Jump to content

Problem med hylseutkast 10/22


pro_sniper

Recommended Posts

Har hatt en del problemer med hylseutkast på 10/22'en, skjedde oftest når den trengte en rens. Dette har forværret seg til å skje også når den er pusset.

 

I dag bytta jeg til Volqartsen extractor og pusset sluttstykke+bolt, renset fjæra og kassa, og pusset løpet grundig. Passet på å skrape bort alle rester av smuss overalt, ned til pretty much originalfinish.

 

Likevel kaster ikke rifla hylsene ut, og jeg begynner å gå tom for ideer!

 

Rugeren klarer ofte å plukke opp en ny patron fra magasinet og skyve den helt eller delvis inn i kammeret (kommer an på hvordan den tomme hylsa ligger), men klarer ikke lukke helt pga tomhylsen som altså ikke forlater kassa......

 

Dette skjer med både originalt magasin og 25-sk Tactical Innovations-magasinet.

 

Fare for at det blir børsemaker neste hvis ikke noen kan gi input på hva som kan være problemet??

Link to comment
Share on other sites

Høres ut på meg som for svak ammunisjon.

 

Jeg kan bare glemme CCI Subsonic i min, uansett hvor mye jeg har lyst. Den er rett og slett for svak til å flytte sluttstykket langt nok tilbake - og jeg får nøyaktig det problemet du beskriver. CCI Standard veksler 100 % tiden, og kanskje 95 % av dem er subsoniske i min 18.5" pipe.

 

Merk at ekstraktoren på en 10/22 er stort sett bare nødvendig for å trekke ut patroner som ikke er avfyrt. Bortsett fra det kan vanligvis våpenet brukes helt uten ekstraktor.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... rart det plutselig skulle oppstå problemer med den ammoen... har aldri vært et problem tidligere.

Kanskje det er en dårlig batch?

 

 

Jeg har en halv pakke Stinger Yellow Jacket liggende, skal ta meg en tur ut bak huset og prøve dem.

Bør kanskje sende ut nabovarsel først, for de har så mye krutt at demperen ikke tar smellet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OK... fuglene fløy, katta ser vi neppe igjen på en uke, og naboene ringer vel snart og lurer på hva som smalt så inni h.......

Remington At Work!

 

Ser ut som du har rett. Et magasin med Remington Yellow Jacket "Stingere" gikk helt fint.

 

Spørs om det er litt lite krutt i disse siste pakkene jeg har skutt med den vanlige ammoen som er hovedårsaken.

De gikk voldsomt stille, hørte både sluttstykket og anslaget godt.

 

Tok forøvrig akkurat ut igjen sluttstykket og bolten/fjæra som ladehåndtaket sitter på.

En nærmere inspeksjon viste at det bevegde seg litegrann tregt.

Renset og oljet det opp igjen med litt mer flid enn jeg gjorde tidligere i dag.

Nå gikk det 3-4 skudd mellom hver jam (i alle fall et skritt i riktig retning).

 

En ny ammo-batch fikser nok problemet.

Hvis ikke får jeg bestille CCI Standard, virker som alle anbefaler disse.

 

Takk for god hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Eg husker ikkje kva det er ,

men det er noke som skjer etter eindel bruk med bakenden av løpet på eindel 10/22'ene og gjer at ting kan begynne å gå litt tregt.

Kanskje du kan klare å "forske" deg fram på det.

Var berre eit tips eg har fått eingong og det hjalp på min.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja. Ruger selv sier at man må renske opp kammeret grundig innimellom, fordi det setter seg avleiringer av kruttslam, bly og fett fra patroner der.

 

Men det er trolig ikke en faktor her, for jeg har børsta og pussa løpet og kammeret så til de grader i dag.

Link to comment
Share on other sites

Aaaa, sånn sett ja. Joda, det kan sikkert være tilfelle.

 

Originalløpet er sikkert ikke av den grommeste stålkvaliteten, så når sluttstykket hamrer på kammeret x antall tusen ganger så kan det nok påvirke form/fasong/diameter med noen tusendeler.

 

Da er det vel bare å spenne stålbørsten fast i en batteridrill og spinne den rundt i kammeret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sittet en times tid og skutt vekselvis enkeltskudd uten magasin, 5-skudds med Ruger's originalmagasin, og hele serier med 25-skudds magasin.

 

Resultatet er det samme med alle tre "lademetodene":

Kuler som smeller høyt, kaster tomhylsene rett ut og lader neste uten problemer.

Kuler som smeller lavt, jammer i kassa eller forlater ikke kammeret i det hele tatt.

 

Så jeg tror konklusjonen er at jeg har fått noen kasser ammo med nokså varierende (lav) kruttladning.

 

Må ha vært opplæringsdag for lærlinger hos produsenten (SK Schönebeck/Elbe) når de lagde disse kassene med "SK STANDARD .22"...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sittet en times tid og skutt vekselvis enkeltskudd uten magasin, 5-skudds med Ruger's originalmagasin, og hele serier med 25-skudds magasin.

Bananmagasinene mine ( også Tactical Innovations) gjør faktisk våpenet litt mer sårbart for svake ladninger, enn hva Rugers magasiner gjør. Det ser ut som om sluttstykket subber litt langs toppen av magasinet, uansett hvordan og hvor mye jeg justerer det (gjett om jeg skrudde meg halvt ihjel før jeg oppdaget at det var ammunisjonen som hadde skylden!). Med for svak ammo og TI får jeg funksjonsfeil på hvert eneste skudd, mens med Rugers magasiner får jeg bare funksjonsfeil på 1 eller 2 av 10 - som jo også er for dårlig.

 

Det skal gå an å endre litt på sluttstykket slik at 10/22en veksler litt bedre, ved at man runder av "hjørnet nederst bakerst" slik at denne trenger litt mindre krefter for å spenne opp hanen. Mulig jeg ber en børsemaker ta en titt...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I går kjøpte jeg noen pakker CCI Standard, samt litt Eley Target og Eley Club.

 

Har prøveskutt dem nå, og resultatet er omtrent som følger:

 

Eley Club: veksler nesten like dårlig som "SK Standard".

Hører og kjenner når en hylse ikke kastes ut pga lav kruttladning*

 

Eley Target: veksler "ok", men det er litt for ustabil kruttladning i disse også. Omtrent 1 av 5 skudd jammer ved utkast.

Hører og kjenner når en hylse ikke kastes ut pga lav kruttladning*

 

CCI Standard: 2-3 jamminger på et 25-skudds magasin. Mulig dette kan løses ved å justere TI-magasinet, jeg tror kanskje det står litt høyt i låskassa. Skulle sikkert vært skrudd ned en mm.

Hører og kjenner når en hylse ikke kastes ut pga lav kruttladning*

 

* (Lavt smell + lite rekyl. Helt tydelig at de med god nok lading går rett gjennom, og at de patronene som har for lite krutt er problemet)

 

Vurderer ellers å kjøpe et splitter nytt originalmag og bruke som referanse for å utelukke TI-magasinet som mulig feilkilde (mitt gamle originalmagasin egner seg ikke... er dårlig).

 

Kanskje rifla mi er såpass gammel og rund i kantene at den må ha litt ekstra power i patronen for å virke skikkelig?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg husker noen av detaljene rundt det er det endel forskjeller på europeisk og amerikanske patroner, tror bla det var noe mikk med kulediameteren ol. Er hukommelsen med meg ligger det en diskusjon om det ett eller annet sted i "salongen"

 

I tillegg er vel generelt de europeiske .22 litt spinkel for å funksjonere knirkefritt i halvautomater, hvertfall i forhold til mine erfaringer basert på 3 stk 10/22, BRNO og en orginal kina kopi av en delbar Browning. Alle disse vil gjerne ha litt mer oomph enn hva diverse europeiske fabrikker leverer som standard. Benyttede ammotyper har vært diverse eley, SK, Lapua og litt annet fra bunnen av .22 skuffen.

 

Standard US ammo har driftet de forskjellige knirkefritt når riflene har vært:

 

A. Nogenlunde rene

eller

B. Relativt godt smurt

 

Når det gjelder 10/22 spesielt er min erfaring med den at den kan være smått sensitiv på magasinene i tillegg til ammoen. Orginalmagasinet funger, men jeg har i tillegg noen BC steel lips hvorav ett ikke fungere overhode i min rifle, men virker knirkefritt i en kompis sin. Ett som fungere sånn måtelig og to som er helt greie. I tillegg har jeg ett TI aluminumsmagasin som fungere bra, der er justeringskruene skrudd så lang ned de kommer.

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 veksler knirkefritt med det meste av amunisjon, untatt med noe billig Tysk som skytterlaget solgte en gang.

Bruker kun originale magasin, og så er den aldri smurt med vanlig olje. Leste meg til på amerikanske forum at vanlig våpenolje iblandet kruttslam bremset opp mekanismen. Min får en dusj med Remington DriLube istedet,kjøpt på XXL.

10/22 side http://ruger22.com/newpages/lube.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tak i tørr Teflonsmøring i går!

Endte med at jeg gikk på en sportsbutikk og spurte etter smøremidler til sykkelkjeder, med Teflon og uten olje....

Fyren i kassa så rart på meg og gjentok "Tefo?" ... ... ...

 

Men så sjekka jeg hyllene selv og fant en flaske (ikke spray) på ca 1 dl til 49 kroner.

Det var tørr Teflon oppløst i løsemiddel som fordamper, akkurat som legen foreskrev....... goodie!!

 

I dag har jeg hatt ute sluttstykke og rengjort godt, og satt inn både låskassa og sluttstykket med Teflon før montering.

 

Resultat: laaaaaaaaaaaaangt bedre driftssikkerhet, og mye færre problemer med utkast.

 

Tenker at hvis jeg renser opp resten av rifla like godt og smører den med Teflon så blir det 100% veksling med CCI Standard, som jeg har fått testa et par pakker av nå.

Link to comment
Share on other sites

Pro_sniper

Stangen som ladearmen sitter på (recoil spring guide rod) er av meget vekslende kvalitet. For å få en 10\22 til å sykle med underlyds ammo må man oftest polere denne.

Sett bunnen av stangen mot bordplaten og press ladearmen nedover så langt du kan. Puss så mye av stangen som du klarer med slipepapir og kanskje stålull.Dette virker!

Stangen kan også være litt bøyd .Da må den rettes.

Magasiner:

Ditt gamle originalmagasin er garantert bedre enn de helt nye.Kvaliteten er på vei nedover.,

Butler creek og andre er morsomme leketøy, men er ikke til å stole på.Punktum.

Av og til er unbracoskruen, som holder magasinet sammen, skrudd veldig hardt til.Prøv å løsne den og skru den så akkurat tight.Dette har hjulpet meg med helt nye magasin som ikke virket med lette ladninger.

Men puss stangen først, så får vi se.La oss få høre hvordan det går. :D

Lykke til!

 

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pusset guide rod'en/ stangen med en 3M "rørleggerfille", men kan godt prøve stålull også. Stålullen er jo på en måte litt grovere og avvirker sikkert gods mer effektivt fra eventuelle problemområder i steden for å bare polere problemet også. :)

 

Har også sett på Volquartsen ladearm med ny rod og fjær, som bare koster $40.

Nå som dollarkursen er på vei ned igjen er det fort gjort å bestille en sånn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen dårlig ide`.Pass bare på at du ikke får et slikt langt håndtak som er tyngre enn originalen.Da får du mer masse å flytte på og det er et skritt i feil retning.

Rimfire Technologies skal ha noen veldig bra med progressiv rekylfjær som etter sigende skal håndtere både sub. og høyhastighets ammo.Har ikke prøvet selv, men alt ser jo fint ut i reklamen..............http://www.rimfiretechnologies.com/Prod ... de=SPR-001

 

Men som sagt,stangen kan være litt skjev og magasinene kan spille en et puss.Fikk fire nye i fjor og alle måtte justeres for å virke med RWS sub.HP.

En ting til med fare for omdømmet:

De mest fanatiske flisespikkerne hevder hardnakket at åpningen på C-skiven som holder hammerfjæren på plass må vende oppover når du skyver denne på plass ihullet i avtrekkerbøylen!!!

Fikk du den?

Har ikke sett en eneste god forklaring og tar det med et par kilo salt,men prøv ..når du først har det fra hverandre allikevel. :D

Er det ikke gøy.??

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For moro skyld tok jeg og snudde den C-skiva slik at åpningen vendte oppover nå i kveld.

 

Har ikke gjort noe annet med rifla siden sist heller.... men nå var faktisk det bare 1 utkast som feilet av 20 skudd.... tilfeldig eller ikke?? Hmmm... får skyte noen magasiner til og se! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt mer skyting kan jeg fastslå: det var nok helt tilfeldig at det første magasinet gikk så bra for å si det sånn... :wink:

 

Jeg har studert kammeret nokså nøye flere ganger de siste månedene mtp den typen skader som du nevner Kenrin, men ikke funnet noen defekter.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje heilt kva eg skal gjere med den.

Jeg ville gjort dette:

1. Demontert den fullstendig og renset samtlige deler.

2. Satt inn hele innmaten med et svært tynt lag tynn olje (eller ennå bedre, teflon).

3. Brukt kun Rugers magasin.

5. Prøvd så mange forskjellige typer ammo som mulig (CCI Standard pleier fungere). Se etter typer uten mye fett på kulene, og normal- og høyhastighetsammunisjon.

 

Hvis en helt nypusset og nyoljet 10/22 klikker på all slags ammo, er det noe gærent.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med 10/22 hylseutkast.

 

Har: 10/22 med Alm heldemper, "stor og tung" ladearm, ettrmarkedsrekylfjærstyring, orginal fjær.

 

Tung ladearm gir litt tregere åpning av sluttstykke (min teori, massens treghet) resultat:renere våpen da det er litt mindre trykk i demperen når sluttstykket åpner, pusser mye mindre etter at jeg byttet ladearm (blir for lite trykk til at våpenet går uten demper så jeg må ha demperen på hele tiden).

 

I det sisste har jeg hatt problem med utkast, etter mye om og men kom jeg til at kanskje sluttstykket klinka kammeret mindre i bakkant ( var vel teori på dette her på kammeret).

Løsningen for meg: tok en kammerbrosj og renska opp. Det var en del motstand så noe skjedde. Nå går Ruger`n som bare det, med orginal magasiner selvfølgelig, gitt opp allt annet.

 

Dette fungerte for meg, aner ikke om dette er svaret for andre, men ett innspill er det nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nuvel... nå vil det vise seg om det er recoil roden som er problemet.

 

Bestilte akkurat en ny Volquartsen rod med grom fjær! ($29)

Tok med en VQ recoil buffer pin-sak i Urethan også. ($10)

 

Kosta ikke mer enn 240,- NOK til sammen altså - før moms og momsinnkrevingsavgift kommer oppå der igjen da....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...