Jump to content

.308 vs .30-06. Hvilken egner seg best til langhold?


Glenn_G

Recommended Posts

Helt fersk i "gamet" og nå nærmer det seg innkjøp av langholdsrifle. Er veldig usikker på hvilken rifle og tenker at det blir kanskje lettere å velge dersom jeg bestemmer meg for kaliber først.. Er det noen av dere som har erfaringer med både .308 og .30-06 til langhold? -Helst med hjemmeladede patroner da jeg har planer om å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Nå må du bestemme deg da! Nå snakker vi langhold, så mener du at 6,5x55 har bedre presisjon eller ikke? For nå mener du begge deler!

 

hei de er ikke bedre persisjon 6.5x55 enn 308

308 er meir presis

6.5 har bedre bc tal på kulene egner derfor bedre på langhold

7mm rem mag er bra på langhold

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

30-06 er normalt ikke like lett å få til å går som 308, men med den rette ladning går den gjerne mer en bra nok (sub moa).

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 eller 6.5-284 er vel veldig gode kandidater. Ellers så er som sagt .308 ei betre patron, men den har vel etter eg har fått med meg ein effektiv avstand på ca 600 meter. Over det, så er det vel 6mm eller 6.5mm som må til...

 

6.5x55 er ein god kandidat, sjekk Roe sine poster. Og det er lett å få tak i hylser, billig å lade etc. Har 6.5x55 sjølv også, og er veldig fornøyd med det kaliberet til både skyting og jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

600m var kanskje litt liten effektiv rekkevidde for 308.

800m på kongsberg var uproblematisk sist gang med 308 (når jeg byttet ut mine svake hjemmelade med en god lot nato, riktignok), og 975m ganske utfordrende, men jeg traff. :)

 

Likevel er jeg helt enig i at 6,5x55 er det beste kaliberet av 308/3006/6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

600m var kanskje litt liten effektiv rekkevidde for 308.

800m på kongsberg var uproblematisk sist gang med 308 (når jeg byttet ut mine svake hjemmelade med en god lot nato, riktignok), og 975m ganske utfordrende, men jeg traff. :)

 

Uups.... :oops:

Javel ja, må nok bite i meg den der då, he, he.. Det er bra det at den duger ut der.. :)

Link to comment
Share on other sites

Men 6.5-284 kan ikkje den lades i moderate utgangshastigheiter med tyngre kuler eller ? Det blir vel et mindre sprang i forhold til 6.5x55, men hvis ein lader litt opp med ei tung kule med god BC, så burde vel den patrona duge veldig bra, eller tenkjer eg feil her ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 30-06 vs 308 forstår jeg ikke hva som skulle være bedre med 308, og ber de som mener dette begrunne det. Slik jeg forstår det så er det eksakt samme prosjektil i disse to, og med eneste differanse at man kan lade 30-06 hardere pga den lengre patronhylsa. Moderne krutt gjør vel denne forskjellen forsvinnende liten, men hvorfor er den ene av disse da bedre enn den andre?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 30-06 vs 308 forstår jeg ikke hva som skulle være bedre med 308, og ber de som mener dette begrunne det.

 

Argumentet har vel stort sett vært at .308 har en kort og "feit" hylse i forhold til .30-06. Dette skal angivelig føre til en raskere og jevnere forbrenning. Det er teorien slik jeg har hørt/ lest den,men hvor mye dette har å si i praksis kan jeg ikke uttale meg om. Det er vel litt samme prinsippet som har blitt benyttet i de nye korte "magnumene".

Link to comment
Share on other sites

Er det nok en 308, 6,5x55 eller 3006 tråd vi er vitne til?

Det er vel smak og behag, alle fungerer vel til 500-600 meter 6,5 kuler har bedre bc, 308 kan du ha i en kort kasse og 3006 har du mulighet til og stappe mer krutt i...

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 308 og 30-06 er liten, men 06'en har et overtak. med tynge kuler gir den fremdeles akseptabel hastighet.

6,5 er begge 30 kalibrene overlegen, den høye ball. koeff. gir mye mindre vindavdrift og flatere kulebane, og da blir det lettere å treffe. I tillegg leverer flere produsenter matcammo for feltskyting som gir svært gode samlinger og kulene har meget høy ball. koeff. Denne ammoen er tilgjengelig til en svært lav pris, og jeg vil anbefale 6,5 og skytterlagsammo som en uslåelig kombinasjon av pris og ytelse. Ladekomponenter til 6,5 får du til lave priser overalt, og du finner sikkert en kule som passer din rifle perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 308 og 30-06 er liten, men 06'en har et overtak. med tynge kuler gir den fremdeles akseptabel hastighet.

Newbie-spørsmål: Gitt samme prosjektil, er då forskjellen mellom 308 og 30-06 kun det at 30-06 har større hylse og derfor kan ta større ladning? Eller er det også andre skildnader?

Link to comment
Share on other sites

308/3006

Vi har både hjemme. Kan ikke i min villeste fantasi se at min lakelander i 3006 ikke skulle være meget god til langholdskyting med Nosler eller sierra kuler på 168 grains. Presisjonen i de 4 stk 3006 vi lader till er meget gode. Min lakelander samler vel på en god dag like godt som vår tikka sporter i 308W, og den er meget presis. Forige helg leverte lakelanderen en 5 skuddsgruppe på ca 40mm liggende med reim på 200m. Litt regning gir vel dette ca 20mm på 100m, noe som skulle være mer en god nok for 960m. Forøvrig bruker jeg selv en 270W til langholdskyting. Denne leverte varene helt ut til 960m og med god presisjon. Dette er også en standardpatron som ikke sliter nevneverdig med krutt og som har noe mer futt enn 6.5x55. bare sånn for å gi dere en patron till å krange om

Link to comment
Share on other sites

@Hauk - For praktisk skyting er forskjellen mellom 30-06 og 308 at -06 har mer plass til lange kuler og mer krutt.

Endel benchrest og matchskyttere mener at presisjonspotensialet i 308 er litt bedre enn -06. Jeg tror det er få som merker forskjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pga nylige innlegg om villsvinjakt i sverige så tok jaktlysten over og jeg endte opp med .30-06. Dette er bra for jakt men muligens ikke så bra for langhold.. Rifla ble en Weatherby Vanguard med Nikon fieldmaster 3-9x50m. Kjøpte med noe svinbillig Remington treningsammo da xxl var utsolgt for Norma jaktmatch :(

 

Kikkertsikte havnet litt vel høyt i forhold til kolben men det var nødvendig for å få den på plass, ble litt verre å skyte med da kinnet og kolben skilte lag av og til og da ble det som regel en liten "flue" utenfor samlingen. Var ofte 2 kuler i ett avlangt hull og med en "flue" utenom som garantert skyldtes meg selv. Har ikke skutt mer enn ca 100 skudd med rifler over kaliber .22 så jeg er ikke akkurat erfaren skytter :lol:

Noen ganger gikk det bedre og jeg kjente at jeg fikk til hele serier - en god følelse!

 

weatherby.jpg

Det regnet så lappene hang dårlig, den siste serien er de 3 i midten! :D De 2 hullene over er fra serien før.

Fornøyd eier av Weatherby 30-06! Kikkerten virker også til å være veldig bra forresten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

blir kanksje litt fra en annen side dette men befalet mitt i forsvaret bruker 308 helt ut til 1500meter. de er riktignok skarpskyttere men riflene er bygd på mausermekanisme. nm149. så at 308 funker på langhold er det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

blir kanksje litt fra en annen side dette men befalet mitt i forsvaret bruker 308 helt ut til 1500meter. de er riktignok skarpskyttere men riflene er bygd på mausermekanisme. nm149. så at 308 funker på langhold er det ingen tvil om.

 

Hva bruker de NM149 til på 1500 meter da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...