Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

@Vargen Det høres - i alle fall i teorien - ut som en mulighet. Vil man få en lik effekt med tung kule, bløtt bly og en senterkanal til ca midt ned på kulen mon tro? Ser jeg har en Lee 459 - 500 - 3R som muligens kan testes med mykt bly. Marlin 1895'en min er ikke egnet ettersom den har mikrorifling - så det må eventuelt bli i en Marlin 1881 eller i en Sharps. Det er vel tvilsomt om en slik kule vil tilfredsstille kravet til anslagsenergi - men kan være et artig prosjekt (til våren).

Link to comment
Share on other sites

On 9/6/2017 at 8:57 PM, DoctoRoy said:

Les hva han skriver om ekspandering.

Får du hastigheter på reine blykuler slik at de holder kravet til storviltjakt?

 

Det er då ein smal sak å halde kravet med 45-70 og blykuler.

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vaquero said:

Jeg har fått inn et nytt parti med hullspiss i bly:

Disse er fra samme støper, samme tang vil jeg tro. Den med rødt fett er den jeg kjøpte tidligere og den har en vekt på 353 grain. Det nye partiet har nok mindre antimon og tinn? Den veier 359 grain, stor forskjell. Innledningsvis (den med rødt kulefett) gikk utrolig bra, tette samlinger. Med en C.O.L. på 63,5mm. v/0 565m/s. Krutt: N-130. Det nye partiet som sikkert har litt bløtere legering er jeg spent på. Om de ekspanderer vet jeg ikke helt, tror nok det. Når anledningen byr seg skal jeg teste dem i våte avisbunter. 

 

Vet ikke noe om kuletangprodusenten.

359 gr.JPG

 

Litt av grunnen til endra kulevekt er pga. gas checken. Denne er no tjukkare og dekkjer litt meir av basen enn tidlegare. Den nye er laga spesifikt for riflekaliber og toler høgare trykk i tillegg til at den grip basen betre pga. auka tjukkleik. Kulene med blått kulefeitt har litt lågare innhald antimon (Sb), som gjer at dei ekspanderar meir kontrollert utan å splintre. Sb gjer blyet sprøtt, og holspisskuler har då ein tendens til å fragmentere. Hardheit er omlag den same, kula er no varmebehandla for litt ekstra hardheit sidan den har litt lågare innhald av Sb. Kulefeittet er det same, kun fargen er annleis. (Carnauba red vs blue).

Blokka er øvrig ei customblokk laga av MP Molds, basert på Lyman 457122.

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

@spindrift: Takk for det. Dette var faktisk flatnose-versjonen av holspisskula som vist over. Legeringa var forholdsvis hard, tilnærma hardball 92-6-2. Eg nyttar no litt mjukare legering, men herdar kulene i staden for å få opp BHN noko. Då har dei hardheita til ei legering rikare på antimon, men dei metallurgiske eigenskapane til ei legering med lågare Sb-innhald.

Edited by Humbo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 8.9.2017 den 21.05, Humbo skrev:

@spindrift: Takk for det. Dette var faktisk flatnose-versjonen av holspisskula som vist over. Legeringa var forholdsvis hard, tilnærma hardball 92-6-2. Eg nyttar no litt mjukare legering, men herdar kulene i staden for å få opp BHN noko. Då har dei hardheita til ei legering rikare på antimon, men dei metallurgiske eigenskapane til ei legering med lågare Sb-innhald.

Hvor kan man kjøpe disse kulene? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja, interessant test.

 

Denne 350 grs Hornady satt i skinnet på en liten 1,5 årig Elg som ble skutt for ca 14 dager siden.

Litt "marginalt" skudd for 45/70,-skrått bakfra på 75-80m, men den gjorde jobben, godt skuddtegn og gikk ikke mange metrene.

Mistet mantel og litt "klyvd" etter treff i bein.- restvekt 256 grs (73 prosent) 

 

Blir vel til å fortsette med denne kula selv om 400 grs nok hadde vært å foretrekke mht gjenomskudd og bedre SD.

Har også 100 st Rem. liggende

DSC_0626.JPG

Edited by bobby
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg sitter med en .450 marlin med 48cm løp og 1-8" stigning. Dette er jo relativt rask stigning for kaliberet å være. Er det noen som har erfaringer eller formeninger rundt hvilke kulevekter jeg kan forvente å stabilisere med nevnte riflestigning? 

Ideelt sett kunne jeg tenkt meg å benyttet kulevekter rundt 400 til jakt men som sagt usikker på om den vil stabiliseres

Link to comment
Share on other sites

Alle kulevekter vil stabiliseres. Mer riflestigning = mer stabil. du kan imidlertid risikere å se litt økt spredning med enkelte kuler, spesielt i høye hastigheter. Det er pga. den høye rotasjonshastigheten, og at ingen kuler er perfekt balanserte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg må vel prøve noen ladninger å se. Men er det ikke mulig å spekulere litt mer spesifikt mtp på denne riflestigningen? Hvor tror vi jeg vil slite med samlingene? Hvor lette kuler er det vits i å prøve? Ikke at det må være lettest mulig men av ren nysgjerrighet. Pluss, som hjorte-medisin vil jeg heller ha litt mer fart/flat bane enn å måtte sende avgårde 500-600grainere :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nylig kjøp meg Marlin 1895 GBL. Har nå bestilt presse osv. for å lade selv. Har ikke bestilt noen form for kuler,krutt, tennhetter enda.   Rekner med jeg kan bruke Hylsene fra fabrikk ammo jeg har skutt.   Å rekner også med jeg blir litt klokere på lading,krutt osv etter å ha lest Ladeboka noen ganger..

Angående krutt. Bør jeg gå rett på N130 eller er det noe bedre å starte med? Tenkte i første omgang prøve lade litt 300gr. kuler.    Prøve med noen rimelige, f.eks Sierra... men ser der er lite kuler på lager.  Noen andre kuler som er et god utgangspungt for førstegangs lader?

Å til sist, hvilke tennhetter bør jeg velge?

 

Edited by JLmorten
Link to comment
Share on other sites

Kruttet jeg bruker i 45-70 er N-135 - det er litt tregere enn N-130 men fungerer aldeles utmerket. Brukte Varget tidligere. Hetter er CCI 250 og så var jeg så heldig (fremsynt?)at jeg kjøpte 405 grain Remingtonkuler i bulk for mange år siden. Rimelige kuler sies det er vanskelig å oppdrive for tiden - men det er jo mulig å støpe sine egne kuler da:) Grunnen til at jeg valgte 405 grain kuler var 1. at det skulle være "idealvekten" i 45-70, de var rimelige i bulk og så var de midt i blinken på kortholds hjortejakt. Dette passer i alle fall for meg :winke1: Fabrikkskuddhylsene kan du trykt bruke opp igjen - mange, mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Et billigere alternativ til krutt er vv N-140, kanskje ikke det beste for såpass lette kuler som 300 grain, men funker bra også til disse om du ikke må ha max hastighet. Vil du ha V/0 på 600 m/s eller mer velger du et annet krutt. Selv har jeg da brukt en del vvN-120, men til 350 grs og 400/405 grs kulene får jeg 500 + m/s med N.-140 og det rekker for meg. Håndterbar rekyl og god fyllingsgrad i hylsene.

 

Magnum hetter er ikke nødvendig i .45/70. - Vanlige CCI 200 fungerer fint.

 

Kuler,.. Hjemmelading (Trond Alvestad) bruker ha Hornady 350grs hjemme,- ikke direkte billig, men heller ikke bland de dyreste og en kule du kan jakte med.- Savner selv Speers 400 grs, men er ikke lett å oppdrive. Ellers har også jeg en del 405 grs Rem. liggende, god og billig jakt-kule, men den sakner skikkelig krymperille for bruk i leveraction.

 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mest bly i min 1895 GM , neste forsyning blir nok bestilt fra blykula.com. 

 

ang krutt så har jeg hittil brukt N135, men syns det soter litt mye når jeg kjører litt moderate ladninger.  Har fått tak i N130 nå så det skal testes neste gang   

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har vært inne i forskjellige forum,poster,tester osv å lest nesten daglig nå i noen uker.   Mye å setta seg inn i som med alt annet.   Det optimale på sikt hadde vært å lada noen 300-350gr kuler til trening å ca 400gr til jakt. å klart å lade disse slik at de hadde så lik mulig kulebane som mulig. i vertfall opp til 100m.   Men dette blir jo et fremtidig prosjekt. Første steg blir å få kontroll på lading slik at jeg i det minste klarer lade 1 type til likt treffpungt osv..  Har litt lys å prøve noen blykuler, ser f.eks på de 405gr med GC som Blykula.com har. kanskje prøvd de jeg også...kan i vertfall ikke stå på prisen angående testing av noen slike..  Satse på der står en del om krymping i ladeboken.  Bly er jo som kjent ikke knallhardt, å lurer på om en kan krympe så mye at kula blir "skviset" klemt for mye?   Hvordan kan en kontrollere at ladningen ikke skaper overtykk osv?  vist en skyter gjennom  en "Chrono" hvilke hastighter er faresignal osv på 300,350,400gr kuler?? Har ikke planer om å begynne å lader utenfor lade data. Men alle kuler, alle krutt osv kan da ikke stå i ladeboken?

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, JLmorten skrev:

Har ikke planer om å begynne å lader utenfor lade data. Men alle kuler, alle krutt osv kan da ikke stå i ladeboken?

 

Kjøp ladekomponenter som du på forhånd har funnet frem ladedata til...

Støper du kuler selv har du plutselig fått deg enda en hobby :-) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Var ute å testa denne Hornedy LVR 325gr, den sparket lit mere enn disse standard 300gr fabrikkammo.

Hvordan er det med hjemmelada 405gr bly, ved maks lading så sparker det selvsagt mere. men hva med sånn midt på treet lading? hvor langt ned på ladingen må en før en får rekylen ned på Hornedy nivå eller lavere??

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg har ladd noen 405 grain kuler med 44 grain N-135 til bruk i en Sharps og de klasker mye mindre enn de jeg har gitt full peis til bruk i en Marlin 1895. Nå må jeg si at jeg har begrenset erfaring med fabrikkladet ammo ettersom jeg bare har ladd selv etter jeg kjøpte de første patronene i 1983:$ 

Rekyl er noe en har et personlig forhold til slik at det som ikke er noe klask kan være helt på tålegrensen for andre - men regelen er at sterke ladninger gir mer rekyl enn det svakere ladninger gir. Vil foreslå at du lader noen med forskjellig kruttmengde basert på de data du har funnet frem til og så skriver du på hylsene hva du har hatt oppi og da har du et godt utgangspunkt for referanser:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har nå fått inn ladeutstyr, å er i go gang med lese gjennom Ladeboken osv.

Planen har nå hele tiden vært å lade å prøve noen 405gr blykuler. Å tenkte prøve Blykula sine.

Tenkte prøve Norma 201 krutt, eller kanskje Norma 200 dersom dette blir anbefalt mere, N130 og N135 er også aktuelle,  men som første forsøk passer det fint å slippe kjøpe inn de største boksene med krutt. å Norma sine kommer i halvt kilo.

Men klarer ikke finne noe bra lade data på 405gr blykuler med Norma. all lade data på hjemmesiden til norma er for 350gr eller 500gr kuler.

Så hvilke ladinger skal jeg starte på? hva er min/maks lading med dette oppsettet? Hvilke hylse lengde?  osv

Link to comment
Share on other sites

Hadde du Ladeboken sa du @JLmorten? Står jo masse ladedata for 405gr kuler der.

 

Maks hylselengde: 53,5 mm
Trimmelengde: 53,3 mm

 

Patronlengde: 65 mm

N120: start 38gr maks 40gr
N130: start 46gr maks 48gr
Norma 200: start 48gr maks 50gr
N133: start 49gr maks 51gr
N135: start 52gr maks 54gr
Norma 201: start 56gr maks 58 gr

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kuler/hylser kiler seg på vei ut av magasin

 Har vært på  skytebanen i dag å testet Blykuler. 2 parti med hjemmelading.  Har problemer med at Kuler/hylser kiler seg fast ved lading. dvs etter fyrt av ei kule å tar ladegrep så spretter kula i magasin bare litt bakover før den kiler seg. virker som den kiler seg mellom den hevearmen å åpning. Dette skjer kun når jeg skyter. Har ladet fult magasin flere ganger å kjører lading/ tømmer magasin med lading uten skyte. Ingen problem. men så fort jeg skyter kiler deg seg.  ca 50% av skudda kiler seg. 

Hylselengde er 53,3 og COL er 63

har ingen problem med å kamre eller få ut hylser av kammer. det er ut av magasin som er problemet.

Når de først har kilt seg må jeg bruke et skrujern eller noe å få tak i kanten på hylsa å dra ut med makt, Må MYE makt til for å få ut. Stappe den tilbake i magasin er umulig, virker som hevearm har begynt å heve seg litt å den sitter bom.

 

Tok i kveld å demonterte hele børsa. fant noen små ting jeg ikke likte der.  Men på den hevearmen som skal løfte kula opp til kammer å som skal holde kula i magasin. var det et hakk/lite sår. Tok bilde, men ikke lett å få med. Jeg har slipet vekk denne kanten, samt pollert så det er helt glatt nå. Fant også en metall spon som hang i åpningen mellom magasin å kassen. ser ut som det er slike "grader " av metal som ikke er fjernet etter borring av hul. fjernet dette å pusset/polerte her også.  Håper jo at dette er grunnen til trøbbel. Men det vet jeg ikke før en tur på skytebanen. Noen som har hat tilsvarende trøbbel???

 

5a594925c3232_Kilthyse.jpeg.e523e24e6d24de8cb66cf876d07528ee.jpegHer ser dere posisjonen på Kilt hylse5a5949124f3ae_Hevert2.jpg.d41c82a564baf3c972fa220ab53dca80.jpgMerke/kvass kant som stikke ut på hevert.5a5949784b5d4_metalsponbit.jpg.46c0c8ed865bac7b4c2856fddcf049b8.jpgLitt av metalspon som satt igjen i åpning inn fra magasinHylsemerker.jpeg.96dface7fe07db8108aa51aaed93fe50.jpegSlik ser hylsene ut når jeg får de ut etter de har kilt seg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Er det noen her som kan anbefale et hylsebrett og ammunisjonsboks som passer til .45-70? Jeg prøvde et hylsebrett fra Hjemmelading som skulle passe til alle kaliber, men så var det jo den evige randen, så brettet endte opp med å stå i skapet og støve ned til den dag jeg begynner å lade til .308en eller eventuelle andre fremtidige pinglekaliber.

Hva ammoboksen angår vet jeg ikke om "beggars can't be choosers" gjelder, men det hadde vært kjekt om den tålte litt juling og var nogenlunde vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Hylsebrettet mitt til 45/70:

Denne ble litt forseggjort, pusset hullene etter gjennomboring og limte på en tynn finerplate i bunnen, slik at de står stødig. Jeg lader aldri mer enn 50 patroner i slengen, vi snakker ikke om den helt store mengdeskytingen utover dette. Jeg fyller opp 15 i slengen og setter i kula, så 15 neste. Når jeg lader 45/70 er det ikke snakk om hast, det er en liten sjelestund i ro og mak på laderommet. 

Sett patronene/hylsene i en ammoboks som ala dette. La hylsene bli der til de er ladet mange nok ganger til at du bør kaste dem, skriv alltid ned ladningen og hvor mange ganger hylsen er trimmet. 

DSC00995.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...