Jump to content

Jämthunder og deres håpefulle eiere!


tulling

Recommended Posts

Ble en tur etter elgen i går, fant omsider et dyr etter noen timer med søking. Det ble los og gålos i ca 15min, for så og eksplodere i full fart. Elgen fulgte sin vanlige vei på tur ut av område, men plutselig vinklet den 90grader. Og hoppet i fjorden hunden fulgte på! Men jeg fikk kalla han tilbake, det var sikkert 2km over, og det hadde blitt en lang svømmetur.

Hadde vært stas med en elg som står snart, satser vi finnern den 25 sept.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man når bikkja jager rådyr?

 

Begge mine jager rådyr, særlig hvis det er lite elglukt i nærheten. Men det ser ut til at de slår over hvis de treffer elg på runden sin :D. Men det er en uting i hvertfall hvis de henger på over lengre distanser.

 

Det jeg har gjort er at jeg har gått på strengen hvis jeg kommer i mellom rådyret og bikkja og tar bikkja på fersken og da bærer det rett hjem i hundegården. Da er det greit med astro :D. Gjorde det seinest i forrige uke. Håper det funker etter nok ganger.

 

Den eldste mi jager i grunn alt. Og er spesielt glad i grevling :?.

 

I fjor under jakta så gikk vi rett på en råbukk og det skar avsted og bikkje skinnet ville ikke høre. Så bare på peilen at de var en strek avgårde, Plutselig var det stopp og det var los. Var temmelig forbanna og var 100 prosent sikker på at det var en grevling hun hadde truffet på. For i området der er det ei ur. Så jeg dura avgårde for å ta bikkja. Runder en kolle og går rett itrynet på ei elgkyr :mrgreen:. Vet ikke hvem som ble mest forfjamsa. Elgen eller jeg. Det bar avgårde noen hundre meter. Og etter 1.5 time så skaut jeg den i los :D.

Link to comment
Share on other sites

Men det ser ut til at de slår over hvis de treffer elg på runden sin :D. Men det er en uting i hvertfall hvis de henger på over lengre distanser.

 

Satser på han lærer etterhvert at elg er mye mer spennende. Foreløpig har han ikke fått de til å stoppe, men ser for meg at en stålos vil trigge enda mer enn et dumt rådyr som spruter avgårde uten at han klarer å følge med...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Liten rapport fra 16 mnd gamle Kaisa. Har vært ei uke i Grong. Der kom vi dessverre ikke i ferske tråkk. Prøvde å få henne opp i en los som sto, men var helt uinteressert 8noe som er bra, men matfar ville så gjerne høre henne lose litt). Så i Grong ble det en hare som hun tok etter 40 meter los :oops:

 

Så var det jakta hjemme. Har har vi hatt besøk av ulv så det har vært en merkelig jakt. Første dagen hadde hun 3 min los 300 meter fra meg. Da slapp hun og søkte opp meg. Gikk rolig på der det slapp og klarte selvfølgelig å støkke dyra som dro rett ut. Hun kom på sporet og fulgte 400 meter før hun bakspora tilbake til meg.

 

Dag 2 kommer vi i elg etter lunsj. Hun virket da sliten. Var 20 meter foran meg da jeg så henne toppe ørene og se inn i ei tette. Deretter ett kvistknekk og full fart. Det ble en slags harelos 200 meter unna før det kom ei kvige på post som det ble skutt en rein bom på. Kaisa kom i sporet ett minutt etter.

 

Dag 3 startet med 2 min los etter 5 min. Dette flyttet seg 100 meter før nye 2 min med los. Hun kom da inn. Gikk rolig mot stedet hun slapp og losen startet igjen. Denne gangen kraftigere i målet og det varte lengre. Jeg var 50 meter unna. Tydelig at hun trengte litt moralsk støtte. Dette holdt vi på med i 80 min. Lengre og lengre lostider. Var innpå 20 meter ett par ganger, men tett som ett h....

I dag startet vi dagen med ett friskt rådyrjag rett gjennom en saueinnhegning. Var nesten rundt og tilbake til meg før hun startet å bakspore. Dette gikk da selvfølgelig rett gjennom sauehegnet. Jeg tenkte jo da mitt når det ikke var noe rådyr til å "fange hennes oppmerksomhet". Det gikk derimot veldig fint. Gikk rett gjennom og kom tilbake til far. Da var verden igjen ett fint sted. Gikk så en km før hun plutselig vinklet av kursen sin, 100 meter ned og los. Yes! Jeg hadde feil vind og tenkte jeg skulle rundt, men hun slapp og kom tilbake til meg. ok, du skal få støtte. Gikk 5 meter i retning slippstedet og full fres frem. Ny los. Nå med riktig trykk og intensitet. 80 meter foran meg. Måtte gå litt rundt før jeg kom frem og så hunden. Vurderte att elgene sto rett foran henne (ku og tvilling) har vært sett i området. Kommer rundt og opp på en kolle, der ser jeg elgøret 14 meter foran meg og selvfølgelig støkt. Det knaker og braker, mens jeg banner. "Der røk den sjansen". Kaisa slipper da og kommer inn. Får en svakt bra og klapp på hodet før hun stikker ut igjen. 80 meter lengre ned ny los. Går frem 10 meter (der det er litt åpnere), setter meg ned, legger innpå en snus og puster. Nå må losen få roe seg en god stund før jeg prøver igjen. Etter 10 min sitting og nyting av los så begynner det å flytte seg og forstår det som at det kan komme i min retning. Oksen (ukjent størrelse) ser jeg knapt så jeg utelukker den fort fra ligningen. Kalv kommer 30 meter fra meg. Kua stopper og den bakerste kalven passerer kua og er fri. Jeg har en luke innimellom og ser bikkja kommer bak. Smellet går og kalven går opp på to, humper 5 meter og detter 10 meter foran bikkja. Hun får meg seg alt og blir hos kalven. Bikkja blir skamrost og nesten skremt av far som er glad!!! Sitter med bikkja og kalven og suger inntrykk. Etter en stund blir det påskutt kvige som har fortsatt. Vi opp, går drøye 250 meter ettersøk og finner kviga med flott lungeskudd. Så ja, jeg er fornøyd med dagen. Skal drømme om los i natt.

 

16as6ky.jpg

 

Blir sliten av å jage elg...

 

ibm7wh.jpg

 

Edit: la inn bilde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unghunden Botnebekken's Ebola 15mnd er noe selvstendig, ikke det helt store søket, men når spor og dyr er funnet, glemmes alt annet og henger på. Husker dessverre ikke å komme tilbake.

I Valdres hadde hun flere lange jag, ble sluppet på terrengets sydligste punkt for å gå drev nordover. Men god lukt dro henne rett ut syd opp li og i dyr, ut og ut dro det til det rundet 3,2km ute. Tilbake turen gikk forferdelig raskt, dessverre var jeg og bakposten 100-150m feil plassert, men vi hørte elgen, en 2,5års kvige, pese seg ned lia på 4-500m avstand. Deretter føk det 1,5km inn i eget terreng hvor dyret ble på skutt, av en post. Jeg trodde det ble fall, så junior ble kommandert opp til "fallet", for å være med og rose hunden. Det viste seg imidlertid at elgen og hunden hadde kastet seg på et lite vann og rundet ut i gjennom postrekken, hunden ble koblet da mann fortsatt trodde elgen lå. Hun klarte å vri seg løs og fant igjen sporet og startet å lose etter litt tid. Da hadde vi omsider fått med oss hendelses forløpet og jakten på dyret gjenopptatt. Losen var ikke av det rolige slaget, så det ble mye løping i opp og ned lier før elgen ble skutt i los nær 7t etter at hunden ble sluppet, da viste det seg også at første skuddet hadde gått i vomma. Neppe den beste oppskriften for å jage inn unghund.

Det ble også skutt en okse for henne etter et mye kortere jag uten los ved skuddplassen, mulig det hadde vært noe lengre inn på heia.

Her hjemme har hun hatt flere lange jag, uten fall hos oss ihvertfall. Hun har også oppdaget rådyr og det er visstnok lidderlig gøy. Vi hadde jo trent henne lengre ute i skogen, så møte med små jorde nære teiger og rådyr, setter enda flere grå hår i hode på en stakker, men det retter seg vel på sikt.

Moren Botnebekken's B-Tikka enser nærmest ikke rådyr i det hele tatt og er helt rå til å finne elg, tar hun den ikke på overvær, går nesa rett i bakken og blir der til ett drivverdig spor er funnet og elg tatt ut.

Link to comment
Share on other sites

Det var som bare f..!

 

1-3 Okt. var det Nordisk mesterskap for elghunder.

1., 2. og 3. plassen gikk alle til jämthunder.

 

8. okt. ble det arrangert SM (svensk mesterskap for elghunder).

1. og 2. plassen gikk til jämthunder.

 

Nå på torsdag og fredag dvs. 14. og 15 okt. arrangeres NM for løshunder i Østerdalen.

Tvi tvi!! :)

Link to comment
Share on other sites

Har bisk fra samme mann, kan anbefales visst du er villig til å drive med jaktprøver!

 

Min er frå F-kullet og han er det skutt 2 dyr for i høst, burde absolutt vært fler men har hatt mye uflaks. Har hatt loser på 7-8 timer og det hender han finner på å gi seg visst det bare tar ut, men ikke alltid det skjer heller, er også skutt hjort for han. Sliter litt med at han jakter en del mus, tror det ødelegger mye av søkene hans. Har vært ute noen ganger der han søker ut 3-400 meter men nå i det siste blir det maks 100 meter så står han i en enerbusk og jakter mus, frykteli irriterende men er vel sånn det er med unghunder..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått snakket med han på Vormsund ennå men ringer igjen etter jobb så får vi se.

-Ellers, hva er "å stille til jaktprøver"? Betyr det at man sjekker ut noen ganger for å se om bikkja har anlegg, for dokumentasjon av vellykket avl, eller er det full pupp med prøver hvert år, i alle år?? Hva er vanlig å kreve av en stakkars hundekjøper? :lol:

-Jaktprøver er vel en positiv ting det. Jeg har bare ikke noe greie på slikt, så hvis "kravet" er å stille bikkja så må jo noen følge meg gjennom de første gangene slik at JEG skjønner bæret av hva som skal gjøres...

Link to comment
Share on other sites

Når ein sel valpar er det sjølvsagt moroast med kjøparar som HD-røntgar bikkja, stiller på utstilling og på jaktprøve. Det gjer jau noko med det gode namn og rykte til foreldra, og ikkje minst for oppdrettar. Kor mykje som er venta er vel kanskje ulikt frå oppdrettar til oppdrettar, men vitsen er jau å få synt kva bikkja er god for.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har forståttt på Per er at han vil at hundene skal premieres så tidlig som mulig. Det han er ute etter er å vise at det er tidlig jakt i de hundene han avler fram. Tror ikke han mener med det at du skal gå på prøver med hunden så lenge du har den, men at du kanskje får fram en tidlig champion.

Link to comment
Share on other sites

Flott at noen ser det flotte som Jæmtene har i seg.. :wink:

 

Vet at det er mange oppdrettere som har Hjemmesider.

Hvis vi kunne lagt ut linker til slik at vi samlet sett kunne hatt dem her,ser for meg lettvintheta med å kunne finne til oppdrettere dersom det var samlet på en plass.

Bare en tanke altså. :roll::?:

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg sketisk. Jeg har 2 stk jämthunder og er forøvrig stor fornøyd med begge to. kjempe bra lynne og veldig folkelig av seg. Når det kommer til utstilling og jaktprøver så syns jeg at man må still opp på slikt. Det styrker selvfølgelig både hunde eier og kennelen. I mitt tilfelle så er den eldste tispa preget på rovdyr så hun blir ikke å stille på noe elgprøve. Men jeg kommer jo selvfølgelig til å stille henne på utstilling, bjørne testing i familiepark og permo bjørn. Den minste er 4 måneder nå og skal få prøve seg på masse elgprøver i framtiden :)

 

Her ligger noen filsnutter fra bjørnetester som allerede er gjort på min eldste hund :o

 

http://www.bjornekloa.com/?side=102

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg var også og stilte jemten på Høylandet, det ble en 2. på oss. Er ikke fornøyd med det så vi får prøve og få revansje ved neste anledning!

For og komme over skuffelsen over og ikke få første premie, lovte jeg Nelson en tur etter elg på søndag :)

Det resulterte i en fin los på 1 til 2 timer, så da ble utstillingen glemt. :)

 

andreas

Link to comment
Share on other sites

Saga, vår jamt på 8 mnd har loset elg i helga:)

Vel...ikke første gangen..det var et "uhell" i Sverige i august da ho var nesten 5 mnd. Vi skulle trene ho i "elgtomt" område. (hadde vært jaktet der kort tid i forveien). Da kom vi på ferske spor, og damen dro avgårde. Vi kunne se på peiler at ho dro ut over 500 meter..og det kom noen korte loser før det nok ble litt vel skummelt og ho kom inn igjen på baksporan.

I helga som var, dro vi til skogs..5 cm snø og fint vær. Saga er "bare" 8 mnd, men er en moden tenåring med lopper i blodet, og vi anser henne som sterk nok psykisk til å slippes. Ho fikk også bustet elg et par ganger under elgjakta...noe som ble gjort svært seriøst og me største iver..

Det gikk 15 minutter før uttaket var et faktum..og for første gang med skikkelig los! Vi kunne etterhvert se ku og kalv..som vandret rolig avgårde med Saga etter. Den lille damen hadde noe opphold i losen..som om ho av og til måtte tenke seg om, men det ble bare sterkere og sterkere. Dyra beveget seg vel 450 meter fra oss etterhvert..og med vind i ryggen, måtte vi ta noen omveier for å prøve å komme innpå. Vi ville gjerne filme! Losen stoppet og ble stående i 45 minutter på samme sted med intens bjeffing. Vi klarte atter å komme innpå 200 meter..men da fikk elgen vær av oss og dro ut...med Saga etter. Ho fulgte på i vel 700 meter før ho slapp. Vi ventet en stund for å se om ho kom tilbake på bakspor...men neida..ho fant bilen vår og satt der å ulte!!!! Det var et dyyypt sorgtungt ul som skar i en matmors hjerte..og som også gjorde at jeg ropte navnet hennes slik at ho skulle føle seg trygg på at vi kom ho til "unnsettning" :oops::oops: (feil..i know!)

Søndag dro far ut med lilledamen, mens mor sov ut lutefiskaften og akevitten fra kvelden før..

Saga fikk atter uttak etter vel 20 minutter, og denne gangen var det ikke usikkerhet å spore, men en intens, dyp jamthundlos. Okse, ku og kalv. Matfar kom vel 40 meter innpå og kunne se oksen snike seg vekk og overlot kua og kalven til den skumle, ulveliknende, selvsikre lille skapningen. Saga var som oftest rundt 20 meter fra dyra og losa hele tiden, unntatt når kua jaga etter Saga..da var ho taus i 2-3 minutter etterpå, men gikk på igjen når ho fikk tenkt seg om. Og tausheten ble kortere etter som kua jaget ho flere ganger..(ble vant til det?) :mrgreen: Matfar fikk filmet både elg og hund..og det ser ut som om den lille damen vet hva ho gjør :D

Dyrene var veldig rolige og så ikke på Saga som noe trussel. Ved ett tilfelle "blinka" Saga..under losing blir ho plutselig klar over matfar som var i nærheten..og kom glad og fornøyd...i full fart til matfar...planta forlabbene i ryggen på ham...logra, hoppa..og dro ut igjen...og ny los igjen. (vi har dette på film..eh.. :oops: ) Matfar ignorerte ho totalt..og var glad for at matmor var hjemme!

Dette med "blinking" håper vi er et engangstilfelle.

Etter dette loser Saga enda i over èn time, før matfar bestemmer seg for å prøve å kalle ho inn. Det begynte å skumre, og Saga er så ung ennå, at han mente at ho hadde fått nok. Selvfølgelig kom ho IKKE på innkallinga! Det har vi trent masse på siden ho var pitteliten, men denne gangen så ho ingen grunn til å komme inn! Elgene ble støkt og dro ut. Saga hang på i over èn kilometer..og den frustrerte ganglosen fortalte sitt hva ho mente om dette! (det var ikke los, men et par hyl).

Matfar sto å ventet for å se om ho fant tilbake..og jada..ho kom inn på baksporene sine :P

Flinke hunden...elg kunne vært skutt for lillerampen den dagen! Nå er neste slipp avhengig av snømengden her nord..og det blir ikke flere før jul. Men det haster ikke..ho har bevist ved flere anledninger at det vikrigste her i liver er mat og elg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vært og kjøpt meg jämt, hun er nå 4mnd. Driver med å trener innkalling og dressur. Har såvidt begynt med litt blod men vinteren og snøen kom så ble det stopp i den aktiviteten....

Bruker en elgskank på enden av sporet i lag med gobit, fyrer henne opp og lar henne styre med skanken.

Lurer litt på det med elgskanken, jeg har skinnet på den og det tygger hun i seg med stor lyst. Kommer skinnet ut den naturlige veien med avføringen?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nye hund! For ikke å snakke om valget av rase :D

Har en selv som er halvannet år. Har får bein fra elg og hjort innimelom. Det blir lite igjen av disse, og jeg har aldri merket noen problemer med dette.

 

Ellers er det bare å stå på med sportreningen. Min virker dessverre ikke spesielt konsentrert når han sporer. Lukter for mye annet spennende i skogen. Tror nok litt skikkelig motivasjon på sporslutt vil hjelpe...

Link to comment
Share on other sites

HAR HØRT DET ER DÅRLIG JAKT LYST PÅ DISSE HUNDENE? STEMMER DET ELLER ER DET INVIDUELT?

 

Den du har hørt at jämthunder har dårlig jaktlyst, har valgt ifra feil linjer.

Vær kritisk ved valg av valp,og kjøp av dokumenterte stamtavler.

Selvsagt er det forskjeller innenfor jämthundrasen også, som i alle andre raser på jaktlyst.

Jeg har ihvertfall motsatt inntrykk om jaktlyst på jämthund,har selv mange sene kvelder i bilen, og hunden i full los.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg enig med deg i. er jo varierende jaktlyst på alle jakt hund raser. har sjøl 2 neg som har bra lyst.men det er dårlig jakt lyst på hunder i den rasen også. har ingen erfaring med jemthunder. hilste på en her om dagen og det var en fantastisk koslig hund :D hehe fikk lyst på en sjøl men det får holde med de 2 jeg har.men kanskje neste blir en jemte :P

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
HAR HØRT DET ER DÅRLIG JAKT LYST PÅ DISSE HUNDENE? STEMMER DET ELLER ER DET INVIDUELT?

 

Den du har hørt at jämthunder har dårlig jaktlyst, har valgt ifra feil linjer.

Vær kritisk ved valg av valp,og kjøp av dokumenterte stamtavler.

Selvsagt er det forskjeller innenfor jämthundrasen også, som i alle andre raser på jaktlyst.

Jeg har ihvertfall motsatt inntrykk om jaktlyst på jämthund,har selv mange sene kvelder i bilen, og hunden i full los.

 

Jeg er gråhundentusiast, men har hatt gleden av og jakte med jemt. Og ingen skal ihvertfall komme og si at de har dårlig jaktlyst !! Det er min erfaring ihvertfall :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De hänsovna fäder

 

mig sände ett bud,

 

med en jämthundsvalp,

 

som jag kallade Jämtälgens Buda.

 

 

 

"Du skall veta att

 

om Budas ätt du bevarar,

 

det kommer en dag hennes ättlingar

 

ställt älgar i tiotusental.

 

 

 

Då skall du glömma

 

all avund du säkert får se.

 

Och glömma både lögn och förtal.

 

Men älska och tjäna din jämthund.

 

Då blir han din vän och vänner

 

han giver åt dig.

 

 

 

För den matbit han får

 

uti din öppna hand

 

en älg han ställer åt dig

 

Om handen fryser han slickar den varm.

 

 

 

Om länge du sörjer

 

den jämthund du mist

 

så vet du att han sörjer än värre

 

den husse han mist.

 

 

 

Och nu, när jag av Buda

 

fått tio jämthundgenerationer

 

med första pris på älghundsprov,

 

och otaliga glädjestunder,

 

jag känner att om det är sant:

 

Man får ta med bara en hund

 

till himmelen in?!

 

Då vill jag ta stammodern

 

Jämtälgens Buda med mig ditin.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...

Føler jo litt selv at han ser bra nok ut.men vil gjerne rådføre meg på vekter til de mnd han vokser.om noen vet litt mer om dette? Vil gjerne stille han på utstilling framover når tiden er inne.

 

Mor var ikke så veldig stor til tispe å være ,mens far var en stor og flott hanne.

Link to comment
Share on other sites

Han er veldig aktiv når han er våken,leker med tispa vår på 6 år nesten hver gang han er våken ca 20-30 min,pluss at han er ute på 10-15 min før lek.men etter dette sover han som stein et par -3 timer før han vil leke ut igjen eller leke.

Føler også jeg har fått en smart liten gutt som lærer veldig fort.han sitter på kommando med en godbit i hånda.

så kommer han hver gang jeg prøver innkalling.veldig morro når gutten kommer løpende med logrende hale og smil rundt hele munnen når far roper på han :) 8 uker gammel :) men virker som han elsker mest å leke med far når tispa ikke vil være med på alt.(ho er veldig forsiktig men høres mer brutalt ut en det er) da tispe er 35 kg .når ho først sier ifra til han så er det som regel med tennene og de litt nærme valpen men treffer aldri.så valpen legger seg på rygg men knurrer gjerne tilbake med en gang tispa slutter og det samme om igjen og om igjen.Tispa viser tydelig at den nye i familien er godt mottatt og noe ho skal passe på :D ellers er lille Sarek veldig snill og rolig.han hadde sin første los på et piggsvin sammen med tispa i går nesten utafor døra vår.fikk tispa til å slutte å bjeffe men lille krabaten ville ikke slutte å stod bare et par meter unna.(dette var gøy syntes han :D )

blir veldig spennende å se hvordan denne gutten kommer til å jobbe med oppgavene sinne framover :) har stor tro på at dette blir en trivelig og flink hund framover.

Når det gjelder klør så klippet jeg disse i går å han satt overhode ikke rolig,brukte sånn ca 2 timer før vi fikk klippet alle(skal si det ble mange pauser) .han laget ikke en lyd men ville bare ned av fanget for å leke:) syntes vel også dette er ganske positivt da han ikke ble red for klippingen.så da får vi fokusere på å stå rolig og pent når det skal klippes.i morgen skal han vaskes :winke1: han likte ihvertfall vannslangen på verandaen som sto på litt i går. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når det gjelder vekt så er vel jeg kanskje ikke den rette til og uttale meg. Men han ser jo absolutt ikke tynn og skrantete ut da. Så jeg tror du er på trygg grunn.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det kansje var morro med noen bilder til dere !

Har vært ute å sosialisert valpen litt i dag på noen korte turer.alt var spennende.ikke helt topp hale på disse bildene men jeg er for træg til å knipse :P halen ser litt bedre ut når den står riktig (litt lavere mot ryggen :)

 

969906_10151900964693012_2124453627_n.jpg

249093_10151900965318012_2094223379_n.jpg

179115_10151900965718012_27718032_n.jpg

936299_10151900966428012_697540691_n.jpg

944542_10151900967498012_1266622666_n.jpg

970091_10151900968423012_1413629146_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...