Jump to content

Fauna kriminalitet! Ødeleggelse av barndoms fiskevannet mitt


Gullars

Recommended Posts

I dag tok jeg med meg fiskestangen ned til vannet der jeg som gutt unge fikk mine første ørret. Til min STORE forskrekkelse var dette vannet nå FULL av en ukjent fisketype. HELE vannet er igjennomsyret av denne fisken.

 

* Den ligner VELDIG på en type gullfisk, av den sorten du ser på Kina resturanter.

 

* Svømmer i stim på overflaten, ca 10-30 fisk pr stim.

 

* Det er Vetrinær rett ved siden av vannet så sansynligvis har noen bare dumpet fisken i vannet da vetrinæren ikke ville ta i mot den.

 

Jeg er FORBANNET!! Jeg tar det veldig personlig fordi, vel, det er en del av barndommsminnet mitt og vannet har alltid hat en grei bestand med ørret. Jeg fikk ikke noe der i kveld.

 

Prøvde å fiske opp denne asiatiske skapningne. De tok verken spinner, meitemark eller brødsmuler. Skal prøve igjen med garn.

 

Jeg vurder å få tak i noen HANN gjedder for å få utryddet svineriet men hører rykte om at gjedder kan skifte kjønn.

 

Legger til bilder, jeg beklager det var mye igjenskinn på bildene men dere ser poenget!

 

img0036f.jpg

 

img0041xme.jpg

 

img0038e.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Triste greier. Bare ikke prøv med gjedde. Da gjør du den samme ulovligheten som andre før deg har gjort og du har helt rett i att gjedda også skifter kjønn. Det kan fort bli mye gjedde der da.

Prøv ruser av samme type som blir brukt på sørv,karuss og abbor. Det er ofte veldig effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt riktig Oddvar. Det er Tertnestjørna, og ja, det er Ternes Dyreklinikk. Jeg tror ikke det er personalet som er de skyldige, men tipper noen som sikker har vært der og blitt avvist som deretter bare har lempet fisken i vannet. Var ganske alright ørret som gikk i det vannet før!

 

NINJA EDIT: Ja vurderer å tipse BT. Kunne tenkt å finne ut hvilken fisk det er. Skal sette ut et garn så skal vi få et par eksemplar opp!

Link to comment
Share on other sites

Vi har et par vann på nedsiden av dyreparken i Kr.sand. Der vrimler det av Koi eller noe sånt. Ser veldig likt ut som på bildene dine. Disse stammer fra parken selfølgelig.

koi4.jpg

 

Fiskes med de minste meitekrokene du får tak i, og agner med 1 stk hermetisk maiskorn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vil tro at dette er gullvederbuk, den finnes i Nygårdsparken og bla i øystese, skal vistnok være utsatt i andre dammer i området også. Kontakter du fylkesmannen vil du nok få svar på om den har vært i dette vannet tidligere. Du bør ikke sette ut gjedde, sansynligvis skader det mer en det gavner uansett, og hannfisken er ikke lett å skille fra hunnfisk. At gjedda skifter kjønn er nok en myte, meg bekjent, er det bare rødnebb/blåstål som er hermafroditt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

tips avisa.. tips SNO

 

prøv å stell istand en fiskekonkuranse gjennom lokal jff forening...

 

og itillegg prøv garn ruser... osv

 

 

evt andre "stengsel" metoder der du kan "jage" fisken innover og tilslutt fange enstor del av dem?

 

 

trukke du klarer å få tatt alt... men det går ann å prøve

Link to comment
Share on other sites

Enkelte av desse karpefiskane har faktisk naturleg frostvæske i blodet, og tåler å bli fryst inn ja. Ganske facsinerande!

 

Utsetting av hanngjedder kan vere eit alternativ. Men dette er også innføring av framand art, og ikkje akkurat god latin.

Utsetting av storaure er ein metode som er brukt, men det er mest mot aure og røyr. Kanskje desse gullfiskane er for store og får høge over ryggen til at storauren kan ta dei.

 

Det mest trulege tiltaket er nok utfisking. Garn, ruse, elfiske langs land og i eventuelle bekkar. Det må ofte ein formidabel innsats til og oppfølging over lang tid.

 

Dette er eit trist men godt eksempel på kor farleg det er å innføre ein art i eit system der den ikkje høyrer naturleg heime.

 

PS: Kontakt kommunen og gjerne miljøvernavdelinga hos Fylkesmannen. Greit at dei er klar over det og har oversikt. Gå gjerne til media å få litt fokus på dette. Kunnskapen rundt dette er altfor liten blant "folk flest".

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett Vestlandsjeger at gjedde er kanskje ikke så veldig god latin men vil nok gjøre jobben. Er vel noe som heter at " ondt skal fordrives med ondt ".

 

Mr Monsen skulle snakke med en i miljø avd til kommunen så vi får se ka de vil gjøre med det. Men jeg får vel få tak i noen ruser.

 

Gode forslag til hvilken sort som vil duge på disse karpene?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til å være Koi ja. Og de har nok null problemer med å klare den "vinteren" dere har på den siden av landet.

De klarer seg fint i gjennfryste vann, de overvintrer ofte i mudderet i bunnen, der de går i en form for dvale.

 

Men de kan jo kveles..... Hvor stort er vannet, og hvilke andre arter finnes det i vannet?

 

Evt. sett ut noen STORE ørrett, så klarer de vel å ta disse "gullfiskene".

Evt. så kan man jo fangste inn en god del eksemplarer av de lokale fiskeartene, for så å "kvele" hele vannet og så sette ut igjen de innfødte artene?

Link to comment
Share on other sites

De ligner som makkieboy sier veldig på utyskene dyreparken har forgiftet enkelte vann vest i kristiansand med. Dette er seige jævler som har vært der i årevis. Tipper en må til med såpass kraftig lut for å bli kvitt dem at det er bedre å la dem være med mindre det er fare for at de sprer seg. Fisken vi har her nede har jeg fått helt opp i 7-8 hekto, og de kan tas både på flue og spinner. Uansett minner fisket på dem alt for mye om danske "put and take"-sjøer og jeg ville gladelig byttet dem i selv den minste ørret eller abbor hvilkensomhelst dag :evil: synd å se at folk slipper dem ut andre stedet å!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert fordi en sån Jan Thomas person tenkte at vannet trengte mer " stil "!

 

Fra spøk til revolver så kan det være alt fra først nevnte til noen som har vært hos vetten og bare dumpet et par små fisk i vannet som faktisk har overlevd. Veldig skuffende med tanke på at det er tatt veldig fin ørret i vannet.

 

Jmonsen, trivelig og dyktig mann som han er, ta en prat med en kar i høyere stilling så jeg vil gjerne se hvilke alternativer enn gjedde og sprengstoff de kan tilby 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

strømming kan være effektivt ja.. noe alà det de gjør i elvene. Kommunen bør kunne hjelpe med slikt..

 

Noe annet som slo meg var hevert om ikke tjønna er så alt for stor og er uten tilsig fra bekk.

Tømte ei lita tjønn (tjern) på dette viset i barndommen med ett par hageslanger og dugelig med tolmodighet (tok vel en måneds tid). Tanken var å fjerne småmort slik at jeg kunne 'dyrke' ørret der.. men nå skal det sies at mort bestanden tok seg kjapt opp igjen i mitt lille prosjekt. Noen må ha klart å overleve i den 0.5x0.5m store pytten jeg ikke gadd å sjekke p.g.a gjørme :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt mye i det siste i forbindelse med jobb men satser på å fiske noen opp så miljø avd hos Bergen Kommune kan ta affære.

 

Mye idèr og gode råd. Mye jeg har lyst til men vi får kjøre det på rette siden av loven! Ser om jeg kan få fisket opp noe av svineriet i løpet av uken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...