Jump to content

Jakt med bue


jmonsen

Recommended Posts

Keith skreiv :

Mævser, du sammenligner fortsatt bananer og epler, IMHO.

 

Øøøhh, sikkert på at du ikkje sjøgler litt og les litt i hytt å pine her.. :)

 

Skyteprøven hos dansk bue er MYE vanskeligere enn å ligge polstret på hundremetern å dænge skudd inn i en 30 cm:

 

Veit at den Danske bueprøven er vanskeligere enn rifleprøven her i Norge. Og det er jo akkurat det eg prøver å forklare over her også, at slik bør det væra. Eg smygkikka litt på den linken over ser du. Men så er det slik at sjølv om den Danske er det, blir det ikkje automatisk slik her til lands om det blir lovlig. Spørsmålet her var kva andre tenkjer om ei slik jaktform her til lands, og då svara eg i frå levra kva eg meinte.

 

Selv om du ikke er så negativ som (rifle)-jegere flest, og slett ikke avvisende som ledelsen i NJFF, så velger du allikevel å argumentere med de verste eksempler fra riflejakt for å ha argumenter mot buejakt.

 

Eg meinar at buejakt bør absolutt innførast, slik at du ikkje har ein sjanse å misforstå det.

Og sjølvsagt så sammenligna eg med jaktforma som me har her i landet, nemlig rifleskyting. Kva anna skulle eg ha sammenligna den med ? Og eg gjorde det ikkje for å ha argument mot buejakt, sidan eg i grunn er for buejakt. Det blir vel litt for dumt å påstå. Eg har i grunn ikkje anna å sammenligne det med, sidan det er rifle me jakter med normalt..

 

I følge din egen logikk skulle nærmest ALL jakt ha vært forbudt, det var vel ikke meningen, og det blir på en måte som å slå ut ungen med badevannet.....

 

Nei, det er i følge din logikk det. Eg skreiv at eg syns at ein del slepp litt for billig unna, for dei kan skyte opp igjen x antall gonger, for berre du skyt nok skudd, så treff du til slutt... Men sorry den instillinga der syns eg er litt for enkel. Meiner seriøst at kravet er for enkelt og burde vært innskjerpa.

 

Ta en titt på kravene ovenfor og si meg ærlig, ville ikke en jeger som skyter såpass, og treffer minst 4 av 5 ha vært en dugandes jeger?

 

Joda, absolutt du er ein duganes jeger hvis du treff på dei krava der. Og det at eg sa at du skulle ha treff på alt, det er kanskje litt "nazi", men poenget mitt var at det bør væra høgare krav enn det er på rifle skyting i dag. Og hvis det er til bakdel for deg, så shit au, det forklarer kanskje litt kva du står for. Eg for min del, syns at det er eit hovudpoeng at dyret ein skyt får så lite ubehag som mulig. Hvis det er ein bakdel, så greitt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

X-force, såg den der i lokal avisa her ja. Men desverre, så hadde eg ikkje anledning til å reise ned til Ulvik, for å møte opp. Det hadde vært artig å fått testa ein skikkelig jaktbue. Har kun skutt med vanlig recurve bue og armbrøst. Men jøsses, det duger til mangt det også..

Har ein kompis som ikkje bruker buen sin lenger, desverre så er den links, så den er uaktuell for meg..

Link to comment
Share on other sites

piltreffod2.jpg

 

Hvis man gjør det samme hele tiden er det ikke så vanskelig å få små grupper.. selv i bueskyting :D

 

Jeg har drevet med bueskyting i rundt 25 år og har skutt vilt me bue, det er ingenting i veien med buen som jaktvåpen. Problemet jeg ser er hvilket vilt vil vi jakte på i Norge med bue ?

 

Elgjakt ? vel spør du meg er nok denne type jakt så innarbeidet med tradisjoner at den som kommer med bue på elgjakt må nok tåle en del syrlige kommenterer i beste fall, sansyneligvis blir problemstillingen helt hypotetisk fordi ingen vil tillate buejakt selv om dette skulle bli lovlig fra DN.

 

Dette er veldig korrekt fremstillt og realistisk fordi nettopp elgen som hadde vert det type vilt som hadde egnet seg best som jaktobjekt for buejakt - den er stor, er lite sky og kan være lett å lokke til seg.

 

Som nr 2 vil jeg nevne Hjorten, store populasjoner med snevert område de beveger seg på fra hvileplass til beiteområder (Bøen) - Jeg kan liksom ikke tenke meg den gjenomsnittlige vestlending som med åpent sinn favner buejakt med applaus...til det sitter tradisjoner for dypt.

 

På sikt kan det hende vi får buejakt som et prøveprosjekt, jeg håper det! - for jaktformer er utrulig spennende og kan drives etter helt andre sikkerhetsprinsipper enn feks rifle jakt når jaktutøvelsen skal drives tett opp til bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

X-force, såg den der i lokal avisa her ja. Men desverre, så hadde eg ikkje anledning til å reise ned til Ulvik, for å møte opp. Det hadde vært artig å fått testa ein skikkelig jaktbue. Har kun skutt med vanlig recurve bue og armbrøst. Men jøsses, det duger til mangt det også..

Har ein kompis som ikkje bruker buen sin lenger, desverre så er den links, så den er uaktuell for meg..

 

Da blir bueskyting i Osa, på dan gamle pistolbanen, kvar mandag 18-2000. Da er berre til å komme, så skal du få prøve. Alle er velkomne.

Link to comment
Share on other sites

X-force skreiv :

Da blir bueskyting i Osa, på dan gamle pistolbanen, kvar mandag 18-2000. Da er berre til å komme, så skal du få prøve. Alle er velkomne.

 

Takk for tipset, det hadde vært moro. Skal ikkje sjå bort i frå at det dukker opp ein Vossing der ein dag... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale gjeddejakt med pil&bue. Det er den eneste formen for lovlig "jakt" i Norge med det utstyret. Langt mer spennende enn hva man skulle tro.

 

Det nærmer seg tiden for den ultrakorte sesongen.... Bare å få sjekket over vaderne og tunet buen igjen så er det ut å lete etter gjeddelek.

 

img0009kz8.jpg

 

Hvor i landet får man kjøpt tilleggsutstyret (line) og det som må til :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...