Jump to content

Jakt med bue


jmonsen

Recommended Posts

Storviltjakt med bue.

Var på et foredrag i helgen angående jakt med bue.

I Norge er det ikke tillatt å jakte med bue, nå har vel de fleste av oss syndet mot dette i guttedagene.

Det kunne vært interessant å høre Kammer-folkets meninger om denne jakt formen, og hvis noen har erfaringer fra denne typen jakt, kunne de dele kunnskapen med oss nysgjerrige.

10032008205059tT4IJ676iJbD.jpg?99

Bildet er fra prøveskyting på 25 meters hold av nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker buejakt velkommen og er ikke i tvil om at det blir min neste jaktform hvis det blir tillatt.

Hvis Sverige nå godkjenner det der tror jeg det blir mye enklere og få tatt det opp igjen her også.

Snakket en del med representantene som stod på messa i Vikingskipet nå og de var også meget spendt på Sveriges avgjørelse .

 

En annen ting på sparket !!!! Jeg har brukt mange typer av forskjellige tykke komprimerte issolasjonsplater bak blinken men sliter med og få ut igjen pilene , har også brukt gamle tepper (helst med gummiert side) men etter litt bruk går pilene tvers igjennom .

Noen som har noen god rimelig ide :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

( da forsvant hele det lange innlegget mitt i et sort hull, prøver igjen)

 

Jeg var på Jakt I Michigan i fjor høst, sammen med Edge.

 

Angående effektivitet til pilene er jeg ikke et sekund i tvil om at jeg med sikkerhet kan nedlegge elg med bue.

 

hjortsmall.jpg

Dyret som ligger her løp ut ca 30 meter, og pilen gikk rett igjennom.

 

hjerte1.jpg

 

Grei nok presisjon også...?

 

Et dyr jeg skjøt med rifle hjemme to uker senere løp ca 30 meter med et godt lungeskudd med 308 win.

 

Drar igjen i høst jeg !

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker buejakt velkommen og er ikke i tvil om at det blir min neste jaktform hvis det blir tillatt.

Hvis Sverige nå godkjenner det der tror jeg det blir mye enklere og få tatt det opp igjen her også.

Snakket en del med representantene som stod på messa i Vikingskipet nå og de var også meget spendt på Sveriges avgjørelse .

 

En annen ting på sparket !!!! Jeg har brukt mange typer av forskjellige tykke komprimerte issolasjonsplater bak blinken men sliter med og få ut igjen pilene , har også brukt gamle tepper (helst med gummiert side) men etter litt bruk går pilene tvers igjennom .

Noen som har noen god rimelig ide :?:

Med riktig bue og piler så kan man skyte elefant med pil og bue.. Elg er mye jaktet med dette utstyret og et kjapt søk på youtube.com på nøkkelord bow hunting så finner man utrolig mye rart.

Noe seriøst og mye annet.

Eventuelt endre søkeord med feks moose, archery, osv så kommer det opp mer.

Til spørsmålet med hva du skal sette bak blinken.. har du forsøkt å sette en presset halmballe bak?

Hardpresset halmballer var vel en av tingene som ble brukt på villmarksmessa i Elverum i fjor om jeg ikke husker helt ille.

Link to comment
Share on other sites

Har ein kjenning som har jakta i Afrika med bue. Og eg er i grunn av samme oppfattning som Shooter2 og Streken om at det er ei jaktform, eg kunne godt tenke meg.

 

Det første han som eg kjenner, måtte gjere ved ankomst til jaktplassen, var å bevise at han faktisk var i stand til å treffe der han skulle med buen sin. Hadde ikkje han klart kravet der, så hadde han ikkje fått jakte i heile tatt.

 

Og at det skal væra store krav til ein buejeger, det syns eg er rett å rimelig. For utenom god kamuflasje, for å komme seg innpå akseptabelt hold, må ein kunne treffe godt. At pila dreper forholdsvis hurtig, det er iallefall ikkje tvil om. Den sørger for relativ hurtig tømming av blodet i dyret, med riktig treff..

Link to comment
Share on other sites

Ja det forstår jeg.

Men samtidig heller jeg litt til den enkle;

se denne dingsen her, den dreper hjorten fint, det gjør denne dingsen her også.

Dyret blir ikke mer dødt enn dødt, og blod må man nesten regne med.

Men du mener man må riste det inn i hue på DN?

Link to comment
Share on other sites

Det må ikke risses inn, Det må sprenges inn med TNT eller sterkere saker.

Her er det bare å begynne å jobbe, det skal ut på høringer til kreti og pleti.

Og jeg er sikker på at Dyreverns aliansen, Matilsynet, Noha og andre ekstrimister kan bli tøffe.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg håper det blir mulig å få jakte med bue i Norge. At bue har det som kreves for å drepe er det ingen tvil om. Det eneste som kritikere kan henge seg opp i er buens begrensning i skyteavstand. Det er jo typisk Norsk å tro at alle vil tøye disse grensene. Men dette problemet har vi også med jakt med rifle. Jeg tror at de som tøyer grensene for skyteavstand gjør det uavhengig av hvilket jaktvåpen som brukes.

Det er jo nettopp den korte skyteavstanden å utfordringen i å komme så nært viltet som er med på å gjøre denne formen for jakt så spennende.

Jeg for min del kunne også ønske meg at det ble mulig å jakte med håndvåpen (revolver) i Norge. Det er litt likheter i disse jaktformene ettersom begge krever en del kortere skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det blir veldig spennende å se hva som skjer i Sverige. Etter en vellykket prøvejakt for noen år siden går det nå mot en avgjørelse ser det ut til. Begge de store svenske jegerforbundene uttaler seg nå positivt til jakt med pil og bue, så vi har et berettiget håp om positivt utfall.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som etterlyser negative innspill om buejakt? Ok, så får vi komme med et par stykker:

 

I likhet med 99,99 prosent av Norges befolkning aner jeg ingen ting om bueskyting, og følgelig tenker jeg at myndighetene på sin side sliter med å finne ut hvordan et slik lovforslag skal utformes. Hvilke begrensninger må til, hva slags bue, hvor mye kraft etc, etc. Husk at til storviltjakt så finnes det klare krav om kulevekt og anslagsenergi.

 

Kan jeg gå ut i skogen, spikke meg en bue og begynne å skyte på rådyr? Neppe.

Må jeg kjøpe en godkjent bue og godkjente piler? Sannsynligvis.

Må jeg ha kraft nok i armene til å spenne den for eksempel 30 eller 35 kilo eller mer? Vet ikke.

Må jeg ha pil- og bueprøve? På hvor mange meter? Aner ikke.

Husk at myndighetene i dette landet ikke er som i Danmark. Her sier man ikke bare at "bue er greit", nei, det kommer fire sider med forskrifter i tillegg. På godt og vondt.

 

Det ville vært fint om bueskytterne kunne opplyse almuen og lovmakerne en smule om hvordan noe slikt kunne utformes i lovs form.

 

gg

 

PS. Forøvrig mener jeg det er på tide med et "Historiekammer".

Link to comment
Share on other sites

Diskusonen pleier å dreie seg om to ting:

- pil og bue er ikke treffsikkert nok

- pila er ikke dødelig nok

Et vanlig forløp i diskusonen er at dette valses fram av folk (ofte rifle/hagleiegere) som ikke har noen peiling på piler, buer eller iakt og skyting med disse. Akkurat som vanlige iaktmotstandere :(

Nei, diskusjonen går på at pila oftest ikke dreper så smertefritt som jaktkula.

 

Et treff i brystregionen fra et høyhastighetprosjektil kjennes ut som et knyttneveslag, uten ytterligerere smertefølelse. Den kommer først etter 5 -15 minutter, hvis man lever så lenge. Dette er det overveldende militærmedisinsk dokumentasjon på.

 

Treff av ei jaktpil vil kjennes som et stikk fra en kniv - smertene tiltar etter som sårflatene belastes (også mye dokumentasjon fra akuttmedisin).

 

For de som måtte leve mer enn 5-15 minutter etter treff, vil vel smertene være hipp som happ - kanskje er pilskadene minst smertefulle. Pilsår har i alle fall større muligheter til å gro sånn noenlunde, enn sårkanalen etter ei ekspandert jaktkule.

 

Ved et perfekt bogtreff dør dyret såpass fort, at dette i beste fall har akademisk interesse. Men ved et mer "normalt" treff, der dyret lever, skal vi si, mellom 30 sekunder og 5 minutter, vil jeg mene at buejakt påfører dyrene mer smerte enn riflejakt. derfor er jeg skeptisk til den jaktformen.

 

Men som det er nevnt i flere av innleggene her - de fleste norske buejegere er framifrå riflejegere, som synes det er en ekstra utfordring å skyte dyrene på en tiendel av normal rifleavstand (men det er jo ingenting som hindrer deg i å snike deg inn på 15 meter, sjøl om du skyter med 30-378!).

 

Om jeg vil prøve buejakt sjøl? "I can resist everything, exept temptation", sa Oscar Wilde, så jeg skal intet forsverge - !

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern og eg har kranglet om smerter før så det gidder eg ikke. Foreslår at du ser litt på video av bueakt og spesielt på reaksonen til skutte dyr.. Og sammenlign med f.eks. "Elgfall".

 

Gundergergerson,

Danskene HAR 4 sider (minst) med forskrifter. Det er klare krav til bue, pil, eger, opplæring, alt i hop.

 

For å ta Danmark:

- Du kan gå ut i skogen og spikke bue, men den må oppfylle kravene i forskriften, for å fylle disse kravene må en trebue lages bra kraftig, tipper dravekt rundt 25kg, om den lages av en dyktig buemaker. Mer om han er uerfaren.

- Bue og pil må oppfylle visse krav, alt for lange og omfattende til å gengi "in full", ; i hovedsak, pilen må ha en skærende spiss med minst X antall blad som er minst så brede, må være så og så tung, Buen må sende pila avgårde med minst så og så stor energi. Det kreves forbusende lite energi for sende ei skarp pil gennom nesten hva som helst.

- Du må dra opp buen a, med en topp bue og topp piler og alt optimalisert kan du klare deg med en bue som "veier" ned mot 40pund, ihverfall om du har lange armer.

. Du må ha pil og bueprøve. Internasonalt IBEP teori omtrent som egerprøven (men bedre på enkelte områder IMO) og skyteprøve, middels vanskelig. Danmark: Teori (visstnok vanskleig, vet ikke) og skyteprøve. Denne har eg i hagen av og til, 6 mål ukente avstander, bittesmå treffområder, den skiller klinten fra hveten...(med rifle ville det vel tilsvart en aktfeltløype med et skudd pr mål på ukente avstander-feilfritt) De som klarer denne prøven med buen de spikka i skogen- respekt! (De fins)

 

Videre f.eks. fugl og småvilt kan skytes med mindre spisser og mindre energi, fugl kan skytes med butte piler (a de dauer, smack, stille) fluktskyting forbudt med skarpe spisser og skal ha spesielle fær (kalles flu-flu) så de ikke flyr til nabofylket ved bom. (a fluktskyting er mulig og det trenes faktisk av enkelte, med langbue/recurve er det fullt mulig å lære seg)

Det er egne regler for ettersøk, for postering, for sikkert hvordan en skal klø seg i ræva.. Ingen problem å finne regler.

 

Ei aktpil veier mellom 350 og 1200grains (avhengig av filosofien til til skytteren, rask-lett kontra tung-langsom) og flyr med 150-280fps. (Neida dere som har 300+ fps buer, aktpilene flyr ikke 300+fps).

Ei tung pil vil kunne skytes MYE stillere enn ei lett og minker muligheten for at dyret dukker eller hopper unna, den har også større gennomslagskraft (fra min bue, Hoyt Vectrix stilt på 53-55# 485gr= 230fps, 1085grs= 150fps øker "mv" med 50% for den tunge pila) Dette må veies mot pilbanen som blir potetkaster...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min hovedinnvending mot buejakt går på hvordan jakt ses på generelt i samfunnet. Pr. i dag har jakt god aksept ellers i samfunnet, i hvertfall sammenlignet med andre land. Men gudene skal vite at antall kaffe latte drikkende vegetarianere øker også her i Norge, med den følge at flere og flere får en avstand til naturlig bruk av naturen. Blir buejakt innført, vil pistoljegerene garantert også forsøke det samme. Da graver vi graven for norsk jakt mener jeg.

Tenk dere sprengkraften i følgende vist på nyhetene på TV 2: Ett rådyr som hinker rundt i en hage med en pil stikkende ut av låret (joda, jeg vet pilen går gjennom osv osv, men tenk tanken, la oss si det er ett oppfølgingsskudd på lengre hold)

-eller en urban kåbbåy med hatt, snusleppe og frynsejakke brenner av seks kjappe revolverskudd etter rådyret som forvirret springer videre.

 

Det er sikkert mer humant å skyte en pil etter rådyret enn feks. en suppe med vismut, og jeg har forståelse for at buejegere ( og pistoljegere ) gjerne vil utøve hobbyen sin i Norge. Men jeg er ikke villig til å la ønskene til en liten særgruppe ødelegge det gode omdømmet jakt har i Norge i dag. Det omdømmet blir vanskelig nok å forsvare i den stadig mer urbane fremtiden, med de jaktformene vi allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Hvis me har god aksept for jakt samanlikna med andre land, korleis kan det ha seg at det er me som ikkje har buejakt ? Skadeskotne dyr på fjernsyn er dårleg reklame uansett kva våpen som er brukt. Eg trur ikkje at folk forøvrig gjer forskjell på rifle eller buejegrar i slike tilfelle. Hvis du plasserer buejegrane i bås med kåbbåyen din, då viser du igrunnen berre kor lite du veit om buejakt.Det er ikkje berre å "brenna av " med ein bue. Eg er ikkje det minste redd for at norske buejegrar skal skada omdømet til norske jegrar. Det handlar ikkje om kva våpen som vert brukt, men om korleis kvar enkelt jeger oppfører seg når han/ho er på jakt. Det er det som er avgjerande for omdømet til norske jegrar.

Alle dei som kunne tenkt seg å prøva buejakt vil eg oppmoda om å melda seg inn i Buejegerforbundet. Ta ein kikk på nettsida: http://www.nbjf.net

For ordens skuld så er eg buejeger sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Ja det forstår jeg.

Men samtidig heller jeg litt til den enkle;

se denne dingsen her, den dreper hjorten fint, det gjør denne dingsen her også.

Dyret blir ikke mer dødt enn dødt, og blod må man nesten regne med.

Men du mener man må riste det inn i hue på DN?

 

:mrgreen::mrgreen:

 

Skeptikerne melder seg nok. Det vil det gjøre i nær sagt alle lovforslag og nytenkning. Det er det som er utfordringen :D Med ordentlig ståpå-vilje fra bueforbundet ser jeg ikke bort i fra at dette er gjennomførbart, også i Norge! Jeg har inntrykk av at denne myten om at buejakt er oldtidens fangstmetode og at dette er en barbarisk jaktform. Jeg tror rett og slett at denne fangstmetoden må trekkes frem i lyset slik at Ola Nordmann får se hva dette er i 2008, avmystifisering er stikkordet (tror jeg)!

Link to comment
Share on other sites

sprengkraften i følgende vist på nyhetene på TV 2: Ett rådyr som hinker rundt i en hage

 

Eg forstår ikke hvorfor det skal være verre å skadeskyte med bue enn med rifle/hagle? Tror heller ikke folk vil reagere mer.

 

kåbbåy med hatt, snusleppe og frynsejakke brenner av seks kjappe revolverskudd etter rådyret som forvirret springer

 

Nok av egere med snusleppe allerede :wink: , og kan igen ikke skønne at det er værre å bomme med revolver enn med rifle?? Grunnen til at revolverakt er forbudt er KUN at den går an å gemme på kroppen og slik vil det nok forbli.

 

Husk at bueegeren også vet at om han skadeskyter, og pila står i, så vet alle som ser dyret at det er skutt og ofte hvem som skøt, alle ser om han har skutt når han kommer inn, er det piler med blod på etc.. Også derfor tyvakt med bue er nesten garantert å bli avslørt.

I de bueaktmiløer eg har stukket nesa inn i er en utrolig opptatt av etisk akt og å unngå skadeskyting. Det stresses også svært sterkt i opplæringsprogrammene.

 

Nytter ikke å pælme ivei heller for et nervøst dyr dukker garantert, og det tar min. 10 sek å få avgårde en pil til.

 

K

 

Eliott tok forresten feil: Those who watch those that go to far will...

Link to comment
Share on other sites

Tenk dere sprengkraften i følgende vist på nyhetene på TV 2: Ett rådyr som hinker rundt i en hage med en pil stikkende ut av låret.

Klart det er verst. Et rådyr som hinker rundt uten kan jo være skadd av hunder, rovdyr, biler, jakt eller selvforskyldt, en pil derimot kan vanskelig forklares som noe annet, og vil garantert gjøre lykken hos motstanderne. Ser ikke bort fra at de mest i huga ville betale for å arrangere noe sånnt.

 

Ikke misforstå jeg er ikke motstander av jakt med dødlige våpen, har bare ikke praktisert med annet enn rifle og hagle, da med sterk overvekt med rifler.

Link to comment
Share on other sites

Såg ikkje denne før no. Der me var i Sør Afrika var det ikkje ein skyteprøve med eit definert krav til treff. Me måtte prøveskyta når me kom ned og guiden fulgte nok med på kva me kunne prestera. Er ikkje sikker på kva som ville skjedd dersom me ikkje hadde vore istand til å treffa . Men ein del statar i USA og Canada har krav om buejakt kurs (som regel IBEP) som består av både teori og skyteprøve.Danmark har sin eigen både teori og skyteprøve. Finland og Åland har så vidt eg har forstått krav om IBEP kurs i tillegg til eigen skyteprøve.Så det varierer litt frå land til land.

Har ein kjenning som har jakta i Afrika med bue. Og eg er i grunn av samme oppfattning som Shooter2 og Streken om at det er ei jaktform, eg kunne godt tenke meg.

 

Det første han som eg kjenner, måtte gjere ved ankomst til jaktplassen, var å bevise at han faktisk var i stand til å treffe der han skulle med buen sin. Hadde ikkje han klart kravet der, så hadde han ikkje fått jakte i heile tatt.

 

Og at det skal væra store krav til ein buejeger, det syns eg er rett å rimelig. For utenom god kamuflasje, for å komme seg innpå akseptabelt hold, må ein kunne treffe godt. At pila dreper forholdsvis hurtig, det er iallefall ikkje tvil om. Den sørger for relativ hurtig tømming av blodet i dyret, med riktig treff..

Link to comment
Share on other sites

Tomkat, det var vel mulig deg eg snakka med og refererte til her, det er vel ikkje sååå mange i disktriktet her som har jakta i Afrika med bue, så det er nok eg som har misforstått det med "skyteprøven". :D

Trudde du meinte at det var et krav, før du fekk lov å jakte. Men uansett, det bør i grunn eit slikt krav på plass, før folk blir slept laus på jakt.

 

Og hvis ikkje det var deg, så var det vel han du jakta med på samme tur.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tenk dere sprengkraften i følgende vist på nyhetene på TV 2: Ett rådyr som hinker rundt i en hage med en pil stikkende ut av låret.

Klart det er verst. Et rådyr som hinker rundt uten kan jo være skadd av hunder, rovdyr, biler, jakt eller selvforskyldt, en pil derimot kan vanskelig forklares som noe annet, og vil garantert gjøre lykken hos motstanderne. Ser ikke bort fra at de mest i huga ville betale for å arrangere noe sånnt.

 

Ikke misforstå jeg er ikke motstander av jakt med dødlige våpen, har bare ikke praktisert med annet enn rifle og hagle, da med sterk overvekt med rifler.

 

Akkurat DET bildet har vi sett allerede, for et par - tre år siden, det var ei gås som var gjennomskutt, stor ståhei, tror det var bilder et par dager, gåsa ble fanget inn. Det viste seg at den var skutt med ei vanlig konkurransepil, IKKE ei jaktpil og det ble sagt rett fram i reportasjen, for de som er våkne nok til å forstå hva det innebærer....... (guttunge på ville veier i byparken).

 

En tid senere viste samme kanal bilder fra en påstått lege som skjøt en løvinne med bue på noen skritts hold, da var nyhetsankeret anpusten og imponert - jeg og!

Link to comment
Share on other sites

Såg ikkje denne før no. Der me var i Sør Afrika var det ikkje ein skyteprøve med eit definert krav til treff. Me måtte prøveskyta når me kom ned og guiden fulgte nok med på kva me kunne prestera. Er ikkje sikker på kva som ville skjedd dersom me ikkje hadde vore istand til å treffa . Men ein del statar i USA og Canada har krav om buejakt kurs (som regel IBEP) som består av både teori og skyteprøve.Danmark har sin eigen både teori og skyteprøve. Finland og Åland har så vidt eg har forstått krav om IBEP kurs i tillegg til eigen skyteprøve.Så det varierer litt frå land til land.

 

Hva er IBEP? Noen lenke og nærmere forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker buejakt velkommen og er ikke i tvil om at det blir min neste jaktform hvis det blir tillatt.

Hvis Sverige nå godkjenner det der tror jeg det blir mye enklere og få tatt det opp igjen her også.

Snakket en del med representantene som stod på messa i Vikingskipet nå og de var også meget spendt på Sveriges avgjørelse .

 

En annen ting på sparket !!!! Jeg har brukt mange typer av forskjellige tykke komprimerte issolasjonsplater bak blinken men sliter med og få ut igjen pilene , har også brukt gamle tepper (helst med gummiert side) men etter litt bruk går pilene tvers igjennom .

Noen som har noen god rimelig ide :?:

 

En både god og rimelig ide er å bruke en striesekk som er fylt med gamle plastposer eller krympeplast som du sikkert kan få gratis på en butikk eller en bedrift i nærheten. Jeg har en sekk som jeg fikk tak i hos Tradbow på Vinstra, og den stopper lett piler fra min 70# Mattews FX, og det er heller ingen problemer å få ut pilene heller. Jeg bruker en isopor blokk når jeg skyter med jaktspisser, men da sitter pilene som fy.

Link to comment
Share on other sites

IBEP (International Bowhunter Education Program) er et buejegerkurs som tar sikte på å gi deltakerne en grundig innføring i praktisk buejakt, etikk og ikke minst sikkerhet.

http://www.nbjf.net/index.php?id=instruktor

 

Så på hjemmesiden at det visstnok er 300 medlemmer nå, men fant ikke noen lokal kontaktinfo i farten.

 

Kan noen legge ut det her, eller sørge for at det blir lagt ut og oppdatert på hjemmesida. Lissom bedre om man kan løfte røret og SNAKKE med noen i nabolaget.....

Link to comment
Share on other sites

IBEP (International Bowhunter Education Program) er et buejegerkurs som tar sikte på å gi deltakerne en grundig innføring i praktisk buejakt, etikk og ikke minst sikkerhet.

http://www.nbjf.net/index.php?id=instruktor

 

Så på hjemmesiden at det visstnok er 300 medlemmer nå, men fant ikke noen lokal kontaktinfo i farten.

 

Kan noen legge ut det her, eller sørge for at det blir lagt ut og oppdatert på hjemmesida. Lissom bedre om man kan løfte røret og SNAKKE med noen i nabolaget.....

 

 

http://www.nbjf.net/index.php?id=om_nbjf

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har medlemstallet i Norges Buejegerforbund passert 350 og nærmer seg 400 !!!

Skepsisen mot pil & bue som jaktvåpen avtar i takt med kunnskap om emnet. Mange tror fortsatt at det handler om en einerkvist med hyssingstreng for å settet det litt på spissen, men når de har sett, holdt i og prøveskutt en skikkelig jaktbue ser de at det har gått framover. Dessuten er ikke minst spissene blitt fantastisk bra - det er minst like stor utvikling på denne fronten som på moderne jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Mange tror fortsatt at det handler om en einerkvist med hyssingstreng for å settet det litt på spissen, men når de har sett, holdt i og prøveskutt en skikkelig jaktbue ser de at det har gått framover. Dessuten er ikke minst spissene blitt fantastisk bra - det er minst like stor utvikling på denne fronten som på moderne jaktkuler.

Største problemet med en skikkelig jaktbue var at underarmen min var dobbelt så stor på kvelden etter at jeg hadde skutt litt med den.

Men gøyalt var det.

Link to comment
Share on other sites

Brukte armbeskytter .. men noen smekk av buestrengen på en god jaktbue så hjalp det veldig lite med en liten tynn tøyfille på armen.

Selvfølgelig passet ikke buen meg .. det var ikke min bue og den var ikke justert for å passe meg heller.

Skyteteknikken var nok også så som så men traff gjorde jeg .. både armen og blinken. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje satt meg inn i dei Danske reglene for buejakt, men det bør væra ein høg terskel for å utøve buejakt. Det er utrulig mange som har problemer med å treffa 5 skudd på riktig plass med rifle. Og med ein bue har du dårlig odds på oppfølgings skudd. Så eg meinar det bør væra på sin plass at kravet bør væra høgare enn med rifle.

Eg er for at ein bør innføre buejakt her til lands, men det bør væra eit litt hardt regelverk på det. Har absolutt ikkje lyst at gud og kvarmann skal farte i skauen med bue og skyte i hytt og pine.

Om det kravet gjer at eg kanskje ikkje klarer kravet og får gå på jakt med bue, det får så væra.

 

Og eg har veldig sansen for buejakt, så ikkje folk misforstår meg her. Men kravet bør liggja ein tanke over riflejakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje satt meg inn i dei Danske reglene for buejakt, men det bør væra ein høg terskel for å utøve buejakt. Det er utrulig mange som har problemer med å treffa 5 skudd på riktig plass med rifle. Og med ein bue har du dårlig odds på oppfølgings skudd. Så eg meinar det bør væra på sin plass at kravet bør væra høgare enn med rifle.

Eg er for at ein bør innføre buejakt her til lands, men det bør væra eit litt hardt regelverk på det. Har absolutt ikkje lyst at gud og kvarmann skal farte i skauen med bue og skyte i hytt og pine.

Om det kravet gjer at eg kanskje ikkje klarer kravet og får gå på jakt med bue, det får så væra.

 

Og eg har veldig sansen for buejakt, så ikkje folk misforstår meg her. Men kravet bør liggja ein tanke over riflejakt.

 

Reglene for jakt med bue i Danmark er ganske greie.

Først må man gjennom et teoretisk/praktisk kurs. Deretter er det teoretisk prøve med 20 spørsmål hvorav 18 må være riktige. Teoridelen etterfølges av en praktisk prøve der det skytes med den buetypen man ønsker å jakte med. Ønsker man å jakte med flere buetyper må man avlegge skyteprøve med de aktuelle typene. Det benyttes jaktspiss under prøven. Utstyret skal fylle kravene ved rådyrjakt i Danmark. Det betyr minimum 25 gram pil med 3 blader og minimum 25mm skjærende diameter. Energikravet er henholdsvis 40 og 70 Joule avhengig av om det benyttes faste eller mekaniske spisser. Det skytes på dyrefigurer der vitalområdet ikke er synlig for skytteren. Avstandene er ukjente og varierer mellom 5 og 25 meter. Det skytes en pil pr figur og 5 av de 6 pilene som skytes må være innenfor vitalområdet. Prøve krever forberedelse for å bestås.

 

Jeg ser du mener det bør være en høy terskel for buejakt i Norge og at kravene bør være høyere enn for rifle. Det hadde vært interessant om du hadde presisert det litt nærmere her på forumet. Hvilke krav mener du bør stilles og hvorfor?

Etter mitt syn så bør det være like strenge krav uansett hvilket jaktvåpen som skal benyttes. Det er tross alt levende vesener vi skyter på og da bør vi av respekt sørge for å gjøre en skikkelig jobb. Om det betyr skjerpede krav over hele linja så får det så være.

 

Rett som det er hører jeg argumentet om at det går for sent å få avgårde et oppfølgende skudd med bue. Da snur jeg som oftest spørsmålet andre veien. Hvorfor har man behov for et hurtig oppfølgende skudd?

 

Dersom man sørger for å ha marginene på sin side og ikke tøyer grensene så er det min påstand at man man skjelden eller aldri trenger et oppfølgende skudd. Det vil bla bety at man aldri skyter på vilt i bevegelse og muligens må redusere skyteavstanden i forhold til hva man er vandt til. Dette er elementer som naturlig hører til buejakten. Kanskje betyr det noe mindre vilt, men forhåpentligvis bedre samvittighet. Det kommer jo an på den enkelte jegers moralske ballast og hvordan jakten utøves mere enn hvilket våpen som benyttes .

 

Aslutningsvis vil jeg si meg enig i at vi ikke ønsker at noen løper rundt i skogen og skyter i hytt og pine, men det gjelder for min del uansett hvilket våpen det dreier seg om. Mener du at faren er større for slik oppførsel med bue enn med kruttvåpen? Forsvarlig / uforsvarlig bruk av våpen er etter mitt syn først og fremst koblet til den enkelte jegers moralske ballast og ikke til våpentype, men jeg tar kanskje feil?

 

En fornuftig regulering av buejakt er selvsagt på sin plass. Det skjer enklest ved å inkludere buen som jaktvåpen i det generelle lovverket for jakt i Norge. Buejakt opplæring og prøve som påbygging til den generelle jegeropplæringen kombinert med en særskilt skyteprøve tilpasset buejakten er etter min mening veien å gå.

Det er kanskje ikke nødvendig å minne om det, men buejakt er en jaktform som kjennetegnes ved ekstremt lite skadeskyting. Jaktformen er dessuten nærmest fri for vådeskudd og andre ulykker.

Link to comment
Share on other sites

Bowtech_hunter skreiv :

Jeg ser du mener det bør være en høy terskel for buejakt i Norge og at kravene bør være høyere enn for rifle. Det hadde vært interessant om du hadde presisert det litt nærmere her på forumet. Hvilke krav mener du bør stilles og hvorfor?

Etter mitt syn så bør det være like strenge krav uansett hvilket jaktvåpen som skal benyttes. Det er tross alt levende vesener vi skyter på og da bør vi av respekt sørge for å gjøre en skikkelig jobb. Om det betyr skjerpede krav over hele linja så får det så være.

 

Rett som det er hører jeg argumentet om at det går for sent å få avgårde et oppfølgende skudd med bue. Da snur jeg som oftest spørsmålet andre veien. Hvorfor har man behov for et hurtig oppfølgende skudd?

 

Eg meinar at kravet bør væra omtrent samme som med rifle, med unntak av at ein kan skyte opp, så mange gonger ein vil, for å klare prøven. Dei 5 skudda/ pilene bør sitte i sirkelen som dei skal, uten unntak.

Klarer ein ikkje det, så sorry, kom igjen til neste år. Det er kun 3 ting som skal til for å få dette til, det er :

1. Trening

2. Trening

3. Atter trening....

 

Mange rifle jegere, tar til nøden dei 30 trenings skudda sine, fordi han må det og skyt opp til prøven både 1 og 2 og 3 gonger før den er i boks. Det blir for dårlig. Mange av dei skulle aldri jakta eingong. ( meg sjølv også i 1 tilfelle... :oops: ) Og med buejakt, kunne eg godt ha tenkt meg å luka vekk dei 30 - 40 % jegere, som ikkje giddar ein gong å trene for å holde vedlike kunsten med skytinga.

 

Og ein buejeger har værre kriterier enn ein rifleskytter. Det har jo med oppfølgings skudd, avstand og energi/treffsikkerheit på pila, når avstanden aukar. Ei rifle kan du følge opp skudd på dyr på langt hold, det er litt verre med ein bue.

 

Og det med oppfølgings skuddet, det er sjølvsagt ikkje noko som bør skje, men det kan skje.

Alle kan ha ein dårlig dag og skyte dårlig, eller rett å slett væra uheldig. Men med ei rifle, så har du kanskje 2 skudd til du kan få avgårde rimelig kjapt, den sjansen har du ikkje med ein bue, iallefall ikkje så kjapt.

Så eg meinar at lista til buejegeren bør ligge hakket over riflejegeren.

 

Men det er nå mi meining, så får andre meine sitt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

5 skudd i sirkelen.... mener du å skyte 5 skudd på reinsdyret på 100 meter, akkurat som storviltjakt??

 

Om du blar litt på nettet så vil du set at den danske prøven er MYE vanskeligere enn den norske storviltprøven, og mye mer realistisk:

 

5 figurer, på varierende (og realistsisk i henhold til VÅPNET) avstand, alle skal påskytes og 4 av 5 piler skal treffe. Utfordringen er AVSTANDSBEDØMMELSE, noe som er mye viktigere enn å ha 5 i 5 mnår det gjelder BUE.

 

Faktisk er denne prøven såpass BRA og REALISTISK at den med fordel kunne vært innført i Norge.......

 

Spørsmålet er i så fall hvilke avstander?

Link to comment
Share on other sites

Litt annet tema relatert til Buejakt:

 

Hve er vekta på vanlige jaktpiler? Og hva er vanlig utgangshastighet, eller evt hastighet på målet?

 

Og varierer hastigheten voldsomt fra feks langbue, recurve og compoundbue?

 

Jeg spør fordi en reprise på Mythbuster med armbrøst laget av papir hadde følgende verdier for drepeevne på bolter, som gutta hadde gravd fram på nettet:

 

Small game : under 25 footpound

Antelope : 25 - 41 footpound

Deer : 42 - 65 footpound

Bison : over 66 footpound

 

Dersom dette er korrekte tall,indikerer dette i allefall at en vanskelig kan sammenligne med kuler og krutt når det blir snakk om piler og bolter, for som kjent holder en vanlig revolver, en 357 Magnum lett i overkant ov 80 footpound......

 

Det dette betyr, er at slike tall, som er basert på BRED erfaring fra USA, indikerer at folk som kun har erfaring med riflejakt skal være meget forsiktige med å si noe som helst, for kunnskapen om dette har man nok ikke, den er gått i glemmeboken.

Link to comment
Share on other sites

Eg meinar at kravet bør væra omtrent samme som med rifle, med unntak av at ein kan skyte opp, så mange gonger ein vil, for å klare prøven. Dei 5 skudda/ pilene bør sitte i sirkelen som dei skal, uten unntak.

Klarer ein ikkje det, så sorry, kom igjen til neste år. Det er kun 3 ting som skal til for å få dette til, det er :

1. Trening

2. Trening

3. Atter trening....

 

Mange rifle jegere, tar til nøden dei 30 trenings skudda sine, fordi han må det og skyt opp til prøven både 1 og 2 og 3 gonger før den er i boks. Det blir for dårlig. Mange av dei skulle aldri jakta eingong. ( meg sjølv også i 1 tilfelle... :oops: ) Og med buejakt, kunne eg godt ha tenkt meg å luka vekk dei 30 - 40 % jegere, som ikkje giddar ein gong å trene for å holde vedlike kunsten med skytinga.

 

Og ein buejeger har værre kriterier enn ein rifleskytter. Det har jo med oppfølgings skudd, avstand og energi/treffsikkerheit på pila, når avstanden aukar. Ei rifle kan du følge opp skudd på dyr på langt hold, det er litt verre med ein bue.

 

Og det med oppfølgings skuddet, det er sjølvsagt ikkje noko som bør skje, men det kan skje.

Alle kan ha ein dårlig dag og skyte dårlig, eller rett å slett væra uheldig. Men med ei rifle, så har du kanskje 2 skudd til du kan få avgårde rimelig kjapt, den sjansen har du ikkje med ein bue, iallefall ikkje så kjapt.

Så eg meinar at lista til buejegeren bør ligge hakket over riflejegeren.

 

Men det er nå mi meining, så får andre meine sitt... :mrgreen:

 

Det synes som om du har dårlig erfaring med riflejegere og bringer dette inn i diskusjonen om buejakt. Det synes litt uretferdig da de to jaktformene tross alt er litt forskjellige.

 

Først litt om avstander, virkningsmekanisme i målet og presisjon.

 

Vanligvis sier man at buejakten begynner der riflejakten slutter. Med det mener man at skyteavstandene er svært korte. Størsteparten av det vilt som felles skytes på fra avstander under 20 meter. Det gir god kontroll over situasjonen slik at det ikke kommer kvist eller annet i veien, at treffsikkerheten blir svært god og at det ikke er fare for å treffe noe bakenfor målet ved en gjennomskyting. Om det er noen tvil så skjer gjennomskyting relativt ofte ved buejakt selv om den kinetiske energien er mye lavere enn for et kruttvåpen.

 

Siden pilspissen skjærer seg vei gjennom vevet istedenfor å slite seg vei slik en kule gjør så har den heller ikke behov for ekstremt mye energi sammenlignet med ei kule. Hvem har ikke skåret seg på en skarp kniv? Det kan bli store kutt selv med liten kraft.

 

Om vi tar utgangspunkt i en moderne compound bue så har man på den et dioptersikte i strengen, mulighet for framsikte med lyspunkt og forstørrelse samt en mekanisk avtrekker som på et kruttvåpen. Til sammen så gir dette svært god presisjon. Jeg har en rekke ganger sett personer sette 3 piler innenfor 2-3 cm på 10-12 meters avstand første gang de skyter med en slik bue.

 

At alle kan være uheldige i en jaktsituasjon kan jeg være enig i, men jeg mener fortsatt at alle bidrag til å redusere usikkerhet i jaktsituasjonen er positivt. Da blir også behovet for et oppfølgende skudd eller to redusert eller kanskje borte. I terrenget der jeg jakter elg har vi i mange tilfeller små muligheter til mere enn et skudd. Årsak er selvsagt alt for tett med busker, trestammer og berg når det blir litt avstand. Da er et oppfølgende skudd av liten eller ingen interesse og det hele koker ned til å gjøre en skikkelig jobb første gang.

 

Kan hende har du rett i at mange jegere burde trent mye mere enn de gjør før jakten. Min erfaring er at buejegerne oftest trener langt mere enn en gjennomsnittlig kruttjeger. De buejegerne jeg kjenner skyter normalt flere tusen skudd i året for å holde formen ved like. Det er jo i tråd med det du mener er nødvendig også.

 

"Keith" nevner i sitt innlegg vanskelighetsgraden i den Danske buejegerprøven. Det er ikke snakk om å treffe "i sirkelen" slik "Mauser68" uttrykker det. Vitalområdet er en uformelig kontur som markerer området der lunger, lever og hjerte ligger. "Keith" har helt rett i at den er mye vanskeligere enn en ordinær storviltprøve. Etter mitt syn ligger den på et fornuftig nivå uansett våpentype.

 

Forøvrig er det slik at om man stryker til teoriprøven til den Danske buejegerprøven så må man vente til neste år med et nytt forsøk. Stryker man til praktisk prøve så kan man forsøke en gang til samme dag. Deretter må man vente til neste ordinære prøvedag. Det er forøvrig ikke så mange prøvedager tilgjengelig hvert år og bare på to geografiske steder i Danmark. Hvert forsøk koster dessuten noen hundrelapper i prøvegebyr. Konklusjonen er at i Danmark kan man ikke "true seg gjennom" til å bli buejeger og det er bra.

Link to comment
Share on other sites

Keith skreiv :

5 skudd i sirkelen.... mener du å skyte 5 skudd på reinsdyret på 100 meter, akkurat som storviltjakt??

 

Om du blar litt på nettet så vil du set at den danske prøven er MYE vanskeligere enn den norske storviltprøven, og mye mer realistisk:

 

Nett det med avstander er eg i ikkje sikker på, men ja eg meiner 5 piler i et mål på ein viss avstand, eller på forskjellige avstander.

Og eg syns at det er faktisk et bra utganspunkt at bueprøven skal være vanskeligare enn rifleprøven.

Men eg er så lite inne på akkurat den praktiske delen med bue. Har hatt og brukt ein armbrøst i mange år, og veit litt av krafta du kan få i ein bue, men og kva begrensninger du får med litt avstand.

Men bue, der er eg ikkje så sikker, for der er det litt andre dimensjoner/krefter og pilvekter.

 

Bowtech_hunter skreiv :

Det synes som om du har dårlig erfaring med riflejegere og bringer dette inn i diskusjonen om buejakt. Det synes litt uretferdig da de to jaktformene tross alt er litt forskjellige.

 

Nei dårlig erfaring er vel litt sterk sagt, men eg syns mange slepp litt lett unna med oppskytinga. Og det er jo prinsippielt det samme med ein eventuell bueprøve. Og det hadde definitivt ikkje gjort noko om kravet hadde blitt skjerpa inn litt. Men nei me skal ikkje diskutera rifle jakt i denne tråden.

 

Bowtech_hunter skreiv :

At alle kan være uheldige i en jaktsituasjon kan jeg være enig i, men jeg mener fortsatt at alle bidrag til å redusere usikkerhet i jaktsituasjonen er positivt. Da blir også behovet for et oppfølgende skudd eller to redusert eller kanskje borte. I terrenget der jeg jakter elg har vi i mange tilfeller små muligheter til mere enn et skudd. Årsak er selvsagt alt for tett med busker, trestammer og berg når det blir litt avstand. Da er et oppfølgende skudd av liten eller ingen interesse og det hele koker ned til å gjøre en skikkelig jobb første gang.

 

Kan hende har du rett i at mange jegere burde trent mye mere enn de gjør før jakten. Min erfaring er at buejegerne oftest trener langt mere enn en gjennomsnittlig kruttjeger. De buejegerne jeg kjenner skyter normalt flere tusen skudd i året for å holde formen ved like. Det er jo i tråd med det du mener er nødvendig også.

 

Ja, det beste er at skuddet treff der det skal på første forsøk. Men ja, alle kan væra uheldig. Og min erfaring er iallefall at buejegere bruker meir tid på trening enn vanlige jegere. Det er dessuten større muligheit for å trene på andre plasser enn skytebaner, som gjer også at ein kan gjerne trene oftere enn med rifle.

Men eg er veldig einig i kva du meinar her, og håpar at dette kan la seg gjere ein dag her i dette landet.

Og at piler har ein voldsom kraft, det testa eg ut første gongen eg skaut med armbrøsten min. Parkerte ei pil med target spiss i ein hoggestabbe, på ca 10 meters hold. Resulterte i ein større utgraving av pila med ein Mora kniv. Den gjekk ca 15 inn i stabben og det tok meg ca 1 time å grave rundt for å få pila ut igjen. Det var den einaste pila eg hadde, så hadde ikkje store valget heller... :D

Link to comment
Share on other sites

Mævser, du sammenligner fortsatt bananer og epler, IMHO.

 

Skyteprøven hos dansk bue er MYE vanskeligere enn å ligge polstret på hundremetern å dænge skudd inn i en 30 cm:

 

Det er snakk om et jaktfeltløype med ukjente avstander, stående skyting og ulik avstand fra viltype til viltype, samt at det varierer fra gang til gang hvilken rekkefølge målene kommer.

 

Det står ei lenke over her, følg den!

 

Oversett dette til rifle, og husk målene står på det jegerlederne mener er noenlunde max for viltypen:

 

For rifle:

And stående på 40 meter

Fasan stående på 48 meter

Gås stående på 72 meter

Hare stående på 84 meter

Rev stående på 120 meter

Rådyr stående på 156 meter

 

Underveis skal en bevege seg langs ei løype som ligger i terrenget, her en fin mulighet til å justere opp pulsen på jegeren også.....

 

 

Prøven settes opp med 5 av disse 6 i tilfeldig og for deg ukjent rekkefølge, du får bare 1 skuddsjanse på hvert hold og må treffe med 4 av 5 skudd.

I hvert vilt er det en usynlig (for deg) treffsone og skuddet skal sitte DER.

 

Da tipper jeg du skjelver godt etter 3 skudd..... for det er aldri noen heksekunst å lage ei vanskelig feltløype, ta deg bare en tur på NM feltpistol grov og skyt etter og treff alle skiver der.....

 

Selv om du ikke er så negativ som (rifle)-jegere flest, og slett ikke avvisende som ledelsen i NJFF, så velger du allikevel å argumentere med de verste eksempler fra riflejakt for å ha argumenter mot buejakt.

 

I følge din egen logikk skulle nærmest ALL jakt ha vært forbudt, det var vel ikke meningen, og det blir på en måte som å slå ut ungen med badevannet.....

 

Ta en titt på kravene ovenfor og si meg ærlig, ville ikke en jeger som skyter såpass, og treffer minst 4 av 5 ha vært en dugandes jeger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...