Jump to content

Må si jeg ble skremt ja...


Salmon

Recommended Posts

Snakket nettopp med en kompis som hadde vært en tur på elgbanen.

Dette var siste dagen for oppskyting til storviltprøven på denne banen.

Han kunne fortelle at standplasslederne stemplet alle kort selv om de som prøvde seg ikke klarte prøven. Han overhørte også en samtale der standplasslederne stemplet kort seg imellom uten og ha løsnet skudd, og ønske hverandre lykke til... :roll:

 

Hva skal en si....???

 

Sitter med en følelse av at der storviltjakt har vært utøvd i en mannsalder eller mer er det blitt en "never mind" holdning til både prøven og utøvelsen av jakta.

Det skytes på "alt som rører seg" og på hold og situasjoner langt utover det forsvarlige.

 

Må si jeg blir skremt ja...

Link to comment
Share on other sites

1 stk 2.-håndsinfo fra laksen, og 1 stk 3.-håndsinfo fra nøttebusken.

 

En uinnvidd kan lese dette som at dette er vanlig praksis under alle oppskytinger.

 

Bruk nå huet før dere sprer flere mer eller mindre uetterrettelige rykter som vil ramme både skyttere og jegere uansett om de har sitt på det tørre.

 

Kammeret leses av alt fra Vigridmedlemmer via Ståle Svendsen til PETA, og sånne dusteyttringer hjelper oss ikke.

 

Skal man klage på praksis et eller annet sted, så send bekymringsmelding til NSF/NJFF, ikke lek tabloid på Kammeret.

 

- Øivind

 

Edit: "Kammeret" staves med stor "K"

Edit: "Bekymringsmelding" staves med en "y"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med så mange foreninger og lag som arrangerer skyteprøve burde det ikke overraske noen om det er noen få råtne epler i kurven. Men som OIH poengterer er dette 2. og 3. håndsinfo, så vær forsiktig med hvor mye dere legger i det og lager ut av det.

Personlig fatter jeg ikke at noen tar sjansen på slikt, det er ingen reell økonomisk gevinst i slikt og kan medføre store tap om klubben mister rett til å arrangere prøve i fremtiden.

 

Mitt råd er å kontakte Politiet om man kommer over slike hendelser, slikt skal vi ikke akseptere.

Link to comment
Share on other sites

Et tips: Spør stanplass leder eller lederen i skytterlaget.

 

Så det samme å spurte, fikk svar: alle som er aktive skyttere hos oss og har over xxx skudd trening + et gjennomsnit på xx antal poeng over x stk jaktfelt får domumentert prøve ved oppmøte å fremvising av skytebok eller annen gyldig dokumentasjon.

Husker ikke tallene i hodet men var 3siffret med treningskudd mener jeg å huske. Men sikker forsjkell fra plass til plass. (er 2 år siden dette)

 

Men som OIH skriver er dette dårlig reklame for kammeret og jegere så vennligst tenk litt og spør vedkomende, så ta det opp med forenig/lag som kan gjøre noe med dette istede for å publisere for mye. Dette er jo egentli en intern sak i skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

Dere kan da ikke mene at virkeligheten skal sensureres? Hvis det foregår ulovligheter er det bare bra at det kommer til overflaten. Vi som jegere tjener på åpenhet og har ingetning å vinne på å holde kjeft. Resultatet av hemlighetsmakeri blir bare at smellen blir så mye større den dagen den kommer. Se f.eks. på pelsdyrnæringen som holder på å gå under nettopp pga av at de har forsøkt å hemmeligholde sine egne medlemmers feil.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg alldeles enig i OIH.

 

Nå pisses det ufortjent i buksa..

Det finnes grenser for hvor mye man skal 'legge i' denne oppskytingen. Det er en håndfull skudd som må plasseres innenfor relativt stor sirkel for å sjekke at rifla, kikkerten og hodet bak er i någenlunde ok stand.

Dette til tross, har jeg ALDRI opplevd noe snuskeri i forbindelse med oppskytinga på noen av skytebanene jeg har skutt opp på.

Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring fra 2 forskjellige baner, men har vel skutt opp ca. 15 ganger. Begge disse stedene var det godt organisert med både treningsskudd og avvikling av prøven. Ingen fikk så vidt jeg kunne se godkjent prøve med bomskudd. En henvendelse med denne kritikken til den lokale foreningen eller overordnet organ NSF/DFS/NJFF vil helst sikker medføre bedre avvikling neste år. Saklig kritikk bør man kunne fremsette uten å bli "hogd hodet av".

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg heller ikke 100% sikkert om jeg skal ta det første innlegget for god fisk, selv om det kommer fra en glad laks.

Fiskeskrøner, lemfeldig omgang med realiteter og en særegen form for humor er ikke ukjent i traktene rundt Vesterålen.

 

Det jeg vet med sikkerhet er at vårt lokale skytterlag har skiftet ut elementer som kan ha vært slepphendte med kontrollen av storviltprøven, men jeg har aldri hørt at noen har blitt skiftet ut for å være for strenge.

 

Om det lander en UFO i potetåkeren til naboen så skal jeg se den med egne øyne før jeg rapporterer den her på forumet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir vel nesten som dette her, ting kan ofte bli misforstått.. Ikkje det Salmon, dette er ikkje et forsøk på å så det du skriv i tvil men, sjekk dette under...

 

1: Heisan, ser der har du bikkja ja, nå er jeg spent her, få den til å snakke vær så snill?

2: Beklager det går nok ikke, den kan ikke snakke..

1: Neivel, sa ikke du at du hadde lært den å snakke, sist vi traff hverandre?

2: Jeg sa jeg hadde gitt den opplæring i å snakke, men den snakker jo ikke..

Link to comment
Share on other sites

Dere kan da ikke mene at virkeligheten skal sensureres? Hvis det foregår ulovligheter er det bare bra at det kommer til overflaten. Vi som jegere tjener på åpenhet og har ingetning å vinne på å holde kjeft.

 

Det har du helt rett i. Det sentrale her blir vel heller hvordan man forholder seg til virkeligheten.

 

Hvilket av følgende 3 alternativer tror du har minst effekt på at ulovligheter faktisk blir utbedret, og ikke bare "kommer til overflaten"?

 

1) Ta det opp med standplassleder/leder for klubb/sentral administrasjon for organisasjonen klubben er tilknyttet

2) Ta det opp med politiet

3) Legg det ut på internett

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt opp med han jeg hørte det hos, og spurt om han ikke ville raportere det han hørte og så til styret eller politiet.

Svaret var: Å nei du, da kan jeg glemme å få skyte opp på den banen mere...

 

Jeg har også tatt opp dette med en jeg kjenner i politiet. Han mener at jeg ikke har sterke beviser til å anmelde ett slikt brudd og bør la det ligge...

 

Ved ett event. uhell/vådeskudd/skadeskyting vil vedkomende skytter normalt bli avhørt av politiet og en urettmessig godkjent prøve vil da komme for en dag om etterforskningen blir gjort skikkelig.

 

Så til de som mener at jeg ikke burde bringe slike opplysninger til torgs fordi de vil skade jegerstanden.

Dere er vel en av dem som nyter godt av slike lettvinte løsninger...?

Har dere tenkt igjennom hva konsekvensene blir om slike jegere skulle komme til å skyte ett menneske???

Vi må ALDRI slurve med sikkerheten på skytebanen eller i marka. Konsekvensene er alt for grusome til det!!!

Link to comment
Share on other sites

Har dere tenkt igjennom hva konsekvensene blir om slike jegere skulle komme til å skyte ett menneske???

Vi må ALDRI slurve med sikkerheten på skytebanen eller i marka. Konsekvensene er alt for grusome til det!!!

 

Kanskje eg tenkjer litt feil her, men problemet er vel neppe at vedkommende er i ekstrem fare for å verken skyte mennesker, eller at dei ikkje nødvendigvis har problemer med å tenke på sikkerheita ?

Faren er vel heller at vedkommende ikkje får trent nok, muligens ikkje eingong sjekka at børsa går der den skal før dei trakker ut i skauen på jakt vil eg tru.

 

Eg er forøvrig heilt einig med deg Salmon, at sånne tinger uting og skal ikkje skje.

Link to comment
Share on other sites

"Salmon" hysh....Må ikke komme med slike utsagn på Kammeret.....Skal du skive om slike ting som fåregår under bordet på banene og blandt jegere i Norge som alle vet men ingen sier noe om fordi ting skal ikke snakkes om så må du gjøre følgende.

 

1. Dokumentasjon. Pairer på at du er den du er, helst fra kongen men politiet kan gå greit. Og pairer om den/det det gjelder. Ikke nevne navn det er fy.

2. Bevis. Bilder, brev, e-post fra den/de det gjelder, og helst en skriftelig tilståelse. Obs dette kan kun brukes hvis den det gjelder har godtatt dette blir tatt og gjordt.

3. Ikke si noe kritisk. Veldig viktig.

4. For guds skyld ikke skrive det her. Veldig veldig viktig, ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Vi må ALDRI slurve med sikkerheten på skytebanen eller i marka. Konsekvensene er alt for grusome til det!!!

 

 

 

Makan til (unnskyld uttrykket) skinnhellighet :!::shock:

 

Dette skal jeg høre fra samme person som først propaganderte for hodeskudd på friskt hjortevilt og ved en senere anledning insisterte på å lade om 7,62 NATO patroner med 165 grains kuler og minimal (0,5 grains) reduksjon av den originale kruttladningen... :roll:

Og det mot ALLE INSTENDIGE RÅD OG FORMANINGER fra medlemmene her på forumet.

 

Så får jeg altså servert dette til kveldsmaten...jeg gremmes... :evil:

 

Og til moderator kan jeg bare forsikre om at jeg sitter og biter i meg en lang rekke saftige kraftuttrykk på opptil flere forskjellige språk som alle har det til felles at de vil sette både meg og trådstarter i forlegenhet, samt at de ikke egner seg på trykk.

Link to comment
Share on other sites

Og til moderator kan jeg bare forsikre om at jeg sitter og biter i meg en lang rekke saftige kraftuttrykk på opptil flere forskjellige språk som alle har det til felles at de vil sette både meg og trådstarter i forlegenhet, samt at de ikke egner seg på trykk.

 

Du skal vite det at akkurat det set eg iallefall stor pris på.. :mrgreen:

 

Og til det andre du skreiv, eg er også klar over dei tingene du poengerer, men husk at ein ofte forandrer både meininger og ytringer etter kvart som tida går. Det er ikkje nødvendigvis at det du meinte for 1 år sidan er det samme som du meiner i dag, om enkelte ting.. Folk lærer med tida, og ein skal ha det i tankene også. Ok ? :)

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med en kompis som hadde vært en tur på elgbanen.

Dette var siste dagen for oppskyting til storviltprøven på denne banen.

Han kunne fortelle at standplasslederne stemplet alle kort selv om de som prøvde seg ikke klarte prøven. Han overhørte også en samtale der standplasslederne stemplet kort seg imellom uten og ha løsnet skudd, og ønske hverandre lykke til... :roll:

Tja, nå vet ikke jeg hva som er praksis rundt om. Men hos oss er akkurat bom, desverre fortsatt bom (selv om en setter de 4 første i en bitteliten klynge).

 

Men jeg vet også at om skytelederne skyter opp, så er det slettes ikke sikkert at dette blir notert på kortet før på slutten under oppryddingen. Alle andre blir prioritert først, eller vist ett av medlemmene som skulle skrive under, reiste før det var slutt. Så kan man risikere at man ikke får siste underskrift før ved en senere anledning (skjer ikke ofte, men det hender, spesielt om det skytes opp med mange børser).

 

For en som kom sent på banen en dag i høst, så kunne det sikkert ha sett ut som det du beskriver. siden alle riflene ble skrevet opp til slutt (skyteleder noterte seg kun kjapt hvilken av børsene jeg hadde med meg jeg skjøt med, og skrev opp alle data etter vi var ferdige). Og jeg skjøt da opp flere ganger med 2 av riflene før jeg fikk godkjent prøve.

 

Spesielt kan det se ille ut, der man har klart prøven, men fortsetter å trene på reinen (gjør det selv til tider). Da kan man fort komme i en situasjon der en ny tilskuer ser bom og så ser kortet blir skrevet ut.

 

I slike tilfeller kan ett kjapt spørsmål til skyteleder, sikkert oppklare det meste av det en lurer på.

 

Jeg vet i hvertfall at våre medlemmer som må stille som skyteledere, er 100% ærlige, og at ingenting galt noengang blir gjort med forsett. Og jeg tror vedkommende som påstår seg å ha overhørt/sett ting og tang. Selv bør snakke med de riktige instanser, annenhåndsutsagn, er og blir null verdt. Og skaper kun unødige problemer for oss alle. Det altfor enkelt å slenge rundt seg med påstander, man ikke kan dokumenter på noe som engang ligner sansynlighet.

 

P.s

Å skrive ut en storviltprøve som ikke er bestått, er dokumentfalsk (og det er ingen spøk), men det har ingen verdens ting med personenes evne til å ivareta sikkerheten, hverken på den ene eller den andre måten.

Det værste som kan skje av rent praktiske ting, er at siktemiddler ikke er innskutte, og slik kan være med på å forårsake en skadeskyting på viltet. Men på den andre siden, har mine sikter og løp allerede vært av og på flere ganger, og forskjellig jaktamo har rent teoretiskt kunnet hvert brukt etter skyteprøven. Så selv det poenget er tynt. Nei, om det har skjedd noe, så er det en ren hvitsnippsak., som det i såfall kun er din kompis som kan søke å gjøre noe med. Om han ikke vill, så kan man med rette stille seg spørsmålet om han egentlig er så sikker som han later å ha gitt inntrykk av (spesielt siden jeg har det inntrykk av at folk som bryter regler, gjerne går svært så stille i dørene med det.

Link to comment
Share on other sites

Så til de som mener at jeg ikke burde bringe slike opplysninger til torgs fordi de vil skade jegerstanden.

Dere er vel en av dem som nyter godt av slike lettvinte løsninger...?

 

Jeg vet ikke om det er miningen at jeg skal forstå deg slik at jeg en av de du tenker på her?

 

Du må legge ut akkurat hva du vil for min del. Jeg antar at du mener at en slik praksis er en uting, et syn jeg deler. Hvis du ikke tenker å ta tak i det, skjønner jeg bare ikke poenget i å bruke energi på å legge det ut her.

 

Jeg kan ikke akkurat se for meg hvordan det som blir skrevet her, basert på annenhåndsopplysninger, skal forandre på en påstått praksisen til en ukjent standplassleder på en ukjent elgbane på et ukjent sted. Hva er det du ønsker å oppnå med en slik tråd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv standplass leder og ansvarlig for viltprøven på vår lokale skytebane, og sånne episoder har jeg ikke vært borti, eller hørt om. Men det jeg kan si, er at om jeg eller noen av de andre som driver med storviltprøven signerer ut jegerkortet til en som ikke har bestått prøva, så tror ikke jeg det er en politimann i hele verden som hadde kunnet bevist det. Klarer man ikke prøven, får man heller trene mer, og komme tilbake neste år. Prøven er uansett ikke SÅ vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Før skytterlaget her gikk over til elektroniske skiver var det en hendelse som av utenforstående kunne tolkes til juks på storviltprøven.

 

En av gutta fra anvisergrava kom bort til meg mens jeg sto og fikk ført inn storviltprøven med Marlin i .45-70 på kortet.

Høyt og tydelig synger han ut følgende:

 

"Ja når vi sjer dæm hølan i skiva så anvise vi godkjent uansett koss du skjøt, farken vi må jo ha 3-4 klisterlappa for å dækk hølan!"

 

Om en glad laks hadde overhørt det, og ikke lagt merke til at anviseren gliste så snusen skvulpet i munnvikene, så kunne det nok dukket opp flere påstander om juks og fanteri her på forumet.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt opp med han jeg hørte det hos, og spurt om han ikke ville raportere det han hørte og så til styret eller politiet.

Svaret var: Å nei du, da kan jeg glemme å få skyte opp på den banen mere...

Prøven arrangeres på vegne av Direktoratet for naturforvaltning, og arrangørene har godtatt vilkårene. Hvis din "informant" anmelder forholdet, og det evt. også er andre vitner til forholdet (men det de "trodde" de så, kan jo være noe annet, som bl.a. Vingemutteren påpeker), kan han kanskje glemme å avlegge prøven der, ja - laget vil nok bli fratatt retten til å arrangere prøver ei tid framover.

 

På dette feltet er det sjøljustis fra organisasjonene som gjelder. I fjor overvar jeg skyteprøver hos et DFS-skytterlag (på papiret, i det minste), som hadde noe som hadde vært en skytebane på 1960-tallet. Det var noe slags faststående skiver, og standplassen var "jegermessig", en sandbanke uten overbygg. Instruks etc. manglet fullstendig. Jeg spurte om de hadde dispensasjon til å arrangere prøve fra DN, og det sa de at de hadde. Dessuten hadde samlaget vært på befaring på "banen", ble det sagt. En telefon til Stensaas i DN bekreftet at dette laget ikke hadde noen dispensasjon. DN skulle følge opp saken til skyttersamlaget og politiet, sa Stensaas i fjor høst.

 

Jeg tok ikke sjansen på å avlegge prøve under slike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...