Jump to content

Rypejakt med rifle


Bluestar

Recommended Posts

rimfire kalibre (.22 lr , .22mag , 17mach2 og 17hmr , helst den siste mtp presissjon) er kjekke til rypejakt, men du kan også bruke kraftigere saker.

husk kula bør ha en hastighet på helst under 800 m/s , så slipper du å måtte plukke småbiter av rypa.

 

JEG synes vertfall det er unødvendig og jakte rype med feks 308 og 3006, da dette er dyrere skudd , mere smell og unødvendig stor kule til rype. man kan jo selfølgelig lade selv og bruke lyddemper, men jeg ville valgt .17 hmr til rype.

 

jeg har skutt ryper med 222, rett under 1000 m/s , det blir bare kjøttdeig, glem 222 eller 223 vis du ikke lader selv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker vil du finne et tresifra antall innlegg som omhandler riflejakt på rype. Alt kan brukes, men jeg foretrekker et kaliber med god tilgang på helmantel, som ikke har for høy utganshastighet og som ikke har for mye rekyl. Ville ha valgt 22 Hornet på rypa hvis jeg ikke lada selv, evt 222/223.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere personer her inne som har god erfaring med .17hmr på rypa mener jeg å ha lest.

Jeg bruker .308win men det er mest fordi jeg ikke har noe bedre egnet våpen. Har et søskenbarn som har skutt mye fjellrype med .223 ferdigrulla. Er ikke så ofte bryststykkene blir skutt i stykker som en kanskje kan tro.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 22 lr subsonic på rypa når det er godvær (lite vind), er det laber bris blir 6,5'n med (helmantel). Med 6,5 kan jeg tøye avstanden til det dobbelte, sammenlignet med 22 lr (som er meget følsom for vind, og har en nokså krum kulebane fra 75 meter og ut.

 

Bruk søkefunksjonen og du vil finne mye bra om riflejakt på rype, det finnes mange bilder også.

 

Moro, og spennende jakt, er det uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt ryper med 222, rett under 1000 m/s , det blir bare kjøttdeig, glem 222 eller 223 vis du ikke lader selv.

 

Det du sier her kjenner ikke jeg meg igjen i. Jeg lader ikke selv og har brukt 223 american eagle på rypejakt, skutt dem midt i brystet med et rundt hull med same diameter som en blyant gjennom ene fileten. Rypene jeg har skutt med denne var riktignok et godt stykke unna, 70-80 meter. Om det er større sjans for kjøttdeig på kortere hold vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Som det blir nevnt så kan det meste av kaliber brukes på fjellets hvite riddere. Mitt favorittkaliber på rypa er 243W. På fjellet er det jo som oftes litt vind og da kan det være greit å bruke et kaliber som ikke er så utsatt for vind. Kjøttødeleggelse har jeg faktis ikke opplevd med kaliberet. Jeg må bare si at 243W er et kaliber jeg bare liker bedre og bedre. 22Lr syns jeg det bare er tull å bruke da det er for mye utsatt for vind, samt at det har en for krum kulebane. Enkelte ganger må man nesten skyte seg inn på rypa med å se hvor anslagene treffer og slikt blir man bare irritert over, og er på grensen av det som er forsvarlig å bruke på rypejakt. Nei, se heller etter et noe kraftigere kaliber som tåler norsk fjellvær.

Link to comment
Share on other sites

bruker 6,5x55 ladd med lapua butt helmantel 100 grains, utg litt over 800m/s . har skutt et par hundre ryper med denne medisinen (over flere år). det har blitt lite og ingen ødeleggelse. Har for øvrig ikke jakta rype di to siste årene og skal ikke gjøre det i vinter heller da det nesten ikke finns fugl i fjellet :cry:

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her...de fleste fra folk som tydeligvis ikke har erfaring....som fr.eks....hva skjer når du skyter en rype med 17HMR....

 

Men takk for tipsene!

 

dem som har erfaring,har skrevet 1000 vis av svar i lignende tråder,og er sansynelig vis lei.....ta et "søk",hvis du ikke finner gode nok svar.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her...de fleste fra folk som tydeligvis ikke har erfaring....som fr.eks....hva skjer når du skyter en rype med 17HMR....

 

Men takk for tipsene!

 

Da må du virkelig fortelle meg hva som skjer!!! Mulig de jeg har skutt ikke har visst at det var en 17 HMR som traff dem. Også her er det mulig å bruke forskjellige kuler.... :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Mulig de jeg har skutt ikke har visst at det var en 17 HMR som traff dem.

 

Manglende kaliberkunnskap er utbredt blandt ville dyr. Dette har ført til at for eksempel elg har dødd etter å ha blitt skutt med en 6,5x55 :shock: ! Selv om de burde vite at de ikke dør med mindre du parkerer minst en .300 Win mag i vitale områder. På samme måte vil jeg anta at den eneste grunnen til at rypene dine ikke er sprengt i fillebiter ved treff er at de rett og slett ikke er klar over at de skal eksplodere ved treff.

 

Wooops! Klarte ikke å dy meg. I denne og andre tråder om samme tema fremkommer det at ryper blir skutt med en rekke forskjellige kaliber. Av dette burde man kunne konkludere at skuddplassering og valg av kule er avgjørende. Jeg er sikker på at man kan jakte rype med en .416 og likevel sitte igjen med et resultat som kan tilbredes og serveres. Det er ikke dermed sagt at noen kaliber ikke er mer egnet enn andre, men hvis man bruker det våpenet man allerede har i skapet sammen med sunn fornuft, så er det mulig å skyte ryper med det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har gode PERSONLIGE erfaringer med både 6,5 og 17 HMR. Blir holdet for kort kan det sikkert bli sprengt fugl med begge. Det kan det med hagle også.

 

Når jeg bare jakter med rifle på rype velger jeg 6,5. Når jeg har hagle og rifle er valget 17 HMR pga vekt.

Link to comment
Share on other sites

="Kriegh"]Bluestar skrev:

Mange gode forslag her...de fleste fra folk som tydeligvis ikke har erfaring....som fr.eks....hva skjer når du skyter en rype med 17HMR....

 

Først kjente jeg at jeg ble litt provosert av denne.... men så ble jeg bare trist & slapp, så gikk det over i likgyldighet.

Jeg skyter mye "smått" med dette kalibret, gjerne med v-max, og opplever ikke så mange problemer med det. Vi snakker her om matvilt. Mener ikke dette er det optimale for Gud og hvermann, men jeg har KUN gode erfaringer. Smaken er som osv, osv...

Kan vi ikke få høre litt om dine erfaringer med .17 HMR, som gjør at du er så negativ til bruk av denne patronen til rype :?:

Hvorfor mener du folk som anbefaler denne mangler erfaring????

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hauggammal tråd, men blåser liv i den igjen liksågodt. Er jo artig form for jakt.

 

Hvordan skyter dere inn riflene deres til rypejakta? Jeg skyter inn slik at kula vandrer maks ca 2cm over siktelinja. Skyter da beint på ut til det holdet hvor kula er ca 2cm under siktelinja. Deretter må jeg holde litt over, evt skru. Har ikke skutt vilt på lengre hold enn 115 meter, men plinker endel ut til 150, og holder da litt over. Det går helt fint. Kaliberet er forresten .17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...