foranhold.
Mulig jeg er konservativ, men som sagt tror jeg lite på dette i en jaktsituasjon. Det er godt mulig at det funker for Kenneth Aspestrand eller Tore Brovoll, men for de aller fleste av oss som egentlig ikke trener nok (meg sjøl inkludert), vil fast foranhold lett være en fallgruve. Man vet ikke på forhånd hvor fuglen kommer fra, hvor fort den flyr, hvor langt unna den er og hvilken retning den flyr.

 

Jeg sier vel egentlig ikke at fast foranhold skal brukes i enhver situasjon heller, hvis en orrhane plutselig flyr opp inni skauen ved siden av deg så rekker man ikke noe annet enn å hive hagla gjennom å dra av et skudd, men jeg som trener på fast foranhold på banen vil alltid automatisk bruke det hvis skytesituasjonen gir meg mulighet til det.

 

Tipsene mine til foranhold på skeetbanen gjelder kun der siden det var spørsmål om hvor langt man skulle holde foran på lerduebanen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako 30-06. På jakt er det best å begynne bak og gå igjennom målet. På denne måten får du riktig retning på bevegelsen. Personlig gjør jeg begge deler. Det kommer an på situasjonen. Men da går det ikke an å snakke om 10, 30 eller 50cm foranhold. Det kommer an på målets fart og fluktretning, samt hvilken fart jeg har på svingen i hagla.

 

DET ER viktig å skyte på bane for å trene. Og det lønner seg å trene på både trap, skeet og leirduesti. Etter hvert lærer du deg å "lese" situasjonen riktig, og alt blir lettere å treffe.

 

På bane anbefaler jeg å starte med jegertrap. da får du inn det grunnleggende. Be om veiledning. På vår bane, hender det at vi hjelper noen selv om de ikke har bedt om hjelp(hvis vi ser de sliter). Begynner du først å treffe, tar det ikke lang tid før du nermer deg 20 treff av 25. (de siste 5 er verre).

 

Jeg har hørt mange som sier at de har vært på bane engang. Og så sier de "aldri mer!". De påstår at de bare ble stresset, og at de overførte stresset til jaktsituasjonen, og bommet mere enn noen gang. Dette er feil tankegang. Du skal ikke stresse på banen. Etter hvert vil du se at du faktisk har ganske god tid.

 

Disse karene stresser ikke i det hele tatt:

http://www.myoutdoortv.com/shooting-spo ... luded.html (litt reklame først)

 

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring fra skytesimulator, og litt fra trap-bane. Liker definitivt simulatoren best. Null stress, og anledning til mange repitisjoner på selvvalgte situasjoner.

 

På skytesimulatoren har jeg trent mest nettopp på raske sideskudd (fugl i 85-90 km/t) og har fulgt slemmos råd om konstant foranhold. Som han antyder krever foranhold LITT mer tid enn gjennomsving, men jeg synes den gir mer kontroll. Gjennomsving, som er metoden jeg har lært tidligere, er fremdeles best egnet når tiden er ekstremt knapp. Uansett, på en simulator kan man prøve begge teknikker gjentatte ganger på samme situasjon og se hva som passer best. For meg passer foranhold godt for sideskudd fordi det gir kontroll, samtidig som tiden som regel er tilstrekkelig. Slik jeg har oppfattet foranhold-teknikken er forløpet omtrent som følger; 1) bedømme avstand og vinkel, 2) avstanden og vinkel får bestemme hvor langt man skal ligge foran (studér forholdet på en jaktsimulator), 3) finne tilsvarende siktepunkt foran fuglen med haglen, innta samme fart som fuglen og trekke av uten å stoppe svingen.

 

Jeg tror nok skyting på leirduebanen også er god trening dersom man får guiding, men overføringsverdien til skogsfugljakt kan være noe begrenset av størrelsesforskjellen mellom leirduen og viltet (problemer med bedømmelse av avstand og fart i jaktsituasjonen).

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring fra skytesimulator, og litt fra trap-bane. Liker definitivt simulatoren best. Null stress, og anledning til mange repitisjoner på selvvalgte situasjoner.

 

På skytesimulatoren har jeg trent mest nettopp på raske sideskudd (fugl i 85-90 km/t) og har fulgt slemmos råd om konstant foranhold.

 

Er det turboanda fra høyre mot venstre du trener på da eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring fra skytesimulator, og litt fra trap-bane. Liker definitivt simulatoren best. Null stress, og anledning til mange repitisjoner på selvvalgte situasjoner.

 

På skytesimulatoren har jeg trent mest nettopp på raske sideskudd (fugl i 85-90 km/t) og har fulgt slemmos råd om konstant foranhold. ...... Uansett, på en simulator kan man prøve begge teknikker gjentatte ganger på samme situasjon og se hva som passer best. For meg passer foranhold godt for sideskudd fordi det gir kontroll, samtidig som tiden som regel er tilstrekkelig.

Det er akkurat dette som er utfordringen på jakt, at du IKKE får samme situasjonen flere ganger. Så selv om du foretrekker fast foranhold på simulatoren, så er det ikke sikkert at det funker best på jakt. Ihvertfall ikke til alle situasjoner. Men masse trening på bane eller simulator kan gjøre skytteren så god at han automatisk bruker den metoden som er best i en jaktsituasjon.

 

En ting er ihvertfall sikkert: Det går ikke an å lese seg god til å skyte. Det blir man kun ved å skyte MYE.

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring fra skytesimulator, og litt fra trap-bane. Liker definitivt simulatoren best. Null stress, og anledning til mange repitisjoner på selvvalgte situasjoner.

 

På skytesimulatoren har jeg trent mest nettopp på raske sideskudd (fugl i 85-90 km/t) og har fulgt slemmos råd om konstant foranhold. ...... Uansett, på en simulator kan man prøve begge teknikker gjentatte ganger på samme situasjon og se hva som passer best. For meg passer foranhold godt for sideskudd fordi det gir kontroll, samtidig som tiden som regel er tilstrekkelig.

Det er akkurat dette som er utfordringen på jakt, at du IKKE får samme situasjonen flere ganger. Så selv om du foretrekker fast foranhold på simulatoren, så er det ikke sikkert at det funker best på jakt.

 

Marksman st2 simulatoren har tilfeldige situasjoner også, så det er fullt mulig å programmere den opp til å gi masse forskjellige skuddsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det turboanda fra høyre mot venstre du trener på da eller? ;)

 

På den simulatoren jeg har prøvd (mulig det er en Marksman simulator, ja) er det bare fasan, etter ca. 40 meters flyvning, som kan komme opp i slike hastigheter (vel 24 m/s). Man må sette fuglens startposisjon selv, godt ut til siden og la den komme inn på tvers (90 graders vinkel). Selv med ganske mye trening, dette er vanskelige skudd!

 

Trener også mye på såkalte tilfeldige situasjoner, men der er det vel også snakk om en blanding av bare 10-12 ulike situasjoner? Det virker i hvert fall slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat dette som er utfordringen på jakt, at du IKKE får samme situasjonen flere ganger. Så selv om du foretrekker fast foranhold på simulatoren, så er det ikke sikkert at det funker best på jakt. Ihvertfall ikke til alle situasjoner. Men masse trening på bane eller simulator kan gjøre skytteren så god at han automatisk bruker den metoden som er best i en jaktsituasjon.

 

En ting er ihvertfall sikkert: Det går ikke an å lese seg god til å skyte. Det blir man kun ved å skyte MYE.

 

Langt på vei enig med deg vømmøl! Målet med treningen er å treffe på første forsøk. -Og at det er nødvendig med mange treningsskudd er det ikke tvil om, særlig foran skogsfugljakt. Hvor vidt foranholdsmetoden vil funke i praksis vil vise seg! Er mer optimistisk enn deg, men vi får se. Sikkert lurt å også trene på raske gjennomsvingsskudd i trengte situasjoner. Nyttig tips!

Link to comment
Share on other sites

 

Er det turboanda fra høyre mot venstre du trener på da eller? ;)

 

På den simulatoren jeg har prøvd (mulig det er en Marksman simulator, ja) er det bare fasan, etter ca. 40 meters flyvning, som kan komme opp i slike hastigheter (vel 24 m/s). Man må sette fuglens startposisjon selv, godt ut til siden og la den komme inn på tvers (90 graders vinkel). Selv med ganske mye trening, dette er vanskelige skudd!

 

Trener også mye på såkalte tilfeldige situasjoner, men der er det vel også snakk om en blanding av bare 10-12 ulike situasjoner? Det virker i hvert fall slik.

 

Det er sikkert Marksman, jeg trener regelmessig i en slik nå og det er fasan, rype, and og hare pluss diverse lerdueskyting og rifleskyting. Synes det er veldig bra trening.

Har ikke merket meg eksakt antall forskjellige fuglesituasjoner, men det er et begrenset antall ja, skal eksperimentere mer med programmering av diverse situasjoner etterhvert som jeg får brukt den litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er så vanskelig med "du skal ikke skyte om du ikke er helt sikker på å kunne levere ett drepende skudd"?

 

Så flink du er! :roll:

 

Nå var jeg litt stygg, men slike utsagn irriterer meg.

 

Seriøst, hvor mange skudd ville da blitt avfyrt?

 

Vi kan jo ha dette som mål, å treffe på hvert skudd og trene for å oppnå det, men dette idealet du beskriver er ikke realistisk enn så nobelt det høres ut. Det hadde blitt stille i skogen for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Veeel... att du er dårlig til å skyte er da ingen unskyldning til å skyte på dårlige sjangser. Om "det blir stille i skogen" av det rimelig grunnleggende kravet at det kun skal skytes sikre skudd, ja da får det vel heller bli stille da.

Link to comment
Share on other sites

pøh.. det finnes ikke sikre skudd på tiur i oppflukt. Ikke på rype eller annet vilt heller for den del.

Det eneste som er sikkert, er at vi alle skal dø en gang..

 

Jeg oppfordrer ikke til å skyte på måfå og håpe på det beste, men ikke bli så skinnhellige at det ikke kan være en viss realisme i diskusjonen. Alle må bestrebe å utøve en så human jakt som mulig. Trening er en del av dette.

Link to comment
Share on other sites

å skyte på dårlige sjangser.

 

Hva er så en dårlig sjanse? På generell basis kan man kanskje si det slik: -Vet man ikke sikkert hvordan skuddet skal gjennomføres så innebærer situasjonen en dårlig sjanse til et godt treff, og jegeren bør holde igjen skuddet.

 

Mer konkret så er min erfaring etter trening på simulator at strengens utgangspunkt, "sideskudd på fugl" innebærerer de klart dårligste sjansene (i hvert fall for meg), og de blir dårligere desto større fuglen er og desto større fart de er kommet opp i.

 

mS høres litt streng ut men jeg er litt enig. Er du oppe i en situasjon der du grunn til å tro at du vil treffe skikkelig (basert på erfaring fra skytebanen), så skyt. Hvis situasjonen er en du ikke har øvd på eller pleier å bomme på, så hold igjen skuddet. Selv kommer jeg f.eks. ikke til å prøve flere sideskudd på storfugl før jeg føler at dette er en situasjon jeg behersker.

Link to comment
Share on other sites

pøh.. det finnes ikke sikre skudd på tiur i oppflukt. Ikke på rype eller annet vilt heller for den del[...]

 

Eller løpende elg på drøyt hold, eller ett rådyr som spretter forbi i krattskogen eller på den reinsbukken som står midt i flokken, men i alle de situasjonene er det liksom ikke like stuerent å slenge avgårde ett "må jo prøve"-magasin. På hønsefugl er derimot tydelighvis god kotyme å brenne av begge røra, trekke på skuldrene og konstatere bom og så gå videre til "neste sjangse". Nok en gang: er du ikke i stand til å avlevere "sikkre skudd" (altså noe i nærheten av 100%) på fugl i flukt, vel da får du la fuglen fly da. Er ikke umulig å skyte sittende fugl heller...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her har jeg fått laget et par videoklipp fra simulatoren:

 

rypejakt: http://www.youtube.com/watch?v=y5MPS7-Vls0

 

Skeet, stasjon 7 og 8: http://www.youtube.com/watch?v=7kbm_5C8bx8

 

De forskjellige jaktprogrammene i simulatoren bruker jeg mest til oppvarming siden de ikke er så utfordrende lenger.

Det jeg har hatt det litt morro med i det siste er å sette opp to leirduekastere som kaster med stor variasjon i høyde og vinkel, jeg må da fort ta stilling til skyteteknikk (gjennomsving eller fast foranhold) og hvor langt foran jeg skal trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Kult :D

Er det den nye simulatoren som har åpnet i Oslo du skyter på?

Og hvorfor må du ikke brekke børsa hvert 2. skudd?

 

Du skrur fast en liten microbryter i avtrekkerbøylen som aktiveres når du trekker av, så det er bare å rope ut duene og skyte så mye man orker.

Dette er simulatoren på Vinterbro ved Tusenfryd.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg fått laget et par videoklipp fra simulatoren:

 

Stilig. Selv om du har stilt kameraet på en slik måte (bare på den første videoen) at man ikke ser den grafiske fremstillingen av treffpunktet :wink: .

Dette er samme simulatoren som jeg har brukt. Som du poengterer så blir "rypejakten" fort enkel og det burde vært flere vanskelighetsgrader. Det er ikke situasjonen med en enkelt rype jeg har problemer med på fjellet. Skulle gjerne øvd på situasjoner der det flyr opp et kull. Utfordringen da er å velge ut en fugl som er et stykke vekke fra de andre, treffe den, og samtidig unngå skadeskyting av andre i kullet. Pluss muligheten for å skyte doublé selvfølgelig.

Trådstarter er kanskje ikke med lenger, men sideskudd, særlig på store fugler i full fart, er ordentlig vanskelig. Har hundrevis av slike skudd på simulator og jeg "skadeskyter" like mange (simulerte) fugler som jeg feller :( . Ikke en statistikk man ønsker på live jakt, eller hva?

Tar forbehold om at jeg er skapt som spesielt talentløs når det gjelder raske sideskudd :P

Som en trøst: På simulator går det greit å øve inn sideskudd på rype.

 

PS -Er det ingen motforestillinger mot trening på simulator? Simuleres f.eks. effekten av rekylen? På sittende fugl kompenserer jeg for rekyl ved å sikte litt lavt. Dette funker bra men ville det gått like bra uten å kompensere??

Link to comment
Share on other sites

meis skrev:

Er det ingen motforestillinger mot trening på simulator

 

Eneste motforestilling jeg kan se er at det kan gå på bekostning av å skyte på bane. Skal man ha god effekt ut av simulatorskyting så mener jeg at man også bør ha noen økter på bane.

 

Simulatoren er genial til å trene på ønskede situasjoner, men den gir ikke et fullgod trening for jaktskyting. Det hjelper ikke å skyte doubleer på simulatoren, hvis du ikke har trent med skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...