Jump to content

Beste mobile breiband?


Fagerstad

Recommended Posts

No vil kanskje enkelte protestere mot at mobilt breiband er utstyr som høyrer jakt til, men eg meiner no at tilgang til kammeret og andre slike sider er nødvendig uansett kor ein er :mrgreen:

Så no har eg kjøpt ein mini-PC og skal ha mobilt breiband med fri bruk. Ser det er litt prisforskjell mellom Netcom og Telenor. Er det nokon som veit om det er fordelar/ulemper vedr. dei to ulike leverandørane? Anbefalingar?

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsmessig og teknisk er de nesten identiske. I tester så er det kun dekningen som er utslagsgivende på hvem som vinner. Du bør derfor sjekke hvem som har best dekning i de områdene du skal bruke det mobile bredbåndet, og velge der etter.

 

Edit: Tele 2 har nå også mobilt bredbånd

Link to comment
Share on other sites

OK, da er pris ein viktig del å vurdere.

 

Men det er ein ting eg lurer på. Hos Netcom sto det noko om å bruke sim-kort i PC. Er det slik at kan ha det og sleppe å bruke USB-modem? Eller misforstår eg? Gjeld dette berre turbo-3G og ikkje EDGE?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en forholdsvis grei mobil er det jo bare tull å kjøpe ekstra usb modem. Har hatt både HTC og Nokia som jeg bare syncer med pcn for deretter å koble meg opp. Mulig det modemet er noe som følger med i prisen :oops: men dumt å betale for noe for mye og enda mere duppeditter å dra på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun testet Telenor, men kan anbefales.

 

Eksternt modem, type USB, er det jeg foretrekker pga:

muligheten til å kjøpe billig USB-kabel med litt lengde for bruk der det er marginal dekning, da har en god mulighet å flytte litt rundt på pluggen.

Jeg har også testet hastigheten kontra mobiltelefon (Nokia E66), og USB modemet har langt bedre dekning. Jeg bor i et område som iflg. dekningskartet til Telenor kun skal ha 3G-dekning (UMTS), men med USB-modem med medfølgende korte USB-kabel (både Option og Sony Ericsson), PCMCIA og PCI-express kortet med ekstern antenne, får jeg Turbo 3G (HSDPA) med jevn hastighet på 1,6 mbit/s.

Med Nokia E66 har jeg bare fått hastigheter på ca 300 kbit/s

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har telenor sitt mobile bredbånd(kveld og helg), og er fornøyd. Bra deking der jeg ferdes. Tror det er samma hva en velger bare det er grei dekning der en bruker det mest. Hender jeg har med pc på post, og det er greitt å kunne surfe når en sitter ofte og lenge på post.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt ICE en del, og syntes det fungerer veldig bra.

ICE er ikke aktuellt pga manglende dekning.
shit.. visste ikke at sånne steder fantes!! :lol: Husker jeg hadde en NMT telefon som den første mobilen min (ICE bruker samme frekvensene og har ca samme dekningsområde), og jeg klarte aldri å rote meg utenfor dekning. :)

 

Men som andre sier her, det er pris og dekning som må avgjøre. De tekniske løsningene er det i grunn liten forskjell på, iallefall mellom Telenor/NetCom/Alle andre som bruker GSM.

ICE har en egen begrensing som ligger i total båndbredde som er tilgjengelig. Jo flere som er pålogget i ditt område, dess dårligere hastighet vil man få. Uten at jeg noen gang har vært plaget av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ICE hjemme også. WLAN ruteren. Har brukt ICE hjemme helt siden de startet opp. Var en av testbrukerne den gang. Hjemme fungerer det utmerket. Men USB-modemet var omtrent ubrukelig på turen. Null dekning de fleste steder. NetCom fant dekning stort sett over alt. Langs fjorder og over fjelloverganger. Hjemme fungerer USB modemet som det skal. Kanskje jeg bare var uheldig, men det var min erfaring. Jeg sendte også en mail til kundeservice under turen, med et par spørsmål om dette. Fikk aldri svar.

Link to comment
Share on other sites

når jeg søker etter mit postnummer får jeg opp: "der har ICE 24% geografisk dekning" ... ikke mye å skryte av.

 

jeg har vært på jobb der hvor du oppgir som lokasjon i profilen din, og der er det vel bare såvidt VHF fungerer? :wink:

Det er nok litt som du sier at i Nord så er det stort sett i byene det er god dekning.

Det er vel de færreste som vil invistere penger i radio utstyr til x antall kroner og ikke ha dekning for utgiftene sine? Det er jo ikke akkurat overbefolket i de to nordligste fylkene våre, og vi vet jo at det er penger som styrer alt i dette landet. Derfor er det vel ikke så rart at man får et dårligere tilbud jo lenger ut på bygdene man kommer.

 

Men du får jo satelitt kommunikasjon dersom det er helt nødvendig, det koster, men det fungerer.

Så igjen, det er pengene som avgjør hva man kan få til.

 

Men tilbake til topic, det er merkelig at ikke ICE har bedre dekning på de stedene dere nevner. Det KAN jo ha noe med antenne forholdene å gjøre, og dekningen kan jo være 100x bedre bare et par meter lenger bort, eller i en annen retning. Radiosignaler er finurlige greier! :)

Link to comment
Share on other sites

Har som regel dekning overalt hvor jeg har ferdes så langt med telenor sitt. Er nesten overrasket hvor god dekning det er med det. De fleste tettstrøk har jo Turbo3G, og da er det som nettet hjemme i veggen. Hadde ICE når de startet opp i sin tid, men da var det ikke mange plassene det fungerte. Greittnok, og skulle få igjen pengene jeg la ut på modem, men fikk bare igjen halvparten :( . Skal prøve en ny router fra telenor med større antenne snart, og da bli dekningen forhåpenligvis enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere enn meg som synes ICE lover mer enn de holder:

 

Tja, det spørs vel hvordan man leser det?

ICE har nok best dekning i Kongeriket, mens Telenor har den beste dekningen langs E6 og de andre største veiene og i de store byene.

Utenfor dette så er nok ICE å foretrekke. Er man utenfor GSM dekning så har man heller ikke dekning med Telenor eller Netcom's løsnigner for trådløst nett, og utenfor de større byene eller hovedfartsårene igjennom landet så mangler man høyhastighets dekning med disse også.

ICE derimot holder grei->god hastighet de aller fleste steder, OGSÅ der hvor våre kjære GSM mobiltelefoner OG GSM trådløse nett ikke har den minste dekning.

 

Så dersom man skal ha TILGANG til internett så er nok ICE den eneste løsningen pr i dag, men dersom man skal ha "best" dekning og hastighet i byene og langs E6 så er nok Telenor det beste valget.

 

Selv sitter jeg med kabelmodem, men det er så dritt å dra med seg kabelen rundt i skauen og på camping, i bil, på hytta osv, så da er det kun ICE som kan hjelpe meg.

 

NMT450 dekning kommer nok alltid til å være GSM overlegen på dekning, helt til man velger å innstalere små mikrobølge ovner på hver eneste lille fjelltopp i dette landet ;)

 

CDMA er jo også en standard som fortsatt er i utvikling, og hastigheten blir jo stadig høyere. Jeg har flere ganger sittet med ICE modem og hatt høyere hastighet enn folk som har "breiband" inn i huset sitt der hvor de ikke får høyere enn 1.5Mb/s overføring selv om de har hatt Telenor's 2,4MBs abbonement.

 

Så man skal ikke helt kimse av ICE dersom man har behov for DEKNING.

 

(nei, jeg jobber ikke som selger)

Link to comment
Share on other sites

vi hadde ICE på en del av båtene jeg jobbet, i enkelte trange fjordstrøk hadde vi ikke dekning på ICE, men det hørte til skjeldenheten, så på sjøen (kysten stadt-tromsø) var ICE suveren med noen få untak. skal ikke si noe bestemt om farten, men mener at ice er over dobbelt så raskt som gsm.

Link to comment
Share on other sites

ICE har god dekning i grisgrente størk, men det har også telenor og. Det er ikke mange plassene du ikke har dekning i Norge nå. ICE lover veldig høy hastighet iflg reklamen, men det de ikke sier er at når flere brukere deler båndet detter hastigheten drastisk. Telenors bredbånd vant den store mobilbredbånds testen for en stund tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...