Jump to content

Leupold QR, bra eller dårlig?


vingemutteren

Recommended Posts

Har hatt QR i en del år på forskjellige børser og jeg kan ikke annet en å godkjenne disse, faktisk meget bra i mine øyne. Leupold har da vitterlig noe som er bra:-) spøk til side, har bare godt å si om QR, gode montasjer til en fornuftig pris.

Men, det finnes helt klart bedre montasjer om du betaler mer, EAW? hvorfor ikke bare kjøpe "state of the art" med en gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt QR siden den ble introdusert. Bare gode erfaringer. Jeg bruker to kikkertsikter både på 340 Wby og 9,3x 62.

På 340 Wby har siktene og montasjene stått på i nesten 10 år uten problemer, men må måtte jeg stramme opp den ene låsehendelen i går. Jeg bærer oftest våpenet etter kikkerten og bruker dem mye i skogen.

Jeg mener å ha observert at toleransene og muligens stålkvaliteten på disse montasjenehar blitt dårligere de siste årene. De sisste jeg kjøpte var ikke så stram og slarkfri som på begynnelsen av 90 tallet.

Men en fantastisk montasje, ikke treffpunkforskjell ved skifte av kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tull i mine øyne.

Jeg har QR på tre våpen, og der skiftes kikkerter ofte.

Når 358NM ikke gir slark eller trefpunkt variasjoner.

Så blir påstanden om at en 308 skulle gi det rar.

Mistenker våpen mekeren for å være innkompitent eller ønsker å selge noe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Niks, skulle ikke selge meg noe, jeg spurte kun om han viste hva som var gunnen til S&L montasjen/ringene ble underkjent av andre. Og at jeg ble anbefalt Leupold QR istedenfor. Og han syntes den ble litt for klein på en 50/56mm kikkert på en 308w.

 

Han også holdt en knapp på QRW, men kunne samtidigt opplyse at denne (såvidt han visste) ikke fantes baser til som passet på S&L i dagens handel (delte monatasjer som passer på Sauer 200str skal vistnok passe på S&L, og derifra kommer QR montasjene).

Link to comment
Share on other sites

Man bør vurdere montasjen opp mot våpen/optikk som skal brukes. Skal man montere billig optikk på ei billig rifle, er den sikkert ett greit alternativ. I mine øyne blir det derimot helt feil å montere en Zeiss Victory på f.eks en Sauer, med en slik montasje. Skal man velge våpen og optikk i øvre prissjikt, bør også montasjen være av topp kvalitet.

 

Jeg har selv hatt en Leupold QR, og den skuffet stort.

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg mistet et zeiss diavari sikte pga at QR hadde løsnet mens vi gikk i tett skog på vei til et hjorteterreng... han har byttet til svingmontasje for raskt skifte av sikte...

 

Skal ikke begi meg ut på hva som gikk galt her men det kan vel være at kompisen din ikke dro "hendlene" skikkelig til på montasjen..... kan ikke se noen annen grunn til at kikkerten skal ramle av og da er det vel strengt tatt ikke montasjen sin feil?

Link to comment
Share on other sites

Enig. Men har man ett begrenset budsjett, kan man jo satse på at man får en tight Leupold QR-montasje, som man blir fornøyd med. Skal man derimot bruke 20.000 på rifle og 15.000 på kikkertsikte, kan man fort ende opp med et skikkelig irritasjonsmoment pga. at man sparte noen kroner på å kjøpe en billig montasje.

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg mistet et zeiss diavari sikte pga at QR hadde løsnet mens vi gikk i tett skog på vei til et hjorteterreng... han har byttet til svingmontasje for raskt skifte av sikte...

 

Skal ikke begi meg ut på hva som gikk galt her men det kan vel være at kompisen din ikke dro "hendlene" skikkelig til på montasjen..... kan ikke se noen annen grunn til at kikkerten skal ramle av og da er det vel strengt tatt ikke montasjen sin feil?

 

Det er selvfølgelig en mulighet... Men ved bruk av feks svingmontasje så "kan det ikke gjøres feil", og hvis det da er fort gjort å ikke få festet siktet skikkelig vha QR så er kanskje ikke montasjen så god likevel? men for all del enig med deg at det er jegerens ansvar å passe på at utstyret er brukt slik det skal.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mine, var at de ikke tålte å bli dratt til hardt. Jeg gjorde det nettopp for å unngå å miste siktet. Resultatet ble at jeg etter noen få av- og påmonteringer kunne dreie låsehendlene helt rundt, uten at de låste i det hele tatt.

 

Svakheten med Leupolds montasjer sammenlignet med andre hurtig/sving-montasjer, er at det ikke finnes noen form for sikring som hindrer låsehendlene fra å åpne seg utilsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

Mye kritikk på QR. Jeg har den selv og så langt har det vært uproblematisk for meg. Jeg har null erfaring med andre typer, men kan fastslå at QR montasjen fungerer utmerket på min 308. Nå har jeg ikke demontert kikkert fra montasjen mer enn max 10 ganger, så vi får se om den blir slitt med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Eller se denne tråden:

 

viewtopic.php?f=38&t=23041

 

Konklusjonen er vel at der kan være små toleranseforskjeller mellom feste på ring og feste på base. TRor at når du først har et "match" der som passer (låsehendelen skal stå ca. kl. 22 i låst posisjon), er dette er glimrende montasjesystem som muliggjør lav montering av kikkerten til en ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt QR på 375 H&H uten problemer av noe slag.

Hadde ihvertfall gått + 300 skudd da jeg overlot rifla til min sønn

 

jeg bruker også dette festet på min 375 - 7 RM - og 6,5 (brukes i konkuranse jakfelt og løpende elg) og har ikke noe negativt å si om disse.

Link to comment
Share on other sites

ikke fantes baser til som passet på S&L i dagens handel (delte monatasjer som passer på Sauer 200str skal vistnok passe på S&L, og derifra kommer QR montasjene).

 

JEg har i hvertfall qr på min shuløtz dl 97. De stod på da jeg kjøpte rifla. HAr ikek hatt problemer med mine ringer. Annet enn at med ekstensjen som jeg må ha pga kort mellom rør på zenithen har jeg måtte bytte 1 ring pga den kilte seg. Fabrikk feil etter sigende på ringen

Link to comment
Share on other sites

Og dere som ikke har problemer med QR, bruker dere å demontere siktet fra rifla/bytte sikter med jamne mellomrom/ofte?

 

På min M70 / 375 H&H var siktet sjeldent av, men innimellom skjøt jeg litt med de åpne siktene.

Hovedgrunnen min for å velge QR var at det i et knipetak var mulig å fjerne kikkerten i en håndvending.

Kikkerten var en lett Leupold VXIII.

 

Har man behov for å bytte / ta av og på kikkert støtt og stadig er det sikkert andre fester som egner seg bedre.

Derfor er det kanskje litt viktig at man definerer behovet sitt før man går til anskaffelse av hurtigmontasje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har QR montasjer på mi børse. Kikkerten blir av/påmontert til støtt og stadighet. Både ifm lagring, trange poster og bratte/ulendte opp/nedstigninger. På en vanlig jaktdag kan kikkerten tas av kanskje 4-5 ganger.

Dette har jeg gjort i alle de 5 årene jeg har hatt montasjene. Har aldri hatt problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Origo@ du er påpasslig med å bare dra sån passe til da?

 

Jeg drar til det jeg klarer med vanlig "håndmakt". Har aldri opplevd at låsemutteren har løsna. Mulig jeg har vært heldig, men det fungerer iallefall fint. Kaliberene som benyttes i rifla er 6,5 og 308. Børsa er forøvrig en Sauer Outback og kikkerten en Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...