Jump to content

kaliber uttalelse?


Skyttergutt

Recommended Posts

en ting jeg lurer på angående kaliber er åssen man uttaler f.eks 6,5x55?

Sier man 6,5 ganger 55,eller 6,5 55 i samma setning liksom?

Og hva betyr egentlig 6,5 og 55?

 

Håper der forstår hva jeg mener,vis ikke skal jeg prøve å formulere spørsmålet annerledes;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt du drar i gang!

 

Hvilket "navn" - (utnavn?) skal vi legge på patronene? Hvordan skal det uttales på diverse dialekter ("Høggern" får bidra med nord-samisk! :mrgreen: ).

 

I Trøndelag heter "de tre store" "Krag", "Lang-mauser" og "Nato", eller "Kort-Mauser". Temmelig langt fra de offisielle navnene, med andre ord. 8x57 IS heter forresten "tyskmauser".

 

Jeg sier "sæks-fæmm", "trættinullsæx" (ikke "null sex", forhåpentligvis :mrgreen: ) og "trenullått" om de samme.

 

Videre sier jeg "totjueto", totjuetre", "tjuetotofæmti", "toførtitre", "åttgangefæmtisju", "tretrættiåtte", "trefæmtiåtte" (NM), "ni-tre". 7mm-ene (7x65R, 7x61 og 7 mm RM) har ikke fått seg noen dialekt-kjælenavn enda.

Link to comment
Share on other sites

Nå glemte vår ærede "jegermeister" å nevne at dialektfloraen her i nordfylket er ganske variert da.. :)

 

.30-06 og .308 har en tendens til å bli kalt henholdsvis "sjutoåsæksti lang" og "sjutoåsæksti kort" også.

Om noen kommer med en "tyskmauser" så spør man gjerne: "Åh dævven, e d´ein sjutoånetti?" :D

 

Og når det gjelder 9,3 mm. så er og blir det bare omtalt som "Nitre'n" uansett hylselengde.

Årsaken var at noen oppdaget at det gikk faktisk å skyte 9,3x57 i et 9,3x62 kammer... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Og når det gjelder 9,3 mm. så er og blir det bare omtalt som "Nitre'n" uansett hylselengde.

Årsaken var at noen oppdaget at det gikk faktisk å skyte 9,3x57 i et 9,3x62 kammer... :shock:

308 W skutt i et 30.06-kammer er jo en rask og smertefri (?? hvis ikke børsa eksploderer, da) omforming til det etterhvert velkjente kaliberet "30 Idiot".

 

9,3x57 skutt i et -62 kammer, må vel i tilfelle blir "9,3 Idiot". Men hvis noen skyter 9,3x62 i et 9,3x66-kammer, får de jo også en patron av noenlunde tilsvarende utseende, bare lenger. Kan jeg få foreslå "9,3 Idiot kort" og "9,3 Idiot lang" på disse kreasjonene?

 

(Fleipemodus av):

Grunnen til at 308W i et 30.06 kammer blir betegnet "30 Idiot" (i tillegg til at det er særdeles sløvt å ikke vite hvilket kaliber en har i våpnet), er at førstnevnte patron er 12 mm kortere enn fixlengden for 30.06. Faren for at kula ikke entrer kuleskråningen riktig, men i stedet kiler seg, er derfor tilstede, spesielt med korte/butte kuler. Ved "forsøkene" i 9,3, som nevnes over her, er fixlengden bare hhv. 5/4 mm for stor - dermed skulle det ikke være tilsvarende risiko med et slikt eksperiment. Tvert i mot kan det kanskje være et "argument for" 9,3x66 at en i nødsfall kan skyte -62-ammo i våpnet.

Link to comment
Share on other sites

Joda, oppskrifeten er å si det som står på ammopakken som hører til børsa. Det er bare det at noen ganger skjønner ikke folk hva slags kaliber du snakker om, hvis du ikke omtaler de velkjente "seksogenhalv", "sjutoogseksti kort", "sjutoogseksti lang" og "nitre".

Engang jeg skjøt litt på jordet til ex-svigers, lurte han fælt på hva det var jeg hadde. Da jeg skulle forklare han dette var det beste jeg kunne finne på var" 30-30 er et sjutoogsekstikaliber som er noe svakere enn sjutoogseksti kort. Det var ikke enkelt for en gammel bonde fra søndre sør-trøndelag å forstå dette, sjutoogseksti var jo det han hadde selv. Det ble en lang forklaring etter dette, med hele historien bak 30-30, men tilslutt sank det nå inn.

Moralen med historien er at du nevner ammoen med det rette navnet, men har klar en tillegshistorie om hvorfor det heter så og så. Bare vent til du må forklare 6,5-284, 6,5-06 til gamlekara. Seksogenhalv parret med sjutoogseksti :lol:

Link to comment
Share on other sites

dette innlegget er skrevet satt litt på spissen. eventuelle rasistiske hentydninger er ikke ment som rasisme.

 

på samisk er "laddat" det samme som skudd.

så der jeg kommer fra hadde du følgende kaliber betegnelser blandt endel av den eldre garde da jeg var liten:

 

Havlla-laddat (hagle ammo, som oftest kal 12, men det kunne og være kal 16)

Kraga-laddat (Krag skudd, dvs 6,5X55)

Tuoiska laddat(Tyske mauser skudd, dvs 7,92/8X57, som oftest skudd gjenglemt av herrefolket da de brente og raserte hele fylket, mauserene man skjøt disse skuddene med hadde man også fått mer eller mindre vellvillig donert av de tyske brannstifterne.)

Mauser laddat (HV mauser skudd, dvs 30-06, som oftest mer eller mindre vellvillig donert av "forsvaret")

AG laddat (AG skudd, dvs 308w/7,62X51.)

salong laddat (salong skudd, dvs kal 22LR)

 

de som var så sofistikerte at de hadde kalibre som var uttenfor disse standart kalibrene, de hadde ikke så mange å snakke om de ukurrante børsene sine med, så man vet ikke med sikkerhet hva de kalte slikt for.

 

nå til dags er vi som alle andre.

vi har jo blitt så veldig fornorska hele gjengen at vi bruker vanlige norske betegnelser på alt. noen snakker selvfølgelig om "lang mauser" og "kort nato", og de fleste kaller vel kalibrene det samme som folk andre steder gjør.

 

men det er enda noen som kaller 6,5X55 for "kraga laddat" osv....

Link to comment
Share on other sites

på samisk er "laddat" det samme som skudd.

men det er enda noen som kaller 6,5X55 for "kraga laddat" osv....

"Skudd" på norsk betyr vel, hvis man ikke hører sammenhengen, "det at det er avfyrt et skytevåpen". "Et skudd" betyr vel et skuddsmell. Eller våpnet skal avfyres, "5 skudd - ild!".

 

Det man pakker i kammeret, er jo en patron - det er også det vi lader ved ladebenken - gjør om en TOM-patron til en ferdigladet patron. Men vi sier jo at vi har ladet 150 skudd, ikke "ferdigladde patroner". Og hvis vi ikke vet sammenhengen, bare hører at ungene fra barnehagen har funnet "10 patroner" på skytebanen, vet vi jo ikke om det er tompatroner eller skarpe skudd. Har de funnet "10 skudd", derimot, vil jeg, som "fagmann", gå ut fra at det er skarpe skudd. Mens barnehagetantene (i sin grenseløse uvitenhet?) tror en tompatron er "et skudd". I andre sammenhenger betyr "et skudd" noe helt annet, gå en tur på Plata og spør etter det!

 

Samisk (spesielt sørsamisk) er et truet språk, og importerer vel masse ord fra norsk/svensk, finsk og engelsk. Men noe kan vel gå andre veien også (som lavvo). Og "laddat" for en skarp eller ferdigladet patron var et veldig godt ord - jeg tror faktisk jeg kommer til å bruke det heretter!

Link to comment
Share on other sites

Høggeren.

Hva får du når du putter en AG laddat i en rifle for Mauser laddat.

 

Jeg har alltid hvert tilhenger av å bruke korekte begreper, og tror jeg hadde hatt problemer med å diskutere ammo med gammelkara.

Og jeg synes litt synd på de som jobber i våpenbutikker som må forholde seg til personer som bare kan lokale utrykk.

Er det noen som kan komme med noen sikkelig bra forkaringer med lokale utrykk på hva kaliber som eks, 260 rem(6,5-08), 6,5-06, 338 fed, 358 win, 243, 35 Wheelen eller andre varianter som baser seg på sjutoogseksiladdatmauserkort eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hvert tilhenger av å bruke korekte begreper

 

Er det noen som kan komme med noen sikkelig bra forkaringer med lokale utrykk på hva kaliber som eks, 260 rem(6,5-08), 6,5-06, 338 fed, 358 win, 243, 35 Wheelen eller andre varianter som baser seg på sjutoogseksiladdatmauserkort eller noe.

 

De lokale varianter blir aldri korrekte betegnelser.

Om man bruker lokale varianter er det en variant å den er jo ikke den korrekte betegnelsen....

 

260 rem, 6,5-06, 338 fed, 358 win, 243win , .35 Wheelen er de korrekte betegnelsene

 

 

 

Forresten. Lokale varianter har du overalt. De lokale variantene kommer ofte av at noen ikke vet korrekt betegnelse på patronen å sier det de tror den heter.

For den som jobber på sportsbutikken er det veldig greit, han har vel ikke lov til å selge annen ammo i andre kaliber enn det kjøperen har våpenkort på(unntatt for haglepatroner).

Derfor er det vel ikke noe problem om en fyr kommer å ber om ammunisjon i kaliber "7,62 lang mauser" å han bare har våpenkort på 308win. da kan han ikke få annet enn 308win......

 

Personlig har jeg ingen problem med at enkelte kaller patroner for annet enn det de egentlig heter. De fleste vet (eller klarer fort finne) korrekt kaliberbetegnelse om det er nødvendig (sjekke våpenkort feks).

 

Det jeg derimot syns er verre er de som skal spikke fliser når feks en gubbe som ikke har overdrevent peiling kommer med sin remington å forteller at "mausern min er i 7,62 nato", så skal en ung spjæling irettesette gubben fordi han ikke sier at "min remington Mod seven er i kaliber 308 winchester" som jo er mer korrekt. :roll:

 

 

@jegermeisteren, du har nok helt rett angående skudd, patroner, osv. Jeg var litt upresis da jeg brukte ordet "skudd".

"laddat" betyr skarpe patroner

"guoros laddat" betyr tomme patroner, dvs tomhylser

Link to comment
Share on other sites

For min del blir det, med østlandsk påvirkning på sørvestlandsk dialekt omtrent sånn:

30-06: treddevenullseks

308: trinullåtta

6,5x55: seks å'n hall ( av og til med femmåfemti bak, eller gange femåfemti)

8x57: sjutoånitti, eller åtta fetisju

 

Refererer en til den spesifike børsa i kaliberet bilr det feks "sekså'nhall'n".

 

Tomhylser heter tomhylser eller hylser, og lada patroner kaller jeg skudd, men skudd er jo og lyden av en patron som avfyres...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(...)Derfor er det vel ikke noe problem om en fyr kommer å ber om ammunisjon i kaliber "7,62 lang mauser" å han bare har våpenkort på 308win. da kan han ikke få annet enn 308win......

 

Verre blir det vel når det kun står "7,62" i våpenkortet. Jeg har sett et par slike kort, og i det ene tilfellet førte det til fireforming av .308 Win-hylser til den velkjente idiotpatronen.

 

Ellers så sier jeg:

 

6,5x55 - Seks å en hàl (Som Rohirrim ville sagt "Westu, Aragorn hàl.")

223 - Enten tototre eller to tre og tyve (Ikke noe spesielt altså, men et godt eksempel på at den siste talemåten er ikke tillatt for statsansatte. -Gjelder også de fleste andre amerikanske kaliberbetegnelser, typ "tre ått og tredve" -Vil også benytte anledningen til å nevne at utfallet av debatten om uttale av tall som fant sted i norge for noen tiår tilbake kunne blitt at vi i dag sa "To hundre og tottitre Remington" :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Verre blir det vel når det kun står "7,62" i våpenkortet. Jeg har sett et par slike kort, og i det ene tilfellet førte det til fireforming av .308 Win-hylser til den velkjente idiotpatronen.

det er sant. sett et par slike våpenkort jeg og. både der hvor rifla er i kaliber 7,62X51 og 7,62X63....... så man kan ikke trekke en konklusjon på at de fleste er i kort eller lang versjon.

 

jeg har forresten hatt et våpenkort på en rifle i kal 6,5 og en anna rifle i kal 7,62

 

for ordens skyld, riflene er i 6,5X55 og 7,62X51

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke, og jammen har ikke jeg også et våpenkort der det står:

 

Type RIFLE

Merke MAUSER

Kaliber 7,62

 

Har disse hendige kortene med ett våpenkort for hvert våpen, litt rart ikke dette ble revidert i forbindelse med at jeg fikk de nye kortene.

Til orientering er børsa i 30-06. Pipa er bytta for ikke så veldig mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...