Jump to content

Helan&Halvan - Prosjekt eller støvsamler?


Hva synes du jeg bør gjøre med "Helan & Halvan"  

210 members have voted

  1. 1. Hva synes du jeg bør gjøre med "Helan & Halvan"

    • Ingenting - Støvsamler og tidligjaktbørse som den er i dag.
      12
    • Vraking / Innlevering for å frigjøre plass.
      31
    • Innstikkløp for å bruke som kombi.
      22
    • Permanent ombygging til kombi. (Eventuelt med demper)
      85
    • Kapping og fastloddede lange choker.
      4
    • Kapping og fastlodding av chokebaser for å muliggjøre chokebytte.
      8
    • Slughagle til rådyrjakta.
      48


Recommended Posts

Etter å ha lest om sideliggeren til MorganKane i tråden Korte ned hagle - dårlig idè? , fikk jeg lyst til

å ta tak i en gammel støvsamler i våpenskapet. En gammel Lanber O/U med løpssprengning.

Det øvre løpet er 70cm, mens nedre løp er kappet på 43,5cm - derav navnet.

Børsa har tjenestegjort som jaktvåpen med begge løp i flere år etter nedkappingen, men har kun samlet støv de siste 10.

Hva kan man få ut av et slikt våpen?

 

Et lite tilbakeblikk:

Min lette gamle Lanber O/U ble altså til 1,5-løper etter et skummelt møte med MYE snø i løpet.

Skikkelig Onkel Skrue-muskettstil, bare at futt, kuler og krutt gikk rett ned i en splintføyk.

Børsa spant rundt så sikteskinna klaska i skuldra, og jeg ble sittende som en geleklump på ræv i snøen

med akuttbehov for nervemedisin (og kanskje nytt undertøy..?)! :shock:

Vel, det gikk bra ; og om jeg var hyppig bruker av tape på munningen tidligere,

ja da kan du være sikker på at det er meg du ser hvis du en oktoberdag skimter en tulling med hvite

tapelapper på hagla når tempen har falt under 12+!!

 

2uiupdt.jpg

Den observante leser får også med seg at børsa har tapede munninger også etter 5 års støvsamling...

De fremre restene av det underløpet ble kappet bort med baufil, og med noen småcentimeter sikkerhetskapp bak det ødelagte området

havnet nedre løp på snertne 43,5cm. Øvre løp er fremdeles 70cm, så børsa er fremdeles lovlig ihht krav om løpslengde og totallengde.

Jeg starta forsiktig å bruke øvre løp, og børsa fikk først tjenestegjøre som enkeltløper.

Dette ble jo litt tamt så jeg prøvde meg på leidueammo, så jaktammo og til slutt også slugs i nedre løp. Alt med godt resultat.

Jeg fikk testa løpene mot hverandre i spredning og inntregning. Børsa hadde i utgangspunktet 1/4 og 3/4 boring og jeg forventet stor differanse på trekvartn og rakarøret...

Ble mildt sagt overrasket over hvor liten forskjell det var imot før løpssprengningen.

Rakarøret lagde på 25m jevne svermer med en anelse dråpeform nedover (pga styring av øvre løp og trolig ujevn åpning av forladningene).

28ck56a.jpg

Ser her at løpet har bulet inn mot loddingen. Øvre løp er bulkfritt. Fjerningen av løpsrester var hurtigjobb før neste jakttur... :?

Det mest gledelige var likevel inntrengningen, som nesten ikke sto tilbake for øvre løp (vel og merke på tørre telefonkataloger på 20m hold).

Konkluderte dengang med at hastighetsoppbyggingen (på patroner av god kvalitet) ble fullført tidlig løpet, og effekttapet ble lite.

Har skutt godt på både leirduer og ryper med stuttløpet. Velegnet i tidligjakta. Høydepunktet var vel en tiur på godt over 5kg som klappa sammen på 25m++!

 

Mulige løsninger:

:!: Forlenget støvsamlerkontrakt - eller skroting for å frigjøre plass i våpengarderoben.

:!: Ombygging til kombi ved å bruke innstikksløp eller permanent montering av nytt rifleløp?

:!: Kapping av øvre løp for å utjevne lengdeforskjellene? Et jevnt kutt vil gjøre hagla ulovlig kort, og jeg er ikke interessert i en tripp-trapp-stil dersom jeg først skal gjøre noe med den. Et alternativ er jo å kappe begge løp jevnt på 43cm for så å få en børsemaker til å gjenge opp løpene, kjøpe laaaange choker og lodde disse fast - Ei permanent løsning på over 50cm løpslengde.

Ulempene med chokeløsningen er jo godstykkelsen på løpene. Her må det nok forsterkninger til, men hvis det uansett skal loddes...

Hva med pålodding av chokebaser? Er dette mulig? Dette ville åpnet for chokebytting, og krever da en grunnlengde på 50cm.

 

Det finnes også andre ulemper med hagla. Den er velbrukt og i utgangspunktet et "billigvåpen"! Den har også baskyle i alumixium, uten titanforsterkning og har begynnende eggform på grunn av skråstilte tennåler...

2krlgk.jpg

 

Dersom prisen på børsemakerarbeidet blir for stor legges alternativet dødt...

 

Kom med innspill, forslag, løsninger eller regelrett hån 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En mulighet er å lage en kombi... Et egnet innstikkløp fabrikeres med litt overlengde som gjenges. Dette festes med en kon mutter i munningen på nederste løp, men gjengepartiet stikker så langt utenfor mutteren at en lyddemper kan skrus utenpå. Hvis en kjører med et .22 kaliber burde det gå an og lage en lyddemper med samme tykkelse som originalløpet.....

Link to comment
Share on other sites

En mulighet er å lage en kombi... Et egnet innstikkløp fabrikeres med litt overlengde som gjenges. Dette festes med en kon mutter i munningen på nederste løp, men gjengepartiet stikker så langt utenfor mutteren at en lyddemper kan skrus utenpå. Hvis en kjører med et .22 kaliber burde det gå an og lage en lyddemper med samme tykkelse som originalløpet.....

:D Dette høres ut som et drømmevåpen! Men hva vil være et edruelig kostnadsoverslag for en slik løsning?

Bør kanskje gjøres frittliggende eller flytende ved fremre kontaktpunkt? Hvordan vil o-ring-løsning (sett på enkelte kombier og drillinger) kunne fungere? Bør ikke riflepipa loddes permanent fast i kammerenden?

Har oppdatert første innlegg med flere bilder, blant annet av baskylen. Hvordan fungerer store tennåler på "small rifle" tennhetter? Bør den "kvesses"?

Den svake eggformen på hullene er jo opparbeidet over maange 1000 skudd, og ei ferdig børse vil jo ikke utsettes for mengdeskyting; men vil den eksisterende eggformen medføre vansker? Pr i dag ingen problemer med haglepatroner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...]Hvis en kjører med et .22 kaliber burde det gå an og lage en lyddemper med samme tykkelse som originalløpet.....

 

Eller, om man gidder/klarer/har råd til å legge så mye arbeid i det, ett litt større kaliber (kanskje til og med en sub-patron som klarer rådyrkravet?) og ett kombinert forskjefte/usymetrisk "heldemper"?

Link to comment
Share on other sites

Ser at du skriver Kapping og fastlodding av chokebaser jeg tror ikke det er noe vanskeligere å gjenge for choker selv om løpet er kappet så da er det ingen ting som skal loddes, løpet har en viss innediameter før trangboringen og den er lik hele veien innover så det skal gå helt greit å gjenge et kort løp for nye choker.

Link to comment
Share on other sites

Eller, om man gidder/klarer/har råd til å legge så mye arbeid i det, ett litt større kaliber (kanskje til og med en sub-patron som klarer rådyrkravet?) og ett kombinert forskjefte/usymetrisk "heldemper"?

Dette begynner å minne meg på undertittelen til Raudnakkes Piirka - HVORDAN SMINKE EN GRIS! Eller lage gull av gråstein...

I like it - I like it a lot! :mrgreen:

Men vi skal vel ikke bli alkymister og ta helt av her - sjansen er nok størst for en eller annen .224-løsning med symetrisk demper i hagleløpsdiameter hvis kombi blir løsningen.

Men arti å leke med tanken, det er det jo... Jeg har ikke snøring på lading av sub - hvilke kalibre egner seg til et slikt prosjekt? R-patron med grei messingtilgang, kombinert med godt kuleutvalg som er egnet i lav hastighet? Er vel enklere å sende en mann til månen?

 

Så var det kalibervalget da... SKAL være brukbart på rådyr, med godt kuleutvalg, grei hylsetilgang, ladbar for en novise - og kunne etterlate vinterrypa uten FOR stort hull.

5,6*52R Benytter jo .228" kuler og er dermed litt ukurrant.

5,6*50R Magnum bruker .224", har samme ytelser som 52R (og .223Rem) og er god knall på opptil 70grs kuler. Knepen favoritt blant småkalibrene. Vanlig i tyske knekkiser.

5,6*57R (ikke RWS) bruker også .224" og har ytelser på linje med 22-250. Litt overkill som småviltpatron etter min smak. Har heller ikke lyst til å bytte løp så mange ganger på en sånn custom-kombi.

7*57R er vel favoritten blant de litt større kalibrene, selv om en R-patron i 6,5 er fristende. Bør opp i 7mm dersom en først skal opp i storviltkalibre...

 

Så var det penger og arbeid - JA! Er vel villig til å bruke rundt omkring like mye på en custom, dempet kombi som det koster for en standard ny - Bare resultatet blir brukende.

Men jeg fristes fremdeles av ei lita lett ei med to store huller foran. Pyntet med oversize endestykker på 10cm med porting i 45 grader opp og bak, sånn at den hadde funka både med feite slugs og på tidligjakt etter rypa... Sitre sitre :o

 

Takker Tailgunner. 2500 var ikke rare summen for pipeemne, tilpassning og montering. Spesialdemper blir vel ikke billig, men det ser ut som dette kan komme innenfor "budsjettet". Må vel også påregne litt grunker til tennål og baskyle vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du skriver Kapping og fastlodding av chokebaser jeg tror ikke det er noe vanskeligere å gjenge for choker selv om løpet er kappet så da er det ingen ting som skal loddes, løpet har en viss innediameter før trangboringen og den er lik hele veien innover så det skal gå helt greit å gjenge et kort løp for nye choker.

Innerdiameteren er grei nok, men denne er fryktelig tynn i løpsgodset. Dessuten vil en løpslengde på 43cm etter gjenging føre til at den blir ulovlig kort. Skal dette gjøres må de laaange chokene loddes permanent fast for å oppfylle lengdekrav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett våpen med .22 innstikkpipe som stikker ca 2cm (med gjenger) utover løpsmunningen. Demper festes ved å tre demperen over innstikkpipa inn mot løpsmunningen og så feste med skive/mutter på innsiden av demperen. Ettersom demperen er demonterbar, er det uproblematisk å skru fast demperen på dette viset og den sitter stødig nok.

Har gjenget ett 3cm langt rør, der ytre vegg er gjenget til lyddemperen og indre diameter = ytre diameter på innstikkpipa. Denne biten gjør at demperen sitter tettere over innstikkpipa.

Hmm.. vanskelig å forklare det her. Burde vel kanskje tegnet det i stedet :roll:

 

Men noe sånnt kunne vært løsningen for denne hagla også, demperen kunne i tillegg festes med klemmer fremme (alà de man bruker på forlenget magasin til pumphagler).

Link to comment
Share on other sites

Synes du forklarer helt utmerket jeg, og arbeidsskissen din var lett forståelig! Takker for godt forslag!

Sitter til stadighet med et glis når jeg leser gjennom trådene her på kammeret. Hjelpsomme og kunnskapsrike kammerater over alt. Børsemakerne går bedre tider i møte når vi fyrer opp hverandre på det ene prosjektet etter det andre... :P

Link to comment
Share on other sites

Dette med sub har jeg ingen som helst peiling på, og med kulebane som en kjærringkasta skiftenøkkel

begrenser bruken seg fort ned til slugshold for små vilt... :wink:

Tok et kjapt overslag for å finne ut hva som trengs for å fylle kravet til anslagsenergi på 980Joule.

Bruker for enkelthets skyld 330m/s som maks munningshastighet for sub og forventer et hastighetsfall på 30m/s ut til 100m.

jl0a5s.jpg

Runder lett av oppover og finner ei tilfeldig 350grs "ekspanderende" kule i minst mulig diameter. Swifts A-Frame i kaliber .416.

29pyfwm.jpg

Fyller greit kravet, og tåler ei redusert utgangshastighet til 320m/s...

 

Hmmm! :o Kulebanen var jo slettes ikke helt spinnvill...

Hva skal til for å sende ei slik kule avgårde?

 

Tok en kikk på revolverammo - Der finnest det jo kravepatroner med tunge kuler i lav hastighet an mass,

og ladekomponenter, kuler og data er lettere å skaffe...

Hva med .44 Remington Magnum?

Eller bare gå for krigeren 45-70 for å kunne bruke .458-kuler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har regnet det samme regnestykke før, og finner 416 som det minste praktiske kaliberet. Men kulevalg og annet blir mye enklere om du tar skrittet opp til .458, og da er 45/70 det praktiske alternativet.

 

Men det begynner å bli stort hull i enden, og dette krever mye av demperen. Det duger ikke med en som har samme dia som løpet..... ser for meg noe á la de store objektivlinsene fra Leupold :-)

 

 

Ville nok gått for et .22 prosjekt, (50R Mag) og funnet en enkeltløpsløsning for tung subsonic.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja nå har jeg sendt forespørsel til Alm Våpen & Villmark om pris og vurdering av ombygging til kombi (med og uten demper).

Har etterspurt om de har brotsj i 5,6*50R Magnum, og om de kan skaffe demper med 20mm diameter.

Er det noen av de besøkende som har ladet dette kalibret? Hadde vært spennende å lære litt om det.

Noen som har heite tips på hvor jeg kan skaffe demper med liten diameter om ikke Alm har det på sortimentet?

 

Går spennende tider i møte - så får lyst og lommebok avgjøre HVOR langt strikken skal tøyes...

* Blir det demper?

* Brotsjing av haglekammer til 12/76? (løpene er trykktestet til 1200Kp/cm2 på fabrikken + litt mer med snø :wink: )

* Kikkertbaser som ikke bygger høyere enn sikteskinna (nedfelt)? Montasjetype?

* Kanskje et grovt skåret V-baksikte? Vippbart?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt!

Men du bør koste på ny tennstift og bøssing for denne til rifle-løpet, hagler har litt store stifter og romslig klaring mellom stift og bøssing.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Revisited!

2uiupdt.jpg

Et helt år gikk før jeg fikk gjort noe med Helan & Halvan. Det ble alt for lenge, men det har sine årsaker. Fikk ikke svar på mail fra Alm. Prosjektmidlene krympet ettersom min daværende arbeidsgiver la inn årene, jeg ble arbeidsledig for en periode og børsa havna innerst i våpenskapet igjen.

Så kom det ei ny våpenforskrift som gjorde det lovlig å inneha hagler med løp ned til 40cm :D , og da var vegen kort bort til stikksaga!

Som dere nå skjønner ble det ei kort slugs & tidligjaktbørse ut av Helan&Halvan!

Slik så den ut før...

2ljp9iv.jpg

Kan se merker etter varmlågen fra kruttgassene på øverste løpet :mrgreen:

 

Så var det fram med amputasjonsverktøyet.

2wdc4ug.jpg

Ny løpslengde ble 43,0cm!

 

Så aralditerte jeg fast ei aluskinne a'la Weaver og monterte et rødpunktsikte til 200,- :lol:

k33uky.jpg

Etter 15år i våpenskap med kjellerfuktig luft behøves kanskje en rustfjerner og en klut med olje...

 

o9kf4g.jpg - n6p7wp.jpg

Siktelinja flyttes et par cm opp, krever kolbeforhøyning. - Get Shorty! :mrgreen:

 

Mat for mons! Første test!

2z56ivo.jpg - 2d3lhx.jpg

Starta forsiktig med leirdueskudd og øka via jaktammo opp til kraftig slugs.

Børsa ble svært hendtlig og lett. Tok en snartur innom leirduebanen i går og fikk skikkelig problemer uten kinnkontakt. Havna flere ganger utenfor holo-vinduet så rødprikken ble borte. 11/25 tyder likevel på at det er håp. Skal prøve å finne ei passende sag i kveld, så får jeg laget et forhøyningssystem etterpå. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe! Ja den er grisestygg! :mrgreen: ...og litt tøff! Svensktur med villgris har stått på jaktønskelista en tid nå, og med endel rådyrjaktdager pr år har jeg savnet ei kort slugsbørse/korthold som kan tas med i sekken. Denne får jeg ned i en Fjällrävensekk :twisted:

Ny overflatefinish og noen småjusteringer må til før jeg føler meg ferdig, men det er jo kosmetisk. Bruksmessig blir den akseptabel når kolben blir høy nok til at rødprikken er klistret midt i holo'en når børsa kastes til skuldra.

Har fryktelig lyst til å lage syntetisk stokk og forskjefte selv, men mangler kunnskap og utstyr. Tror det enkleste for meg blir avstøpning av de viktigste delene og ta det derifra. Nedpussing og overflatebehandling av treverket er jo også mulig :roll: Var det ikke noe om noe gummilignende stoff her på kammeret for en måneds tid siden?

Skal ta en kveld med kronoen og sammenligne fart i 2-3 hagler med ulike løpslengder. Inntrengning blir værre uten tilgang til telefonkataloger eller returpapir...

 

Edit: Og der dukka det plutselig opp en tråd om DuraCoat på treverk... :P

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder så langt for å vise hvor shorty den ble, ...og til høyre hvordan jeg vil stokkutformingen skal bli (photoshoppa).

28j8c3r.jpg2ceqa88.jpg

Nærmere bestemt 85,4cm på strømpelesten! :mrgreen: På bildet til høyre har jeg fantasert på åpensikter også.

En god cm over kravet, så om jeg tar av kolbekappa er jeg nesten en lovbryter (jfr De Unevnelige)

29l1hly.jpg

Stykkevis og delt med avkappstubben under.

 

2yxgrpz.jpg_r9rgb4.jpg

Perspektiver

 

17qq92.jpgifzpco.jpg

The bizniz ends Kaliberet er .725 H&H (Halvan&Halvan) :lol: Slug'ene er rundt 0.730", og lager 1" store hull i et badekar på 30m! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en snartur ute med H&H og kronoen. Litt smalt datagrunnlag med en knapp håndfull skudd, men en liten indikasjon på hastighetstap i korte løp.

H&H 12/70. Løpslengde 43cm. Trangboring? Næhh

Remington slugger: 414m/s og 401mm/s (~407m/s)

Rio Royal Star slug: 387m/s

Nitedal Sport Stål nr.7: 366m/s

 

Til nå har jeg bare fått målt Remington Slugger i andre våpen/løpslengder. Star Bajkal 12/70 med langt løp (71-72cm?) og 3/4 boring. 432m/s.

Dvs jeg fikk et tap av 25m/s (6%) kontra et nesten 30cm lenger løp :P og det er tilnærmet ubetydelig!

Fartstapet vil nok variere med ammomerkene, men slik jeg ser det her jeg tapt mer i balanse enn i fart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har lenge hatt lyst på sheriff-aktig s/s med korte løp men o/u ble utrolig tøft!

Hadde forventet mer tap i hastighet så det var glad-nyheter :D Det negative er at jeg ikke klarer bestemme meg for o/u eller s/s nå :lol:

Noen som har bilder av kort sideligger? Eventuelt om noen kan legge feks et A4 ark over pipene for å dekke det som er over 40, 45 og 50cm slik at det går ann å se hvordan noe sånt ville sett ut? Er redd det blir dyrt da! -Hagla koster nok under en tusenlapp, men man må vel kanskje lade selv for å få det optimalt med så korte løp.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjempearti med så mange gode tilbakemeldinger på tråden. Ufortjent god respons da jeg knapt har gjort noe som helst... Tror det må skyldes en utbredt guttedrøm fra cowboyfilmene :mrgreen: samt å bryte barrieren å gjøre uopprettelig skade på et skytejern :wink:

@ gutten i kruttrøyken: Har hatt mange våte drømmer om å fått til en kombi med dempa rifleløp ut av Lanbern, men jeg tror jeg får en grei orginal kombi til samme pris som oppfiksingen ville kostet. Tror jeg blir fornøyd med valget jeg tok til slutt.

@ Tesla32: Hvis jeg får til og blir fornøyd med kolbeforhøyeren blir det nok Dura eller noe gummiert på treverket. Men jeg har lyst til å slanke kolben noe for å unngå at den blir så baktung. Egenprodusert synt/komp blir nok et lang-sikt-prosjekt.

@ Glenn_G: Tror ikke det er nødvendig å lade haglepatronene selv for å få glede og nytte av en kortløper. Som med et salonggevær skjer det meste av hastighetsoppbyggingen i første del av løpet (salongen har toppfart etter ~41cm). Dyr trenger den heller ikke bli, selv om den ikke skal se ut som en rat-gun som min :lol: .

Dersom noen tester hastighet på hagleammo håper jeg dere skriver noen linjer om type, løpslengde, choke osv.

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot: Den hagla på finn.no var utrolig fin! Men jeg har ikke søkt om noe enda og jeg har lyst å gjøre litt selv på våpenet. Engelsk skjefte har aldri sett pent ut på en hagle før i mine øyne men på en kort sideligger var det helt rått! :D

 

Nordlandsdrevern: Man MÅ jo ikke lade for å utnytte hverken rifle eller hagle men jeg fant på nok unnskyldninger til å kjøpe ladeutstyr til rifle iallefall og det er jo MYE mer å hente på hagleladning så det spørs jo hvor lenge det kan unngås.. :lol:

 

Ps. burde vel strengt tatt vært en kal 10 for å være mest mulig western-aktig men en lett kal 10 med korte løp er sikket vansklig å få tak i, dyrt, vondt i skuldra og skikkelig høylytt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har bilder av kort sideligger? Eventuelt om noen kan legge feks et A4 ark over pipene for å dekke det som er over 40, 45 og 50cm slik at det går ann å se hvordan noe sånt ville sett ut?

 

Kanskje noe slikt som dette.

713592.jpeg

Jeg får vel ta frem baufila for dette blir vel en skikkelig Cowboy hagle :D

Er det 40 cm løp som gjelde og 83 cm total lengde ?

Link to comment
Share on other sites

TØFT!! -Du MÅ bare sage, det der blir helt sinnsykt bra. Kanskje vurdere å kappe litt mindre i første omgang da?

Men det der er vel mer enn 40cm? Hanehagle, hadde nesten klart å skyve den fristelsen til side for fornuft. :lol:

Hva tåler de gamle der trykkmessig, regner med det er endel forskjeller på merker osv? Men når man kapper en gammel "blyhagle" ned til 40-50cm løp og skyter med sylinderboring så tåler vel de fleste litt sprek ammo?

 

NINJAEDIT: tar det med løpslengden tilbake; kapp heller mer! :mrgreen: -Så bedre ut med korte løp på stort bilde av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

@Sportskytter: Regleverket sier 40/84. Vær obs på at mange kolber er så korte at du fort kommer under 84 om du er hard på løpskappingen...

@Glenn_G: Nei man må ikke lade selv, men du verden hvor arti det er! 8) Har selv begynt letingen etter brukbart hagleladeutstyr :mrgreen: 2 presser for rifle er allerede godt innkjørt de siste åra! Nesten halve moroa er jo å lære seg bruk av utstyret, konseptene og detaljkunnskapen.

 

@ ALLE: Kjør på med innlegg om lignende prosjekter og tankespinn!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har Lanber Shorty'n vært i bruk! Støvsamleren har fått et liv igjen! :P

Har felt 2 rådyr med .730 Halvan&Halvan :mrgreen:

En mellomstor bukk ble felt med vanlige hagl på 18m, og et smaldyr ble felt med slugs på rundt 20m 8)

2435k03.jpg

Slugsen gikk gjennom begge bøgene, men kula (Remington Slugger) er bløt og fragmenterte i to deler. Fant en utflata blyklump i bakskinnet som veide 12,3gram. Senterdelen?

347b2p3.jpg

Slaktet ble finere enn om jeg hadde brukt 6,5x55 på den avstanden og gjennom 2 bogbein :wink:

Fikk filmet slugsfellinga men får desverre ikke lagt ut snutten før tidligst om 2-3 uker.

Link to comment
Share on other sites

Nå er søknad på hagle nr 2 innvilget, dette skal også bli en veldig kort hagle. Kanskje like kort som H&H'en. Men jeg tror jeg satser på en sideligger for syns skyld.

Da er den lite egnet til slugs selvsagt men det tror jeg er lite aktuelt for min del uansett, kan heller bruke 870'en til det.

 

Det er en lang tråd her på kammeret om gamle "bly-hagler" og stålammo, det står at man ikke skal bruke stål i mer enn 1/2 trangboring og at sideliggere er spesielt utsatt.

Men hva tror dere er trygt i en gammel sideligger med 40-45cm løp og åpne choker? Kan jeg fyre av jaktammo i stål på en slik hagle, det virker jo som om det er trangboringene som lager overtrykk med stålammo? Skal kjøpe våpenet på våpenhuset i stavanger og skal selvsagt spørre der men jeg vil gjerne høre hva andre mener.

-Spesielt om det er noen børsemakere eller andre som vet hva de snakker om.

 

(Jeg vil tro at det kan bli en rimelig gammel hagle som blir kjøpt inn, prisantydningen på de dem hadde inne var på 500-1000kr så det er ikke de nyeste modellene.)

Link to comment
Share on other sites

Da er hagla kjøpt inn, en monte carlo 12/70 sideligger. Sprekk i kolben og to stygge formtrefyllinger så her skal jeg få litt å gjøre.

"Prøvekappet" løpet på frihånt til 2cm over minimum totallengde, da havnet løpet på 44cm. Kommer til å fjerne iallefall en halv til for å rette enden.

Deretter så blir det lodding av løpene i forkant da jeg fikk høre at de har en tendens til å sprekke her når man kapper. Synes allerede det ser bra ut, skal legge ut et bilde etterhvert om det er greit for trådstarter?

Link to comment
Share on other sites

Ilatad, tafsa litt på misfosteret jeg, og her er min dom: :lol:

- slitt og upen

- elendig balanse

- alt for lav kolbe (pga rødpunkt)

- meget suspekt

 

At eier klarte å klore ned 2 rådyr er høyst beundringsverdig, da denne... denne parodien av en filmrekvisitt føltes helt forferdelig ut å hive opp til skuldra.

 

- Men kul? - Og masse sjel? - Yes! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:evil: ØØØYYYHHH Ranger!!! :evil:

Du disser ikke shortyen min! :lol: Skal du ha hevn for slengbemerkningene om petit nå hva? :mrgreen:

Balanse? Hæ! Etter mengden slalombrus du hadde fått i deg kunne selvsagt ikke Helan&Halvan balansere deg nei! Det måtte i alle fall vært en puntgun. :lol:

Upen? Suspekt? - Jeg er så hjertens enig! Ja selv når det gjelder balansen. Men jeg håper å få retta på det med tiden. Kolben er blytung i forhold til det lette korte løpet. Kolbehøyden er en formalitet.

Treffsikkerheten derimot er det den som kliper i børsa som bestemmer :twisted:

Første forsøk på leirduebanen ga 50% treff, grei start. Treninga bedret prosenten. Hyppig testing med slugs viste hvilke avstander som er trygge, og ei fyllingskule gjennom begge bøger på et rådyr forteller vel at børse og mann funker greit sammen :wink:

Gjenstår noe testing av inntrengningsevne med vanlige hagl før jeg tør skyte på rådyr på over 20m (grensa jeg har satt inntil videre). Sammenlignes med andre langløpa hagler.

 

PS! Gikk det bra med kolbekappa di?

 

@ Ilatad: Det byr seg vel en sjanse siden skal du se!

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder:

1.jpg?psid=1

Den var ganske lang..

 

IMG_4939.jpg?psid=1

Sprekk i kolben. Noen som vet hvordan jeg kan ta av kolben så jeg får fikset den?

 

IMG_4941.jpg?psid=1

Her har det også skjedd noe rart.. Er noe lignende på andre siden også. Noen ideer?

 

IMG_4943.jpg?psid=1

 

IMG_4947.jpg?psid=1

Her ser man hulrommet mellom pipene. Bør nok fjerne rust før lodding også tenker jeg. Noen som har loddet slik før og har etpar tips?

 

IMG_4944.jpg?psid=1

Clint'ern hadde fått en tåre i øyekroken av denne, det er jeg sikker på! :mrgreen:8)

Løpet ble kappet for hånd men skal rettes i maskin så da forsvinner vel en halv cm til. Ender da på 43,5cm løp og 85,5cm totalt.

 

Dette er en hagle jeg skal kose meg med å fikse opp og prøve meg litt på trearbeid også. Har god tid med denne her men det var deilig å komme i gang. :D

Har aldri pusset opp treverk før så jeg skal tråle forumet for tips, vet det ligger mye her inne :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den der blir lekker Glenn_G! Den ser ikke engang unaturlig kort ut.

Gleder meg til å se hvordan arbeidet skrider fram.

Kolben løsner du ved å fjerne kolbekappa bak. Inni hulrommet i kolben finner du en stor lang skrue som holder treverket fast i kassa.

Men det er ikke sikkert det er så lett. Kolben har jo engang sprukket pga dårlig tilpasning eller slakk tilstramming av overnevnte kolbeskrue. Det avskalede området på begge sider tyder på en Reodorfix med en gjennomgående skrue for å holde den sprukne kolben sammen inntil kassa. Skruen er nok dekket med epoxy, og det er dette som har flasset av. Du må kanskje få ut denne skruen før du får løs kolben...

Om kolben er innsauset i all slags oljer får du sikkert litt vansker med å lime igjen og pynte på den sprekka der :|

 

Når det gjelder trearbeider er Raudnakke kammerets mester. Han er vaabenterapeut, tretrollmann og alkymist :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...