Jump to content

Samletråden Rollingblock rifler.


WinchesterM94

Recommended Posts

12,17x44R Husquarna, 99% strøken og samler godt etter jeg kronet den på nytt.

Bruker 410grs Haglundkuler foran ca 60 grs svartkrutt, endel fett/voks og en skive melkekartong (ca 340 m/sek)

DSC_0752.jpg

 

DSC_0754.jpg

 

IMAGE_018.jpg

 

Carl Gustav i 8x58RD, 100% strøken og speilblankt løp.

DSC_0755.jpg

 

Har testa masse forskjellige kuler og ladninger, men har slått meg til ro med 196grs Hornady SP foran 40 grs N140 (ca 680 m/sek)

Måtte file en god del av siktet for å få treffpunktet langt nok ned på 100 meter, samler innenfor ca 10-12cm med åpne sikter.

Her er en tråd med masse info om lading av dette kaliberet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=2371&hilit=ladedata+8x58 (Vær forsiktig med N135, start lavere!)

DSC_0756.jpg

 

Husquarna hagle i kal .20, 100% strøken med speilblankt løp.

DSC_0757.jpg

Hadde denne med på bana forrige mandag og blåste av en pakke med Vismuth,

fikk noen kommenterer og litt latter, men hadde en serie på 13 av 25 duer og var egentlig fornøyd med det! :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig børse Chiefen. Er det flammebjørk i fortreet?

 

 

 

Nei, det er nok bare vanlig, innoljet/møkkete tre. Børsa er en ombygd, svensk militær M/67. Har akkurat pusset ut av den lagringsoljen, den blir med på banen i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Her er mine Rolling Block rifler.

 

Først en M-1867 12.mm Remington fra Kongsberg våpen fabrikk, har dessverre ikke fått skutt med denne enda. Men skal på NM i svartkrutt og prøve den litt der neste helg. Denne er like fin i løpet som den dag den kom ut fra fabrikken, men mangler dessverre det første løps bandet om noen skulle ha et liggendes.

M1867.jpg-for-web-large.jpg

 

Lars.H.Hagen Rolling Block i 10,15x61R Jarmann, full skjeftet i flamme bjerk. Bygd på ei Remington kasse.Så denne er sikkert fra ca. 1870 et sted. Har prøvd denne bare et par skudd. Men en artig sak, den er fin til å være så gammel.

Hagen%2010-15.jpg-for-web-large.jpg

 

Har også hatt en svenske i 8x58RD, den gikk utrolig bra,men solgte den. Samler egentlig kun Norske våpen, så den datt litt på utsiden av samler området mitt. Men speil blank i løpet den også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skal vel ikke grisetil den med svartkrutt? Ingen andre måter og gjøre det på?

 

 

Pistolhette, litt hurtigbrennende pistolkrutt (fritt etter hukomelsen-5grs N-320), en liten dopapirkule, ris, semulegyn, en voks-skive for å holde alt på plass. Jeg har brukt å fyre av disse rett opp i lufta (fordi kammeret mitt er litt romt og hylsene får et lite trinn nederst om jeg skyteformer vannrett).

Link to comment
Share on other sites

Scannet litt gamle papirer for en tid siden, til bruk i ei bok. Hvis det ikke blir altfor tunge bilder så er de her.

 

IMG-1.jpg

 

Standard regning for Remington og tilbehør for over hundre år siden

 

IMG_0001-1.jpg

 

Katalogsider fra H.Larsen Vaabenudsalg, Kristiania 1880 (noen år senere ble det Larsens Våbenforretning Kristiania)

 

 

IMG_0002-1.jpg

 

Fra samme katalog som den over, endel av disse patronene ble nok også kamret i sivile Rem. rollingblock.

 

Håper dere finner noe spennende her.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
har ikke en sånn selv, men vil fortelle om en fikk titte på hos en kar. Han hadde de fra far sin og det var en la si halvskala rolling block, Take Down lås og i cal.25 Stevens

En utrolig artig børse. Hadde inntrykk av at de er ganske skjeldne idag?

 

Hønetenner er sjeldne. det dukker stadig opp rulleklosser i forskjellige kalibre og varianter.

25 stevens er en artig men sær patron,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Min "nye" Carl Gustav i 8x58RD:

fullw.jpg

 

Kom over denne linken med mye nyttig info:http://dutchman.rebooty.com/rb.html, bl.annet om langholdssiktet. Hadde lenge undret meg over hva vorta på høyre side av bakre løpsbånd var.

korrn.jpg

 

Det viste seg å være kornet for oppslagssiktet på 1700 - 2400m!

skur.jpg

 

Ennå uprøvd, har fått tak i noen få fireformede hylser, men trenger noen flere, hva er den beste basishylsen for fireforming?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heisan

Prøver igjen, første innlegg kom ikke ut på forumet, skal en lagre først eller klikke på OK?

 

Uansett. Har en gammel rolling block hagle i kal 16 som min oldefar kjøpte i Bergen i 1914 da han kom hjem etter første Amerika tur. Det er ikke mulig å lese hele navnet på denne, men på toppen av løpet er der et langt navn, muligens flere ord, men det siste ordet er tydelig: BERGEN.

Forran dette klarer jeg å tyde den siste bokstaven til N (de tre siste er muligens ...DEN) Langt forran ser der ut til å stå bokstaven L.

På venstre siden av løpet, like forran låskassen står det STAAL, og under dette står våpen nummeret (68196). Løpet er 8-kantet fra låskassen og frem til avslutningen av fortreet, videre frem er det rundt. På hanen er der en fjærbelastet "sikring" som må presses inn for å kunne spenne hanen, videre er der to utdragere til patronen. Denne har sentertenning.

Vet noen om dette kan stamme fra en lokal våpensmed i Bergen tidlig på 1900 tallet eller seint 1800? årstallet klarer jeg ikke finne på denne hagla.

 

Videre har jeg en RB hagle i kal 24, stemplet med K m/ krone over så jeg antar denne er Kongsberg sin, våpen nr er 48504 og produksjonsår er 1880. Denne har også sentertenning, men ingen ekstra sikring på hanen slik som 16 kalibern. Denne har bare en patron utdrager. Noen har fortalt meg at disse 24 kal ofte var rifler som ble boret opp til hagle, noen som vet mer om disse?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått saken her nå så er det mulig og ha en rb mekanisme i fra før 1890 uten at denne må registreres ?

Om dette er riktig, er det da lov og bytte kammer/løp uten søknad og registrering ?

Om så, blir det litt som og banne i kirka om man får tak i en slik mekanisme og starter kreativiteten ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Mener bestemt det en gang i tiden var en børsemaker i Bergen som het Tenden. Tror tidsrammen kan stemme også.

 

Det stemmer helt det, I.R. Tenden (eller J.R. ...) var en kjent børsemaker i Bergen. Mener å ha sett annonser fra slutten av 1800tallet, men hvor lenge opp på 1900tallet den fantes vet jeg ikke. Der finnes endel hagler merket I.R.Tenden. I sin tid hadde jeg endel patronhylser også med det merket, hylsene var nok trolig laget i utlandet men solgt av Tenden. Hadde også papp haglpatroner med Tenden dekkskilling, trolig fra rundt 1920.

Link to comment
Share on other sites

Derfor skrev jeg "J.R" i parantes, i gammel gotisk skrift var nemlig I og J like (samme på 8x57IS eller JS som er det samme) Noen plasser skrives der I.R Tenden andre steder J.R.

Det er vel 12x44R du har, hvis du har noen hadde det vært artig og fått byttet til seg en for nostalgien sin del.

Link to comment
Share on other sites

:D det er mange karer oppå jonsvannet som har remington rollingblock i 12.17-44 og det skytes mange skudd ja. den 4 i hver måned gjennom hele året er det stevne . stor stas og mye røyk da ja , anbefales for alle som er intressert i svartkruttskyting . :lol:

 

 

Får misjonere/kverulere litt til på dette med kaliberbenevnelsen. De offesielle benevnelsene på den norske Remingtonpatronen var først 4''' (linjer) senere 12mm, begge var kobberhylespatroner med ringantændelse, såkalt randtenning. De fleste av riflene ble solgt ut sivilt og de aller fleste av disse ble igjen omgjordt til sentertenning.

12,17 er tallet du får ved å regne om 4''' til mm men det har aldri vært noen offesiell benevnelse på kaliberet.

Enkelte svenske og tyske sentertente hylser er faktisk merket 12,7, mener der også finnes en Tenden hylse med slik merking, mens alle andre norskemerkede som har tall i merkingen er merket 12 eller 12M. Trolig ble ingen av de sentertente hylsene produsert i Norge, derfor har nok den 12,7 sneket seg inn på Tendenhylsa.

 

Har tidligere på en eller annen tråd forklart dette med 11,9x44R Lund som oftest feilaktig blir kalt 12(,17)x 44R Hagen Lund, må bare minne om at der finnes et par ulike merkinger med LV også av samme patron.

Link to comment
Share on other sites

Tenden.jpg

 

Tenden2.jpg

 

Det er ikke helt til å bli klok på som man ser, i 1899 er det helt klart en "I" mens den i 1888 kan ligne mer på en "J" . Har en katalog også som viser at firmaet ble startet i 1830 og ble aksjeselskap i 1916, her står det også I.R. Tenden.

Finner ikke annonser fra Tenden i Bergens Jæger og Fiskerforenings årsberetninger i siste halvdel av 1930tallet

Link to comment
Share on other sites

Bare for å kverulere videre på moderne mål kontra gamle mål: 4''' = 12,548 mm

den korrekte betegnelsen på kulediameteren som da blir 12,17 er 3,88 linjer: 3,88X3,137 "linjer i milimeter" = 12,17156.

 

12,17 er tallet du får ved å regne om 4''' til mm men det har aldri vært noen offesiell benevnelse på kaliberet.

 

Men hvem bryr seg...

Lagde denne for en tid tilbake, har ingen praktisk nytte annet enn til å finne ut av merkelige mål og vektenheter

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... ringer.xls" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt til å bli klok på som man ser, i 1899 er det helt klart en "I" mens den i 1888 kan ligne mer på en "J" . Har en katalog også som viser at firmaet ble startet i 1830 og ble aksjeselskap i 1916, her står det også I.R. Tenden.

Finner ikke annonser fra Tenden i Bergens Jæger og Fiskerforenings årsberetninger i siste halvdel av 1930tallet

 

I'er og J'er gikk temmelig om hverandre på 1800-tallet, så det er ikke noe å bry seg om.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Gammel tråd men det er også riflene her.

Rolling block i 8x58rd med pipe fra 1889. 

Koste meg litt med denne i sommer, hadde litt problemer med at baksikte kom løs, men før det gjorde det så klarte jeg en samling på 10cm på 75m. Veldig gøy og liker det lyse skjefte denne har.

Kan anbefale de 45/90 hylsene som er omgjort til 8x58rd , hadde ingen sprekk med de. 

20210928_142356.jpg.ecbc97f10fccc64a601d7bc48711461a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da kommentere bruk av I og J. Børsemakeren i Bergen het Isak Rasmus Tenden, og en gotisk I ser til forveksling lik en J.

Ellers er rolling blokk rifler et interessant felt og de er gøy å skyte med. Men vær forsiktig med røyksvakt krutt, våpnene er bygd for svartkrutt, og 8x58 R er opprinnelig en Norsk patron som ble approbert i 1885 eller -86, jeg har sett begge årstall. Den var selvfølgelig en svartkruttpatron og jeg er usikker på når den ble ladd med røyksvakt, jeg tror nok gjerne at de første Danske patronene var med svartkrutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...