Jump to content

Kronår for rype?


jegeren

Recommended Posts

Det der var no eit veldig tynt grunnlag å begynne å håpe på...

 

Det blir vel i år som alle andre år:

- Må vente til hausten å sjå.

- Ein må komme seg til fjells for å få fugl. Det blir lite av å sitte heime å synse.

- Dei som er tålmodige og villige til å bruke tid og krefter, vil alltids få noken fuglar.

:D

Link to comment
Share on other sites

Dette er mildt sagt sjokkerende å lese. For meg så ser det ut som tidenes dårligste sesong som ligger foran oss. Smågnagerbestanden er totalt kollapset og tror det har gått veldig hardt utover rype og småvilt ellers. Men de som er igjen og hekker kan ha vært heldig med forholdene, lite rovdyr og gode klekkeforhold.

 

Så skal jeg gi min mest optimistiske spådom for lirypebestanden, så blir det få, men store kull? :)

 

 

Synes forøvrig det ser bra ut med fjellrype. Var på fjellet ihelga og satt å kikket med kikkert på ei høne som låg på reir og ruga egg enda. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, etter min oppfatning, her i indre strøk, så kollapset smågnagerbestanden i fjor sommer, og vinteren tok knekken på mye (små-)rovdyr...

Så ynglepotensialet er stort for småviltet, kan være optimale forhold. Men utgangspunktet er veldig lite med stamfugl i vår.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Her i omerådet har jeg aldri sett så mye mår og røyskattspor som i vår.

Og kråke, rev, måse og ravn er det mer enn nok av :(

Og som du sier er det veldig lite smågnagere. Men ellers er det vel gode klekkeforhold.

Så vi får vel bare vente å se :)

Link to comment
Share on other sites

Tror fortsatt vi må vente noen år før vi får bra med ryper her oppe. Har sett utrolig lite spor på mine turer og det samme rapportere reineiere og andre folk som er mye ute. Håper bare det blir bedre enn i fjor og at jeg finner en lokal hot-spot hvor det er bra med fugl :)

Link to comment
Share on other sites

Kronår eller krakk?

 

Jeg ble ikke så mye klokere av å lese de to avisklippene. :roll:

 

Men det som er sikkert er at rypebestanden har gått jevnt og trutt nedover. Med det mener jeg at det som var et middels rypeår for 20 år siden, blir sikkert regnet som et kronår i dag, og et dårlig år har aldri vært så dårlig som nå.

Når det gjelder bestanden av rovdyr så pleier den og tilpasse seg småviltbestanden, men noen rovfugler som hønsehauk kunne det nok vært fornuftig å åpne for jakt på. Det meneskelige rovdyret kan derimot gå på rema og handle for å overleve så de er ikke like lett og bli kvitt :roll:

Revebestanden går faktisk ned i områder med ulv, ulven gjør kort prosses med rev, på lik linje med løshunder. Vi kan derfor tro at en ulvebestand er positivt for småviltbestanden. :wink:

Jeg personlig tror det blir et dårlig år, lite stamfugl de siste årene vil nok virke inn på høstbestanden. :(

Link to comment
Share on other sites

Var det like mangen rypejegere på 70 tallet som nå :?:

 

Var rappoteringen av skutte ryper like nøyaktig som den er nå :?:

 

På begynnelsen av 1900 tallet var det ufattelige mengder med småvilt i Norge, bestanden vi har nå er ingenting i forhold til tidligere tider.

 

Statistikken i linken gikk ikke lenger en til 2001/2002, hadde vi fått med 2007/2008 tror jeg det hadde blitt det laveste anntall ryper som noen gang er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Vi må på fjellet og i skogen - massemønstring - og ta ut smått rovvilt som røyskatt og mår, rev, samt kråke, ravn, måker... Dette burde både private og NJFF-foreninger ta tak i... fuglehundklubber og enkeltpersoner. Dedikert jakt på slikt, utenom jakttid for rype og skogsfugl.

 

Full fokus på predatorene.

 

Også på de tobeinte... Mer oppsyn i fjellet - slå hardt ned på de som driter i baglimit - anmeld de som skryter av at de skjøt det tredobbelte av tillatt den dagen... om det ikke kan bevises, så vil ubehagelighetene med å bli konfrontert med det virke avskrekkende på de fleste.

 

Det må en holdningsendring til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår en uhøytidelig konkurranse, med evt bare heder og ære, til medlemmene her inne. Ta knekken på mest mulig predatorer. List det opp. Lag tråd og innlegg - a la fotokonkurransen.

 

Poengskala - allsidighet og predatorjakt på et bredt plan bør fremelskes.

 

10 poeng for rev

5 poeng for ravn og mår

2 poeng for kråke og røyskatt

osv...

 

 

Noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Det må en holdningsendring til.

Her kan vi gå litt i oss sjølve og. Mange av oss jaktar på stader kor det ikkje er nokon bag-limit. Då kan det vere greit å sette si eiga bag-limit.

Om ein ikkje har sett noko bestemt bag-limit, går det likevel an å knekke hagla og nyte resten av turen når ein har fått passeleg med fugl i sekken.

 

Kva med at vi rypejegerane på kammeret forpliktar oss internt til ei felles bag-limit? Eg for min del kan gjerne vere med på å sette eit personleg tak på 3 eller 4 ryper per dag, uansett kor eg måtte jakte.

(Dersom det er interresse for dette, skiller eg det ut i ein eigen tråd)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at med og uttsette jaktstart for ryper til 1 oktober, ville bestanden tatt seg opp igjen.

 

Etter jeg sluttet med fuglehunder har jeg støkkjaktet litt på fjellryper i et område med jaktstart rundt 25 sep.

Ofte har rypene allerede flokket seg i dette området og det er nærmest umulig og overbeskatte bestanden.

I tilleg begynner fjellet og vise seg fra en litt tøffere side, noe som også er med på og redusere jaktpresset.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi vel diskutert i det evinnelege før, men...

 

Jaktdødligheten i september er i større grad kompensatorisk. Eg trur derfor vi overvurderer betydninga av avskytinga tidleg i jakta.

På ei anna side so er det då dei klart største fellingstala er, so ein del betyr det nok.

Kor mykje, er vanskeleg å talfeste...

Link to comment
Share on other sites

ta det med ro folkens. dette ordner seg. Det er svingninger i bestandene.

de fleste tar det med ro når det er lite og jakte på. Kjenner ingen som løper beina av seg etter noen få stamfugl. alle tar det mer med ro når det er lite og jakte. Det beste vi jegere kan gjøre er og jakte på rovdyr...

 

At det er dårligere med fugl nå enn for 80 år siden tror jeg ikke har noe med jakta og gjøre. Heller andre ting som vi steller og styrer med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår en uhøytidelig konkurranse, med evt bare heder og ære, til medlemmene her inne. Ta knekken på mest mulig predatorer. List det opp. Lag tråd og innlegg - a la fotokonkurransen.

 

Poengskala - allsidighet og predatorjakt på et bredt plan bør fremelskes.

 

10 poeng for rev

5 poeng for ravn og mår

2 poeng for kråke og røyskatt

osv...

 

 

Noe å tenke på?

 

Det hadde jo kanskje vært noe ja :)

Link to comment
Share on other sites

Det må en holdningsendring til.

Her kan vi gå litt i oss sjølve og. Mange av oss jaktar på stader kor det ikkje er nokon bag-limit. Då kan det vere greit å sette si eiga bag-limit.

Om ein ikkje har sett noko bestemt bag-limit, går det likevel an å knekke hagla og nyte resten av turen når ein har fått passeleg med fugl i sekken.

 

Kva med at vi rypejegerane på kammeret forpliktar oss internt til ei felles bag-limit? Eg for min del kan gjerne vere med på å sette eit personleg tak på 3 eller 4 ryper per dag, uansett kor eg måtte jakte.

(Dersom det er interresse for dette, skiller eg det ut i ein eigen tråd)

 

Etter min mening så finnes det bedre metoder enn bag-limit for å begrense sitt eget uttak.

 

For det første bør man allerede før jakta starter vite hvor mange ryper man trenger. Mange har vilt liggende i fryseren fra tidligere sesonger når jakta starter. Jeg mener vi må vri tankegangen fra matauk til sport. Anntall døde ryper bør ikke være en målestokk for vellykket jakt. Man bør heller etterstrebe felling ved hvert skudd. Påskutt fugl som flyr videre skal det være en æressak å finne, fugl som faller i vannet svømmer du ut å henter osv.

 

I et meget godt terreng jeg har kjennskap til praktiseres ikke bag-limit. Derimot skytes det ikke stegg, og det skytes kun fugl dersom det er fler enn 4 ryper i kullet/flokken. Dårlig treffprosent og unnlatelse av ettersøk er eksklusjonsgrunn. Samtidig drives det fellefangst på predatorer. Dette terrenget er en oase med dårlige almenningterrenger på alle kanter.

Link to comment
Share on other sites

Statusrapport Dovrefjell/Knutshø/Forelhogna:

Det finnes ikke smågnagere i fjellet!

Derimot er det stor aktivitet av rev og kråkefugl. Min personlige mening er at enkelte av de mest benyttede områdene bør fredes for jakt til høsten. Avskytingen og takseringsresultatene har vært nedadgående siden 2006, men dette er det ikke mange som bryr seg om. Situasjonen i Norge er dessverre at der er alt for mange som jakter rype, og det finnes ikke nok areal noe som fører til både tjuvjakt og tjuvtrening, samt lite respekt for lokale forsøk på forvaltning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Statusrapport Dovrefjell/Knutshø/Forelhogna:

Det finnes ikke smågnagere i fjellet!

Derimot er det stor aktivitet av rev og kråkefugl. Min personlige mening er at enkelte av de mest benyttede områdene bør fredes for jakt til høsten. Avskytingen og takseringsresultatene har vært nedatstigende siden 2006, men dette er det ikke mange som bryr seg om. Situasjonen i Norge er dessverre at der er alt for mange som jakter rype, og det finnes ikke nok areal noe som fører til både tjuvjakt og tjuvtrening, samt lite respekt for lokale forsøk på forvaltning.

 

 

nedatstigende? forstår ikke helt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Statusrapport Dovrefjell/Knutshø/Forelhogna:

Det finnes ikke smågnagere i fjellet!

Derimot er det stor aktivitet av rev og kråkefugl. Min personlige mening er at enkelte av de mest benyttede områdene bør fredes for jakt til høsten. Avskytingen og takseringsresultatene har vært nedatstigende siden 2006, men dette er det ikke mange som bryr seg om. Situasjonen i Norge er dessverre at der er alt for mange som jakter rype, og det finnes ikke nok areal noe som fører til både tjuvjakt og tjuvtrening, samt lite respekt for lokale forsøk på forvaltning.

 

 

nedatstigende? forstår ikke helt :oops:

 

Nedadgående er korrekt betegnelse. Altså at antallet synker.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi fått midler til medisinering mot parasitter og innvollsorm på rypa, hadde bestanden vært bra.

Se til Skottland.

Hmm. Skeptisk.

Rypa er sjølve nasjonalviltet. Og det som er so fascinerande med rypa (både fjell- og li-) er evna til å klare seg på små marginar, og det i eit karrig og verhardt miljø.

Dersom vi skulle gå aktivt inn med tiltak som medisinering vil mykje av denne sjarmen og fascinasjonen gå vekk for min del.

Då kan ein like gjerne jakte due, den er det rikeleg av.

 

Det er i mine auge stor forskjell på ei norsk fjellrype og på ei skotsk "lyngrype" i kunstig høge bestandar. Men det er no mitt syn på det.

Link to comment
Share on other sites

Eit anna forslag: Kva om NJFF, ekspertveldet og publikasjonar som Jeger, Villmarksliv osb slutta å messe om kor "naturleg" det er for alle førstegangsjegerar og begynne jaktkarriera som rypejeger på fjellet? Det finst mange gode argument for at dette er heilt feil:

 

1) Støkkjakt på rype er noko av det mest krevande ein kan drive med, både fysisk, psykisk (holde konsentrasjonen oppe ein heil dag) og ikkje minst skyteteknisk.

 

2) Rypebestanden er (som mange her slår fast) kanskje på eit historisk lavmål.

 

3) Samtidig vassar vi i t.d. hjort her på Vestlandet, som er i ferd med å gå frå ressurs til problem.

 

Likevel er det samme tutinga kvar sommar: "Start som småviltjeger, skyt di første rype".

 

Eg forstår det berre ikkje...

 

Det eg derimot forstår, er kvifor over halvparten av førstegangsjegerane ramlar av etter ein sesong eller to - etter å ha prøvd seg i halvtomme rypefjell utan suksess.

Link to comment
Share on other sites

status fra Lesja (ved dombås,oppland):

NB. Småviltjakt 2009.

 

På grunnlag av fellingsstatistikken, tall for forholdet mellom voksne ryper og ungfugl og jegernes inntrykk av rypebestanden i 2008, blir jakta på ryper i den åpne perioden fra 10.10. til 23.12.09 stoppet.

 

Jakta ble også stoppet i 2008 pga lite fugl.

Link to comment
Share on other sites

3) Samtidig vassar vi i t.d. hjort her på Vestlandet, som er i ferd med å gå frå ressurs til problem.

 

Likevel er det samme tutinga kvar sommar: "Start som småviltjeger, skyt di første rype".

 

Pris, samt at det ikke er helt enkelt å få tilgang på storviltjakt er nok en sterkt medvirkende årsak til at mange førstegangsjegere velger småvilt fremfor storvilt de første årene. Samtidig er det mitt inntrykk at jaktpressen heller har markedsført duejakt, gåsejakt, revejakt ol som den beste "oppstartsarenaen" for nye jegere de siste årene.

Derimot har fuglehundmiljøet nærmest eksplodert, og "gud og hvermann" skal til fjells for å trene på rype for å være klare til de første jaktprøvene som starter 21/8. Ikke rart det blir mye tjuvtrening! Fuglehundsporten er i ferd med å skyte seg selv i foten med denne praksisen, og etter min mening burde det ikke arrangeres jaktprøver før tidligst 1/9. Jeg har selv fuglehunder, og deltar på prøver, sånn for ordens skyld.

 

PS: Hvis noen "oversvømmes" av hjort, bytter jeg gjerne rypejakt i et godt terreng mot hjortejakt ei helg. :D

Link to comment
Share on other sites

Derimot har fuglehundmiljøet nærmest eksplodert, og "gud og hvermann" skal til fjells for å trene på rype for å være klare til de første jaktprøvene som starter 21/8. Ikke rart det blir mye tjuvtrening! Fuglehundsporten er i ferd med å skyte seg selv i foten med denne praksisen, og etter min mening burde det ikke arrangeres jaktprøver før tidligst 1/9. Jeg har selv fuglehunder, og deltar på prøver, sånn for ordens skyld.

 

Vi kan snakke så mye vi vil om hvor mye ryper kråker, ravn/rovfugler tar. Det hjelper lite når et alt for stort anntall rypejegere/hunder i Norge, står for et jaktpress som ikke bestanden tåler. All tjuvtreningen kommer i tillegg, og jeg lurer på hvor mangen kyllinger som bukker under når en fuglehund sprenger et kull over alle hauger i juli/august

Vi kan bare se på utviklingen av den svenske rypebestanden etter at de åpnet for at Nordmenn/utlendinger fikk jakte småvilt, det tok vel ca ti år for bestanden var rasert til et lavmål som ikke er registrert noen gang tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...