Jump to content

Ladedata 458 Lott?


M82

Recommended Posts

Hoy!

 

Jeg leter meg grønn etter data for Lottn, men det som er å oppdrive er som oftest med kruttyper som er populære over dammen, altså ikke Vihtavuori eller Norma. Om dere Lottere der ute føler for å dele go'ladningene, kjør på!

Elg- og bjørnejakta er ikke langt unna...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg tillater meg å løfte på denne tråden igjen.

 

Det ville vært artig om det ble delt data og erfaringer med forskjellige krutt/kuletyper/vekter.

 

Det er slitsomt å skyte tunge kuler som 500 grn. til trening, og da særlig hvis det er behov for mengdetrening.

 

Kunne vi delt litt erfaringer og ladninger med alt fra 300 grn og oppover?

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken har ladedata med både norma og vithavourikrutt.

 

Ellers så er det bare å starte med ladninger der 458win mag når max. Det er omtrent det som er startladninger for lotten.

 

Har veldig lyst på en lott selv men ser ikke behov for den da 45/70 gov. løpet gir meg mere enn nok rekyl i den lette ruger No1 jeg har :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en video ute på youtube med et par karer som skyter 458Lott i en Sauer 202. Jeg lurer på om det ikke er Hansen Deluxe som er en av dem... Du kan jo sende ham en melding og høre..

 

 

Edit; det er Skautussa som har lagt ut videoen, så du kan jo starte med å spørre henne..

Link to comment
Share on other sites

Har til nå lada med N140, N530 og N203B i Lotten. Har også fått noe Rhino 14/15 men kan ikke huske om jeg har ladd noe med det i Lotten.

Men ladedataen ligger i ei excel '07 fil på en harddisk jeg ikke har tilgang på (tom for SATA tilkoblinger på hovedkortet). Tror dog at jeg har en utskrift liggende en eller annen plass...

Rem 300gr HP har jeg stort sett lada med N140 (pga pris).

Tyngre kuler som 450gr North Fork og 500gr Hornady FMJ har blitt lada med 203B, N530 og N140

Link to comment
Share on other sites

Har kvittet meg med min Lott, brukte den lite.

 

:arrow: Jeg fikk 2000 f/s med 74 grains N135 og 405 grains Rem bulk kule. God presisjon.

:arrow: 2200 f/s med samme ladning og 350 grains bulk kule, og elendig presisjon (fikk ikke den til å gå, brukte bare 405 grains).

:arrow: 500 grains Hornady kule ladet jeg med 83 grains N140, finner ikke hastighet, god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ladeboken har ladninger til 458 Lott, men som det blir sagt over her, bruk maksladningene for 458 win mag, og bygg videre fra de.

 

Var forøvrig overraskende liten forskjell på oppgitte hastigheter med 400 grain kule ift. hva jeg får ut av win mag-en min. Får ca 720 m/s med 79 grain N530 bak 405 grain kula, Lott-en har bare 10-15 m/s ekstra. (i tabellene da, vel og merke)

Link to comment
Share on other sites

Noen få ladninger som ble skutt over kronografen sist høst. Når jeg tenker meg om kunne vel kula vært satt dypere, i alle fall med de svakeste ladningene. Med COL som under anbefaler jeg ikke å gå lavere i ladning. Da sier det klikkPANG når du drar i avtrekkeren..

 

Skutt i Ruger No.1

 

26.08.2010

Krutt N140

Kule 405grs Rem. Bulk

COL 90,85mm

Hette CCI standard

 

82grs

m/s

606,6

628,3

648,3

 

85grs

m/s

670,4

672,5

681,9

 

90grs

m/s

730,6

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Det ligger en video ute på youtube med et par karer som skyter 458Lott i en Sauer 202. Jeg lurer på om det ikke er Hansen Deluxe som er en av dem.

 

Det stemmer nok det ja. Forøvrig første gang Lott`n blir testet og de første ladninger. Som man ser, noen av skuddene kamrer ikke. Feil innstillt ekspander die. Men man lærte av sine feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

løfter denne. Trenger ladedata til min Ruger no 1

 

trenger 350grains ladninger. 400grain står i ladeboka der ladet jeg fra 88-90grains vihtavuori N-135. har ikke prøvd dem enda :? men stusser litt på den 400grain swift ladningen i boka, for jeg har ikke sett noen ladninger på 400 grain som inneholder så mye krutt. så må si jeg har litt kalde føtter.

 

:D håper dere me lotter vil dele erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Rhino 10 som selges på Jaktdepotet. Brennhastighet i nærheten av Vihtavuori N130 og Norma 200, men samme pris som skytterlagskruttene.

 

Bruker i min 458winmag:

72 grain Rhino 10 og Hornady RN 350 grain kule. Gir 765 m/s og svært god presisjon.

 

Denne hastigheten er opp mot max i mitt kaliber og kan brukes som startladning i 458 Lott.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 10 months later...
Noen som har data(eller kvalifiserte forslag) for ladning for en 500grs Lee blykule (458-500-3R for de spesiellt intereserte.-)) uten gas check i Lotten? Fortrinnsvis Vithavouri-krutt.

 

 

Etter å kikket på priser (og vare etter vare som ikke er på lager..) må jeg bare mase litt; noen som har forslag til passende ladning for 500grs blykuler i Lott? Ønsker ca 2000fps utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke brukt 500gr bly men Haglunds 525 (som veier ca 530) da med gascheck.

 

Rhino 14 75.0gr, OAL 91,2mm 2067fps

Rhino 15 68.0gr, OAL 90,9mm 1859fps (sist gikk jeg vel opp ca 2000fps men husker ikke helt ladn nå.)

N530 65gr OAL 91,2mm men har ikke farten på dem nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Artig å se at det er en del brukere av Lott.

Er det noen som har lyst på/trenger patronholdere til å ha i beltet? Har et par ekstra liggende..

 

normal_IMAG1442.jpg

 

Så til saken. Finnes det erfaring med Hornadys FMJ her?

Har til nå brukt Woodleigh sin men er nysjerrig på Hornady.

Erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Artig at det ble litt liv i denne tråden igjen!

 

Har ladedata på 405grs Remington og 500grs Hornady RN med V-140 krutt:

 

  • Våpen: BRNO 602
    Kule: 500grs Hornady Interlock RN
    Krutt: Vith N-140
    Kruttmengde: 77grs
    Hastighet: 640m/s
    Patronlengde: 92,5mm (satt i krymperilla)
    Spredning: 35mm
    Tennhette: Winchester Magnum

 

  • Våpen: BRNO 602
    Kule: 405grs Remington SP
    Krutt: Vith N-140
    Kruttmengde: 80grs
    Hastighet: 640m/s
    Patronlengde: 90mm (satt i krymperilla)
    Spredning: 25mm
    Tennhette: Winchester Magnum

Har ikke ladedata på 500grs Barnes, men hvis du skulle gå helt motsatt retning og få lyst til å teste blykuler, har jeg ladedata for 525grs Mimek:

 

  • Våpen: BRNO 602
    Kule: 525grs Clarry Haglund Mimek blykuler
    Krutt: Vith N-140
    Kruttmengde: 68grs
    Hastighet: 573m/s
    Patronlengde: 90,5mm
    Spredning: 25mm
    Tennhette: Winchester Magnum

 

Den ladingen samlet overraskende bra. Prøvde med 72grs N-140. Det ga 620m/s og ubrukelig samling - ikke alle kulene traff skiva...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at det er for lite krutt i noen av ladingene over. Det er forsåvidt ingenting i veien for å bruke mer krutt til Remingtonkulene, 84grs N-140 er finfint, men 80grs er ganske behagelig å skyte med på banen. Har aldri hatt klikk-pang problemene beskrevet i tråden du linket til. Jeg bruker 84grs N-140 til 400grs Swift A-frame kuler. Det gir 720m/s.

 

Lykke til med luftingen av Brno'en, dette tror jeg du vil få stor moro med!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...