Jump to content

Riflekjøp maks 10 000 m. kikkert (og demper)


kimjorgen

Recommended Posts

Remington 770 - 5 490,-: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5924

Leupold VXI - 2 690,-: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004&prodid=4206

Harris tofot - 1 090,-: http://www.jaktfall.no/?nr=90&idkategori=128

 

Da er prisen 9 270,-.

 

Montasje/ringer til kikkerten kommer i tillegg. Gjenging for demper kommer i tillegg.

 

Nå nærmer vi oss ti tusen. Passe kaliber til småvilt og rådyr kan jo være .243 feks.

 

Ellers får en sikkert tak i pakkeløsninger som er billigere og.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kikkert og tofot skal være inkludert i 10,000 så bør du kanskje se på Howa og Remington. Kaliber 223 eller 243. Det største hvis du skal skyte mye rådyr.

 

Har vært inne på tanken .223, både pga av relativt flat kulebane(?) og grei pris på ammunisjon. Mye rådyrskyting blir det nok ikke for min del. Mest predator/fugl.

Link to comment
Share on other sites

Remington 770 - 5 490,-: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5924

Leupold VXI - 2 690,-: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14004&prodid=4206

Harris tofot - 1 090,-: http://www.jaktfall.no/?nr=90&idkategori=128

 

Da er prisen 9 270,-.

 

Montasje/ringer til kikkerten kommer i tillegg. Gjenging for demper kommer i tillegg.

 

Nå nærmer vi oss ti tusen. Passe kaliber til småvilt og rådyr kan jo være .243 feks.

 

Ellers får en sikkert tak i pakkeløsninger som er billigere og.

 

"kikkertsikte og montasje medfølger hvert våpen" står det på jaktogfriluft.no, men hvilket kikkertsikte? .243 og .270 som minste kalibervalg på den rifla, da blir vel ammunisjonsprisen noe høy? Ønsker lett tilgjengelig og relativt rimelig ammo. Har en kombi i 7x57R som tar nok av kronasjer til ammo.

Link to comment
Share on other sites

REMINGTON 700 VS 223 REM: 5800 kr

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=13325

 

ZEISS DIATAL-ZA 8X56 RET 8: 2500 kr

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10805&prodid=13096

 

En pent brukt lyddemper kan du nok klare å få for snaut 2000 kr, så får du ønske deg tofot til jul :)

 

Eller kanskje heller denne: Sako VIXEN PRIS: 6900,-

KALIBER: 222

TYPE: Rifle – bolt

UTSTYR: Inkl. Kahles 8x56 kikkert og montasje

TILSTAND: Pen

VÅPENNR: 58057

http://www.landro.no/brukt/rifler.pdf

 

Da får du råd til demper og tofot også, men ammunisjonen er dyrere enn tilsvarende .223Rem

Link to comment
Share on other sites

Det første forslaget ditt blir for dyrt :/

Og med det andre stusser jeg litt over kikkerten, fast 8x forstørring? .222 ammo, hvilken prisklasse ligger det i forhold til .223? Mye dyrere? Om det koster litt mer har ikke det så veeldig mye å si, tilgangen er viktigere. (Bor i tr.heims-området)

Ønsker i utgangspunktet nytt utstyr fra forhandler, eller privatkjøp igjennom forumet kanskje.

Link to comment
Share on other sites

.222 ammo, hvilken prisklasse ligger det i forhold til .223? Mye dyrere? Om det koster litt mer har ikke det så veeldig mye å si, tilgangen er viktigere. (Bor i tr.heims-området)

 

Lite utvalg i forskjeller mellom .222 og .223 i ammopris:

 

.222

Remington 50 grs Accutip: 17,95

Remington 50 grs SP: 11,89

Federal Powershok 50 grs: 8,90

Sellier & Bellot fmj 50 grs 8,10

 

.223

Remington 50 grs Accutip: 17,93

Remington 55 grs SP: 12,62

Federal Powershok 55 grs: 9,90

S&B fmj 50 grs 4,50

 

Var visst ikke bare å finne en haug priser... De over er da ganske nært opp til hverandre. Prisene på ren jaktammo er ikke veldig ulik. Det du kan spare på er treningsammo. .223 har for øvrig kommet med Fusion, som har fått gode skussmål i andre kalibre, og de er mye rimeligere enn feks Norma. Norma Oryx i .222 koster vel noe sånt som i overkant av 25,- pr stk. Vet ikke prisen for .223. .222 50 grs blyspiss er litt dyrere enn .223 blyspiss i Sverige, (355,- mot 320,- svenske). Finner ikke prisene i Norge.

 

Begynner du å lade sjøl er det hipp som happ. Bitte litt dyrere hylser til .222 kanskje, men du bruker bitte litt mindre krutt og. Samme kuler.

 

Fordelen med .223 kontra .222 er at du har større utvalg i ferdigammunisjon. Du kan også bruke tyngre kuler om løpstwisten er på 1:8, 1:9 feks. .222 har gjerne 1:14 og sliter med kulevekter over 62 grs (dette er noe jeg har lest bare!).

 

Fordelen med .222 kontra .223 er at .222 er mindre sint, men den fordelen forsvinner med økt kulevekt i .223 tenker jeg.

 

Erfaringene jeg har gjort meg når jeg skal kjøpe ammunisjon er at mange har lite utvalg uansett. Det går gjerne i Norma og S&B. Endel har Federal. Ellers er det ikke veldig mye annet jeg har sett.

 

I ny rifle tror jeg jeg ville gått for .223, men om du finner en fin .222 så er det ikke noe bomkjøp uansett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første forslaget ditt blir for dyrt :/

Og med det andre stusser jeg litt over kikkerten, fast 8x forstørring? .222 ammo, hvilken prisklasse ligger det i forhold til .223? Mye dyrere? Om det koster litt mer har ikke det så veeldig mye å si, tilgangen er viktigere. (Bor i tr.heims-området)

Ønsker i utgangspunktet nytt utstyr fra forhandler, eller privatkjøp igjennom forumet kanskje.

 

Det første forslaget behøver ikke å komme over 10 000. Det er helt sikkert mulig å prute litt også hos Jakt & Friluft. :wink:

 

Begge forslagene har en kikkert med fast 8x forstørrelse av høy kvalitet. 8x forstørrelse er brukbart til både småvilt og rådyr, og en Zeiss eller Kahles 8x56 har utmerkete skumringsegenskaper. Du vil bli overrasket over hvor godt du kan skyte, selv på små mål og langt hold, med en fast 8x.

(retikkel 8 er nok ikke det ideelle for å skyte små samlinger, men langt bedre enn mange tror!)

 

Prisene på ferdigrullet jaktammo er nokså like for .222 og .223, mens treningsammoen er vesentlig billigere (og med større utvalg) for .223 sin del. Hvis du lader selv, er forskjellen liten.

 

Av alternativene på Finn, ville jeg definitivt ha valgt det siste. De øvrige har optikk av til dels svært dårlig kvalitet, og det vil du ikke ha. :)

Link to comment
Share on other sites

Av alternativene på Finn, ville jeg definitivt ha valgt det siste. De øvrige har optikk av til dels svært dårlig kvalitet, og det vil du ikke ha. :)

 

Ja, mulig jeg er blind, men i hvilket kaliber er den rifla? Nei det har du helt rett i, vil ikke ha dårlig optikk. Er jeg optimistisk om jeg sier jeg vil skyte rev på 200m?

Link to comment
Share on other sites

Denne vurderer jeg:

30cslkm.jpg

 

Jeg har en rem 700 fra før, men den er tung, så en lettere rifle til mer bevegelig jakt står høyt på ønskelisten! Du kan lese mer om modellen her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&st=0&sk=t&sd=a&hilit=cz+527

 

Denne modellen med syntetstokk er litt rimeligere enn en med trestokk. Du får en slik en for rundt 7.000,- ny, så du kommer ikke innenfor budsjettet med kikkert, demper osv. Men hvis jeg var deg ville jeg gått for en god rifle og en brukbar kikkert og ventet med "fjas" som demper og tofot. Personlig har jeg tofot for både liggende og sittende skytestilling, men jeg gidder sjelden å drasse på noen av dem. Jeg bruker heller sekken som anlegg og dette synes jeg fungerer like bra til skyting. En hjemmelaget riflestøtte/ vugge som man fester på sekken fungerer også svært bra.

 

Hvis du på død og liv må ha demper og tofot, så ville jeg ha fulgt med på bruktmarkedet. Der duker det til stadighet opp godbiter til en vettug penge.

 

Ellers er det jo lov å håpe at Jakt & Friluft slår til med "juletilbud" slik som de gjorde i fjor. Da var det meeeget sympatiske priser på div Remington rifler.

 

Lykke til med valget av ny børse :D !

Link to comment
Share on other sites

Hva med .17 HMR som kaliber, er det noe som kan vurderes til de formålene jeg har lagt frem her?

.17HMR er ikke tillatt på rådyr. Kaliberet er morsomt det, men .222/223 blir en helt annen divisjon.

 

Nei jeg er klar over det :)

Om jeg hadde gått for .17hmr så hadde kombien fått tatt seg av rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

Denne vurderer jeg:

Men hvis jeg var deg ville jeg gått for en god rifle og en brukbar kikkert og ventet med "fjas" som demper og tofot. Personlig har jeg tofot for både liggende og sittende skytestilling, men jeg gidder sjelden å drasse på noen av dem. Jeg bruker heller sekken som anlegg og dette synes jeg fungerer like bra til skyting. En hjemmelaget riflestøtte/ vugge som man fester på sekken fungerer også svært bra.

 

Hvis du på død og liv må ha demper og tofot, så ville jeg ha fulgt med på bruktmarkedet. Der duker det til stadighet opp godbiter til en vettug penge.

 

Jeg er forsåvidt enig der. Å kanskje heller legge litt mer penger i rifle/kikkert, har vel igjen for det senere.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har en ny (brukt en gang på bane) CZ 550 Lux 308 W med ny Bushnell Banner Dusk & Dawn 6-18 x 50mm montert av børsemaker pluss ny tofot til salgs, dette var et impulskjøp som vanlig :oops:

jeg skyter ikke noe rifle selv så vist du er interessert så kan du få kjøpt denne pakken billig for 7000 kr,- inkl. 350 stk. treningskudd, ønskes flere jakt eller treningskudd så har jeg en del til som vi kan finne en god pakkepris på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er søknad for kaliber .223/.243 levert. Har endret litt på kjøpskriterier, tofot blir sløyfet.

Boltriflen som skal kjøpes bør ha god presisjon selv ut på litt hold.(varmint?) Bruksområde er predatorjakt/fugl(/rådyr). Kikkert med godt lysinslipp (50/56mm) Demper er ikke en nødvendighet, men riflen må være mulig å få oppsatt med demper.

Helst synthstokk, eller en litt "mattere" enn hva lakkerte stokker har.

Link to comment
Share on other sites

Har en brukt Howa 1500 .243 på hånden. Er dette noe å satse på?

Hvor "presise" er de?

 

"HOWA 1500 i kaliber 243Winchester

Løp og låskasse er duracoatet og stokken er laminert tre.

Den har gått 286 skudd ifølge loggen min. Den er ca 1,5 år gammel.

Det er montert en Hausken demper, tofot og leupold montasjer."

Link to comment
Share on other sites

Det står en meget pen tikka 595 i 243 til Magne Landrø. Denne har jeg hatt hjemme et døgn, men jeg valgte å avstå fordi jeg har total plastallergi når det gjelder våpen.

 

Jeg er derimot ikke i tvil om at det er et presist og godt våpen som er verdt prisen. Om du klarer å holde budsjettet er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sendt forespørsel på pakkepris på dette:

Remington 700 VS 223rem

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=13325

 

LEUPOLD VX-II 3-9X50 MATT HEAVY DUPLEX

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10805&prodid=13839

 

Fortsatt litt i tvil på hva som er et godt kjøp, men det er jo så forbanna mye å velge i, så jeg får bare ta en avgjørelse tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg fått svar fra jaktogfriluft.

Spurte på pakkepris på riflen og kikkerten beskrevet i forrige post. Riflen har de sagt 5500,- for, og kikkerten ligger ut til 2500,-

For rifle, kikkert og stålmontasjer skulle de ha 10 000,-

Syntes dette igrunn var en dårlig pakkepris. Noen andre med synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Har en brukt Howa 1500 .243 på hånden. Er dette noe å satse på?

Hvor "presise" er de?

 

"HOWA 1500 i kaliber 243Winchester

Løp og låskasse er duracoatet og stokken er laminert tre.

Den har gått 286 skudd ifølge loggen min. Den er ca 1,5 år gammel.

Det er montert en Hausken demper, tofot og leupold montasjer."

 

Jeg har Howa i 308 og 223. Begge er gode og presise våpen. Anbefales

Link to comment
Share on other sites

Fikk ny mail fra jaktogfriluft idag med tilbud på 8000,- for riflen, kikkert, reim og futteral. Svarte ikke på siste mailen jeg fikk fra dem da de skulle ha 8500, så tydeligvis at de er sugene på et salg :) Jeg synes igrunn ikke dette er noe upris, bare kikkerten koster vel ca 4500 ny.(4500 på jaktogfriluft.no)

(5 år garanti på riflen, 30år på kikkert)

 

"Hele pakka med ferdig montert A-Tec CTM 4 Kr. 11 000,-

 

Hilsen Are"

Link to comment
Share on other sites

Da, etter veldig mye om og men har jeg snakket med Axel Bruun i tr.heim, som skal bestille en Tikka T3 lite stainless .223 til meg. Ble litt positivt overrasket her, 2 dager mente de det skulle ta. Mens andre leverandører av den har sagt det kan ta opptil 6mnd å få skaffet den i .223.

Optikk er bestillt fra eurooptic.com, Zeiss Conquest 3-9x50 Reticle 4 Matte Black Riflescope.

 

Totalen for dette kommer seg på 11 030,- (pluss litt frakt på kikkert) Synes dette er en bra pris på det jeg får.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siktter og lurer på hva butikkene tenker om at man publiserer tilbud fra time til time omtrent.

Dem leser jo inne på forumet dem også.....

 

Velvel.....nok om det. Er du heldig, så får han tak i en slik hos noen andre og så selger til deg.

Er du uheldig...så kommer han og sier at 'desverre, så var det tomt...bla, bla, bla..tar 4 månder'

Han har jo fått ordren....

 

Uansett, det du har kjøpt blir du fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig quote fjernet. Kjell Olav

 

Tilbud og tilbud, det er kun pakkepriser som butikkene tilbyr som har blitt publisert, om de leverer en pris til en kunde, så har de ikke vondt av at "kunde nr.2" får vite den prisen. Butikkbransjen i Norge priser seg selv opp i skyene, så litt konkurranse har de jammen ikke vondt av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...