Jump to content

325 grains Oryx i 9,3x62


Guest Doffen

Recommended Posts

Hei.

Dette ser ut til å være et forum med mye kunnskap. Derfor lanserer jeg denne:

 

Jeg ser i den nye Normakatalogen at det kommer en 325 grains Oryx i 9,3x62. Både som kule og som ferdigsydd patron: Jeg lader ikke selv så det blir den ferdigsydde jeg lurer på.

Denne har en utgangshastighet på 700 m/s. Jeg vet at jeg er av dem som liker nyheter, men nå lurer jeg på om det er fordeler med denne fremfor den vanlige Oryx på 285 grains, eller om dette kun er et salgstriks?

 

Planlagt bruksområde: Elgjakt i skogsterreng.

 

Alle betraktninger tas i mot, men jeg lader som sagt ikke selv...ennå.

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en heftig elgmedisin med 325 grns Oryx, men at den gjør Vo:700 tror jeg ikke før jeg ser. Tipper 650 er mer realistisk.Du for nok bedre inntrengning, men enn krummere kulebane. Med f.eks 250 grns Swift A-frame, ville du fått bedre ballistik, samt at den gjerne har bedre inntrengning en Oryx.

Jeg har ikke 9,3 X 62 selv, jeg har .375 H&H, men skulle jeg brukt den, hadde jeg nok heller godt for 286 grns Oryx, eller kanskje 250 grns Woodleigh PP, eller.....ja, testinga er jo mye av moroa :) og da helst i hjemmeladninger. Fabrikantene har etter mine erfaringer en lei tendens til å oppgi vel friske hastigheter, som ikke stemmer i kronografen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette med friske hastigheten på fabrikkpatroner er nok et poeng.

 

Snakket med Skoglund fra Norma på Villmarksmessen. Han mente de kunne ladet den enda hardere, nærmere 720, men at det ikke var nødvendig å presse ut maks på dette kaliberet? Han bedyret også at hastigheten var reel, også da jeg minnet han om noen tester av bla. Oryx for noen år siden hvor farten var heller slapp... Fordelen i følge Skoglund var bedre retningsstabilitet pga lengre "hale" og bedre inntregning.

 

Må vel teste noen patroner over en kronograf, så får vi se...

Kjenner at jeg har litt lyst på denne. Hmmm... :|

Link to comment
Share on other sites

Fabrikantene har etter mine erfaringer en lei tendens til å oppgi vel friske hastigheter, som ikke stemmer i kronografen.

Det er selvsagt riktig fordi de har testrifler med lengre løp enn det som er normalt i jaktrifler.

Men jeg skulle lade noe Oryx i 308 til en kompis for noen år tilbake og streiv med å få samme utgangshastighet som kjøpeskudda gjorde i denne rifla. Jeg torde ikke! :shock: Ladet med tregere og tregere krutt som etterhvert måtte komprimeres ganske godt, men ikke pokker om jeg fikk utgangshastigheter i nærheten av de ferdige patronene. Med hurtigere kruttsorter var jeg allerede langt over kjente ladedata..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bruker 250 barns tsx.felte 3 elger i fjor høst.to av fjordyra fikk bogskudd.kula satt i motsatt side.veldig lite blod slått.men i år skal jeg bruke swift afram 250.håper disse ekspandere fortere og gir mer sjokk i dyret.trur ikke jeg vil bruke tyngr kuler en 250.da må du komme på kulebana.detter fort når den passere 100m

Link to comment
Share on other sites

"Doffen" er tilbake, men nå som "Swift". Etter div problemer med innlogging ble det en ny bruker, med samme nick som på SL for meg.

 

Klart kulebanen påvirkes av tyngre kuler. Men kanskje ikke så mye som man tror.

Ser man på kulebanen til de forskjellige 9,3x62 patronene i årets Norma katalog ser man følgende:

Innskutt midt i på 150 m.

232 grains Oryx +3,6 cm på 100m og -9,6 cm på 200m

250 grains Swift + 3,5 cm på 100m og -9,3 cm på 200m

285 grains Oryx +4,2 cm på 100m og -10,7 cm på 200m

325 grains Oryx +4,8 cm på 100m og -12,0 cm på 200m

 

nå kan man si mye om opplysningene fabrikantene gir om hastighet og kulebane, men hvis vi går ut i fra at de "juger" likt synes jeg ikke forskjellen er voldsom. Den er mindre enn min egenspredning når det gjelder jaktskudd, i hvertfall på 200 m 8)

 

Det jeg i bunn og grunn lurer på er om en 325 kule gjør det bedre enn en 285 kule i enkelte situasjoner under praktisk jakt. Skuddvinkler, skuddhold, smårusk i skuddfeltet osv. I.o.m. partonen er ny er det nok ingen som ennå har erfaringer med ferdigsydd amo, men det finnes kanskje hjemmeladere som har prøvd ut så tunge kuler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt litt blandet erfaring med 18,5 g Oryx i 9,3x62. Noen kuler har oppført seg fint, mens noen har ekspandert for mye. Jeg mistenker Norma for å skjele litt til "pottitkastaren" 9,3x57, og lage kula litt mykere enn godt er for 62-en. Dersom den nye kula ikke eksanderer så mye, må det være prima elgmedisin, og den er kanskje også brukbar på større vilt, hvis en har tilgang til det. Og bedre i 9,3X64 / 9,3x66.

Jeg skal jakte med 286 grs. Oryx en sesong til - er jeg ikke 100 % fornøyd, blir det nok 250 grs A-frame senere.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at dette er en kjempe kombinasjon. Har brukt 320 grs Woodleigh en stund nå og veldig fornøyd. Med lokale variasjoner (forskjellige våpen :-) ) er det ingen problem å oppnå 670-700 m/sek. Skyt inn med 5 cm overslag og du kan skyte et rådyr på opp til 170 m uten å kompensere.

Jeg har brukt litt forskjellige kuler i 9,3'en. Mest 250 grs A-frame. Men bruker nå bare 320 grs kule! 8)

 

PS: Et unntak, jeg skal Namibia april 2010, da skal jeg bruke Nosler 250 grs... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg bruker ikke 9,3x62 selv, men har veldig lyst på :mrgreen:

 

Men siden jeg jobber litt i våpenbutikk som selger en god del ammo i året så fikk vi solgt noe av disse i fjor og fikk tilbakemeldinger i år pluss det har kommet mere tilbakemeldinger i år da de fleste er ferdige med elgjakta for i år her over.

 

Oryx 21 gram eller 325grain for de som liker det bedre i 9,3x62.

 

Tilbakemeldingen jeg har fått høre nevnes disse ting.

 

*God presisjon, i somme våpen bedre enn (18,5grams)285grains kulene.

*Hastigheten virker å holde det den er lovet(ifølge de som har skutt over kronograf)

*Intregningen er det ikke noe å si på. Gjennom skytinger selv med dårlige vinkler. Eller kula i skinnet på motsatt side.

*De peneste slaktene du kan få med Oryx skryter noen av.

 

Dette er kun det jeg har hørt av de som har brukt de og kan ikke bekrefte eller avkrefte dette. Men de samme folkene pluss flere fra laget dems kjøper mere eller bytter til den så det må vel være noe sannhet i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en heftig elgmedisin med 325 grns Oryx, men at den gjør Vo:700 tror jeg ikke før jeg ser. Tipper 650 er mer realistisk.quote]

 

 

Norma har en lei tendens til å holde hva de lover når det gjelder fart. Jeg tør iallefall ikke å lade opp mot hastighetene som de har på enkelte fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Det er en litt spennede kulevekt, og mere en stort nok.

Men hører du om noen har prøvd MRP eller N560 krutt på dem ?

 

Det er ingen ladedata som tar for seg dette kruttet, men det indikeres i QL at dette kan

gi gode hastigheter....men også kanskje endel munningsglimt ?

Link to comment
Share on other sites

har brukt 250 swift a frame den holder sammen det er sikkert, men virke som den gir lite skudd reaksjon i dyret. men slakta ser bra ut, men så klart er du uheldig og råker rett inn i grove bein så har det lett for at det blir noe blodslått. Men jeg skjærer heller av 2kg kjøtt og kula har bra drepe effekt en at elgen løper 1-2km før en finner den at :idea:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 4 elger (hittil) i høst med den tunge Oryx`n. Alle var store dyr, og skuddavstandene varierte mellom 70 og 160 meter. Skudd bak bogen på alle unntatt ett, de løp mellom 0 og 50 meter etter skudd bak bogen. Er hittil kjempefornøyd med denne kula i 9,3x62.Pene slakt.

Har også skutt ett rådyr samme kule. 4 elg er ingen facit, men bedre enn tom synsing.

Forstår ikke helt dette med lette kuler og 9,3. Hvorfor grovt høl, og lette, korte kuler? Mindre rekyl? Kanskje, men det merker du ikke når du skyter på vilt i allefall. 9,3 får aldri kulebane som en 300 heioghå magnum uansett, om det spiller noen rolle. Jeg har ladet mine patroner til 670 m/s med N-150. Har 52 cm S&L løp i mauseren. På 100 meter går de likt som 286gr Alaska ladet til 725 m/s.

Skal du jakte elg i skogsterreng så spiller det ingen rolle om du har 300 Rum el 9,3x62. Viktigste er å skyte mye og lære seg sin rifle og kulebane. Men jeg tror att en så tung kule har mindre sjanse for å velte/forandre retning ved uheldige skudd i gjennom kvist og kvast enn lettere varianter.

 

Før jeg blir hengt av magnumfantaster vil jeg nevne att jeg har en 338 winmag også, som gjør en utmerket jobb med elgen. Men jeg har ikke sett att elgen dør fortere av en 225gr swift fra 338 enn 325gr oryx fra 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Det var et knakende godt innlegg Gråmte! Det kan høres ut som du faktisk har en del jakterfaring. (Måtte skryte litt siden vi deler oppfattning :D )

 

Men jeg skjærer heller av 2kg kjøtt og kula har bra drepe effekt en at elgen løper 1-2km før en finner den at :idea:

Hehe. Har du opplevet at en elg har jogget så langt etter et treff i maskinrommet uansett (lovlig)kaliber pettern?

I så fall tror jeg ikke det skjer ofte??

 

Dette med å diskutere kuler og lading er en ting vi (gudskjelov) ikke blir ferdige med, eller enige i.

 

Jeg har lyst til å spørre et par spørsmål. Kan hende det er på kanten til å være litt OT men bær med meg.

 

Hva forventes egentlig av ei jaktkule?

Hvor hurtig forventes eller ønsker vi at elgen skal falle?

Hva er akseptabelt av kjøttødeleggelser?

Hva regner dere som et "normalt" skuddhold på elg?

Behøves et kaliber eller en ladning som skyter som en laserstråle til elgjakt? (henviser til tabell tidligere i tråden)

Vil det spille en stor rolle om nevnte kule har en utgangshastighet på 660 kontra 700 ms?

 

Jeg mener ikke å være uenig eller påpeke at en har rett og en annen har feil, men vil gjerne høre hva dere mener. Ulike erfaringer og meninger er ALLTID interessant!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverget vel på at jeg ikke skulle bruke Oryx igjen en gang i fjor, men rett før jaktstart var det bare 15 grams Oryx som var lett tilgjengelig i 9,3x62 og dermed fikk oryx en siste sjanse.

 

Her er inngangen på en kolle skutt med 15 grams oryx i 9,3 x 62 (inngangshullet nede på bogen):

 

15dnhf.jpg

 

 

Og her er utgangen:

 

2lt3ad2.jpg

 

hele siden var blodslått og bildet er tatt etter at jeg har tatt bort det værste.

 

Til sammenligning, her er utgangen på en kalv, skutt med Lapua mega i 308:

 

212spog.jpg

 

Nå er dette selvsagt bare enkeltstående eksempler, men alle dyrene jeg har skutt med Oryx, både i 9,3 og 30.06, totalt ca.5-6 dyr, har sett ut omtrent som kolla. Kalven som det er bilde av er et av de peneste slaktene jeg har sett med skudd i brystregionen, men andre dyr jeg har skutt med Lapua er ikke så langt unna kalven.

 

Nå har det ikke så stor betydning for meg heller om man må skjære unna litt kjøtt, men det å få til pene slakt er også en del av jaktopplevelsen, uavhengig av antall kilo. Så, det blir ikke Oryx på meg igjen i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å spørre et par spørsmål. Kan hende det er på kanten til å være litt OT men bær med meg.

 

Hva forventes egentlig av ei jaktkule?

Om vi holder oss til elg.....ved "normale" skudd, aller helst hull tversigjennom. Liker tanken på utgangshull som gir greie blodspor om det skulle være nødvendig

Hvor hurtig forventes eller ønsker vi at elgen skal falle?

Det kommer helt ann på situasjonen...er elgen stresset i ett drev (adrenalin) kan det tildels ta lang tid før den skjønner at den er død etter ett godt treff uansett kule. Ustresset elg, med ett godt skudd (hjerte/lunge) vil jeg aller helst skal være grei å ærklære seg selv død, ta en liten runde rundt seg selv for deretter å legge seg pent ned.

Hva er akseptabelt av kjøttødeleggelser?

Slik jeg ser det; Maksimal kjøttødeleggelse er en skadeskutt elg en ikke finner igjen. Føler intet stort tap om jeg må skjære bort ettpar kilo elg.

Hva regner dere som et "normalt" skuddhold på elg?

Fra 100 meter og nedover.

Behøves et kaliber eller en ladning som skyter som en laserstråle til elgjakt? (henviser til tabell tidligere i tråden)Nei! Forøvrig er forskjellen på kulebanen på omtrendt alle godkjente storvilltkalibre, innen normale skytehold (max 150 meter) på elg nesten uinteressant. Egenspredningen til jegeren er mye mere utslagsgivende en kulefall.

Vil det spille en stor rolle om nevnte kule har en utgangshastighet på 660 kontra 700 ms? Tror ikke elgen bryr seg iallefall, ikke jeg heller forøvrig. Føler det er mye viktigere med ei skikkelig kule, med god tversnittsbelastning.

 

Jeg mener ikke å være uenig eller påpeke at en har rett og en annen har feil, men vil gjerne høre hva dere mener. Ulike erfaringer og meninger er ALLTID interessant!

Link to comment
Share on other sites

Eg har tidlegare skote noko hjort med 9,3 x 62, med 18,5 g Mega, 16,2 g Barnes X og 15 gram Vulcan. Kan ikkje seia at kjøtøydeleggingane var særs negative. Sjølv om eg har sett hjort med 15 grams Oryx som var rimeleg blodslegen, så har dei fleste skota vore heilt ok, og med god effekt og mykje blodspor (gjennomskyting med utgangshol som ei 5 krone).

 

På avstander opp til 150-200 meter spelar "krum" kulebane liten rolle, så lenge ein skyt inn med eit høveleg overslag på 100 meter (til dømes 5-6 cm). På slike vanlege hald er 9,3 x 62 eit av dei beste kalibra etter mitt syn.

 

I haust skaut ein kamerat av meg hjort med 21,1 grams Oryx i nitreen, utan at eg kan seia at effekten var betre enn med lettare kuler. Men gjennomskyting og blodspor så det heldt, og ikkje noko særs kjøtskade å tala om. Og ikkje minst- han synes det er gildt å bruka!

 

Først på lange hald på 200m + er flattskytande "normal" og magnumkalibre betre, men det blir då ei annan soge.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Da er trådstarter tilbake etter å ha prøvd og brukt fabrikkladet 325 grains Oryx på elgjakt i høst.

 

4 elg måtte gi tapt for denne kombinasjonen. Erfaringene? Positive! Alle elgene la seg pent ned med en gang uansett om skuddholdet var 15 eller 100 meter. kjøttødeleggelsene var minimale. Har faktisk ikke fått penere slakt med min 9,3! Fant bare igjen en kule. Denne så dessverre ikke ut som reklamen og mail m/bilde ble straks sendt til Norma. Kula ble funnet igjen etter å ha gått litt på skrå inn bakfra, gjennom motorrommet og funnet igjen i overgangen hals/bog på motsatt side. Kulla hadde mistet soppen og var litt bøyd.

 

Svaret fra Norma lød omtrent som så: "Kula har veltet etter å ha truffet baksiden av bogbladet på utgangssiden og dermed mistet vingene/soppen. Dette er vanlig reaksjon og skjer med alle jaktkuler når hastigheten blir lav"

Ja, ikke vet jeg, men det vet kanskje andre?

 

Jeg har lyst til å bruke denne kombinasjonen videre, men er litt betenkt. Hva hadde skjedd hvis skuddvinkelen hadde vært motsatt. Dvs. planlagt inngang rett foran bogen. Litt feilberegning og treff litt på skrå i bogbladet. Ville kula nå motorrommet, eller ville den skrense/velte nå også? Forhåpentligvis mister kula så mye av hastigheten i ekspansjonen at det er forklaringen på havariet.

 

Forøvrig er jeg ingen reser på å legge ut bilder, men hvis noen vil se bilde kan jeg sende det på mail. Det får jeg nemlig til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...