Jump to content

Har en 16-åring lov til å jakte aleine med rifle på Småvilt?


jegeren123

Recommended Posts

Må bare spørre deg IvoRei : Kan en 16 åring jakte alene med hagle :?:

 

 

 

Hva i all verden har dette med tråden å gjøre? Er rifle og hagle samme våpen? Det spørsmålet er like dumt! Jeg har lagt dette dødt nå. Har sagt mitt. Er ikke interessert i å krangle eller bli usakelig, vi får bare være enige i at vi e uenige. Skitt jakt:-)

  • Dont like 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden har dette med tråden å gjøre?
Ganske mye. Derforattedetatte en 16-åring med jegerprøve, lovlig våpen og på lovlig terreng har lov til å jakte småvilt uten tilsyn. Helt uavhengig av om han bruker hagle, .22LR eller .375H&H. Så står det skrevet i Forskrift for utøvelse av jakt og fangst. Helt uavhengig av hva du måtte "mene". Og med småvilt mener man de dyrene som er definert som småvilt ifølge samme regelverk. Rådyr er - ifølge samme forskrift - definert som storvilt. Helt uavhengig av hvordan rådyret forvaltes og helt uavhengig av hvilket våpen som man har lov til å bruke når man jakter på det.

 

Ellers er jeg dypt imponert over at denne tråden har strukket seg over tre sider. bbdg siterte regelverket allerede midt på første side i denne tråden, og dett burde egentlig ha vært dett. Står det virkelig så dårlig til med leseferdighetene hos folk? :roll:

 

 

La oss alle si i høyt kor: En 16-åring har lov til å jakte aleine på småvilt såfremt vedkommende har jegerprøven, bruker lovlig våpen og jakter i lovlig terreng i jakttida. Si det høyt tre ganger, så kanskje vi husker det til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten le litt til denne IvoRei her

 

Skjønnr ikke at særlig han må ha det inn med teskje:

 

Småviltjakt kan utføres alene fra 16 år, altså uavhenig om det er hagle eller om det er rifle det brukes.

 

Storviltjakt kan utføres alene fra 18år, også uavhenig om det er hagle eller rifle.

 

En 16-åring kan jakte alene med rifle på for eksempel vinterrypejakt, da rype er småvilt

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men må man skyte opp til storvilt dersom man skal jakte rådyr med hagle? For å jakte rådyr med hagle må man altså ha en rifle 8)

 

 

Hvis man skal jakte rådyr med hagle må man ikke avlegge storviltprøve.. (Skal man på bukkejakt må man det, da det kun er lov til å bruke rifle til dette..) Men skal du jakte alene med denne hagla under rådyrjakt må man være 18 år, da rådyret er storvilt.. Enkelt.. :D

Link to comment
Share on other sites

@ IvoRei

 

Du skriver at man må ha særskilt dispensasjon for å erverve rifle før man er 18 år. Det er helt riktig ! Og derfor mener du at man ikke kan jakte med den alene før man er 18?

Det er AKKURAT det samme med hagle ! Man må ha særskilt disp. for å erverve det, og ha verge til å oppbevare våpenet for seg. Altså er det AKKURAT samme prosedyre med hagle og rifle ! Hva får huet ditt til å tro at ei rifle er så mye farligere enn ei hagle?

Latterlig.

 

Edit:

Du må skjønne at du tar feil når du ikke kan vise til en lov, og har alle andre mot deg?

Trist å lese at du har spurt 3 jegerprøveinstruktører, og at de sier det ikke er lov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg MÅ bare!

Karlstad: Hvem har gitt deg godkjent jegerprøve og våpenkort?????? Hva får meg til å tro at en rifle er farligere enn en hagle? Du kan jo ikke være mye tilstede for å stille et slikt spørsmål!!!

Jeg kan spørre deg om du husker noen elementære spørsmål fra jegerprøven, som kanskje opplyser min frustrasjon: Hva er sikkerhetsavstanden med en hagle?

Og når du har funnet ut det(som sikkert tar sin tid), Hva er sikkerhetsavstanden til en rifle, la oss si .308?

Og så, det 1000 kroners-spørsmålet, hvilket våpen dreper på lengst avstand???

Hvorfor i all verden tror du det er slik at 18 åringer ikke får bruke AG3 i militæret, mens de kan bli med troppen på leirduebanen å skyte leirduer?? Du skriver til meg på en utrolig nedverdigende og arrogant måte, dette provoserer ufattelig mye. Jeg har prøvd, gang på gang å presisere i denne tråden hva som er rett, men folk skjønner det tydeligvis ikke. Er det lenge siden dere som skriver mest her avla jegerprøven? Så tror dere at hvis dere skumleser et avsnitt av våpenloven, så er dere verdensmestere??? Det går kaldt nedover ryggen min når jeg leser det dere skriver, og jeg håper for all del ingen stakkarer på 16 eller 17 leser dette og tror dere har rett!

Jeg vet jeg har rett i dette, og kunne jeg lagt ut jegerprøveinstruktørene på nettet skulle jeg gjerne gjort det! Tenk deg om før du skriver slikt igjen, vær saklig, og mener du at jeg har feil, BEVIS DET! Det holder ikke å presisere(som alle andre gjør) at man KAN kjøpe rifle som 16 åring og at man kan gå alene på småviltjakt når man er 16, for det er jeg fullstendig klar over! Men man kan ikke gå på jakt ALENE med rifle før man er 18 år!

  • Dont like 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har rett, så har jo nesten alle andre, samt NJFF feil.. Her er ett svar som kom fra NJFF til en som lurte på et tilsvarende spørsmål i en tidligere tråd:

 

I mitt utmarkslag, der jeg er sekretær og jaktkort-utsteder, fikk vi problemstillingen servert iår, da sønnen til en grunneier ønsket å kunne jakte rådyr sammen med sin far. Jeg var egentlig rimelig klar på hva jeg mente, men sjekket det med NJFF for å være sikker. Her er svaret fra NJFF:

 

"Aldersgrensen er ikke knyttet opp mot hvilken type våpen som benyttes. I forskriften er rådyr definert som storvilt, og aldersgrensen er derfor 18år. I opplæringsøyemed kan en delta fra fylte 16år. Dette gjelder uansett om det benyttes hagle eller rifle. Ved bruk av rifle, må en avlegge storviltprøven – det gjelder også de som er under opplæring (16-18år). De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift, men for å være med på opplæringsjakt på storvilt må jegerprøven være bestått.

 

I DNs rundskriv om jakt og fangst er dette beskrevet slik:

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret."

 

Det vil si, at det er alder, og ikke våpen som er avgjørende.

 

 

Tråden i sin helhet finner du her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=9384&p=91905#p91905

Link to comment
Share on other sites

Regner med at heller ikke dette er nok til at IvoRei skal få opp øynene, så linker her til Dn sitt rundskriv

:arrow:http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29526

 

IvoRei--Les og les nøye det som står i kapittel 2 (TO)

 

Kan ikke skjønne at du snart ikke innser at du, og de tre jegerprøveinstruktørene, tar feil.

 

Hvis du fortsatt står på ditt så kom med DOKUMENTASJON på at du har rett.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden tror du det er slik at 18 åringer ikke får bruke AG3 i militæret, mens de kan bli med troppen på leirduebanen å skyte leirduer??

 

Jeg blir litt matt :shock:

Og hvor i all verden har du nå dette i fra :?::?::?::roll:

 

 

Du har tydeligvis ikke fulgt med i timen :lol:

Jeg er på samme båt med to lærlinger som sprang rundt med pinner i skogen under feltuka og ropte pang, pang, klikk tom.

DU blir matt? Jeg er overveldet. Du prøver å provosere, men du latterliggjør deg selv med uvitenheten din. Shame :roll:

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Er krangelen om hvorvidt en 16-åringen kan gå på jakt alene med rifle?

Ser det kommer opp mange spørsmål og svar som avviker fra tittelen på tråden.

 

Kan noen sette opp den "endelige" problemstillingen slik at jeg kan ta stilling til den, istedet for å svare på alles meninger og fakta? :wink:

 

 

Takk :) Tar'n imorra etter jakta :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har rett, så har jo nesten alle andre, samt NJFF feil.. Her er ett svar som kom fra NJFF til en som lurte på et tilsvarende spørsmål i en tidligere tråd:

 

I mitt utmarkslag, der jeg er sekretær og jaktkort-utsteder, fikk vi problemstillingen servert iår, da sønnen til en grunneier ønsket å kunne jakte rådyr sammen med sin far. Jeg var egentlig rimelig klar på hva jeg mente, men sjekket det med NJFF for å være sikker. Her er svaret fra NJFF:

 

"Aldersgrensen er ikke knyttet opp mot hvilken type våpen som benyttes. I forskriften er rådyr definert som storvilt, og aldersgrensen er derfor 18år. I opplæringsøyemed kan en delta fra fylte 16år. Dette gjelder uansett om det benyttes hagle eller rifle. Ved bruk av rifle, må en avlegge storviltprøven – det gjelder også de som er under opplæring (16-18år). De som er under opplæring trenger ikke å betale jegeravgift, men for å være med på opplæringsjakt på storvilt må jegerprøven være bestått.

 

I DNs rundskriv om jakt og fangst er dette beskrevet slik:

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret."

 

Det vil si, at det er alder, og ikke våpen som er avgjørende.

 

 

Tråden i sin helhet finner du her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=9384&p=91905#p91905

 

Her står det ingen verdens plass at en 16-åring kan gå alene på småviltjakt med rifle, bare det samme gamle, som har blitt gjentatt utallige ganger på 4 sider i denne tråden.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke fulgt med i timen :lol:

Jeg er på samme båt med to lærlinger som sprang rundt med pinner i skogen under feltuka og ropte pang, pang, klikk tom.

DU blir matt? Jeg er overveldet. Du prøver å provosere, men du latterliggjør deg selv med uvitenheten din. Shame :roll:[/

 

Sorry OT BigFatLou men klarer ikke å la være..

 

Når var sivile lærlinger i sjøforsvaret en del av opplæringen av soldater og bruk av AG3????

Dette står vel i stil med resten....

Link to comment
Share on other sites

I alle år skjønner du.... Som sagt, du har ikke fulgt med.... Jeg kan jo også få med at det er en tredje lærling på båten som er kokk, han var over 18 på rekrutten og fikk sin egen AG3, akkurat som alle andre. Så rart, syns du ikke? De over 18 fikk, mens de under 18 fikk ikke..... Merkelig :roll:

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Flertallet tolker tydeligvis loven dithen at en 16 åring kan jakte småvilt alene når han er fylt 16 år. Den er grei. Jeg legger meg flat og ber om unnskyldning for å ha sporet litt av her. Dere har rett, jeg har feil.

Jeg har lest igjennom loven mange ganger, og finner helt ærlig ikke at det står noen steder at man må være 18 år for å bruke rifle alene på småviltjakt. Men jeg var rimelig sikker på at man må være 18, men innser nå at det var feil. Beklager.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

IvoRei! du kan umulig bo i den samme verden som oss andre. Du er jo fullstendig ute av stand til å lese og forstå gjeldene lov og forskrift. Disse tre jegerprøveinstruktørene dine bør få seg noe annet å gjøre. 18 år og AG3? Jeg ligger og skyter jevnlig sammen med 16 åringer som er utstyrt med AG3. Har du hørt om Ungdomsheimevernet. Himmel og hav hvor sta det går an å bli

 

kammerlader

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den er god :)

Men det er fremdeles fakta faen at to av gutta jeg er på bat med i militæret, KV Senja, fikk ikke bruke AG3 på rekrutten fordi de var under 18 år. Men kokkelærlingen fikk det. Dette er jo som sagt noe de har fortalt meg, men jeg ser ingen grunn til å lyve om det? Dette blit jo veldig avsporing fra tråden, men sånn er livet:)

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

I alle år skjønner du.... Som sagt, du har ikke fulgt med.... Jeg kan jo også få med at det er en tredje lærling på båten som er kokk, han var over 18 på rekrutten og fikk sin egen AG3, akkurat som alle andre. Så rart, syns du ikke? De over 18 fikk, mens de under 18 fikk ikke..... Merkelig :roll:

 

Jeg gir faktisk opp :lol:

Det er en viss forskjell på å være rekrutt på Madla til førstegangstjeneste og kokkelærling på en av forsvarets fartøyer :lol: Er du på rekrutten så får du noen få timer på skytebanen uansett og på Madla er det ikke mange timene med skyteoplæring kan jeg love deg.. selv for de som er 17 år

Jeg sier takk for meg i denne tråden og lykke til IvoRei

Link to comment
Share on other sites

Har en 16-åring lov til å jakte alene rifle på småvilt?

Ja, står ingen steder at de ikke får lov til det. :)

Men, en 16-åring må være under tilsyn for å bruke ei rifle. Mange har fått dispensasjon til å erverve ei rifle, og et av betingelsene er at vergen skal holde ungdommen under tilsyn. Så det blir vanskelig å jakte alene, når man må være under tilsyn, ikke sant? :) Håper jeg ikke har misforstått og at diskusjonen blir lagt død.. :D

Link to comment
Share on other sites

Men, en 16-åring må være under tilsyn for å bruke ei rifle. Mange har fått dispensasjon til å erverve ei rifle, og et av betingelsene er at vergen skal holde ungdommen under tilsyn.

 

 

:o:shock: Påan igjen :cry:

 

Hvor står så dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Tok jegerprøva for 3-4 måneder siden, søkte så om våpentillatelse. Bestemte meg å kjøpe meg hagle, siden jeg kunne jakte alene, og valgte bort rifla på det grunnlaget. :wink: Er 17 år så det er sagt. Men den oppgitte tonen din kan du legge igjen, siden jeg beklaget hvis jeg misforsto.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Men den oppgitte tonen din kan du legge igjen, siden jeg beklaget hvis jeg misforsto.. :evil:

 

Har du lest hele tråden? Da bør du skjønne at noen og hver kan bli oppgitt :oops:

Hvis du ikke har lest den......ja så les, og du skjønner :wink:

God natt og skitt jakthelg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men den oppgitte tonen din kan du legge igjen, siden jeg beklaget hvis jeg misforsto.. :evil:

 

Har du lest hele tråden? Da bør du skjønne at noen og hver kan bli oppgitt :oops:

Hvis du ikke har lest den......ja så les, og du skjønner :wink:

God natt og skitt jakthelg :wink:

 

 

Skjønner det, men du er da ikke så rappkjefta til alle, om du er sur på en annen. En hyggelig tone tilbake bidrar til en bedre debatt! :)

 

God natt ja og skitt jakt :P

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ting må tydeligvis inn med spett, som en sa tidligere i tråden. Derfor så tror jeg at vi starter helt forfra, idet jeg siterer fra Skapelsesberetningen ; I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden lå øde og tom, og mørke lå over vannene....... Hvis dere andre gidder å fortsette på historien, så er vi vel framme med den aktuelle lovteksten om etpar tusen år. Den er kanskje lettere å forstå da?, men det får jo vi aldri vite

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

God morgen :D

 

 

 

Skjønner det, men du er da ikke så rappkjefta til alle, om du er sur på en annen. En hyggelig tone tilbake bidrar til en bedre debatt! :)

 

 

Kan ikke se at jeg har vært rappkjefta hverken nå eller tidligere i tråden jeg :o

Sur har jeg nok heller ikke vært serru :D

Kan heller ikke se å ha brukt en "uhyggelig" tone :?

Oppgitt.....ja det ble jeg etterhvert ja :oops:

 

Hvis du føler deg støtt eller forulempen på noen måte så er det en raporteringsknapp ute til høyre i innlegget som du kan bruke :wink: (Firkant med ! inni)

 

Ha en fortsatt fin dag :D:D

Link to comment
Share on other sites

Sorry Mac, denne får du stenge hvis du vil ha slutt på den. Jeg ønsker ikke å krangle, men dette er viktig.

 

Men, en 16-åring må være under tilsyn for å bruke ei rifle. Mange har fått dispensasjon til å erverve ei rifle, og et av betingelsene er at vergen skal holde ungdommen under tilsyn.

 

 

:o:shock: Påan igjen :cry:

 

Hvor står så dette :?:

 

Jeg reagerte også når jeg leste dette i skrivet fra DN: (min utheving)

 

"Personer under 16 år kan ikke få tillatelse til å erverve eller inneha

skytevåpen, og det er forbudt å overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller

ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester.

Med samtykke fra foreldrene eller den som har omsorgen for vedkommende,

kan likevel våpen og ammunisjon overlates person under 18 år til kortvarig

bruk under forsvarlig tilsyn."

 

Men spørsmålet blir da: Bortfaller dette hvis man har politimesterens disp. til erverv fra fylte 16?

 

EDIT: Skrivet er ullent.

"Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år," Den er grei.

men det står ingenting om alene, og det som ikke står må da være lov?

Jeg regner virkelig med at avsnittet som omhandler overlatelse av våpen til person under 18 år gjelder personer uten jegerprøve og dispensasjon, men siden dette ikke er presisert anser jeg avsnittet som en fare for fortolkning

Link to comment
Share on other sites

"Personer under 16 år kan ikke få tillatelse til å erverve eller inneha

skytevåpen, og det er forbudt å overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller

ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester.

Med samtykke fra foreldrene eller den som har omsorgen for vedkommende,

kan likevel våpen og ammunisjon overlates person under 18 år til kortvarig

bruk under forsvarlig tilsyn."

 

 

Å overdra eller overlate vil si å selge eller gi bort - da må man ha samtykke fra politiet.

 

Foreldre kan samtykke i kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn

 

Om du er mellom 16 og 18, må du ha tillatelse av onkel for å eie, men du må også ha tillatelse av mamma eller pappa for å kunne bruke - og da skal bruken være under forsvarlig tilsyn.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er jeg dypt imponert over at denne tråden har strukket seg over tre sider
Og nå passerer den snart fem sider med synsing og "tro" :shock::roll: Dronning Victoria pleide visstnok å uttale at "we are not amused". Man kan jo vri litt på den og si at "we are not impressed"

 

Kan vi ikke gå over til å diskutere noe litt mer konstruktivt, noe nytt? Noe som ikke har vært besvart før? For eksempel hvor mange engler som får plass på et knappenålshode? Eller lengden på Pavens skjegg? Eller... tja :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den er god :)

Men det er fremdeles fakta faen at to av gutta jeg er på bat med i militæret, KV Senja, fikk ikke bruke AG3 på rekrutten fordi de var under 18 år. Men kokkelærlingen fikk det. Dette er jo som sagt noe de har fortalt meg, men jeg ser ingen grunn til å lyve om det? Dette blit jo veldig avsporing fra tråden, men sånn er livet:)

 

 

Hvilke regler forsvaret ev. bruker og ikke bruker har neppe relevans i forhold til jakt i det sivile liv uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...