Jump to content

Urtehage


Ilatad

Recommended Posts

Hei

Jeg er veldig glad i forskjellig krydder og har nå tenkt å lage meg en urtehage.

Jeg har tenkt å kjøpe meg et mini drivhus som skal stå på balkongen

 

Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Hva gjør jeg om vinteren? Hvilke krydder anbefaler dere? er det noe krydder som ikke passer sammen med andre?

Link to comment
Share on other sites

Timian og oregano er rimelig hardføre, ta de inn om vinteren. Basilikum er mer varmekjær, pass på når det er kaldt ute, ellers vil den lett bli gul. De to første tar du bare inn når sesongen er over, sett dem i kjelleren, og plei dem med litt vann.

 

Om du ikke har planer om å så selv, kjøp urteplantene dine på et hagesenter.

Link to comment
Share on other sites

Sitronmelisse er veldig godt i deserter, sammen med jordbær f.eks, men tåler ikke så godt kjølig vær, dill er jo også en slager til fiskemiddager, den tåler å stå ute hele sommeren for seg selv.

Mere eksotiske ting som Basilikum, Oregano o.l. bør du ha i drivhuset.

Mynte er godt i te (gunpowderte med mynteblader), men bør som det er nevnt passes på så den ikke sprer seg fritt.

Selv har jeg også vanlige tomater og pottetomater stående ute, og Kirsebærtomat og Chili inne i vinduskarmen.

Også må man ikke glemme gressløk da.

Link to comment
Share on other sites

Du burde forsøkt å fått tak i ett eksemplar av Anne-Marie??? Borgens "Urtehagen på Knatten", den gir en god innføring i urtehager og er underholdende å lese i tillegg...

 

Bakdelen er at den begynner å trekke på årene og kan være vanskelig å få tak i, min dukket opp i bokhyllene på Fretex.

Link to comment
Share on other sites

Du burde forsøkt å fått tak i ett eksemplar av Anne-Marie??? Borgens "Urtehagen på Knatten", den gir en god innføring i urtehager og er underholdende å lese i tillegg
Amen! Jeg tror hun hette Anne-Marte, foresten :) Du bør også stikke innom Ringve botaniske hage på Lade for inspirasjon, da jeg var innom for noen år siden hadde de noen flotte urtebed der :)

 

Det aller enkleste er å kjøpe sånne krydderpotter som du finner i grønnsaksavdelingen i de fleste dagligvarebutikkene. Sjøl har jeg et urtebed som består av gressløk, timian, oregano (gjerne også merian, men den finner jeg sjelden i potte, og det har blitt lite såing de siste årene), rosmarin, salvie og mynte. Jeg for min del gjør ingenting med dem før vinteren, jeg bare lar dem snø ned. Dør de, så dør de, og hvis de overlever er det også helt greit. Oregano, gressløk, salvie, mynte pleier å overleve. Av og til overlever timianen. De andre dør som regel for meg.

 

:arrow: Timian og oregano er hardføre og kan overleve vinteren ute hvis du er litt heldig. Hvis ikke graver du bare opp den døde rota og setter ned en ny plante neste vår ;) Vokser vilt enkelte steder i Norge, oregano kalles også "kung" eller bergmynte. Gode til vilt, lam og italienske tomatsauser, gjerne i kombinasjon.

:arrow: Rosmarin får jeg greit til om sommeren, men den dør om vinteren. Trenger ly og et varmt voksested her i Trøndelag. Glimrende til lam og vilt, gjerne sammen med timian.

:arrow: Salvie er hardfør og kan overleve vinteren. Min vokser som et uvær og er mange år gammel nå. Bør klippes ned om høsten. Passer til tam fugl og til gris. Hvis du skal lage Saltimbocca trenger du friske salvieblader. Prøv gjerne en sitron-og-salvie-hollandaise til stekt svinekjøtt en gang.

:arrow: Mynte bør du - som Mistgun nevner - sette i ei potte nedi jorda. Den sprer seg via rotskudd og kan ta over hele bedet. Jeg bruker den veldig lite, men den passer jo bra til Mint Julep og Caipirinha ;) Du trenger forresten frisk mynte til enkelte retter fra Midt-Østen.

:arrow: Løpstikke er en diger plante som sprer seg villig. Markant, selleriaktig lukt og smak, brukes som "sellerikrydder" i diverse gryter.

:arrow: Gressløk er en klassiker. I eggerøre eller nyhakket oppå gode nypoteter med smør og salt.

:arrow: Basilikum får jeg ikke til ute. Dessuten blir den alltid full av utøy for meg, så jeg kjøper ei potte og bruker den opp når jeg trenger. Frisk basilikum er glimrende på italiensk tomat-og-mozzarellasalat og oppå en klassisk italiensk pizza. Prøv Pizza Margharita med syltynn bunn, en god hjemmelaget tomatsaus på tomat, hvitløk, basilikum og en anelse salt, skivet fersk mozzarella (av typen som selges i lake i plastposer), fersk basilikum og god olivenolje. Steikes på absolutt maks varme i steikeovnen.

:arrow: Sitronmelisse blir trist, grov og gulaktig for meg. Dessuten bruker jeg veldig lite melisse, mest som pynt på desserter

 

Til slutt skal du få oppskrift på krydder til mørt lamme- eller viltkjøtt: Ta en neve rosmarin og gjerne litt timian og legg i hurtigmikseren. Spe på med noen ts grønne pepperkort fra glass. Tøm over ei nøytral olje som solsikkeolje. Kjør hele greia til en grønn grøt. Salt kjøttet og ha evt. på litt nykvernet svart pepper, smør kjøttet inn med et passe tykt lag av den grønne guffa. Steik i steikeovn til ønsket kjernetemperatur.

Link to comment
Share on other sites

I ett minidrivhus kan du ha det meste, de mest hardføre kan du ha ute.

 

Bruk gjerne frø og driv urtene frem selv.

Plant 10 - 20 frø i hver potte, når de har fått en viss størrelse flytter du de over i potter hver plante for seg selv.

Du kan bruke plastpotter da de kan brukes om igjen flere ganger.

 

Finnes mint 2 sorter Basilikum, grønn og mørkerød.

 

kanskje du får noen råd her hos: Løpstikka gårdsbutikk i Brønnøysund.

 

( Er du heldig får du kanskje kjøpt frø også ).

 

Link adresser og tlf:

 

http://www.eskilolsen.no/helgeland7.htm

 

LØPSTIKKA

Telefon 75025212 Telefaks 750 25107

E-post atil@frisurf.no Internett http://www.mamut.com/gardsbutikken

 

Kanskje A. Tilrem eller noen andre der har gode råd til deg.

Link to comment
Share on other sites

Koriander er også et must i hjemmelaget salsa og løk-salat til taco.

 

Min urtehage ble spist opp av de søte brune sneglene jeg har i hagen, får prøve på ny neste år.

 

Kjekt med litt erfaringer med hva som fungerer og ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Toppers - byrjar å sjå spirar - så det er håp!

 

Eg dristar meg til eit par spørsmål, då eg er totalt utan kompetanse eller erfaring når det kjem til ting som urter og blomar. Det einaste eg har av relevant erfaring, er eit par kaktusdrap på samvetet :oops:

 

Eg nemde over her, kva urter eg vil så. Eg tenkte det ville vere naturleg å så fleire frø i kvar potte med tld timmian og graslauk. Men basillikum og rosmarin, so treng ein ikkje det. Er dette nokolunde fornuftig?

 

Og eg fekk beskjed av ho som selde meg urtane, at eg skulle fjerne plasten når det vart godt synlege spirar, korleis skal eg gå fram med vatning framover?

 

Og slik eg tolka det, kunne eg plante alle mine urter ute i hagen, men basillikum og sitronmelisse burde stå nokolunde i ly for vind - stemmer dette?

 

Om nokon kan gje meg litt tips her - set eg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Frå ein sår frø i små potter med gladplast over, til ein ser spirer - kor lang tid tek dette?

Det varierer stort. Sår du karsefrø på fuktig bomull (eller i tastaturet til kollegaen din :mrgreen: ) en fredag, har du frokostgarnityr på mandag. Sår du persille kan det gå fire uker før det skjer noe, siden den er Djevelens urt og skal ni turer til helvete før den kan tenke tanken på å komme opp.

 

I Europa ble persille flere steder ansett som “djevelens urt”, og brakte ulykke til de som dyrket den, hvis planten da ikke var plantet på en langfredag. At en tiendedel av den sådde persillen aldri kom opp, mente man var fordi djevelen tok sin tiendedel. Og at persillefrøene spirer seint, trodde man skyldtes at de måtte ni ganger fram og tilbake til helvete innen de kunne komme opp. Troen på at persille ga dårlig hell var heftet ved urten til inn i middelalderen. Det er verdt å merke seg at i de tyske hekseprosessene opptrer Satan svært ofte under navnet Herrn Peterling, og i de franske under navnet Maître Persil.

http://www.rolv.no/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...