Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

I dag testet jeg tre "Norsk produserte" blykuler i 45/70Govt.

normal_Marlin_9.JPG

Fra venstre:

Clarry Haglund 405 grain. .458" Vv-130=43,0 grain V/0=534m/s.

Blykula.com 392 grain. .459" Vv-130=44,0 grain V/0=538m/s.

Humborstad 353 grain HP. .458" Vv-130=46 grain. V/0=565m/s. Denne hullspisskula blir neppe valgt til elg for min del, heller ikke rådyr. Den går godt og er gøy på papp, sikkert fin til grevling og lignende

normal_Marlin_1.JPG

Dette er ikke en vitenskapelig skytetest, men en serie av hver kombinasjon på 60 - 100 meter. Jeg kunne skutt flere serier av hver og vist frem den beste samlingen. Dette er ikke gjort.

Skyteforholdene var ikke på topp, skyfri himmel og sjenerende motlys, samt en del sidevind. Nå er ikke skyteforholdene alltid på topp under jakt heller, så dette er en grei praktisk prøve sittende i benk med anlegg. 100 meter skiva lå plant foran meg, men 60 meteren lå ca.10 grader lavere - det vil si noe høyere treffpunkt. Uansett så viser dette litt om kulebanen mellom 60 og 100 meter, noe som ikke skremmer. 45/70 blir mye omtalt som en gris over et gjerde. Så lenge man holder seg innenfor 100 meter så er det ikke så ille.

Denne skytingen var ingen innskyting med siktejusteringer, kun samlinger var interessant i denne sammenhengen, og kulebane.

normal_Marlin_2.JPG

Her er det tre skudd med grei samling på 60m.

 

normal_Marlin_3.JPG

5 skudd med samme kule på 100m.

 

normal_Marlin_4.JPG

Tre skudd på 60m. Den nedre lappen slipper lyse igjennom, (det er tre skudd over.)

 

normal_Marlin_5.JPG

4 skudd på 100m.

 

normal_Marlin_6.JPG

3 skudd 60m.

 

normal_Marlin_7.JPG

3 skudd 100m.

 

normal_Marlin_8.JPG

Skutt med Marlin 1895 GS, 18,5" løp. Sikter: Skinner sights.

En med kikkert kunne sikkert gjort dette bedre. Personlig tror jeg at denne testen ville vist bedre samlinger under en grå himmel med godt lys med gode kontraster og vindstille vær.

 

NB: Ladningene her er mine ladninger i mitt våpen med mine komponenter. Jeg har sett andre lade noe hardere, men dette er godt nok for meg og andre som lader med blykuler i samme klasse.

Den som vil prøve seg frem bør starte litt lavere, som alltid :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag testet jeg tre "Norsk produserte" blykuler i 45/70Govt.

normal_Marlin_9.JPG

Fra venstre:

Clarry Haglund 405 grain. .458" Vv-130=43,0 grain V/0=534m/s.

Blykula.com 392 grain. .459" Vv-130=44,0 grain V/0=538m/s.

Humborstad 353 grain HP. .458" Vv-130=46 grain. V/0=565m/s. :

 

Har du trukket noen konklusjon selv? Presisjonsmessig ser det ut som forskjellene ikke er større enn at det kan forklares med værforhold eller skytetekniske ting. Hvilken av dem ville du foretrukket til bruk på alt mulig? Hvordan er pris/tilgjengelighet?

Link to comment
Share on other sites

Min konklusjon?:

Jeg har ikke kommet så langt i konklusjon. Jeg tenker om kuler som deg: Tilgjengelighet - Pris - 400 grain +/-. -Forsvarlig presisjon til 100 meter - Tåle treff i elg. - Fungere like greit til trening som jakt. Da gir svaret seg lett: en blykule i klassen 400grain. Skytetesten over var den første seriøse testen med kuler fra "Blykula.com." Som du ser på skivene så skinner lyset gjennom klistrelappene. Det var ikke et godt skytelys. Jeg skjøt en serie av hver på 60 og 100 meter, så fikk gruppene bli som de blei. Nå har jeg skutt 405 grain fra Clarry Haglund før og det samme med 353 grain hullspisskula til Humorstad, disse to kulene viste typiske samlinger til meg å være. Jeg har skutt tettere samlinger med 405 graineren til Clarry (ca.6-7cm. på 100 meter). Konklusjonen med 392 grain kula til "Blykula.com, neste gang skal jeg prøve å samle disse til 5 - 6 cm på 100m. Mer kan en ikke forvente av skytter/våpen/sikte/ladekomponenter. Skyte papp er en ting, en annen er å nedlegge et vilt opp til elg størrelse på en god måte. Jeg har skutt en del elg med .308Win. og 7mm.RM. Det er noe helt annet. Nå er det slik at de siste 3 årene så har elgstammen der jeg jakter endret seg til svært dårlig, så de to sesongene jeg har luftet Marlin-rifla har ikke muligheten bydd seg til reell jakterfaring. Jeg har heller ikke Marlin med meg på alle deler av terrenget, der jeg vet at det blir langhold bruker jeg 7mm.RM.

Under jaktturene med Marlin har jeg ladd med 400 grain Speer som jeg samlet 5 skudd ca.6cm. på 100m.

 

Nå er det slik at flere har kommentert og anbefaler 405 grain kuler ala Clarry sine. Jeg tror det blir hipp som happ om det er Clarry eller Blykula.com som treffer elgen. En annen ting med Clarry sine kuler var at mitt parti hadde løse Gas Checks, jeg måtte dytte på plass mange av dem. Dette liker jeg dårlig, men jeg har ikke merket dårlig presisjon av den grunnen. Jeg skjøt en del av disse en vinter hvor jeg kronograferte også. Jeg skyter ca.25cm. over kronografhuset med kronografen ca.4 meter fra løpet, en Gas Checks skadet LCD-Skjermen på kronografen. Jeg fant mye rart når snøen hadde smeltet. Langs skytestrekningen fant jeg løse Gas Checks. Jeg fant ingen Gas Checks på kulene som hadde gått i snøen. Kulene var derimot like fine. Jeg fant også mye tomme mantel fra 350 grain Hornady FP. Der hadde blykjernen takket for seg.

 

normal_Ballistic_Sivertip.JPG

I dag fikk jeg denne esken i posten sammen med noen hylser. Hva jeg skal med dem? Det var et innfall jeg fikk, de hadde overlevd den lange kuletørken på 45/70 kuler.

Jeg er bare nysgjerrig på hvordan ting går. Nosler oppgir ladedata på sin side med Hodgdon H-335, jeg har en slik boks og vil komme til å teste oppgitte ladninger. Jeg vil også prøve Vv-130.

Så langt er mine skyteerfaringer 950 skudd med 12 ulike kuler. Å lade og skyte med børsa er en hobby i seg selv.

 

Når jeg får tid til sommeren skal jeg prøve en rekke kuler i våte avisbunker. Jeg kommer til å teste dette på 60 - 100 meter, realistiske skyteavstander under jakt.

Jeg kommer til å legge ut resultatene her.

 

Den beste samlingen jeg har fått noen sinne er med hullspisskula 353 grain fra Humborstad, den gir stabilt tette samlinger når jeg gjør jobben så godt jeg kan. Jeg kommer ikke til å jakte med den.

 

Andre som har konkrete eksempler og erfaringer under jakt på Hjort - Rådyr - Elg burde legge inn noen ord her :wink:

 

PS: Alvestad på Hjemmelading.no nevnte på telefon at han så frem til Partizankuler (405 grain) og hylser en gang i mai, jeg ser spent på prisen. En annen ting er om de holder bedre på blykjernen enn Hornady sine.

Link to comment
Share on other sites

Disse Partizankulene har jeg hørt rykter om en stund. Det blir nok å bestille noen flere blykuler, så jeg får trent litt mer med børsa uten å vente for lenge. Jeg tror jeg kommer til å bestille noen flere fra Clarry, siden de ser ut til å fungere brukbart. Så får jeg heller teste litt mer andre ting når jeg er litt mer vant med børsa. Jeg tenker det er ikke vits i å teste en haug forskjellige kuler før jeg har etablert en "baseline" :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har levd lenge på kuler kjøpt inn for lenge siden, men nå er det tomt...jeg har med godt hell brukt 300 grs Remington & 350 grs Hornady. Men med kuletørken som har vært i lang tid nå, så tror jeg nesten at jeg må begynne med norskprodusert bly.

Link to comment
Share on other sites

Lever i håpet på at Speer 400grs igjen skal bli å få kjøpt.

 

Får for all del god presisjon både med Hornadys 350grainere og Rem 405grs som jeg begge har en del av liggende,.. men det er nå Speer som alltid har vært min "seriøse" jakt-kule i Marlinen, det er den jeg stoler på og som har vist seg fungere til 100% på de dyr jeg skutt.

 

Remington' 405, har jo dessverre ikke krymperillen på rett plass for bruk i leveraction.- litt synd dette,- presisjonen er som sagt strålende og den er sikkert god nok.(..svamper jo opp "rejelt" :) )

 

...egenproduserte bly"dagger" (Lee's 405grs HP) leverer ikke god nok presisjon i mitt Microgroove-løp,.. blir kun brukt for moro-skyting.

I vente på Speer får jeg vel fortsette å lade med Hornadys 350grainere, men har ikke fått prøvd de på dyr enda.

Litt for lett kule egentlig for min smak,.. dårlig SD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge benyttet 170grs rund-neser i min 30.30 (Win 94), uten problem.- Men, en .45/70 generer jo adskillig mer rekyl, så jeg ville nok være litt skeptisk,.. beror vel på hvor hårdt du lader også.

Ville (og har selv) valt flat-nese utgaven av denne.

Mener at den rundnesen du henviser til også er "tregere" mht ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er en (RN) rundnestet variant av samme kule med flat spiss (FP). Den går utmerket i et rørmagasin. Jeg har ikke prøvd denne selv i 45/70, men har skutt mye rundneset i 30-30Win. Du MÅ IKKE ha bare flat spiss, men en rund butt blytupp eller myk plast. Det som er fy er helmantel med skarp hard spiss. Kulen du henviser til er beregnet til rørmagasin i 45/70.

normal_Ballistic_Sivertip.JPG

Eksempel er denne som jeg nylig kjøpte, den har en rund plasttupp, er beregnet til rørmagasin i 45/70. 300grain Nosler Ballistic Sivertipp.

Link to comment
Share on other sites

Det er en (RN) rundnestet variant av samme kule med flat spiss (FP).

Nei, mener du har feil her, dette er en variant beregnet for høyere hastigheter..

Kulen du henviser til er beregnet til rørmagasin i 45/70.

Dette står å lese i Long Range HUNTING Magazine online;

"The 350gr RN has a heavier jacket for the .458 Win.

The 350gr FN is designed for the .45/70.

Link to comment
Share on other sites

http://www.hodgdonreloading.com/data/rifle" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg vet ikke om jeg tar feil, for det første er ikke mitt svar over gitt på egen synsing.

Hvis du går inn på http://www.hodgdon.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank og søker opp ladedata på rifle. Deretter velger du 45/70Govt. for Lever Actions, 350 grain kule. Her får man opp nevnte kule JRN (Jacketed Round Nose). Det er en Hornady "Interlock" som er den samme betegnelsen for Flat Point-kula. Altså for rørmagasin i Lever Action. Hvis ingen andre 45/70-folk på Kammeret her kan bekrefte at den ikke går bør de legge inn en setning. En ting jeg tenkte på var om avstanden fra krymperille til tuppen var lenger enn FL-kula kunne den bli litt lang for rampa som løfter patronen fra magasinet og opp til kammeret, men ting tyder ikke på det. :roll: Det er mulig vi ikke snakker om samme kule?

 

Det jeg prøver å skrive er at Hornady .458" i 350 grain Flat Point (FP) og Jacketed Round Nose (JRN) er begge "Interlock-kuler" Begge skal fungere i rørmagasin i en Lever-action-rifle :wink:

Personlig foretrekker jeg FP-kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare brukt den flate utgaven av 350 Hornady kula, men jeg har lest bla på Marlin forumet at den runde går greit og, men den er hardere.

Her er et utdrag av et kulekåseri for 45/70: http://www.ballisticstudies.com/Knowledge+Base/.45-70+U.S+Government.html

 

In the .45-70 the 350 grain bullet weight provides a great balance of high velocity for fast killing, optimum trajectory plus adequate weight and sectional density for use on medium weight game. Hornady offer the 350 grain round nose Interlock and flat point Interlock Bullets. The 350 grain RN Hornady Interlock was originally designed as a fast expanding medium game load for the .458 Winchester. Although various authorities suggest that round nosed bullets should not be used in tube magazines and insist on the use of flat point bullets, the 350 grain round nose Interlock has very soft lead. Even if an empty, primed .45-70 case is placed in a vice and the 350 grain Interlock is held against the primer and struck with a hammer, the soft nose of the Interlock does not ignite the primer. This bullet has very large scores in the jacket to promote rapid but uniform controlled mushrooming. The 350 grain round nose Interlock produces deeper penetration than its 300 grain counterparts but is just as good at producing fast kills down to impact velocities of 1600fps. For those wanting an all-round load for light through to Elk sized game of up to 700lb (320kg), the 350 grain round nose Interlock is a good performer.

 

The 350 grain FP Interlock is a relatively new bullet, designed specifically for the .450 Marlin cartridge in order to ensure safe operation in the tube magazine of the Marlin rifle. Like the round nose, this is a good all round performer, the only real difference being the omission of scores in the jacket which help the round nose to shed energy and eventually frontal area in a controlled manner.

Link to comment
Share on other sites

http://www.prvipartizan.com/search_r.php" target="_blank" target="_blank

Jeg venter spent på forsendelsen fra Partizan, Alvestad hos Hjemmelading.no venter inn disse komponenten når som helst i mai. (drøyer vel til Juni/juli???)

Disse komponentene er vel nyheter på markedet, men kommer de skal jeg teste i våte avisbunker. Jeg kommer til å sammenligne med Remington 405 grain og Speer 400 grain (har noen få Speer igjen.)

Helst ville jeg fortsatt med 400 Speer, men disse ser ut til å bli lenge igjen til som handelsvare i Norge. Speer sine har lang tradisjon og er tydeligvis blitt brukt av flere her på berget i mange år.

Ellers savner jeg utdypende kommentarer fra folk som har skutt flere dyr med 45/70 Govt. Når det er sagt så har flere kommentert at de har god erfaring med rene blykuler i 400 grain klassen. Gjennomskyting er nevnt. 350 grain Swift er jeg nysgjerrig på, men det koster å utvikle ladninger med kuler til den prisen. En annen ting er hvor vanskelig blir det å få en fornuftig hastighet som virker ekspanderende på kula uten å heve trykket til tvilsomt makstrykk. Jeg er redd det går en 2 - 3 esker før en kommer dit for min del. En annen her på kammeret nevnte om et uheldig kulehavari med Hornady 350 grain FP på elg. Jeg har selv sett og plukket flere tomme mantler etter snøsmelting, kuler fra 350 grain Hornady som har bremset opp i snøfonner har sluppet blykjernen. Svakt mener jeg.

normal_Slipper.JPG

350 grain Hornady slipper lett kjernen, dette er en av mange jeg fant. Clarry sine 405 grain slapp Gas Checks under veis, fant dem på ulike avstander frem til skiva.

Link to comment
Share on other sites

G38CKS.jpg

 

4-skudds samling med Swift A-Frame 500 grs. Sittende skyting på 100m og åpne sikter. Sier meg godt fornøyd med samlingen. Med en kikkert og benk, så kunne dette blitt riktig bra. Kikkerten jeg hadde på tok kvelden etter skudd nummer 1...

Link to comment
Share on other sites

Det skal litt til for å få en "solid" superkule til å ekspandere i hastigheter som Marlin leverer i 45/70. En 500 grain Swift i 45/70. hva blir farten? Swift har jo en A-frame i 350 grain tiltenkt 45/70. Om sistnevnte ekspanderer skulle vært morsomt å teste selv i våte avisbunker?

Dum-Dum kuler i 45-70.

Sat nett og bladde i gamle ladenotatar og fann eit prosjekt eg haldt på med for 15 år sidan. Det kjem heilt klart inn under kategorien sært, men kan kanskje vera interessant for nokre (sære).

 

Eg har brukt ulike kuler i kaliberet, m. a. Sierra 300 grains, Barnes 400 grains, Speer 400 og 350 grains med ymse resultat. Verst var nok Sierra 300 grains som eg skaut fyrste hjorten med i dette kaliberet. Den gjekk rett ned i smellen, men då vi slakta klarde vi ikkje å finna kulehol inn i brysthola. Kula hadde splintra fullstendig i bogbladet. Kva hjorten daua av er ikkje godt å seia...

 

Sterkt påvirka av enkelte våpenskribentar sine lovprisingar av det einaste saliggjerande for jaktkuler, lodda kjerne, sat eg etter ein del fundering med ei pakke med Woddleigh 350 grains WCRN.

Woodleigh350loddakjerne-skalert_zpsdd5e7b1a.jpg

Kløyvd kule og mantel. Mantelen er varma opp slik at blyet rann ut. På Woodleigh-kula til venstre ser ein tydeleg at blyet heng att i mantelen. Speer-kula til høgre slepper lett alt blyet.

 

I alle andre samnhengar når det gjeld kuletesting er det viktigaste at kula ekspanderar kontrollert og at kjerne og mantel ikkje skil lag. Sidan Woodleigh kula i utgangspunktet er laga for .458 WM, som har monaleg høgare utgangshastighet enn 45-70, så burde den i alle fall vera solid nok til å unngå fullstendig samanbrot, slik eg opplevde med den tynnmantla 300 grains Sierrakula. Etter å ha filosofert nærare over dette fann eg ut at det rette måtte vera å testa ekspansjonen på kula på 100 meters avstand, i staden for på 30 slik eg hadde testa dei andre kulene. Det viste seg at kulene i allefall var solide nok! Eg sette opp 80 cm med standard testmedia, våte telefonkatalogar, på 100 meters avstand og sende avgarde ei kule med 1740 fps utgangshastighet. Etter å ha bladd meg nesten heilt til endes i stabelen med telefonkatalogar fann eg kula like god som ny!

 

Eg reduserte så avstanden til 30 meter og testa på nytt. Heller ikkje no var det nokon ekspansjon. Kula gjekk gjennom 80 cm med våte telefonkatalogar vart attfunnen i grusen eit stykke bakom.

 

Så ”vad nuh”? Ei jaktkule skal ekspandera, eller? Ord som Dum-Dum melde seg snart i bakhovudet. Eg bestemte meg derfor for å prøva meg som ”custom” kulemakar med Woodleigh kula som utgangspunkt.

 

Fyrste runde med modifisering:

1.RN (original). Kulelengd 24,2 mm. Kulevekt 350 grains.

2.FN: Stakk av kula til 23,4 mm lengde og fekk flat nase med dia. 5,5 mm. Kulevekt 348 grains.

3.HP: Bora med 6 mm bor til den akkurat hadde full dia. i kulespissen. Kulelengd 22,9 mm. Kulevekt 345 grains.

 

Testskyting på 100 m synde lite betring. Flat nase hadde ingen praktisk verknad. Holspissen gav ein ekspansjon på 2 mm, til 13,6 mm. Den beskjedne ekspansjonen reduserte inntrenging frå 70 til 50 cm. Restvekta var 98% for alle.

 

Soppforma mangla det mykje på så her måtte meir modifisering til:

Stakk av kula til 22,7 mm. Bora ein holspiss ø4 x 6 mm. Brekka kanten på holspiss til ø 6 mm med forsenkar. Kulevekt 332 grains. Kula vert då WCFNHP (Welded Core Flat Nose Hollow Point), imponerande...

 

Ved testskyting på 100 m såg kula ut som eit bilete frå ein annonse: Perfekt soppform og med ei restvekt på 94%. Inntrenginga var no nede i 35 cm. På 30 m var restvekta 92 % og inntrenginga var 37 cm. Avslutta med torturtest med 2. katalog tørr. Kula hang framleis fint saman. Restvekt på 86 % og inntrenging på 35 cm.

 

Woodleigh350ekspandert-skalert_zps5ad1eb05.jpg

Frå venstre: Umodifisert, FNHP@30m, FNHP@100m, FNHP@30m m/2. katalog tørr.

 

Eg hadde faktisk klart å laga ei perfekt kule til kaliberet. Eg jakta med denne kula i nokre år, men det var eit stress å modda kuler så då Woodleigh kom med 405 grains kule (Cat.no. 30B) tilpassa 45-70 kaliberet gjekk eg over til den.

 

Med til soga høyrer det vel og at eg aldri har gidda å testa ekspansjonen på 405 grains kula. Spørsmålet er vel kanskje og kor stor betydning ekspansjon i eit så grovt kaliber har. Ei uekspandert .45 kule har omtrent same dia som er ekspandert 6,5 kule...

 

For ordens skuld, sidan dette skal vera ein tråd om lading:

Kule: Woodleigh .458, 332 grains WCFNHP

Krutt: N-135, 56 grains

Hette: CCI 200

Hylse: WW

Patronlengd: 63,8 mm

Lee factory crimp die

Våpen: Marlin 1895 m/22" pipe

Hastighet: 1740 fps @4m

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilgang på 400 grs flat nose kuler fra Haendler & Natermann. Noen som har erfaring med dette? Forslag til ladedata?

 

disse som er pulverlakkerte?

Leste på fjasboka at de tålte brukbart med fart, og gav litt lavere trykk/hastighet enn sammenlignbar blykule uten lakkering (sizet til samme diam regner jeg med)

Link to comment
Share on other sites

Bra skyting :-) men stryk på prøven :P Hvordan er rekylen med 500 grs? Hvor stor fart har du på dem?

 

Vet ikke noe om farten, siden jeg hverken har kronograf eller program til å regne ut. Rekylen er overkommelig. Den er kraftig ja, men en hissig ladd 350 grs kan være verre synes jeg. Leveren åpner seg litt mer enn den burde, så jeg kommer ikke til å lade hardere.

Link to comment
Share on other sites

marlin_1895.jpg

Bidrar med min "Pimpede" Marlin 1895 8)

 

Har fjernet de originale siktene, og erstattet med ette sett fra XS sights:https://www.xssights.com/Detail.aspx?PROD=993387

Aimpoint Micro m hurtigkobling.

Litt skinn fra Diamond D Custom Leather: http://www.diamonddcustomleather.com/

 

Lurte i utgangpunktet på om jeg skulle kappe skinnen, men tror jeg kommer til å beholde den som den er. Føler det er tryggere med det ekstra festet helt fremme.

Rekylen har nemlig en tendens til å få skruer til å løsne.

Link to comment
Share on other sites

Kydex, har du veid blykulene fra Clarry? Hvor nærme 405 grain er de?

Dessuten har dere kanskje sett at Partizan 405gr SJ FP kuler har kommet til Hjemmelading.no nå. Bestillte meg 400 kuler som en liten test :D

Link to comment
Share on other sites

Kydex, har du veid blykulene fra Clarry? Hvor nærme 405 grain er de?

Dessuten har dere kanskje sett at Partizan 405gr SJ FP kuler har kommet til Hjemmelading.no nå. Bestillte meg 400 kuler som en liten test :D

Jeg har ikke veid den batchen jeg fikk nå. De jeg fikk med rifla lå på ca. 417 grs i snitt. Jeg kan veie disse i kveld, da jeg har tenkt å lade opp noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt fra Racerback i Sverige

http://www.racerback.se/qd-faste-till-aimpoint-micro-h1

 

Aimpoint er hovedsiktet, så jeg kommer ikke til å ta av og på. Hensikten med dette er at jeg kjapt kan ta Aimpointen, dersom behovet skulle melde seg.

Jeg har Vortex Sparc på min, tenker det samme som deg. De fleste Aimpoint fester skal passe til mitt også, da bunnen på siktet er lik. Den du har var rimelig i forhold til mye annet.

Link to comment
Share on other sites

Kydex, har du veid blykulene fra Clarry? Hvor nærme 405 grain er de?

Dessuten har dere kanskje sett at Partizan 405gr SJ FP kuler har kommet til Hjemmelading.no nå. Bestillte meg 400 kuler som en liten test :D

 

Jo da. Partizan har jeg fått i hus, det blir spennende å se hvordan de går.

normal_Partizan_45-70b.JPG

Slik ser de ut, synd de ikke spanderte på seg en krymperille.

 

normal_Partizan_45-70a.JPG

De tre siste kulene mot høyre er #Remington 405 grain. #Speer 400 grain. # Til sist Hornady 350 grain.

Partizankulene har grei og jevn vekt fra kule til kule, jeg veide 5 tilfeldige. Skyvelæret viser maks Ø .456,5"

Lading og prøveskyting gjenstår nå i juni. Det blir tester med Vv-130 og Vv-133. Hodgdon H-335, Norma 201.

 

normal_Partizan_45-70c.JPG

Til venstre en Starline hylse på 53,36mm. med en Partizankule og C.O.L. 64,50mm. Jeg har målt at dette gir en friflukt på 3,3mm. i min Marlin 1895GS.

Til høyre en Nosler Ballistic Slivertip på 300 grain som også står klar for prøveturer over kronografen i juni.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, krymperille er meget savnet om disse skal lades hardt. Må ta et par runder med tusj på kula og sjekke at de ikke trykkes inn.

Her er Partizan 405 sammen med en LFN GC 356gr, LFN GC 428gr (405 støpetang såvidt jeg vet), Partizan, Barnes TSX 300gr og en Sierra 300gr.

 

normal_Partizan_405_med_diverse_kuler_resize.png

 

Partizan-kulene jeg målte hadde 0.457" OD, men med en liten "bul" på enden av kula som var oppe i ca 0.458". Kjenner den med fingrene, og du ser den kanskje på dette bildet:

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... 8&pos=4572" target="_blank" target="_blank" target="_blank

(fikk ikke denne til å gi rett link)

 

Snittet opp ei kule for å se på manteltykkelse, samt sjekket heft (dvs ikke loddet, som forventet).

 

normal_Partizan_405_kuttet_resize.png

 

Tror jeg må sjekke ekspansjon på denne, stor blytupp og ganske tynn mantel (ut fra min lille erfaring) kan kanskje gi litt ekspansjon i de relativt lave 45-70 hastigheten vi oppnår?

 

Mtp friflukt så finner jeg at jeg har 0mm friflukt med 67.70mm COL, dvs nesten helt likt med deg Vaquero.

 

PS: Kom nettopp på at jeg har en Lee Factory Crimp die, og den trenger jo ikke krymperille. Perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde man skulle unngå kuler uten krymperille i 45/70? Kuler uten krymperille skal vel ikke krympes?

 

Lee Factory Crimp skal, etter sigende, klemme såpass at den lager et lite spor i kula og dermed gir en bra nok crimp selv på glatte kuler. Skal sjekke litt i ettermiddag hva jeg får til av krymp på denne kula.

Hvis det ikke går, må jeg vel ha meg et cannelure-verktøy da...

Link to comment
Share on other sites

normal_Partizan_45-70c.JPG

Begge disse patronene er avsluttet med krymping med "Lee Factory Crimp" og full klem. Man ser tydelig hvordan hylsemunningen har lagt seg inn i krymperilla på Nosler BS-kula. På Partizan til venstre ser man ikke dette så tydelig.

Man kan jo prøve falltest mot gulv som noen gjør. Tusj er nevnt for å kjapt observere under repetering og skyting om kulene kryper innover i hylsa. Når vi snakker om krympe eller ikke. Jeg tror at dette går greit i en enkelt-skuddrifle

(eks.Ruger nr.1) eller dobbeltrifle.

Om krymp er nødvendig eller ikke kan bero på forskjeller i enkelte hylser og aktuell kule. Noen hylser og kulekombinasjoner gir et godt kulehold, mens i andre tilfeller sitter kula løsere. Jeg har opplevd mye av dette med ladning av div. revolverpatroner og ikke minst til .30-30Win. I .30-30Win. til rørmagasin har jeg opplevd skikkelig kulehold hvor krymping ikke var påkrevet, mens i andre tilfeller et must. Til ladning av 45/70 i rørmagasin og frisk rekyl (relativt) vil jeg påstå at krymp er å foretrekke uansett. Et helt annet tilfeller er kraftige magnumrevolvere eller .45LC kan krymp være nødvendig for at kulene ikke skal krype ut av hylsa, det har jeg opplevd med Rainier-kuler (.45LC) uten krymperille og frisk ladning.

Dette er noe å tenke på for de som vil bære en potent revolver til egen sikkerhet mot brun eller hvit bamse (der det måtte være tillatt). Optimal uflaks kan bringe en kule ut av tønna slik at den ikke vil rotere. Da kan det hende at dine konfliktløsende taleevner blir satt på en prøve. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

normal_Partizan_45-70c.JPG

I kveld kronograferte jeg disse to kulene med diverse kruttalternativer:

 

Marlin 1895GS 18,5" løp.

 

Nosler Ballistic Silvertip 300 grain:

Hylse: Remington. Hette: Federal #210Match. C.O.L. 64,70mm.

Hodgdon H-335= 65,0 grain. Hast. 654 - 657 - 655m/s. Snitt 655m/s. (2149ft.)

Vv-130 = 54,0 grain. Hast. 649 - 648 - 638m/s. Snitt 645m/s. (2116ft.)

 

Partizan 405 grain.

Hylse: Remington. Hette: #Federal 210Match. C.O.L. 64,50mm.

Hodgdon H-335= 56,0 grain. Hast. 576 - 572 - 570m/s. Snitt 572m/s. (1876ft.)

Vv-130 = 47,0 grain. Hast. 548 - 551 - 550m/s. Snitt 549m/s. (1801ft.)

Vv-133 = 51,0 grain. Hast. 531 - 531 - 533m/s. Snitt 532m/s. (1745ft.)

 

Jeg ladet med tre patroner i hver testladning, skytestilling var stående frihånd. Pistolbane utendørs 25 meter. Hensikten var å teste ladningene og måle fart og danne seg et inntrykk.

Samlinger og presisjon tar jeg senere i en skytebenk sittende med anlegg.

Ladningene som her er bruk ligger noe under det kruttprodusentene oppgir som maks med tilsvarende kulekategori, vekt og konvensjonell bløt mantel.

Man finner disse ladningen omtalt i forbindelse med Woodleigh 405gr. og Remington 405gr. Speer 400gr. Noen legger seg litt høyere, men jeg starter her og kommer ikke til å drive det mye lenger.

Når det gjelder Vv-133 vil jeg trolig legge til et grain eller to, vi får se....

Jeg har brukt Lee Factory Crimp på alle patronene, ingen av de antydet til at kulene krøp inn i hylsen under rekylen.

 

Jeg kan sikkert legge til et par ting til. Når det gjelder krutt som H-335 så gir det en del munningsflamme med begge kulene/ladningene. Ladningen med 300 grain fra Nosler var komprimert.

Når det gjelder Norma 201 som jeg hadde planer om å prøve, så tror jeg at jeg vil droppe det. Etter det jeg leser her og der og sammenligner, så tror jeg neppe at dette kruttet vil rette ut kulebanen og levere høyere hastighet=energi for jakt.

Derimot er jeg heller nysgjerrig på Norma 200.

 

Jeg vil anbefale 45/70 skyttere å teste litt H-335 krutt (for mantla kule), det gir grei hastighet. Ladningen på 405 grain Partizan-kula ligger 2 grain under det produsenten oppgir som maks for Speer. 400 grain.

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant i denne tråden. Jeg funderer litt på sammenhengen mellom blykuler og friflukt. Las tidligere i denne tråden at man kan ha kortere friflukt på blykuler enn tilsvarende kobberkuler. Hva er da den "ideele" frifluktavstanden for en blykule? Ladeboka foreslår jo 1-2 mm vanligvis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...