Jump to content

Våpensøknad ijænn,


Guest beretta682ge

Recommended Posts

Hei,

Æ har ei hagle i kal,12-76,å nu har æ tænkt å reg ei hagle i kal 12-70,og ei rifla i kal 308W.

Men så har æ hørt at æ MÅ ha våpenskap før å få innvelga min våpensøknad..kan verkeli det stæm?

Trudd ikke den loven tredd i kraft før i jun el jul 2010.

Takknæmmeli før opplysanes svar.

Link to comment
Share on other sites

Joda,skapet koste vell akkorat det samme nu såm i juli 2010. Men had æ kunna venta te da me å kjøpt det,så had æ ikke måtta sug på tommeln i en heil mnd,men lagt av pænga nånn mnd i forkant :)

Link to comment
Share on other sites

Ja,det bli vell et skap på mel 5-7 våpen.

Så et bra tellbud en plass,men huska ikke rekti kor.

Kosta vell 3990,el va det 2990. Mein det va i jakt og fiske det sto..

Link to comment
Share on other sites

Eg synskje dokke ska vær så kjibe mean. Faltmevett så ede eslaks låvli siemål så bare e ett herråde å skjønna fø okke så bur sørante. Dikkje sikkart deliga vanskeli fø adle. Dingen gronn teå hissa seg opp bara fø måden folk skrive på vell? Det besta hadde våre om adle konne skriva akra så di snakte, så haddeme sloppe sånnei smålige klaging å konne konsentrert okke om å stava okke gjånå inleggan or fø or. Rettskrivning e bara fø hovne byassa ligavel, sånne så fankje klare lesa antenn en de di snakke sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Nei det e hvest ikke greit førr aille å førstå ka såm bli skrevet når det e dialækt.

E jo nånn såm ikke e skolert nåkk te at dæm vill førstå...

Æ klart nu å tyde ailt dåkker skreiv i meld te mæ,sjøl om dåkker jor ka dåkk kun før at æ ikke sku førstå..

Men så har æ skole å e vokse opp i et heim me bestikk.....

Link to comment
Share on other sites

Nei det e hvest ikke greit førr aille å førstå ka såm bli skrevet når det e dialækt.

E jo nånn såm ikke e skolert nåkk te at dæm vill førstå...

Æ klart nu å tyde ailt dåkker skreiv i meld te mæ,sjøl om dåkker jor ka dåkk kun før at æ ikke sku førstå..

Men så har æ skole å e vokse opp i et heim me bestikk.....

 

Hørr nå her basse farr, ig trur nok du syns det ig skrive e liga rotlete så det norlenningspreikje du lire utav dig. De e greit at tråskådel e høge før me bjynna å kodda me folk for snakkje deras, menn me må nesten sjøna ka di skrive vettu. Alse så syns ig ikkje at me ska skriva sånt rotl så injen andre enn me sjøna sjøl alse basse farr ikkje sant alse?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei det e hvest ikke greit førr aille å førstå ka såm bli skrevet når det e dialækt.

E jo nånn såm ikke e skolert nåkk te at dæm vill førstå...

Æ klart nu å tyde ailt dåkker skreiv i meld te mæ,sjøl om dåkker jor ka dåkk kun før at æ ikke sku førstå..

Men så har æ skole å e vokse opp i et heim me bestikk.....

 

Så fint. Men dersom du ønsker at det du skriver skal leses og forstås av oss som har lidt oss gjennom en kniv- og gaffelløs barndom og er ukjent med høyere skolegang, kunne du kanskje ta deg bryet med å skrive et forsøksvis normert språk? Kanhende ville du få flere fornuftige svar på postene dine om alle forsto dem? Irritasjon over å måtte stave seg gjennom et innlegg gir liten lyst til å bidra med svar.

Link to comment
Share on other sites

En kritisk suksessfaktor i all kommunikasjon, er jo å søke å forsikre seg om at den eller de man ønsker å kommunisere med – faktisk er i stand til å motta eller forstå det jeg vil formidle. Det er mange virkemidler som kan tas i bruk, og det er mange strategier som kan velges for å oppnå akkurat dette.

 

Velger jeg å bruke tunge fremmedord diskvalifiserer jeg kanskje noen mennesker fra å forstå, velger jeg tung fagterminologi diskvalifiserer jeg også kanskje noen? Velger jeg å bruke ”bannskap” gjennomgående i det jeg skriver, så vil jeg kanskje diskvalifisere andre grupper av lesere. Litt sånn er det når man velger dialekt også.

 

Å stille spørsmål her inne, tenker jeg, handler om å (mer eller mindre) ydmykt presentere en problemstilling – og håpe at noen vil bidra med sin tid, sin kompetanse, sine erfaringer – for å hjelpe meg med svaret på det jeg lurer på.

At man da innledningsvis velger å diskvalifisere store deler av de som potensielt kunne svare… Jeg er ikke sikker på at er klokt, men for all del – det er vedkommendes valg.

 

For oss andre, så står vi alle fritt til å svare – eller til å la være. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sakens kjerne godeste askeladd.

Velger man et språk som er tunglest og vanskelig å forstå, blir stort sett innlegg fra den brukeren dette gjelder bare skrollet forbi og blir ikke lest.

Eller det blir tråder som dette som gir lite mening.

 

Men at slike tråder blir et fargerikt innslag i en grå høstdag er det vel ikke tvil om? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bamrud: Du har selvsagt helt rett i at her inne er det tråder som sklir ut i fem forskjellige himmelretninger - samtidig.

 

Jeg er også enig med deg i at med tanke på underholdningsverdien – så er disse trådene de beste. :o

 

Etter å ha lest mitt forrige innlegg en gang til, finner jeg også et hint i ditt innlegg (tilsiktet eller utilsiktet?), og jeg tar det også. :oops::D

Link to comment
Share on other sites

Eg må no innrøme at eg kosa meg steikje gøtt me sleke tråa. Innleggje te Håppalångjen va ei fryd får aue te ein dialekt-fæn.

 

Men eg glømte jækla kjapt ka tråen hanla om, ja. Sjelda eg gidde å svare på da so faktisk va spørsmåle i sleke tråa.

Dissa tråane får eit reint humorpreg å sklir ut me ain gång. Å da kjeme sjelda nåke vetigt ut ara fø tråstartarn.

Link to comment
Share on other sites

Bardu og særlig Målselv hadde stor innflytting av mennesker fra Østerdalen på 1700 - 1800 tallet.

Derfor har de en spesiell dialekt i forhold til andre i Troms.

De kan nærmest sammelignes med dialekter som finnes på sør-Helgeland.

 

Har vært i Andselv, Olsborg og hele området der, de snakket nær prikt likt som de her jeg bor.

Men hører stor forskjell også her i området, alt etter hvor folk kommmer fra.

Bare noen km avstand mellom bygder kan gjøre stor forskjell, dette hørstes enda bedre tidligere da folk var mere bundet til sine hjemplasser og ikke fartet så mye.

Link to comment
Share on other sites

Nei det e hvest ikke greit førr aille å førstå ka såm bli skrevet når det e dialækt.

E jo nånn såm ikke e skolert nåkk te at dæm vill førstå...

Æ klart nu å tyde ailt dåkker skreiv i meld te mæ,sjøl om dåkker jor ka dåkk kun før at æ ikke sku førstå..

Men så har æ skole å e vokse opp i et heim me bestikk.....

 

Kan ikke berømme deg nok for siste delen av svaret ditt. Holdt på å le meg ihjel.

 

Skal du ha skap så lønner det seg vel neppe å få det frakta med mindre du finner noe som er veldig billig.

Sjekk med lokale Felleskjøpet, sportsbutikker, eller der de evt måtte selge safer o.l.

 

Du har jo Voigt's jakt og fiske der oppe og! http://www.voigt.no

 

Er alltids mulig å prute, kanskje du t.o.m. har noen rabatter hvis du er i jeger og fisk?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvorfor går jeg stadig inn på Kammeret?

- For å lære noe om våpen, jakt og skyting?

- Eller for å bidra selv?

Ja, men det er bare halve eller kvarte sannheten.

 

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har selvfølgelig opplevd at Sinsenkrysset var den nordlige grensen for sivilisasjonen. Og at Bærum var den vestlige, og Drøbak den sør-østlige.

 

Ni måneder i infanteriet i Indre Troms var følgelig et så stort sjokk at det tok mange, mange år å komme over det. Bodde det virkelig folk der oppe? Ja, faktisk, og det måtte være frivillig, for jeg fant ingen mur som hindret dem i å flytte sørover.

I militæret måtte jeg bo i både telt og brakke sammen med folk fra de underligste steder: Jørpeland, Flekkefjord, Øksfjord, Røros og Karasjok. Noen av dem var det umulig å forstå. Jeg var på lag sammen med en type fra sørvest-landet som jeg ikke klarte å kommunisere med på flere måneder...

 

Det pussige var at etter at språkbarrierene var overkommet, og det hadde gått opp for meg at små lokalsamfunn like sør for Nordpolen også produserte skikkelige mennesker som hadde både kunnskaper og utdannelse, og tjente penger sjøl, skjønte jeg at min egen arroganse var i ferd med å forsvinne for godt.

 

For det var ganske logisk. Avstanden mellom Oslo og Troms var omtrent like stor som mellom Roma og Oslo. Både geografisk og kulturelt. For hvis jeg så ned på folk fra Troms, hvordan måtte ikke den jevne italiener oppfatte en fra Oslo?

 

Min bestefar emigrerte til New York, til Brooklyn, før krigen. Han var ung og arbeidsløs, og ville skaffe seg en framtid og familie i USA. Han var utvandrer fra Norge og innvandrer i USA, og han klarte, ved hjelp av tenner og klør, å skaffe seg begge deler. Han var en av en million nordmenn og -kvinner som bosatte seg i USA.

Med denne bakgrunn er det forferdelig vanskelig å være veldig aggressiv overfor innvandrere til Norge, enten de kommer fra Polen, Pakistan eller Peru.

 

Alt dette henger sammen. Det handler om å vise åpenhet og interesse for andres kultur. Og her på Kammeret leser jeg innlegg fra hele landet, fra de fjerneste avkroker, på de underligste dialekter, og fellesnevneren er altså skyting, jakt og våpen. Det liker jeg godt, og verre er det ikke.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Ingen av reaksjonene du har fått skyldes fordommer mot nordlendinger. Flertallet her inne - meg selv inkludert - bor andre steder enn det sentrale østlandet. Hvis du leser litt i trådene her, vil du fort se at eventuelle fordommer på dette forumet i hovedsak går den motsatte vei.

 

I denne tråden har du fått overtydelige hint og klare råd om at du bør skrive slik at folk slipper å anstrenge seg for å forstå hva du mener. Ihvertfall dersom du ønsker å få noen respons på innleggene dine. Dette velger du glatt å overse, fortsetter å skrive rebuser, og anklager andre for å ha fordommer. I motsetning til deg skal jeg følge forumreglene, og lar derfor være å uttrykke hva jeg mener om slik oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Endeli en sivilisert fyr uten fordomma mot nordlænninga,å såm tar sæ tia te å førstå :)

 

Dette tror jeg er første innlegg jeg har lest fra deg i denne tråden som det har vært mulig å lese og forstå uten å måtte sette seg ned og bruke tid på å tolke det. Jeg synes dialekter er flott, og snakker dialekt selv. Det er sjelden vanskelig å forstå dialekt når det er snakk om muntlig språk. Når det blir skrevet er det derimot forferdelig tungt å lese, for man må forsøke å tolke seg til hvordan det skal uttales for deretter å prøve å ane hva som egentlig er ment. Ut fra eksemplene som mange har levert i denne tråden ser jeg at det fort blir vesentlig informasjon som går tapt og at det går med unødvendig mye tid når jeg skal forsøke å lese de forskjellige dialektene..

 

Jeg ser ikke at man skal forsøke å sensurere noen. Jeg tror imidlertid at du vil få mye bedre respons hvis du skriver et tilnærmet bokmål eller nynorsk. Uten at det har noe med en manglende respekt for verdiene av dialekter. Det dreier seg bare om hva folk faktisk klarer å oppfatte ut fra et skriftspråk de ikke har til felles med deg..

 

Og for ordens skyld - nei, jeg har ikke fordommer mot nordlenninger :)

Link to comment
Share on other sites

Endeli en sivilisert fyr uten fordomma mot nordlænninga,å såm tar sæ tia te å førstå :)

Du setter sjølv ord på litt av greia her. Dersom ein må ta seg tid til å forstå, er det mange som ikkje gidder.

Det er ikkje meininga at vi skal ha eit forum der ein må bruke tida på å forstå kva som er skrive.

Derfor står det presisert i reglementet at vi i utgangspunktet skal holde oss til skriftspråka våre.

 

Klart at det er lov å krydre språket med eit og anna dialektuttrykk. Det gjer dei fleste av oss og det er berre arti. Men ikkje heile innlegg skrivne på lydskrift av dialekt.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Siden jeg bor på det sentrale østlandsområdet (Hopalong) ble jeg fristet til å si noe jeg også... Jeg våget for en tid siden å skrive følgende dumhet i en annen tråd her:

På et NORSKspråklig forum er det jo greit å kunne lese NORSKE innlegg?
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=9&t=2674&st=0&sk=t&sd=a&start=180

Så da kan vi kanskje opprette en ny tråd hvor vi kan diskutere hvilke grenser som bør gjelde for språkbruken her på forumet?

Jeg har iallefall lettest for å lese og forstå vanlig bokmål og foretrekker det. (Selv om jeg såvidt forstår dialekter OG Engelsk) :P

Link to comment
Share on other sites

Hanoi

 

Kjære Beretta (682ge):

 

Jeg tror du må gi deg. I Norge snakker vi dialekt og skriver enten bokmål eller nynorsk (bortsett fra samisk). Det er regelen, og den er det både fornuftig og riktig å følge. Det er fullstendig håpløst å skrive et brev "på dialekt" til en offentlig (eller privat) institusjon, du får sannsynligvis ikke svar.

 

Kammeret er derimot ikke en institusjon (jo, forresten, det er jo blitt det), og her kan vi boltre oss med de underligste målfører og skriftlige dialekter. Man behøver ikke være redd for å skrive inn til Kammeret selv om man ikke er flink i rettskrivning. Det er en stor styrke for dette nettstedet, og det vil være dumt å kreve gode skriveferdigheter for å delta her inne.

 

En annen ting er at et nettsted som Kammeret også kan fungere som en skole! Vi skal ikke drite ut dem som skriver dårlig, men vi kan kanskje oppmuntre dem og bidra til at de får skrivetrening. Og dermed lærer de stadig litt mer.

 

Poenget er at når en dialekt blir for vanskelig å forstå for andre, går den over fra å være en dialekt til å bli et språk. En dialekt er altså bare en dialekt så lenge andre forstår den. Likevel finnes det andre språk enn norsk som vi forstår, som dansk og svensk, men her er det historiske og politiske årsaker til at vi snakker om forskjellige språk.

 

Konklusjonen er at Beretta (682ge) må holde tunga rett i munnen og vite hva han skriver hvor. Så lenge han gjør det, er det ikke noe problem at han skriver på dialekt her på Kammeret. Han må bare være klar over at enkelte ikke vil forstå, at noen vil kverulere, at andre vil fnyse, at atter andre vil gremme seg, og at noen vil synes det er gøy.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...