Jump to content

A-tec Lyddemper. Moduler vil ikke løsne


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en helt ny CMM4 som ikke er skutt med annet enn at jeg antar den er prøveskutt etter gjenging, og nå vil ikke de to første modulene løsne fra bakstykket/hverandre.

 

Noen som har noen mirakelkur for dette? Jeg har kun forsøkt med håndmakt så langt.

Link to comment
Share on other sites

Lopez er jævlig hard i klypa, så ta hintet og kom deg på tarzanloftet :)

 

OT: støtter oljefilteravtager tingen og litt olje :) husk å ettersmur oringene med maskinolje av den fete typen. Så vil det antagelig ikke bli problemer igjen

Link to comment
Share on other sites

Min ståldemper hadde fått litt lite stell og var komplett umulig å få delt. Jeg forsøkte de nevnte filtertengene, diverse oljer, solventer, og egenkomponerte blandinger, men ingenting funka. Til slutt spruta jeg inn en del Butch bore oil, oog lot den ligge et døgn, og det "løste" problemet.

Link to comment
Share on other sites

Haha - opp på tarzanloftet er nok ingen dårlig ide! Sitter her med brukket ankel, så noe må jeg jo bedrive tiden med. Om jeg får kjøpt muskler på boks er nok mest sannsynlig at jeg faller for fristelsen til å kjøpe det...

 

Hvor får jeg kjøpe Butch bore oil, og fet maskinolje? (Dere får unnskylde en kontorist som ikke ser forskjell på skrue og mutter...).

 

Er det forresten noen grun til å skru modulene særlig hardt sammen før bruk, og må de demonteres etter hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Spiller det noen rolle da? Er bare å riste ut det som er løst, da tenker jeg på kruttslam etc.

Enig med Poacher her... Til begynne med løsna jeg modulene etter hver skyting og olja opp. Var fint lite "bøss" å spore inne i demperen.

Tror man kan skyte lenge og rensing er muligens oppskrytt?!

Tviler på om jeg gidder å bruke tid på å rense og olje opp demperen fremover. (den setter seg nok da ja...)

 

Bare å skyte og kose seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

maskinolje/smørefett tipper jeg enkelt kan fremskaffes på biltema/thorshov bilrekvisita evt din lokale bensinstasjon.

Jeg fikk litt olje av demperpusheren, vet ikke hvilket merke det er.

 

tror noe av clue er å ha en fet olje som tåler litt varme. Husker når Reinhard fyrte av første skuddet med dempern sin. Så ut som noen starta en snekke i fjellhallen :)

Link to comment
Share on other sites

Slet selv med å få av lokket på den ytterste modulen. Diesel funket ikke, dro istykker to av Biltemas oljefiltertenger og mishandlet en umbraconøkkel.

Kom fram til samme konklusjon som Poacher og .35Whelen. Nå nøyer jeg meg med å sprute litt WD-40 inn i den etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

dit har jeg kommet også. kjøpte meg en ctm-4. Skaut 50 skudd og da satt det. Det ble med rørtenger og div. fik kdet til slutt op. Men med mange stygge merker. Nå skal kun front og bakdelen holdes vedlike. for vil bruke kun bakdel og front del på jaktfelt. De to i midten får være sammen. Tror nok mye av dette modul greiene blir en salg gimmik, for jeg tror synvende og sist at folk ikke gidder å dille med dette nesten hver gang en har vært på banen

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker litt av ein spesiell varmebestandig grease på jobben. Denne blir brukt i rundt lager og aluminiumsvalser i varmeseksjonen på kopimaskiner/printere. Det er ein Barrierta grease.. Den tåler et par hundre grader ++ og står som regel i 160-180 grader nærmest året rundt. Husker ikkje betegnelsen på den greasen, men det kan eg komm etilbake til seinere, dersom den funker..Mulig eg skal teste denne på A-tec`en min. Eg har også fått problemer med å demontere modulene.

Og eg må jo sei at ein av tingene som gjorde at eg kjøpe denne demperen, var fordi den skulle være lett å demontere, for puss og eventuelt påbygging alt etter om ein er på jakt eller på bane og skyter og på grunn av vekta.

Hadde vært greitt med kommentar frå Lopez på dette her, han burde vel ha ein ide ?

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt denne tråden siden starten......og spesielt etter jeg selv kjøpt en TMM-4.

 

Må si jeg også undres litt på hvorfor man skal dele modulene hele tiden? Så spørsmålet til Poacher, som han stilt flere ganger, er veldig relevant og vært interessant og fått svar på.

 

Men en annen ting er at det hadde vært fint om de som lager A-tec demperen kommer på banen og kommenterer dette med vedlikehold. Hvis jeg forstått riktig så er de her på forumet...??

 

Det er ikke mye info om dette på web-siden deres.

 

Slik jeg tenker gjøre det er å skru av demper etter hver skyting, legge den så kruttrøyk går ut, passe på at gjengene er smurte og går greit. Så kommer jeg til å blåse ut av demperen etter tips i denne tråden. Ellers ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig FMH.

Står litt om vedlikehold på sidene til A-Tec (og det er ikke stor som trengs), link nederst på siden.

 

Lyddemperen trenger normalt veldig lite vedlikehold. Normalt vil det være tilstrekkelig å sørge for at den tørker innvendig etter bruk innen rimelig tid og at man jevnlig påfører våpenolje i gjengeforbindelsene. Øvrig rengjøring av lyddemperen er ikke nødvendig så lenge den benyttes på våpen som bruker røyksvakt krutt og mantlede prosjektiler.

Link to comment
Share on other sites

Inntil jeg har funnet ut hvor mange moduler jeg trenger, vil jeg i alle fall ha valgmuligheten åpen ved at modulene løsner. Når jeg har funnet ut det tipper jeg at latmakken tar meg og demperen sveises sakte fast.

 

Når det er sagt, er det ikke en fordel å kunne bytte ut moduler når innmaten slites ut, som jeg forstår de gjøre etter x antall skudd?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Gå på biltema å kjøp alupasta og to filter/rørtenger. Dempermodulene vil fortsatt sette seg fast i løpet av noen få skudd, men det er i alle fall mulig å løsne de med disse tengene.

 

biltema.th.jpg

 

Ser at alupastaen har en sølvaktig farge. Vil ikke det kunne renne ut av gjengene og lage en stygg farge på den sorte demperen når den blir varm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...