Jump to content

Den ultimate kombien?


hjortefot.com

Recommended Posts

[ Har trålet gamle tråder uten å bli klokere, og lager derfor denne tråden ]

 

Jeg har i lengre tid vurdert å anskaffe meg kombivåpen, i kaliber 20/76 - 7x57r

Har hørt mye godt om FinnClassic sin kombi. Har en onkel som skryter sin Valmet 512 gjennom taket.

Noen andre merker som bør vurderes før avgjørelsen tas?

 

Kriterier er som følger...

 

-God presisjon

-To avtrekkere (rifle bakerst)

-Tilgang og mulighet for ekstra løpsett, O/U-hagle og O/U-rifle

-Pris, helst under 20.000,-

Link to comment
Share on other sites

Ville egentlig valgt 12/76 i stedet for 20/76.

 

Og jeg ville anbefalt valmet 412s. Sant nok, den er litt tung. Men om du ikke greier å bære børsa på jakt burde man kanskje vurdere å la være å gå ut i marka og kjøpe kjøtt av andre når man først er igang.

 

Hadde vært fint om du sa hva den skulle brukes til:)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg kjøpte nylig en Sabatti i 12/76 og 7x57r. Er meget godt fornøyd med presisjonen og vekta er helt perfekt. Den tåler også forbløffende mange skudd uten og begynne og kaste. Jeg har ingen lang erfaring med denne, men førsteintrykket er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Den ultimate kombi - finnes den?

 

Jeg vil foreslå Lincoln TM2200K cal 20/76 - 7x57R. Slank og hendig cal 20 våpen. Du får også haglepiper med løse choker til den samt at det skal gå å bestille dobbeltriflepiper. Har sett et slikt sett i Sverige der det var 7x57R i doblingen også, og det så flott ut. Torsbo Handels har et brukt sett Antonio Zoli (slank type for cal 20) 20/76 - 20/76, 20/76 - 7x57R, 9,3x74R - 9,3x74R. 23 svenske lapper pluss mva inn i Norge. Sabatti har også en kombi med slank baskyle beregnet for cal 20. Ingen grunn til å kjøpe med masse stål til ingen nytte? Ser heller ingen grunn til å velge cal 12 framfor cal 20. Utvalget i lovlig ammo blir bedre og bedre for hvert år så det er ingen grunn til bekymring.

 

Dobbeltrifler SKAL ha lodda piper og gi eieren masse utfordringer i lading av ammo! Det der vet jeg utrolig mye om etter hvert, og nedturene kommer nok oftere enn oppturene. Når oppturene derimot kommer etter suksess med ladningen, så er de store :mrgreen:

 

Om du vil ha et godtskytene våpen i denne priskategorien må du nok nesten uansett påregne en børsemakerjobb på avtrekkene. De er sjelden av god kvalitet. For å få gode avtrekk fra fabrikk må du nok opp på Blaser/Merkel/Krieghof nivå.

 

Om du ikke pengene svir i lomma, så ta deg litt tid og kikk på flest mulig modeller. Det er viktig å finne seg et våpen som man vil trives med framover også.

 

Skit jakt til deg og Sita!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en tikka/valmet/finnclassic. har en slik selv og kan ikke tenke meg noe annet våpen. synes IKKe den er tung.

 

Jeg hadde aldri vært i tvil. Dette våpenet kan jeg garrantere at du har til du dauer. Ring Åberg og hør! Etter min mening er han suveren på service. Da jeg ved et uhell klarte og ødelegge ekstraktoren på min 412, fikk jeg ny uten å måtte betale for den. Jeg har 2 avtrekkere på min, det synes jeg er veldig greit. men tror du kan velge selv om du vil ha 2 eller 1.

 

lykke til med valget...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en finn classik 512 i kal 12-222 rem. Jeg solgte denne da jeg syntes at den var urimelig tung, men jeg brukte min til rypejakt og skogsfugljakt. Våpnet i seg selv er meget bra, men mer et posteringsvåpen en et våpen man bærer hele dagen i fjellet mener nå jeg.

Liker nok sabatti sine best, og gjerne i kaliber 20 siden man da kan ha en kikkert på og våpnet veier ca det samme som en kombi i kal 12 uten kikkert.

 

OG..en kombi skal ha loddet løp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har jo allerede valgt her da :? Finnclassic veier MYE, så mye at du ikke gidder å ta den med deg ut i skauen så den blir liggende bakerst i våpenskapet og til slutt solgt og glemt.
Ole og jeg har tydeligvis hatt samme traumer...

 

Men finn ut hva du skal bruke kombien til, er det rifle eller hagleegenskaper du skal ha? Kombier fleste fungerer som en rifle, men skal du bruke den til feks støkkjakt også, blir det litt anderledes. Da er den sleggetung og føles som å skyte fugl med en rifle + du savner et hagleløp til. Jeg har solgt en Brno, en Tikka og har nå en gammel drilling som føles og veier som en S/S hagle, med mulighet for å skyte rifleskudd også. Den er med på støkkjakt i skogen og alt annet som dekkes av både rifle og hagle. I dag er det så mye billig og brukt på markedet at du kan slippe veldig rimelig unna.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja... Blir vel som med bil det her. En anbefaler alltid det en har sjøl! :mrgreen:

 

Antonio Zoli Corona kombi! Pen kombi i god kvalitet. Selvsagt verdens beste. :wink:

 

Den koster 20 900,- ny. Rifleavtrekkeren mener jeg bestemt er på bakre på denne. Er det på eldre Zoli kombier i hvertfall.

 

Slik ser den ut: http://www.zoli.it/index2.php?pagina=1c ... ucile.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig en Sabatti i 12/76 og 7x57r. Er meget godt fornøyd med presisjonen og vekta er helt perfekt. Den tåler også forbløffende mange skudd uten og begynne og kaste. Jeg har ingen lang erfaring med denne, men førsteintrykket er meget bra.

 

Sier meg enig her. Kjøpte selv denne for ca to måneder siden. Og er strålende fornøyd.

Litt OT, hvilken optikk har du på den graahund?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg faller på en Lincoln , 20/76 - 7x57R

Fant en fin her: http://www.bergen-jf.no/shop.asp?p=23068685&x=&imgGallery=1&imgActive=bilde1

Noen andre forhandlere av Lincoln som bør vurderes?

 

 

Når det skjer vet jeg ikke. Målet er å ha en kombi i garderoben før sommeren, så jeg må rydde litt i garderoben, har en russerdævel av en enkeltløper kal 12(som jeg var dum nok til å registrere) som må vekk aller først. Så får vi se om jeg prøver å skaffe nytt hjem til pumpehagla også.. Den vil jo også bli overflødig, har ikke hatt bruk for 12/89 hittil...tror ikke jeg får bruk for det heller...

 

 

Takk for alle innspill! Tar gjerne imot flere!

Link to comment
Share on other sites

den ultimate kombi.......regner med du mener kombi, og utelater da som nevnt her , en drilling.:)

 

det kan vel ikke være noe tvil, Blazers Kombi er den peneste, letteste og har meget god presisjon, har tilgode å høre om dårlig presisjon fra Blazers kombier inkl.drillingen.

rifleavtrekker på forreste, er kansje ikke det ultimate, men det funker helt fint...

og at kombier skal ha lodda løp, er bare tull. dagens kombier og drillinger, har mer robuste rifleløp

og kan godt "henge" fritt, det er utrolig irriterende å skyte inn et lodda rifleløp, på jakt betyr det i praksis lite. det er ikke ofte du trenger pumpe avgårde flere skudd fra ei enkelskuddsrifle.

 

må jo inrømme at det er penere med lodda løp, i allefall på en drilling..

 

skal jeg klasse ned fra drilling, blir det til en Blazer kombi, den saken er klar!

Link to comment
Share on other sites

[

Kriterier er som følger...

 

-God presisjon

-To avtrekkere (rifle bakerst)

-Tilgang og mulighet for ekstra løpsett, O/U-hagle og O/U-rifle

-Pris, helst under 20.000,-

 

Siden Blaser er nevnt, vil jeg også komme med et forslag litt utenfor dine kriterier: Krieghoff Ultra. Jeg har en slik i 20/76 - 7x57r og er meget fornøyd. Presisjonen er bedre enn i Heym-riflen min, og det er muligheter for både hagle- og dobbelrifleløp. Våpenet er smekkert og relativt lett, og oppspenneren gjør at det føles sikkert å smyge rundt også med patron i rifleløpet. Imidlertid er rifleavtrekkeren fremst, antakelig pga snellertfunksjonen. Oppspenneren og avtrekkeren gjør at våpenet krever litt øvelse å beherske til fluktskyting. Dersom du, som jeg, primært skal ha kombi til rådyrjakt, harejakt e.l. er det ikke noe problem - tvert imot. Til ordentlig fuglejakt er en kombi med sitt korte løp uansett ikke det beste verktøy, etter min mening.

 

Ultra koster ny noe mer enn du har planlagt, men det burde være mulig å få et pent brukt våpen i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer også en Ultra i 20 og 6x70R . Kan nevne at det ikke er noe problem å få hagla på fremte avtrekker på denne når du bestiller ny børse. Tror de fleste er veldig fornøyd med Ultra , er nesten aldri en brukt å se. Kan fåre med både 55 og 60 cm piper da den lengste er klart å foretrekke når det gjelder fluktskytingsegenskapene

Ligger forresten en knallfin Blaser på finn.no

Link to comment
Share on other sites

Noe som kan være et problem er hvis rifleløpet er loddet sammen med hagleløp, da løfter kula seg definnitivt mere pr. skudd enn hvis det er mellomrom. Er som regel det første skuddet som teller, men det kan ha en stor effekt. :?

 

 

JA....vel det er et definisjonsspørsmål om det er PROBLEM, sånn er det med løp som er loddet, det være seg drilling eller kombi. her spiller fysikens lover inn, når metall utvider seg ujevnt som det gjør på et loddet løp.

noen klatrer etter første skudd, noen etter 3'de osv, og "ingen" klatrer likt, er du uheldig/dårlig lodding klatrer foruten opp, til siden...DET er et problem.

 

loddede løp er særdeles stabile, og har tildels egenskapen til et tykkt løp, når man skyter med kaldt løp

innskyting og testskyting er et tålmodighetsarbeid!

:)

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg VET at jeg egentlig skal holde kjeft siden hagleløpet på "kombi'en" min er litt schizofrent, men...

I min 8x57IRS har jeg til dags dato ikke merket noe problem med klatring ved varmgang, til tross for at pipa er så tynn i godset at jeg spekulerer på hvordan noen våget å lodde fast rembøylen der.

 

Ingen regel uten unntak, og man vet ikke fasit før man har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål.

 

Våpensøknad

Jeg skal da trolig snart søke om

 

Kombinasjonsvåpen Kaliber 20 og 7x57r

Og ekstra hagleløpsett

 

Hvordan føres dette på søknaden, og vil det ekstra løpsettet komme på eget våpenkort?

Noen med kombi som vet?

 

Skal kvitte meg med den gamle enkeltløperen, hva er kjappeste veien for å få den vekk fra mitt navn i registeret?

Salg/gi vekk, eller plombering?

Link to comment
Share on other sites

Det ekstra løpssettet vil få eget våpenkort.

 

Jeg registrerte hagla mi, ei Valmet 412 S, i.f.m. våpenamnestiet ifjor. Samtidig kjøpte jeg et dobbeltriflesett i 7x65R jeg kom over her på kammeret. Ett våpenkort til hagleløpet, og ett til riflepipene.

 

Edit: Du bør levere en søknad pr. pipesett. Prisen blir vel den samme uansett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...