Jump to content

Sikkerhet, vær så snill


M67

Recommended Posts

Hjertens enig, M67.

Det er to ting som skremmer meg ved slike situasjoner.

1) Våpen peker mot meg. Ganske enkelt - alle skjønner det.

2) Men skjønner de det? Her blir jeg virkelig skremt. Vedkommende er enten

a) idiot nok ikke ikke å kunne sikkerhetsreglene eller

b) likegyldig/utvitende om at andre mennesker ikke setter pris på å få munninger opp i synet

 

Idiot eller psykopat? Av en eller annen merkelig grunn foretrekker jeg å ta diskusjonen litt i etterkant...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i forsvaret var det en medsoldat som plutselig fant pa at han skulle ove seg pa narstrid pa rommet i i kaserna. Han kastet opp AG3-en sin ti cm fra ansiktet mitt og siktet pa meg. Jeg slo lopet til siden og ble skikkelig forbannet. Kjeftet ham opp etter noter. Idiot! -sa han og snudde seg mot et skap i steden og fortsatte ovelsen sin. Tre sekunder senere trakk han av. Det smalt noe inn i helvete! Hvem var idioten da?

 

Jeg har mange ganger opplevd det samme som beskrives over her med at folk sveiper gjennom en hel forsamling i magehoyde nar de skal bevege seg rundt pa standplass. Jeg har ogsa opplevd det pa jakt, og jeg formelig kjenner kula sla inn nar jeg ser det. Blir helt darlig. Jeg tror dette er resultatet av at folk ikke har kommet i kontakt med vapen for de har kommet litt opp i arene. De som har hatt vapen siden de var guttunger peker alltid i sikker retning. ( Ingen regel uten unntak selvfolgelig, men dette har slatt meg nar jeg ser hvem som gjor slikt..)

 

(Mangler noen bokstaver da jeg akkurat na disponerer et engelsk tastatur....)

Link to comment
Share on other sites

I våre rekker så får du så øra flagrer, og må antakelig reise hjem hvis du ikke har våpenkontroll. Da går tonen fra lystig og munter, til knallhard på nullkommaniks!!

 

Vi må alle passe på hverandre, og tåle at noen setter spørrsmåltegn ved måten noen håndterer våpen på. Selv om "alle" er veldig flinke, så er det fort gjort å glemme seg bort et nanosekund....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Trist at noe så enkelt og selvfølgelig som sikker våpenhåndtering for noen faller så vanskelig. Personer som ikke klarer å følge enkle og selvsagte sikkerhetsinstrukser bør bli irettesatt og hvis ikke det hjelper bør de vises bort fra banen til de skjønner hvor landet ligger. Det er såre enkelt å unngå ulykker og tragedier og det ansvaret hviler på hver enkelt av oss når vi håndterer skytevåpen, enten det nå er konkuranse, trening eller jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg minnes ett jegeprøve kurs for mange år siden ,da min svoger skulle gå gjennom skytedelen. Med hagle. Jeg var med fordi jeg var sjåfør , men det var morro å se på også. Elevene skulle skyte på en harefigur som kom susende på en løypestreng , og instruktøren puttet en patron i ene løpet på hagla , og rakte den til første eleven som skulle prøve seg. Han skjøt ett skudd mot harefiguren som kom seilende. Mens de andre elevene stod bak han i kø og ventet på tur. Da han hadde skutt ga han fra seg den tomme hagla til instruktøren , som brakk den og putte en ny patron i til neste mann. Mens elev nr. 1 gikk fram for å hente blinken sin og sette en ny pappblink i harefiguren. Mens eleven står der framme og fomler , gir så instruktøren hagla til neste elev som klikker den i lås. Eleven med hagla (det var ei jente) står så med ei ladd hagle vannrett rett i ryggen på karen der framme, med fingeren på avtrekkeren og venter tålmodig på at han der framme skal bli ferdig. Jeg holder pusten. Så oppdager instruktøren situasjonen. "Gi meg hagla" sier han til jenta, som blir forvirret og ikke skjønner noen ting. Så tar instruktøren tak i hagla og ett lite sekund er det faktisk en liten drakamp om hagla , før jenta slipper taket. Hun forstår ingenting.Og jeg løfter faktisk hendene for å holde meg for ørene.Så har instruktøren kontroll over hagla , mens elev nr.1 kommer ruslende smilende mot oss mens han beundrer blinken sin og ikke ante hvor nær han var aldri noensinne å komme seg på en jakttur. Og det har han nok aldri fått vite heller....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i forsvaret var det en medsoldat som plutselig fant pa at han skulle ove seg pa narstrid pa rommet i i kaserna. Han kastet opp AG3-en sin ti cm fra ansiktet mitt og siktet pa meg. Jeg slo lopet til siden og ble skikkelig forbannet. Kjeftet ham opp etter noter. Idiot! -sa han og snudde seg mot et skap i steden og fortsatte ovelsen sin. Tre sekunder senere trakk han av. Det smalt noe inn i helvete! Hvem var idioten da?

 

Jeg har mange ganger opplevd det samme som beskrives over her med at folk sveiper gjennom en hel forsamling i magehoyde nar de skal bevege seg rundt pa standplass. Jeg har ogsa opplevd det pa jakt, og jeg formelig kjenner kula sla inn nar jeg ser det. Blir helt darlig. Jeg tror dette er resultatet av at folk ikke har kommet i kontakt med vapen for de har kommet litt opp i arene. De som har hatt vapen siden de var guttunger peker alltid i sikker retning. ( Ingen regel uten unntak selvfolgelig, men dette har slatt meg nar jeg ser hvem som gjor slikt..)

 

(Mangler noen bokstaver da jeg akkurat na disponerer et engelsk tastatur....)

 

Stemmer nok det du sier, jeg har hatt våpen rundt meg siden jeg var liten, og har en far som er ekstremt nøye på våpensikkerheten. Dette har smittet av på meg kjenner jeg, bare noen avsikrer hagla før de roper ut dua får jeg en litt uggen følelse...

 

Utrolig ekkel opplevelse Robinson :roll: Noen har rett og slett ikke peiling på hvor liten glipp som skal til før noen blir alvorlig skadet eller drept :( , men det har nok med at denne jenta ikke har vokst opp med våpen og lært seg riktig våpenhåndtering...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig ekkel opplevelse Robinson :roll: Noen har rett og slett ikke peiling på hvor liten glipp som skal til før noen blir alvorlig skadet eller drept :( , men det har nok med at denne jenta ikke har vokst opp med våpen og lært seg riktig våpenhåndtering...

 

Jeg så nå helst på jenta som litt uskyldig oppe i dette. Hun var der som elev , og skulle lære dette.Bla.annet våpenhåndtering. Jeg klandret instruktøren. (Ikke det at jeg var så modig at jeg sa noe altså) At man lader ett gevær på standplass , når det er personer som befinner seg foran standplass er fy-fy på alle skytebaner jeg frekventerer. Men altså ikke denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bestandig å putte ei tomhylse på tvers i utkasteråpningen på 1/2-auto'n, slik at alle ser at den er uladd. Ikke bestandig så lett å se om sluttstykket er tilbake eller ikke for andre.

 

Våpensikkerhet skulle man tro var enkelt, men tydeligvis har ikke alle like lett for det.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i forsvaret var det en medsoldat som plutselig fant pa at han skulle ove seg pa narstrid pa rommet i i kaserna. Han kastet opp AG3-en sin ti cm fra ansiktet mitt og siktet pa meg. Jeg slo lopet til siden og ble skikkelig forbannet. Kjeftet ham opp etter noter. Idiot! -sa han og snudde seg mot et skap i steden og fortsatte ovelsen sin. Tre sekunder senere trakk han av. Det smalt noe inn i helvete! Hvem var idioten da?

 

Det opplevde jeg også, med en glock p-80. Medsoldat på ub-kus som skulle tøff seg og satte pipa på glocken 5 cm fra nese tippen min. Da han gikk tilbake til skapet sitt, tok han avtrekk, og skuddet gikk. Rødfis, men alikevel nok til å gjøre meg blind på øya for resten av livet.

 

Var i skotland og jaktet i høst. Hvor gamekeeperen og jeg begynte å snakke om hvor viktig våpen og sikkerhet er. Fortalte han en historie om noe som hadde skjedd på nabo terrenget.

To nedelenderer sto på hver sin stand, med hver sin hagle. Klare til å skyte grouse. Midt i drevet syntes den ene det var litt lite action så han gikk bort til kompisen sin for å prate, med hagla ladd og i ferdigstilling. Og når han kom bort, kom han borti avtrekkeren. Skuddet gikk og treff kompisen midt i hue fra 1 meters hold.

Tragisk. Det er ikke uten grunn at sikkerheten kommer først.

 

Selv liker jeg å ta ut sluttstykket og magasinet på rifla når jeg ferdes i blandt folk på jakt eller skyting. Og holder våpnene i futeral så lenge jeg kan.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden, overvar jeg følgende situasjon.

 

Gjengen lå på rekke på 100 mtr., og ytterst til høyre lå en unggutt med sin fars cal 22, og skjøt på en egen oppsatt blink ca 40 mtr. Veldig ivrig far, som faktisk sto på yttersiden av skytterhusveggen.

 

Plutselig stormer guttens far frem, samtidig med at gutten skjøt et skudd. DET var nære på skal jeg si dere.

 

Skyteleder inne på standplass, fikk nærmest panikk, og hylte og skrek, og fikk stoppet alle andre, og stormet deretter bort til gutten, og fikk sikret geværet.

 

Så roper skyteleder til guttens far; "Hva pokker holder du på med"?

Mannen svarer. "Nå var jeg tjukk i hue gitt - men jeg har jo treskalle, så det hadde kanskje ikke gjort noe?" med et anstrengt forsøk på latter etter sin kommentar.

 

Så hører vi en tørr kommentar lengre borte i rekka:

 

"Nå er det forsåvidt ikke treskallen din vi er bekymret for, men de jævla rikosjettene......"

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...