Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

Fikk en liten bukk for gammeldachsen på 12 år i stad. Bikkja er såpass skral i både rygg og bein, så lillebror løper med han og hjelper han over bekker og vindfall ol. :D Men å jage kan han enda. Første drevet tok duoen ut en rev, som selvfølgelig gikk dit vi alltid pleier å ha en post, unntatt i dag...

 

Andre drevet gikk der reven hadde forsvunnet, så hva som var losdyret var litt usikkert, før plutselig ungskogen levde foran meg, da 4-5 rådyr kom hoppende mot meg (rakk aldri å fintelle :D ). Vurderte flokken til en geit med kalver+ en bukk som kom bakerst. Da det siste dyret stoppa ca 20 meter fra meg, skrått mot meg, ble en Remington Wingmaster 12/89 nr 2 avfyrt. Ladningen som ble avfyrt fra full trangboring traff perfekt, og knuste underkjeve, halsen, en bog, begge frambein og knakk et bakbein. Denne patronen på 20 meter er egentlig litt overkill :wink: . Bukken var feit og fin, og en fin avslutning på en fin dag, og trolig også gammeldachsens karriere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:P ja da er nok en velykket jakt dag over, Bynte med utak og los som gikk rett ut av området med tap etter ca 1,5km.Hadde lånt gps peileren av brodern i dag,Det var intresange grei gitt.

Letttvint og se hvor losen har tatt vegen og ikke minst følge hund og få plukka den opp greit.

Bynte så på et område som lå litt høyere opp, postene var sett ut og jeg og krutt gikk på i motsatt ende, I enden av jorde så var det en del oppspiring etter treskinga og der hadde nok det gått dyr på mårran antar jeg,Trudde ikke vi skulle komme videre derfra. Ble så jeg rusla sakte ca 100m lenger inn i skogen og krutt ble så han gikk i motsatt veg av meg,ingen los og høre og jeg ser på gps n at han var helt opp at vegen, Pluttselig så hører jeg han drar i med los ca 700m opp i fra meg, drar over jordet og kommer et stykke på øver siden av der jeg stå i skogen utover ei hogstflate og så hørerjeg det snur og kommer rett mot meg. Dyra kommer rett på meg på 15m ca og deler seg i det dem kommer, Vurderer fort at jeg tar det som kommer til høyre for meg når det virker noe mindre,Den andre var ei geit og den er FREDET for min del. Skyter dyret som detter på stedet, krutt kommer etter kansje 2min toppen, buste så jeg ble redd det ikke sku bli at noe av råbukken, ble da et velykket fall og et fjor dyr mindre. :P:P:P

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Jakt_fred og noen av hans familie/venner idag. Han er kommende hundefører(muligens februar) så derfor fikk han æren av å gå med ara ( dachsen min) idag. :D Meninga var at han sku sleppe etter 2 dyr vi hadde sett på et jorde tidligere på morran, men sann blei det ikke. For dachsen vinkla opp i feil li og tok no andre dyr. Detta gikk heldigvis bare 700meter før det stoppa i en bekk. Dachsen kom da tilbake, og han kunne omsider komme seg inn på terrenget hvor vi hadde postert. Tok ikke lange stønna før losen plystra rundt i åsen, og alle 4 postene fikk merke spenninga da losen kjørte slalom forbi alle postene. Utrolig nok var det ingen som fikk se dyra, og vi kunne etterpå se at den ene postskyttern hadde satt seg 70 meter feil i forhold til sin opprinnlige post. Losen hadde da dratt midt over prikken som markerte posten hans på gps`n.. så flaksa var ikke med oss idag, men moro å få trimma dachsen litt da :D

 

EDIT: Vil bare legge til at nå har hæljas andre høydepunkt kommet. Nemlig dachsen som ligger i armkroken å snorker etter los på 45-50 minutter, og på 1,2 mil :D

Link to comment
Share on other sites

jo Jakt-fred det er nok det :wink:

 

var ute med noen kamerater om lørdagen...ikke et bjeff før klokken 3 på ettermidag...da ble det los da vi var på vei hjem...så ikke losdyret, men tror at det var rådyr, losdyret passerte meg og en til slik at vi hørte losdyret løp, en hare eller rev ville vi nok ikke ha hørt på 40-50m, det kunne eller ikke være elg for det bråket for lite...desutn henger hun maks 10min på elg...losen varte i overkant av en halvtime....losen gikk over alt i marka..men til slutt la hun av, heldigvis siden det begynte å bli mørkt :wink:

 

får prøve til neste helg igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag, Full los. Beagle og Dachs, hvert sitt dyr.

Gjeita passerer meg rolig på ca 140m. Lar den selvfølgelig gå.

 

Kjeèt passerer en ung gutt utenfor skudd hold. Han står med hagle.

Dyret runder og etter ca 50min passerer dyret igjen ung gutten....denne gangen motsatt side.......og utenfor skudd hold.

3 runde....dyret kommer forbi ung gutten (faren sittet med kikkert på 400m og ser på :lol: ) og forteller at dyret står i lyngbakken forrand han.....på 50m. Dyret slipper hunden inn på bare 50m før det skyter avsted som ei kule.

Ung gutten fortviler og banner på jakt radioen....

4 runde. Ung gutten har korrigert posten litt.....men da kommer dyret der han stod i starten........

 

Syns synd på han. Sååååå nær, men ingen fall for han.

 

Alt dette skjedde på 3 timer.

 

Dyret kjente nok lukta av oss til slutt og tok ut av heia.

 

Beaglen....som ikke gir seg med det første....tok utover naboene og forsvant.

Etter en time var Dachen tilbake. Godt fornøyd....kl var nå 1500.

 

Vi gikk på toppen av et fjell og peilet Beaglen...som enda beveget seg bort fra oss.

Svarte...har nok kommet på et nytt dyr. Da hørte Dachsen losen og tok avsted før vi rakk og reagere.

 

Minus 2 hunder...igjen....kl 15:15

 

Satt på heia og hørte los i det fjerne en time til, men gikk da ned til båten (vi jaktet på ei øy).

Etter 40min fikk jeg Dachsen inn på peileren og jeg ropte henne inn.

 

Beaglen derimot var enda på tur...bort fra oss....og begynte og runde på dyret på en halvøy ute i havgapet....

 

Kl 18:15 bestemte vi oss for å ta båten ut til den ytterste hytta og var da 400m fra hunden.

 

Etter mye banning i mørket med lommelykter, krypende gjennom plantefelt og kræling i stein røyser fikk jeg ropt inn hunden som hadde tap.....bare etter 8 timers los... :x

 

Sultne og slitne var vi i båt huset 19:30 Lørdag kveld.

 

Da ble det en kebab rull og elephant øl til kvelds....og jeg sovnet på sofaen kl 21:30

 

Tor ikke Beaglen blir med til helga ut der...på øya......

 

God posten min :

normal_post.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dro ut på Lørdag i knall vær med store forhåpninger etter å ha sett fem dyr på ett jorde kvelden før, det ble nedtur :cry: Dyra var søkk borte iløpet av natta.

Flytta oss til ett annet terreng og etter ca to timer ble det uttak, rett nedfor en av posta i ett tett granfelt, dyret hadde sneket seg mellom postrekka og dro over til naboåsen å gjorde en runde der, før det kom over åsen vår en km lenger ut i terrenget.

Jeg satt som vanlig i nærheten av uttaket og fikk etter ca en time dyret rett i fleisen, 40 m med kun hode hals som mål, greide ikke å se om det var bukk som hadde felt horna eller om det var gjeit så dyret fikk gå, Ronja lå ca ett og ett halvt min bak, dyret dro nå ut av terrenget og ut av hørehold for meg,ifølge han som satt uttafor meg tura det ca 20 min til før bikkja la av.

Skal ikke klage på det, en fin dag med godt vær og en knallbra los, kan ikke bli stort bedre det :D

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Er det ikke en grense på 4 grams kule til rådyr?

Jeg ville uansett brukt en tyngre kule.

Nå har ikke jeg erfaring med 223, men med 222 har jeg skutt en del dyr.

Nå bruker jeg 6,5 på rådyr, det er et mye bedre kaliber etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Odin på lørdag. Hadde bare tid til en kjapp formiddagsøkt pga hundepensjonatet :|

 

Slapp hunden på en normalt god plass, og gikk meg opp til en god post. Etter noen minutter, blir jeg obs på en "hvit polvott" som flyr over åkeren nedenfor meg... Som forventet blir det full harelos, men det blir tap etter en halvtime, og godt var det, for det siste jeg så av haren, var at den dro ut i en helvetes fart utav teigen, og langt utenfor der vi tenkte å jage. Når Odin kommer tilbake, kobler jeg, og tar ham med ovenfor siste kjente harespor (iflge Astro). Etter få minutter blir det nye støt som går over i uttak. Mente bestemt at det ikke skulle være haren, men ble etterhvert usikker pga tap...

 

Det blir gjentak, og jeg bestemmer meg raskt for et område for å postere, likevel ikke 100 % for akkurat sted.. Før jeg rekker å bestemme meg, passerer 3 dyr på 40 meters hold, og det blir for drøyt for meg med hagle.. Losen gikk etterhvert slik at jeg mååte gi meg, og dra hjem og ta imot pensjonathund. Odin's eier ble igjen, men losen dro ut, og etterhvert ble det tap.

 

Tok Odin med opp idag til samme sted alene, og etter et kvarters søk blir det los. Stiller meg på en godpost, og får nyte godt av en flott los, før dyra passerer meg på 50 meters hold etter et kvarters tid. Står rolig, og lossen fortsetter videre i 50 minutter, med dyra i nærheten flere ganger, men det klaffa ikke idag heller..

 

Men hva gjør vel det ?? Etter mitt skjønn, er det dette som er selve jakta.. God bikkje som tar ut dyra relativt raskt, holder de i området slik at de passerer nært flere ganger, og som noen ganger resulterer i fall, men ikke hver gang... Det er jo dette som er spenninga og livet, eller hva...??

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som turboen er aktivert !

Drever'n min er født 1. juni i fjor sommer, altså nøyaktig 18 mnd i dag.....og det feiret den med rådyrfall.

 

Vi skjøt første dyret for han uka før han var 6 mnd i fjor, har også skutt dyr for han i høst.

Men i hele høst har han jaget/loset i 30 minutter, for så å snu og ta bakfæla tilbake (som ei pålitelig sveitsisk klokke).

De siste ukene har han også vist stor interrese for rev, har hatt 2 fine reveloser.

Søndag loset han plutselig 1 time og 15 minutter, og det siste 30 minuttene i mørke. Måtte da kjøre avgårde og kalle han av losen.

 

I dag overgikk han alt han tidligere har gjort. Etter 10 minutters los bar det inn på naboterrenget, vi kunne ikke gjøre annet enn å følge losen på Astro'n.

Etter å ha loset 1 time og 50 minutter kom han heldigvis inn på vårt terreng igjen. Der klarte vi etter 3 minutter å felle det ene av de 2 dyrene han loset på.

Problemet var at det dyret som ble påskutt med hagle vinklet nesten 180 grader og ble liggende 50 m fra skuddplassen.

Hunden lå ca 1-2 minutter bak dyra i skuddøyeblikket. Han passerte skuddplassen i full fart og loset videre på dyret som passerte posten først.

Loset ytterligere 20 minutter før jeg klarte å kalle han av losen, nå inne på naboterreget igjen.

Tok han med tilbake og sporet de siste 100 meterene før påskytingen og inn på fallet der dyet lå.

Da var vi alle fornøyde !

Ingenting kan måle seg med dette.....en fullkommen tirsdag med 5 cm snø og minus 6 grader.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Er det ikke en grense på 4 grams kule til rådyr?

Jeg ville uansett brukt en tyngre kule.

Nå har ikke jeg erfaring med 223, men med 222 har jeg skutt en del dyr.

Nå bruker jeg 6,5 på rådyr, det er et mye bedre kaliber etter min mening.

 

Ikke krav til vekt på kule til rådyr, bare anslagsenergi og ekspanderende kule :wink:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 99% av mine rådyr med .223 som jeg syns fungerer utmerket.

Bruk gode kuler og du har et perfekt, lett og hendig våpen til formålet.

 

jaja, Onsdagsfri er digg og hadde en knall dag i går i nytt terreng.

 

Slapp Beaglen på et heiejorde på vei opp. Her var det umiddelbart fot og det gikk ikke mange minutt før det var los.

 

Da dette var første gang i nytt terreng og vi ikke var kjente måtte vi bare se det ann.

 

Dyret krysset 2 ganger i en bjørkeli (her står jeg nestet gang :-)) og passerte mellom de 2 andre posten på 50m......de hadde hagler.......lucky deer :lol:

 

Antagelig kjente dyret lukta av de 2 som satt der, så det tok ut og hoppet på vannet....der stoppet en perfekt 2 timers los.

 

Nå har vi en plan neste onsdag om være holder.

Link to comment
Share on other sites

Skaut ett flott dyr i dag med rifla på ca 120 meters hold. Var nok driveren som støkket det i min retning for den elendige drittbikkja han hadde (en petit basset norman.. tror jeg den heter) var helt ubrukelig. Ble uansett en fin dag i skogen med jevnt 1 minus og svak vind.

Skutt i nedre ogndal utenfor Steinkjer.

 

Hvorfor står ikke denne tråden under småviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

Me fekk to i dag for unghunden i eit fryktelig drittver... Fra fullt snøver på morgonen til regn, og så litt snø igjen på ettermiddagen...

 

Morro når ein får gang på hunden. I dag var det nummer 6 og 7.. Og ho er snaut halvannen...

Er ein drever forresten, med enorm jaktlyst... Fekk første for ho då ho va 5mnd..

Så tru ein går ein god innspurt i møte, for ikkje å snakke om mange gode år....

Link to comment
Share on other sites

Av forskjellige grunner ble den første turen etter rådyr med hund gjenomført i dag.

 

Tilsammen hadde vi ut 8 dyr fordelt på 4 loser. Wachtelen leverte som vanlig. Ett dyr ble felt. Med litt mindre uflaks hadde vi hatt tre.

 

Hjertet er nå nettopp fortært :D

 

stekt_raadyrhjerte.jpg

 

Grattis :D Ossen har du tilberett hjertet :?:

Link to comment
Share on other sites

Wachtel til rådyrjakt? Hmmm... Interessant, men håper dere med tid og stunder kan få noen heftige bassetloser å kose dere med! :D

 

Jeg stilte meg selv og bikkja disponibel for noen unggutter i Mosvika i dag, det ble en artig los på stor bukk, som dessverre trikset seg gjennom postrekka til gutta. En annen kar, som hadde hivd tre-fire beagler ut i skauen fikk (jeg senere høre) bukken til Ares på post, men rifla klikka da han skulle skyte.

 

Ares drev bukken videre freidig forbi en intetanende skokk beagler mens pack-eieren ikke kunne gjøre annet enn å se på herligheten (både fremst og bakerst i drevet) som dro forbi i rungende bassetlos! :wink::lol:(Måtte bare, de beaglene er sikkert gode bikkjer de)

 

Dagens runde i skauen var mest for moro skyld, etter at Ares på lørdag ble innstilt til 1.hare/1.rådyr i en og samme prøve. :D

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk til post lørdag, spratt det ut 4 hjort fra et franfelt på ca 30x30m. Litt av ei skue.

Etter ca 3 min søk på Dachen ble det uttak og tett los i over 3 timer fulgte.

Dyret rundet rundt oss, mellom ossm bak oss, forrand oss...vedsiden av oss..........SVARTE !!! DET HAR BLITT TETT MED VEGITASJON på postene....vi MÅ ut å rydde på nyåret.

 

Vi hadde dyret på 10 m mens mens et annen dasset bort fra oss på 400m.

 

Flott los da.... 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Wachtel til rådyrjakt? Hmmm... Interessant, men håper dere med tid og stunder kan få noen heftige bassetloser å kose dere med! :D

 

Jeg stilte meg selv og bikkja disponibel for noen unggutter i Mosvika i dag, det ble en artig los på stor bukk, som dessverre trikset seg gjennom postrekka til gutta. En annen kar, som hadde hivd tre-fire beagler ut i skauen fikk (jeg senere høre) bukken til Ares på post, men rifla klikka da han skulle skyte.

 

Ares drev bukken videre freidig forbi en intetanende skokk beagler mens pack-eieren ikke kunne gjøre annet enn å se på herligheten (både fremst og bakerst i drevet) som dro forbi i rungende bassetlos! :wink::lol:(Måtte bare, de beaglene er sikkert gode bikkjer de)

 

Dagens runde i skauen var mest for moro skyld, etter at Ares på lørdag ble innstilt til 1.hare/1.rådyr i en og samme prøve. :D

 

Funker som snus ja. Driver i 20-10 minutter. Perfekt for store deler av terrenget vi jakter i. Drar dyra gjennom postrekka, er det bare å vente til hunden er tilbake og fortsette. Det står som kjent svært ofte dyr igjen, slik at det kan bli ny los. Opplevde dette på to drev i går. Det er også skutt endel elg, samt rev og hare for Wachtelen også. Den er godkjent på både fersk og blodspor, samt en god (vann)apportør. Allsidig med andre ord. Eieren har lagt ned utrolig mye job i denne hunden, så ingenting kommer gratis

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute i dag vi å. Etter 10 sekunder var det rådyrlos. Petiten gikk litt hardt på dette så det dro i fullt firsprang ut av terrenget uten at vi fikk skutt.

Like etterpå. Ny los i ett annet område. Hunden gikk kjempebra og dyret passerte den ene posten. Han klarte faktisk å bomme på dyret på 2 meters hold med hagle!! vi gikk langt etter det etterpå uten å finne hverken hår eller blod.

Link to comment
Share on other sites

Med hagle på to meter blir det vel omtrent som å skyte med rifle. Spredningen er vel ikke mye større enn kaliberet så nært munningen. Så da blir spørsmålet; hvor lett er det å bomme med rifle på et rådyr i fart på to meters hold. Det lar seg absolutt gjøre hvis du er stressa nok og bare drar av et skudd i retning dyret. Ikke at jeg har prøvd det, men det er ikke vanskelig å tenke seg til.

Link to comment
Share on other sites

General Custer; Vil ha inngående rapport om

 

1. Søket

2. Arbeid på fot

3. Drevsikkerhet

4. Drevmåte/fart

5. Arbeid på tap

6. Mål/hørbarhet

7. Losføring/nyansering

8. Samarbeid

9. Lydighet

10. Jaktlyst

 

Gi poeng fra 1-6, så ska vi sjå kor hu ligg an, lostid må og oppgis, samt losdyrets art. :D Kos dokk i skauen! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...