Jump to content

Helan&Halvan - Prosjekt eller støvsamler?


Hva synes du jeg bør gjøre med "Helan & Halvan"  

210 members have voted

  1. 1. Hva synes du jeg bør gjøre med "Helan & Halvan"

    • Ingenting - Støvsamler og tidligjaktbørse som den er i dag.
      12
    • Vraking / Innlevering for å frigjøre plass.
      31
    • Innstikkløp for å bruke som kombi.
      22
    • Permanent ombygging til kombi. (Eventuelt med demper)
      85
    • Kapping og fastloddede lange choker.
      4
    • Kapping og fastlodding av chokebaser for å muliggjøre chokebytte.
      8
    • Slughagle til rådyrjakta.
      48


Recommended Posts

Takk for det :D Jeg synes at den ser helt riktig ut egentlig.

Jeg var redd det var noe sånt som var problemet på kolben ja :roll: Men det skal nok gå på et vis, skulle aller helst ha skiftet hele kolben men det er neppe så lett å få tak i en, spesielt i en prisklasse som passer inn med at hagla kostet 500kr :lol: Jeg får uansett ta den av å se hvordan det ligger ann. Når det gjelder olje så ser det ikke ut som om den har vært spesielt utsatt for det så jeg får gi liming ett forsøk.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hey Ilatad!

Den der mener jeg fortjener å flashes! Utrolig tøft!

img1550s6vb1.jpg

Snakka med LilleMy for et par uker siden, og hun nevnte denne metoden og looken, men jeg kunne ikke tenke meg at det ble så stilig!

Hvem er først ut med en hel kolbe i "dongry", eller ei som er overdenimflatebehandlet. Biltema har jo billig epoxy... :twisted:

 

@Glenn_G: Ta en kikk på denne tråden: The Woodstock Workshop

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått gjort så mye enda. Har oljet inn alt av metall og gjordt rent blåneringen med stålull og olje. Dvs det er ikke så veldig mye blånering igjen men jeg synes den kler det slitte uttrykket. Var mye gammel svart "guffe" rundt omkring. Hvordan skal man lete etter slark og slitasje i slike mekanismer? Jeg synes den kjennes så ubrukt ut men jeg har ikke greie på slikt.

IMG_4950.jpg?psid=1

Slik så det ut.

IMG_4959.jpg?psid=1

Slik ble det etter litt kosing :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å blånere på nytt eller overflatebehandle på et annet vis? Blir vel mye rust med naturell-look?

Slark skal du kunne kjenne ved å ta av forskjeftet og bøye og kjenne i forskjellige vinkler.

Ellers kan du jo sote ned kontaktflatene med en feit flamme (acetylen eller stearinlys?) og åpne/lukke gjentatte ganger, så vil du se at sotinga forvinner hvor kontakten er god.

Er det 12/70-kammer på denne? Finnes det noen merker eller trykktall innstemplet i kassa? Litt vanskelig å tyde fra bildene.

Keep it comin' :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig og ukonvensjonelle prosjekter dere holder på med.

 

Eneste "tilsvarende" jeg har sett var noen betraktninger av John Shaw som beskrev lerdueskyting med korte pumpehagler i en av bøkene sine. Han hevdet at de ikke sto noe tilbake for konvensjonelle hagler i den sammenhengen. Ellers er vel omtrent samme hagletypen beskrevet i klassikeren "A poachers handbook" fra UK. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange positive innspill, positivt overrasket her :D

Takk til trådstarter for å få meg i gang med prosjektet, denne hagla er blant det kjæreste jeg eier nå, MÅ bare smile hver gang jeg ser på den :D

 

Nordlandsdrevern:

Blir neppe blånering med det første iallefall, liker godt sånn det ser ut med nedslitt blånering. Rust blir det ikke sålenge man passer på med olje. Faren er jo dersom jeg får tak i/fikser opp en fin kolbe som gjør at resten ikke er i stil, for da må jeg vel nesten blånere.. :roll: Tror og håper jeg har fått meg et langtidsprosjekt som kan brukes underveis.

(Ingen som har en passende kolbe for salg vel?)

 

Nå har jeg besøk av sønnen min som jeg ikke treffer så veldig mange ganger i løpet av ett år så det blir lite med oppdatering nærmeste uken. Håper andre slenger seg på og redder noen gamle "bly-hagler" De koster nesten ingen ting og kan jo kasseres/selges/gis bort om dere trenger mer plass i jaktgarderobene..

 

Når det gjelder trykk så vet jeg bare at denne hagla er rimelig gammel og er i 12/70 med full åpning både her og der.. :lol:

Jeg kommer til å bruke stålhagl til leirduer men ikke til noe mer. Hagla tåler det kanskje men det er lite vits i, skal jeg først dra med denne på jakt så blir det nok noe vismuthgreier som havner i den. Noen som vet om ammo som sprer veldig lite?

(Blir det jakt så blir det mest sannsynlig ryper som skal tas.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så også en hanehagle S/S på våpenhuset i stavanger når jeg kjøpte denne, de hadde også en monte carlo kal 16 S/S uten sprekk i stokken.

Var i tvil om jeg skulle ha med utvendige haner eller ikke, endte opp uten av praktiske hensyn :roll:

 

Har fått tatt bilde av merkinger på våpenet og håper noen kan tyde trykk og annen info:

IMG_5006.jpg?psid=1

Nede til høyre står det 173, ikke 178. Resten er vel tydelig nok, hvis ikke så er det ett mye større bilde her:

http://j7mvwg.blu.livefilestore.com/y1pi6f0Wwo7tmkZvEkfejiz95ZBrPUr--4h327zCeGHtk26C2YEUmQ63O9DHKSf6ylWcuRuWYNghkpuPHBSRRff9ruIrFCQDI5J/IMG_5006.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Videoklipp fra rådyrjakta:

Rådyrjakt med slugs og losende drever.

Nakkeskuddet etter fellingen var "unødvendig" ettersom slugsen gikk gjennom aorta og begge bøger, men et dausprellende rådyr kan fort kurere en hund med sine skarpe klauver.

Beklager elendig kvalitet på filmen. Overføring, formatskifte og redigering spiser oppløsning.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, thats me! :mrgreen: Det er også meg som jazzer'n opp i siste sekund av filmen. Var det for lite mandig for deg Møring?

Klassisk overdreven heliumstemme er helt vanlig når man roser en hund! :lol:

Kødder ikke! Velkjent hundepsykologi! Denne hunden har også hatt et par episoder som burde gjøre han litt skeptisk til høye smell rundt ørene. Her loser han både etter skuddet og dauskottet og fram til fallet, så han er ikke skuddberørt, men ingen vits å ta sjanser. Står du å "roser" med negerbass kan hunden oppfatte deg som mindre fornøyd.

Det høres latterlig ut, men det funker alltid - bare se på rompa på bikkja når du gjør det. 8)

3094oz6.jpg

Stillbilde fra filmen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! Jasså, du mener det er "som hund så eier" altså?

:lol::lol::lol: Det vil vel si at du har ei overdreven sexlyst, men bare ertestore baller? :lol::lol::lol:

 

Drevern på filmen er langt fra artstypisk når det gjelder losmål. Tynt, tispelignende mål og i tillegg veldig trang. Overdrevent ærlig også. Men han er jo unghund ennå, så han er vel passe trang/laus når han eldes. Bedre det er den vegen.

 

Et siste stikk :mrgreen: : Har hørt nok petiter som loser for fulle mugger hele føkkings tida, samma om det er elg, rådyr, kråke eller hare; ferskspor eller bakfot... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Nei vi skal ikke la dette eskalere i køddesjikane. Drømmehunden er nok et utvalg av de beste egenskapene fra drever, petit, dachs og beagle.

Du skal forresten få mer å gapskratte av senere Ranger... :mrgreen:

NOK OT!

Skal se å få testet forskjeller på fart og inntrengning mellom korte og lange løp.

Det bør gi en pekepinn om jeg bunter sammen gamle aviser og fukter disse?

Hvis jeg setter min langløpa Star som standard på maxavstand med en type ammo, vil jeg kunne prøve meg fram til å oppnå samme resultat med Shortyen på x meter kortere avstand. Etter noen ammotyper vil jeg kunne si at f.eks 23m er maksavstand på rådyr med Shorty'n.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering på BoomStick prosjektet mitt. Noe går veien, andre steder trenger jeg virkelig hjelp her! :shock: (Måtte holde bildene store så dere kan vurdere skadene..)

Har begynt å "shine" opp forskjeftet, det går ganske bra. Dårlig utført eller tidligere "utbedret" nettskjæring i utgangspunktet så det var ikke så skummelt å begynne å friske den opp litt :lol:

Legger inn etpar bilder der jeg kun har siklet av mesteparten av oljen og skrubbet litt med terpentin:

IMG_0657.jpg?psid=1

 

IMG_0661.jpg?psid=1

 

Har rotet meg borti nettskjæringen også, ikke helt ferdig med det enda. Tok omtrent like lang tid og var omtrent like forbanna vanskelig som jeg hadde trodd :mrgreen::lol:

Men det er jo moro å prøve seg litt da. -Legger inn bilder etterhvert.

 

Det store problemet kom da jeg skulle ta av kolben. Som en kar tidligere foreslo her i tråden så var det en bolt på kryss gjennom mekanismen og fremste del av kolben. Dette har nok vært en midlertidig nødreparasjon som ble permanent.. Merket at treverket var nesten splittet i to så jeg valgte å fullføre bruddet selv, må jo rengjøre grundig før ny liming tenkte jeg. Håper jeg tenkte riktig.. :oops:

I tillegg så er treverket helt svart, sikkert av våpenolje? Jeg klarer ikke se for meg hvordan treverk og metall har blitt sammen originalt her, da det er tydelig at det skulle mer til enn å løsne to skruer for å få av denne kolben når den engang var en hel del. Bør vel limes sammen på våpenet nå, hvis ikke så må jeg vel demontere hele mekanismen for montering?

 

Finnes det håp for denne kolben eller må jeg bare skaffe "ny"??

 

Er helt tydelig at det gamle limet ikke har gjort jobben, aner dessverre ikke hva som har blitt brukt her men det var ikke godt nok.

 

IMG_0686.jpg?psid=1

 

IMG_0687.jpg?psid=1

 

IMG_0688.jpg?psid=1

 

IMG_0689.jpg?psid=1

 

IMG_0690.jpg?psid=1

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er det Hellbillies synger..? "Da he du røta du ikkje kan fløta"? :wink:

Ser desverre ut til at jeg hadde rett om både gjennomgangsbolt og innsauset, sprøtt treverk... Dette var triste greier!

Mulig det går an å få fikset, men dette er langt utenfor mitt kunnskapsområde i alle fall.

 

Jeg hadde nok sett på statusen som en mulighet til å få laget et nytt, tøft et til The Boomstick.

Spennende at du har gått løs med sikling og nettskjæring!

Link to comment
Share on other sites

Det måtte vært om det går å avfette veldig samt å eventuelt røffe opp overflaten litt så limet kan få heft i friskt treverk?

Ellers så er det jo litt drøyt å handle inn ny kolbe til en hagle som kostet 500kr men om det går ann å lage en.. Sikter høyt her tenker jeg,

kjenner folk som er veldig flinke med tre og som har freser osv men vet ikke hvor mye kunnskap og verktøy som kreves?

Jeg klarer som sagt ikke forstå hvordan de har klart å tre sammen stål og treverk i denne hagla her engang, regner med at hele låskassen må demonteres/monteres vertikalt? Sånn går det når man bare er vant med pumpehagler som er enkle å mekke på.. :wink:

 

EDIT:

Fikk av siste rest av kolben her, jeg hadde rett i at låskassen(heter det det egentlig?) måtte demonteres vertikalt.

Hmmm, nå fikk jeg enda mer lyst på ny kolbe..

 

Ps. hvor blir det av de andre korte haglene, vet de er der ute! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det der er vel ikke det mest håpløse puslespillet jeg har lappa sammen iaff.. og det heter forresten "Baskyle" når vi omtaler låsemekanismen på et brytevåpen :wink:

 

Du kan jo ta en titt på denne tråden, der jeg reparerer en lignende skade på min egen drilling: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=258145#p258145 og se om du får noen ideer..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Jeg får prøve å lime og se hva som skjer. Bruddet er plassert sånn at jeg tror ikke kolben kan kollapse/dele seg i to under skyting, tror det bare blir til at den sprekker opp igjen om limingen ikke holder så det burde være trygt å prøve iallefall. Skeptisk til om det kan holde da treverket ser veldig fettete ut sammenlignet med det du limte. Har avfettet med aceton mange ganger så kanskje det kan gå - uansett verdt ett forsøk! :D

 

Ellers så lot jeg meg lure av at pcen forhåndsviste bildene i fin størrelse mens de egentlig var digre. :oops:

Tror jeg fikk fikset det nå heldigvis!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg renset mer, tørket med hårføne og limt sammen med epoxy. Limen får herde mens delene står sammenpresset til i morgen så kan jeg nok begynne å sikle den. Kommer til å fikse opp denne kolben selv om limingen skulle vise seg å være for svak, trenger trening i alt som har med reparasjoner å gjøre uansett. Kommer nok til å prøve å knekke opp limfugen med hendene om en ukes tid, om limet holder så blir den montert igjen. Knekker den så må jeg finne på noe annet.. :lol:

IMG_5017.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å rive opp limingen nå nettopp, tok ikke i alt jeg hadde men det manglet ikke så mye akkurat. Så litt henger det iallefall, nok til at jeg må prøve å skyte med den for å se om den holder. Men jeg skal uansett fikse den opp utseendemessig som sagt så det går jeg snart igang med. Har kommet litt lenger med forskjeftet og nå ser jeg at det er endel feil som jeg ikke oppdaget tidligere. Noen som aner hva slags treverk dette er forresten?

 

Her er forskjeftet 10 min etter dagens første oljemassasje:

IMG_5022.jpg?psid=1IMG_5025.jpg?psid=1

 

IMG_5026.jpg?psid=1IMG_5028.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering om BoomStick'en.

Forskjefte er nå kommet litt lenger enn på bildene, har smørt på sikkativ for andre gang så nå gjenstår litt herding før jeg begynner med porefylling.

Har limt kolben men har veldig liten tro på at det skal holde da treet er utrolig oljete noen steder.. Men det vil jo vise seg etter hvert da. Tror jeg har funnet årsaken til at mekanismen virker så lite brukt; kolben er full av hakk og det kan se ut som små tannmerker, tror kanskje man har spart på ammo ved å bruke hagla som slagvåpen på jakt.. :lol: Er ellers veldig fornøyd med foreløpige reparasjoner av både hakk og nettskjæringer. Strykejern og vann fungerer over all forventning! Og når det gjelder nettskjæringen så har jeg virkelig fått noe å bryne meg på her som dere kan se på bildene. Noe av jobben skyldes litt limsøl og at jeg var veldig uvøren når jeg spente opp kolben under liming :oops: Tror kolben kommer til å se ganske ok ut til slutt men tror også at den kommer til å knekke opp så fort jeg begynner å skyte med våpenet. Er derfor ute etter en erstatningskolbe dersom noen har en liggende.. Det viste seg jo også å være veldig moro å holde på med slikt arbeid så om noen har noen vrak av kolber/forskjefter el.likn som kan doneres så jeg får øvd mer så blir jeg veldig glad for det :D

 

Foreløpige "før og etter"-bilder:

1.jpg?psid=1IMG_4944.jpg?psid=1

Av og til er kort bedre enn lang.. :wink:

 

IMG_0686.jpg?psid=1IMG_5017.jpg?psid=1

Brutal sammenføying av kolbedelene..

 

IMG_0640.jpg?psid=1IMG_5025.jpg?psid=1

Forskjeftet etter sikling og noen dagers oljebehandling før sikkativ.

 

IMG_0666.jpg?psid=1h_1.jpg?psid=1

Kolben før sikling, og etter sikling, litt damping og terpentinvask.

 

IMG_0675.jpg?psid=1IMG_5056.jpg?psid=1

Her kommer det godt fram hva vann og strykejern kan gjøre i en amatørs hender. Regner med noen omganger til før jeg gir meg.

 

IMG_5031.jpg?psid=1IMG_5070.jpg?psid=1

Veldig fornøyd på denne siden! Men kommer vel til å gjøre litt mer etterhvert her også.

 

IMG_0672.jpg?psid=1IMG_5069.jpg?psid=1

Synes det er forbedring på denne siden også!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@ ALLE: Kjør på med innlegg om lignende prosjekter og tankespinn!

 

Her er ei hagle som jeg tenkte på å kjøpe.

 

viewtopic.php?f=3&t=46962

 

Og som dere ser nederst i tråden, så husket jeg plutselig Helan&Halvan-prosjektet.

Desto mer jeg tenker på dette, desto mer fristende blir det :mrgreen:

 

 

EDIT: Glemte å rose deg for jobben du har gjort med børsene :oops:

Og hvis jeg detter ut på et lignende prosjekt nå, så er det din skyld! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er ei hagle som jeg tenkte på å kjøpe.

...

Desto mer jeg tenker på dette, desto mer fristende blir det :mrgreen:

...

EDIT: Glemte å rose deg for jobben du har gjort med børsene :oops:

Og hvis jeg detter ut på et lignende prosjekt nå, så er det din skyld! :mrgreen:

Hahaha Gleden er på min side!!! :mrgreen:

Så ut som et veldig godt utgangspunkt for ei lett og fin hagle det der :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Morsomt med korte, hendige hagler :D Lurer også på om du har fått skutt mer med H&H'en?

Har fått skutt endel med min nå men har ikke fått brukt den på jakt enda da, men den skal nok snart på andejakt tenker jeg! Da kommer jeg til å ha 870'en med 12/89 blackcloud til lengre hold og den korte hagla med 36g bismut til korte hold. Kolben ser ut til å holde i limingen så jeg får se om jeg kan få den finere, kjipt at forrige eier prøvde å fikse sprekken med en bolt på tvers men jeg får bruke formtre eller noe der så håper jeg det blir finere. Har fått loddet sammen pipene også nå og synes det ble ok. Må fremdeles få på et korn da.

 

Boomstick_lite.jpg?psid=1

 

Lodding.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...