Jump to content

Jämthunder og deres håpefulle eiere!


tulling

Recommended Posts

Jeg regner nok med at halen kommer til å forbli litt for hardt ringlet, ja. Men synes bare det er litt rart at den "plutselig" krøllet seg inn. Men bortsett fra de to tingene han klaget på mente han at det var en jämthund av meget god type. Så det blir spennende å se neste gang. Ellers er jeg nok enig i at det er bedre med for mye enn for lite ringling på halen.

Så får vi se hvordan jakten blir. Nå er det for mye snø til å slippe, så det blir vel ikke noe slipp før etter sommeren. Han har i hvertfall sporet bra både på elg, hjort (1 kalv skutt ved sporing) og blod.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hadde en ikke helt heldig situasjon med valpen på 11 mnd i dag:

Var ute og gikk med bikkja i bånd. Plutselig hadde vi ferske elgspor i stien foran oss, og bikkja syntes selvfølgelig dette var spennende. Stien gikk langs et vann innunder en skråning, så det var ikke mulig å trekke til side for sporet. I det jeg snubler over et sauegjerde, rykker han til og forsvinner. Har ikke sluppet ham på elg før pga dyp snø og båndtvang, men nå raser han avgårde. En kamerat som var sammen med meg gikk i forveien for å prøve å stoppe bikkja, men jeg følger etter sporene for å se hva som skjer. Får etterhvert telefon, og da er det en som har fanget inn bikkja. Det var etter en strekning på nærmere to kilometer i terrenget, inkludert at han gikk rundt et vann der elgen svømte over.

Har stor respekt for båndtvangen, og liker ikke at bikkja stakk av. Men når den først gjorde det, kan jeg ikke nekte for at det var moro at han var såpass interessert. Litt skummelt at han løp med et to meters bånd etter seg, men det gikk bra det også...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fin side, ja! :mrgreen:

Ser kanskje Storm på utstillinga i Målselv 20 juni?

Titt gjerne innom sia vår...www.123hjemmeside.no/Jamthund-borzoi

 

Heisan!

Tar turen til Målselvfossen ja, så vi treffes der.

Har allerede vært innom siden deres og tittet for en stund tilbake.

Ser at valpene gikk unna på et blunk!

 

Terje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kom nettop hjem fra utstilling av min jämthund, må si jeg er ganske ny i dette her og forstår ikke helt alle disse premieringene. Hunden min fikk 1.premie og HP er dette nok til å kune stile på jaktprøver til høsten? han er bare 9 måneder og er nettop ferdig med røytinga frå vinter/valpepelsen.

 

I kritikken står det:

H. 60 cmm MGT mas. godt hode, b.H, kropp psse lengde mangler noe volum enda, bra hale, avrøyta pels, ganske bra farve, ord. vinkel og benstamme, bra bevegelse.

 

Litt hjelp med å tolke dette her?

Link to comment
Share on other sites

kom nettop hjem fra utstilling av min jämthund, må si jeg er ganske ny i dette her og forstår ikke helt alle disse premieringene. Hunden min fikk 1.premie og HP er dette nok til å kune stile på jaktprøver til høsten? han er bare 9 måneder og er nettop ferdig med røytinga frå vinter/valpepelsen.

 

I kritikken står det:

H. 60 cmm MGT mas. godt hode, b.H, kropp psse lengde mangler noe volum enda, bra hale, avrøyta pels, ganske bra farve, ord. vinkel og benstamme, bra bevegelse.

 

Litt hjelp med å tolke dette her?

 

Slapp av. Jeg vet ikke det første der, annet enn at den er ca60cm høy og det er perfekt. Kort fortalt: Ingen store feil! Og JA, du kan stille på jaktprøve. Bikkja di har fått en førstepremie, med hederspremie (HP). Det er den førstepremien som er viktigst. HP brukes bare for å få deg med opp i vinnerklassen, og har ingen verdi i etterkant. men moro lell. Syntews detta hørtes meget bra ut jeg. Blir spennende når bikkja blir voksen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for det! :) Var herlig å høre at han nå da er klar for jaktprøvesesongen! :D nå må bare denne båndtvangen bli ferdig så det går ann å trene litt løs på elg, gutten av nok av jaktinstinkt, flyr rundt som en idiot etter svalene når de flyr lavt over jordet her hjemme, også har han 2 piggsvin på samvittigheten... Gleder meg STORT til første elgmøte som løshund, har bare spora innpå noen elger, blir full los i bandet da når han ser dem så det burde bli bra dette her :)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! Det er moro når man har trua, og ting synes bra.

Jämten min er klar for sin andre sesong nå. Han gjorde virkelig mye bra i fjor, og hadde tak i mange elger som han fant over store avstander. Men alle startet opp og løp som besatt flere km, og det endte som regel med at han kom tilbake etter en snau time. Han hadde EN stålos, på en stor okse. Denne oksen var litt sur, og rumpekjørte ham flere hundre meter bortover ei myr. Dette satte nok en liten støkk i junior, for etter det så var det mest moro sålenge elgene løp. Jeg tror han har fått litt mere mellom ørene nå, og at motet kan være noe større til å lose skikkelig på elgen selv om den står å ser på ham. :lol:

Elgene står ekstremt dårlig for bikkjer heromkring. :|

Nå kan jämten ofte trenge et par år på å bli bra, så jeg har ingen panikk. Men jeg syntes han funka over all forventning til å begynne med.

Gode søk, god til å finne elg, og henger på passe lenge......

Problemet akkurat nå er at jeg ikke trenet ham, da jeg har et ødelagt kne. Men jeg håper på snarlig operasjon, og får sveise på springeren på mopeden imens. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jämten ofte trenge et par år på å bli bra

 

Hvor har du det fra ?

 

Er nok ingen forskjell på de to største elghunderasene pr idag,såfremt avlsmateriale er godt nok.

 

Erfaringer, som jeg og andre har gjort!

Har vært tendenser til dette ja, og derfor har det blitt fokusert mere på tidlig jaktmodenhet nå i de senere år. For nettopp å få dette segmentet bedre forankret i avlsmatrialet.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jämten ofte trenge et par år på å bli bra

 

Hvor har du det fra ?

 

Er nok ingen forskjell på de to største elghunderasene pr idag,såfremt avlsmateriale er godt nok.

 

Erfaringer, som jeg og andre har gjort!

Har vært tendenser til dette ja, og derfor har det blitt fokusert mere på tidlig jaktmodenhet nå i de senere år. For nettopp å få dette segmentet bedre forankret i avlsmatrialet.

 

De har vel rett begge to kanskje. Trur vel dei fleste bikkjer treng eit par år (minst :lol: ) for å bli det ein kan kalle bra. Kan ikkje banke i bordet med masse erfaring. Men har ei jämthundtispe som er født i slutten av august (04). Hadde mange flotte losar og skaut 3 elg for ho den hausten ho var eit år. Har ein hann som er født i april. Han hadde fleire fine losar seist haust (når han var 6-7 mnd). Men trening og erfaring gjer dei jau bare bedre og bedre :D Gledar oss til hausten att :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk som fersk i gamet er at Jämthunden har hatt en historie med å være noe tregere til å modne (inkludert jaktmessig) enn f.eks. den lavbente norske varianten, på grunn av lite gjennomtenkt avl. Etterhvert oppdaget svenskene at gråhunden lå et stykke foran, og tok tak i avlen, med fokus bl. a. på tidlig jakt. Dette må vel kunne sies å ha gitt resultater, slik at de to rasene i større grad kan sidestilles nå. Dette kan en se på jaktprøveresultater, der mange av hundene har gode resultater tidlig.

 

Jeg for min del teller ned tiden til båndtvangen er over, slik at jeg kan begynne å slippe min ett års gamle jämthund. Det er sannelig godt en kan ha noe å glede seg til etter sommeren også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt blodspor med ettåringen i dag. La ut et 400 meter langt spor i går, med 0,5 liter blod inkludert skuddsted, sårleie og sporslutt. Fant "skuddstedet" selv og fulgte greit videre. Mistet sporet litt midt på, men det tror jeg var fordi det var andre ting som var mer interessant. Viste ham tilbake til sporet, og da gikk det på skinner til sporslutt :)

Gikk med GPS når jeg la ut sporet, og kunne dermed følge eksakt sporlogg når bikkja var med. Tyder på at dette blir en overværshund, da han i perioder gikk et stykke unna sporet.

 

Nå er det "bare" å øke lengden på sporet litt, så kan vi ta blodsporprøva og fersksporet. Forhåpentligvis rekker vi det før 21. august. Eneste problemet er at det virker som om alle butikkene har sluttet med å ta inn blod :x

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en Jamt som nå er 5 mnd. Allerede for en måned siden dro den meg med på en tur ut av stien og inn i et kratt. der var det to elg. De sporet den i mange kilometer. Og den ga tydelig signaler på at dette var meningen med livet. Skal nok la den få forsøke seg mot slutten av jakta. Usikker på når vi skal la den prøve seg første gang. Den er jo så hissig på elgspor at hvis vi slipper den 20. august så er det ikke lange tiden før den har sporet opp en elg, men er redd den skal bli skremt av utras fra elgen. Hva anbefales? Noen med tips, erfaringer eller liknende?

Link to comment
Share on other sites

Min bror har en Jamt som nå er 5 mnd. Allerede for en måned siden dro den meg med på en tur ut av stien og inn i et kratt. der var det to elg. De sporet den i mange kilometer. Og den ga tydelig signaler på at dette var meningen med livet. Skal nok la den få forsøke seg mot slutten av jakta. Usikker på når vi skal la den prøve seg første gang. Den er jo så hissig på elgspor at hvis vi slipper den 20. august så er det ikke lange tiden før den har sporet opp en elg, men er redd den skal bli skremt av utras fra elgen. Hva anbefales? Noen med tips, erfaringer eller liknende?

¨

 

 

Dere har nok fått en jämt med tidlig jaktinstinkt,men siden den er så ung,så er nok det meste som beveger seg i skogen av interesse.

Tror selv at jeg ville ventet med å slippe til i slutten av jakta,valpene/unghundene kan fort bli elg-rene ved for tidlig slipp.

Relativt i de fleste loser,så vil elgen gjøre noe harde utfall mot hunden.

Har selv hatt de løse til første elgkontakten på egenhånd, under litt kontrollerte forhold (5-6 mnd),har så ventet til ca ett års alder før neste slipp,da for full fres !

Men tren gjerne mye spor i sommermånende og inn mot elgfall i jakta, det er enklere å ta blod/ferskspor før de har fått før mye erfaring med å være løse,da tar de korteste veien overvær istedenfor.

 

Ønsker dere lykke til videre !

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd. Den er ivrig på det meste ja. Den sporer opp rådyr, rev, fallvilt mm. Men er definitivt i et annet gear når det er elgspor på gang. Har i nærpmrådet et par unge okser som går sammen og er litt halvtamme. Har brukt dem som markører og latt han spore med bånd. Hunden er flink til å slå runder og finne igjen spor ved tap og gir seg ikke. Ved en anledning kom vi litt tett på og den ene oksen gjorde utfall og løp mot oss på fire - 5 meters hold. Da snudde vi begge og fik oss en løpetur, men han var ikke mindre interessert i å følge på igjen et par minutter senere.

 

Må si jeg er imponert over Jämten. Godt humør, uredd, glad i familien, kraftig, sterk og ser kjernesunn ut. Tar alt på strak arm. Har vært med på teltturer i fjellet. Sover i lyngen når anledningen byr seg og spretter på beina og er med når det skjer noe. Har hatt og kjen mange jakthunder, men ingen som har vært så utrolig våken og samtidig så rolig og avslappet.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Interessant tråd det her.

 

Og til Dere som har Jämthunder har jeg ett spørsmål:

 

Går Dere med bikkjene konstant i bånd hele tida, og i kjetting på gårdsplassen?

Hvis ikke så stikker dem sin kos? (Se bort fra båndtvangperioden)

 

Har hørt så mangt.

 

Selv har jeg vorsteh, og han trenger jeg vel ikke å ha bånd på annet som 1-2 ganger i året. Han tusler rundt, og lystrer inkalling, og er stort sett snill og grei.

Hadde et par forsvinningsnummere før han var året gammel, men lite nå for tida, og han er nå 4 år.

Jaktlysta og søk er på plass, så det er ikke det.

 

Grunnen til spørsmålet er at jeg har jaktet med, og har lyst på Jämt engang, men syns det er et slit med kobbel og bikkje som må holdes og stikker av så snart dem har 1/100 dels sjangs til det. I så tilfelle er jeg på forhånd kurert.

 

Noen som har erfaringer med dette, og evt fått til å få dem til å holde seg til eieren i "fri" når det ikke dreier seg om jakt, og man ellers ikke blir "forstyrret" av båndtvangen.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd det her.

 

Og til Dere som har Jämthunder har jeg ett spørsmål:

 

Går Dere med bikkjene konstant i bånd hele tida, og i kjetting på gårdsplassen?

Hvis ikke så stikker dem sin kos? (Se bort fra båndtvangperioden)

 

Har hørt så mangt.

 

Selv har jeg vorsteh, og han trenger jeg vel ikke å ha bånd på annet som 1-2 ganger i året. Han tusler rundt, og lystrer inkalling, og er stort sett snill og grei.

Hadde et par forsvinningsnummere før han var året gammel, men lite nå for tida, og han er nå 4 år.

Jaktlysta og søk er på plass, så det er ikke det.

 

Grunnen til spørsmålet er at jeg har jaktet med, og har lyst på Jämt engang, men syns det er et slit med kobbel og bikkje som må holdes og stikker av så snart dem har 1/100 dels sjangs til det. I så tilfelle er jeg på forhånd kurert.

 

Noen som har erfaringer med dette, og evt fått til å få dem til å holde seg til eieren i "fri" når det ikke dreier seg om jakt, og man ellers ikke blir "forstyrret" av båndtvangen.

 

 

Hmmm ! får svare for mine egne hunder om forsvinning.

Har to stk jämthanner,den ene som er dyktig i skogen forsvinner med en gang båndet kobles av,den andre som er litt mindre dyktig er litt mere kontrollbar.

Dette gjelder i skogen,ingen av de er kontrollbare på gårdsplassen :oops:

Hvis du vil ha en kontrollbar hund uten kobbel i tursammenheng ,så er det sikkert også mulig med disse rasene,men hadde nok valgt noe annen rase.

Men,alt er mulig med trening,så ikke avskriv jämthund,hvis du er flink til å dressere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Jämt og Setter. Nåe vi er på tur i skogen er det bånd på Jämten og ikke på setteren. Begge er under kommando bak. Har enda ikke hatt behov for båndet på Jämten, men er ganske sikker på at hun stikker om hun kommer i ferske elgspor. Setteren stoler jeg 100% på. Har løpt ut rådyr på 5 m, letta kull med fugl like ved stien og setter seg direkte på kommando. Det skal sies at jeg har brukt en god del mer tid på lydighet på setteren. Jeg mener det er langt ifra umulig å få en jämte til å være med uten bånd.

 

Når det gjelder hjemme så er jeg litt mer usikker. Jeg har ikke inngjerdet tomt så der er det løpestreng/hundegård som gjelder. Hadde jeg hatt gjerde rundt hadde hun nok fått løpe fritt der.

 

Fikk forøvrig 1Junk, 1Junkk, HP, CK og 4Btk på utstilling. Nå er det ikke lenge til første slipp på elg!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var kult. Han klarer seg bra på utstilling vår "LILLE" Åbackens Nightmare In The Sky (Fenris)

Ja nå har han fått 2 stk BIR og 2 stk Cert på 2 utstillinger. Han er nå påmeldt på NKK utstilling i Lillestrøm 27/11, håper å komme hjem med champ. tittel etter dette.

 

Film BIG premieringen:

http://www.flickr.com/photos/32756175@N00/4849329301/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här är en kullbror till din hane Sendero

 

attila-1.jpg

 

attila-2.jpg

 

Just nu på väg norrut för björnjakt efter att ha tillbringat helgen här i skogarna 8) Ska enligt husse röntgas, ställas & jaktmeriteras i år, så jag hoppas det blir så också då han är en väldigt bra jakthund, som verkligen "levererar" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første los på tispa vår i dag. Første kontakten var det los i 1 min før hun måtte sjekke bcak-up`en... Deretter 7-8 min los før det dro ut. Hang på i 400-500 meter før hun kom baksporene sine inn igjen. Deretter ny tur ut, men fulgte ikke på sporene videre.

 

Veldig fornøyd med å høre at hun loser elg, samt at hun følger på. Nå er det bare å trene videre.

Link to comment
Share on other sites

artig å lese om andre som sitt i samme båt :)

Må sei Jamten har overbevist meg. Har ein 8 1/2mnd hann hund liggande med føtene mine her. Eg har prøvd å ta han med overalt, på jobb, overnatting i fjellet, hyttetur, båttur, bytur, biltur og enda har han tatt det på strak arm og med knusende ro. I hundegården kan han stå ein heil dag uten å sei så mykje som eit klynk, Folkekjær og rolig med ungar.

Eit roleg og sindig vesen rett og slett.

Det er vell egentlig berre i ein type situasjon han mistar all fatning...

FOR!! jaktinstinktet er på plass, (ikkje akkurat noke bombe) så å la han gå fritt er ikkje noke tema, vertfall der det sjans for vilt. Har dreve ein del med dressur, men vist han først får viltlukt i nasa blir det meste blokkert. Men det kan vell vere eigaren som ikkje har gjort ein god nok jobb...

 

På jaktfronten har eg fokusert mest på blodspor og å gå turar i skogen. Rett og slett finne roen i skogen og bli vant til luktene. Har jo skjedd ein del ganger at vi har gått innpå hjort, då blir det vanskelig å holde stilt gitt, blir fort noke piping, hadde igrunn håp om å lære han til å ver still når han går i band (sikkert mange som ler no ja :P ), men med laushund gener til langt over øyrespissane må det nok tolmodighet og utallige turar i skogen for å få til det.

 

Blodsporet har hittil gått ganske bra, har lagt ca eit spor i veka sidan våren, og auka vanskelighetsgraden gradvis. har prøvd å ungå å legge i dei mest vilttraffikerte områda no i starten. La eit spor no i veka, på ein plass der det ferdast mykje hjort, og det gjekk ikkje fullt så bra.. Fryyyyktelig spennande med hjortelukt! :P

håpar berre eg får til blodsporet! Vist det noken som har tips så er det berre å rope ut.

har dreve med ettersøk i 9år nå, men det er alltid noke nytt å lære. Gjerne frå folk som har erfaring med jämte som sporhund.

Link to comment
Share on other sites

etter en del turer i skogen i det siste uten særlig tiltro til hunden fikk jeg litt mer motivasjon i går. hadde hvert ute i to timer uten at jamten slapp seg ut på noe som jeg vil kalle søk. Men på vei hjem sto det plutselig to bjørn i veien. Birk fikk se de samtidig som jeg åpnet vinduet hos han så han kunne få lukten også, og da ble det full los. Tok han ut så han skulle få gått litt på sporet og det var ingen redsel der. Er vel tredje gangen han har hvert på bjørnespor, og han har bare blitt tøffere og tøffere for hver gang. Ville ikke følge etter siden det begynte å bli rimlig mørkt og jeg var ikke direkte tungt bevæpnet... det kunne se ut som det var to fjorårs unger, så man skal ikke se helt bort i fra at binna var i nærheten heller.

 

Da er det bare å jobbe videre med søket hans, og satse på at det kan bli en bjørnehund av han...

Link to comment
Share on other sites

Gjerne frå folk som har erfaring med jämte som sporhund.

 

Har bare erfaring emd opptrening og godkjenning av mine to jemter. Og det eneste jeg kan si er at alt med tanke på blodprøve ble mye værre etter at de ble slept på skogen. Ungbikkja mi gikk egentlig veldig godt på blod inntil jeg slipte henne på heia. Så da jeg skulle gå prøva var det egentlig det dårligste sporet hun hadde gått på lenge, hode var mye mer oppe og søkte på ovevær enn tidsligere, tilfeldig kanskje :wink:.

 

Ellers går det fryktelig tregt med unghunden, søket begynner å bli tålig, men losinga har det blitt dårligere og dårligere med :cry:

 

 

I går var hun mye ute og leita og etterhvert oppholdt hun seg endel på samme plass. Da hun kom inn igjen gikk jeg bort til denne plassen for å se hva hun hadde holdt på med. Da gikk jeg rett på ei elgkvige som stod i ro. :evil: Ikke en lyd i fra henne så det var langt i fra bra. Hun har hatt flere loser tidligere lengste på 50 min og det var i fjor.(aleine)

 

Noen tips fra mer erfarne løshund jegere, anbefales det å slippe sammen med den eldre jeg har eller blir hun bare mer usikker. Hun loser godt i samjag. Slapp begge i sammen 1 gang i fjor og da hadde de 3.5 time på kyr og kalv før jeg tok de av.

 

Begynner å bli litt rådvill.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å få skutt når hunden loser. Noen hunder kan bruke lang tid hos elgen før de starter losen. Vent til jakta med evt. å slippe inn på annen hund om du tror unghunden har funnet og baler rundt en elg, uten å lose. Ikke umulig den har fått seg en smell under los og er noe usikker på å starte musikken.

Link to comment
Share on other sites

artig å lese om andre som sitt i samme båt :)

Må sei Jamten har overbevist meg. Har ein 8 1/2mnd hann hund liggande med føtene mine her. Eg har prøvd å ta han med overalt, på jobb, overnatting i fjellet, hyttetur, båttur, bytur, biltur og enda har han tatt det på strak arm og med knusende ro. I hundegården kan han stå ein heil dag uten å sei så mykje som eit klynk, Folkekjær og rolig med ungar.

Eit roleg og sindig vesen rett og slett.

Det er vell egentlig berre i ein type situasjon han mistar all fatning...

FOR!! jaktinstinktet er på plass, (ikkje akkurat noke bombe) så å la han gå fritt er ikkje noke tema, vertfall der det sjans for vilt. Har dreve ein del med dressur, men vist han først får viltlukt i nasa blir det meste blokkert. Men det kan vell vere eigaren som ikkje har gjort ein god nok jobb...

 

På jaktfronten har eg fokusert mest på blodspor og å gå turar i skogen. Rett og slett finne roen i skogen og bli vant til luktene. Har jo skjedd ein del ganger at vi har gått innpå hjort, då blir det vanskelig å holde stilt gitt, blir fort noke piping, hadde igrunn håp om å lære han til å ver still når han går i band (sikkert mange som ler no ja :P ), men med laushund gener til langt over øyrespissane må det nok tolmodighet og utallige turar i skogen for å få til det.

 

Blodsporet har hittil gått ganske bra, har lagt ca eit spor i veka sidan våren, og auka vanskelighetsgraden gradvis. har prøvd å ungå å legge i dei mest vilttraffikerte områda no i starten. La eit spor no i veka, på ein plass der det ferdast mykje hjort, og det gjekk ikkje fullt så bra.. Fryyyyktelig spennande med hjortelukt! :P

håpar berre eg får til blodsporet! Vist det noken som har tips så er det berre å rope ut.

har dreve med ettersøk i 9år nå, men det er alltid noke nytt å lære. Gjerne frå folk som har erfaring med jämte som sporhund.

 

Har en 15 mnd. hanne sjøl som akkurat har blitt godkjent ettersøkshund.

1. premie blodspor og 39 poeng på elgsporprøve.

Trikset med blodsporet har vært å "gire opp" hunden på elgskanken.

Ta frem skanken feks. flere ganger i uka, og lek veldig og intenst med hunden i noen minutter for så å ta den bort.

Ikke lek/ herje med andre ting enn skanken. Det skal være det artigste som finnes.

Etter hvert blir det skank på hjernen, og blodsporet blir koblet til skank og lek.

Lek også intenst med skanken når dere finner den i enden av blodsporet....

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har en 15 mnd. hanne sjøl som akkurat har blitt godkjent ettersøkshund.

1. premie blodspor og 39 poeng på elgsporprøve.

Trikset med blodsporet har vært å "gire opp" hunden på elgskanken.

Ta frem skanken feks. flere ganger i uka, og lek veldig og intenst med hunden i noen minutter for så å ta den bort.

Ikke lek/ herje med andre ting enn skanken. Det skal være det artigste som finnes.

Etter hvert blir det skank på hjernen, og blodsporet blir koblet til skank og lek.

Lek også intenst med skanken når dere finner den i enden av blodsporet....

Lykke til.

 

Hørtes ut som et godt tips. Har også en jämt på 15 mnd. Han følger blodspor uten problem, hvis han gidder... Går gjerne greit en stund, før han begynne å surre med andre ting. Jeg må da vise ham tilbake på sporet for at han skal følge det. Det begynner å bli tomt for skanker nå, men det blir forhåpentligvis fyllt opp igjen i løpet av høsten, så da får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting...skal til Sverige på elgjakt om noen dager...den voksne jamttispen skal selvfølgelig slippes, men så var det valpen da. Hører så mangt og meget. Jamtvalpen er en tøff dame..6 mnd den 13 sept. 23 kilo tung og benstamme så det holder! Pågående og sjølsikker..blir ustyrlig og halvgal på fersksporet, loser ved synet av elg..kommer sjelden på innkalling når avstanden er over 20 meter. (har trent MASSE på innkalling..og kun positivt..og ikke koblet henne når/om ho kommer,men..). Så er det noen kloke? hoder som sier at vi "skal bare slippe ho" i elgskogen. Mens andre mener at lillejamten er for ung, og vi bør vente til neste år. Jeg går nok for det siste, men hadde vært morro å høre andres synspunkter/erfaringer her inne på forumet. Jeg mener selv at sjansen for at lillejamten kan få en dårlig erfaring er ganske stor.(sur elg). Noen nevner at om den voksne tispa står i los, og dyret/dyrene ikke er ku m/kalv, og sjansen for å skyte dyr er der..så kan lillejamten slippes på losen...? Vi har det ikke travelt med å slippe..men artig å høre diverse meninger likevel :D

Link to comment
Share on other sites

Her er det alle muligheter til å bli uvenns! :lol:

 

Jeg ville ha ventet, og heller jobbet med valpen løs der det er meget liten sjans for møte med elg. Den trenger tid i skogen, men en grinete elg KAN være traumatisk.

Nå er jo alle disse valpene forskjellige individer, med forskjellig psyke, og to situasjoner er heller ikke like, MEN min teori er i alle fall at en hund blir ikke ødelagt om man venter litt for lenge. Men det er derimot lett å ødelegge bikkja hvis den blir utsatt for noe den ikke takler, eller blir skadet.

Tateren min (jämthanne), var akkurat 1 år gammel i fjor, da jakta startet. Han gjorde alt riktig fant mye elg, men elgene sto ikke, så de strøk avsted med ham etter. Så kom han tilbake etter ca 45min hver gang. Søket var bra, osv. Men så.......fikk vi los på en okse, som (vi fikk vite etterpå) hadde stått i los hele formiddagen med to nabobikkjer. Denne kom "tøffen dask" borti og stolosen var et faktum, i ca 10 min, SÅ.............så kom det et klynk, og jeg så på astro-peileren at det ble en strek på ca 150m-200m bortover myra. Så ble det stille, før jeg hørte noen få, usikre boff, også kom han en tur til meg, med halen nesten mellom beina. I typisk jämthundstil. Jeg roste ham, og han gikk inn på elgen igjen og gå noen boff, så løsnet det og det strøk avted. Da var han tøff igjen og hang på flere km.

Den gangen fikk han seg en trøkk! Om ikke fysisk, så i allefall psykisk... I etterkant så tror jeg han jager elgen sålenge den løper og viser at den er redd, men når den stopper og ser på ham, så svikter motet litt. Da blir det noen boff, og rett tilbake til far.

Dette må jeg jobbe videre med i år, og jeg håper han har blitt litt mere voksen i hodet nå, og at dette ikke sitter for mye i.

Så hvis din hund er 6mnd nå, så har den et fint utgangspunkt til neste år. Det er i allefall sånn jeg ville ha gjort det. Men jeg vet!! Det er jævlig fristende å prøve...... :wink:

 

(Dette er i allefall min teori.) 8)

Link to comment
Share on other sites

Det var synd å høre Buster, at bikkja de har fått en støkk. Samme sjedde med gamle hunden min. Nå 6 år. Hun fikk tak i ei fryktelig sinna kyr med kalv, som jaget henne langt avgårde. HAr egentlig vært preget av det siden.

 

 

Vet ikke helt hva som har sjedd med ungbikkja. Den er mer spak og forsiktig i fremferden. Så hun må kanskje ha mye mer tid i skogen for å slippe seg skikkelig løs i en los.

 

Det rare er jo at hun loste 50 min på en familie i fjor på første slippet og da var hun rett over året.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer seg!

 

Har sluppet 1-åringen begge de foregående helgene. Har stort sett gått som følger: Slipp - 30 meter - rådyr :x

 

Kan selvfølgelig ikke gi meg så lett, så i dag var det ut igjen. Gikk med bikkja i band til å begynne med. En kompis var ute i samme terreng, og fikk ut en elg som stoppet rett ved der jeg tenkte å slippe. Bikkja mi vil i retning losen, dermed ble det til at jeg ville gå videre inn i terrenget før jeg slapp. Oppdaget plutselig elgspor i veien, så sannligvis har vi støkket ut elgen, og det har vært den bikkja ville etter. Går da litt videre, og slipper der jeg regnet med at elgen hadde reist. Han blir borte 12 minutter, før han kommer innom og får en godbit. Reiser avgårde igjen, og ser på peileren at han reiser litt lenger denne gangen. Plutselig, 300 meter borte, slutter han å springe i små buer, men springer rett frem, og mye fortere. Ikke lenge etter kommer en elgku forbi meg, og bikkja følger rett etter. Etter å ha hengt på i overkant av 2 km kommer han tilbake til meg på sporet. Da har han passert den andre losen på 100 - 200 meter!

Kobler, og følger på sporet igjen. Går litt forbi der han snudde, og slipper igjen. Drar avgårde, men kommer tilbake ikke lenge etterpå, og legger seg rett ned og vil slappe av.

 

Litt mer rutine, ikke forhåndsstøkt elg, samt fysisk trening neste år, så kan dette bli bra :D

Link to comment
Share on other sites

Akkurat inne igjen etter en tur på skogen med Arja Jämthundtispa mi, hun fant elg og hadde los en drøy time, var innpå og så bare elgbein inni tetteste bushen, støkte 3 ganger og bikkja hang på og ny los, tilslutt støkte jeg kraftig og elgene dro ut, hun hang på en liten stund , men slapp dyra og søkte opp igjen meg, dette begynner å lukte jaktbikkjefor

 

Med andre ord: Tror hun tegner bra som jakthund

 

101020092025107Vs7f3N26dQC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å analysere situasjonen:

 

- Søket må bli bedre, tiltross for at hun fant ei beiting og nøstet opp dette til hun fant elgen. Regner med at søket bedrer seg når hun blir litt varmere i trøya

- Tempo i søket kan også bli bedre.

 

- Jaktlysten er stor,

- Målet er kraftig og meget hørbart, meget bra nyansering mao ett skikkelig Jämthundmål

- Samarbeid med fører er meget bra, når elgen dro ut og hun skjønte at dette ikke ville stå igjen med det første la hun av og kom tilbake på bakspora sine og søkte opp meg. Påhengligheten er bra nok i denne fasen, men kan nok bli noe bedre etterhvert, de gangen jeg støkket dro det ut og sto iigjen akkurat utenfor hørehold, tak forholdsvis kort tid å komme inn i losen igjen, positivt at hun hang på og tok igjen elgene og fikk ny stålos. (nå så tidlig er elgen snill også)

 

Helhetsvurderingen er meget positiv, det som må til er flere turer i skogen og la hun utvikle seg sakte og rolig, det som er viktig nå i år er å skyte en eller annen elg i stålos, slik at hun skjønner hva jeg vil, som kjent: belønner du ønsket atferd (skyte i los) er riskoen for gjentakelse stor.

Forøvrig må hun utvikle seg på hennes måte, hun har ALT som skal til, så nå står det på jakttilfellene og på muligheten til å finne elgen og å få fast standlos.

Må si at jeg liker utviklingen hos henne, hun hadde oogså elgfall i fjor men ikke direkte los, samt att hhun drev og jaget ungdyr uten at disse ville stå, heldigvis ingen som skjøt på disse jagene.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Artig og lese at det er mange som er ute i skogen og trener hundene til jakta. Ser ut som det skal bli tøft for elgen i høst!

 

Jeg har også en unghanne på litt over året.

Den har et bra søk, god jaktlyst ,og henger på helt greit til tross for alderen.

Men elgen vil ikke stå, det blir som regel los 1-5 min i uttaket, så blir det full fart.

Hunden henger som regel på i 1-2t, men elgen stopper ikke!

 

Er hunden for hard? Er det noen som har lignende erfaring? Hva kan man gjøre? :)

Link to comment
Share on other sites

Det er såre enkelt, fortsett og tren, hunden vil treffe elg som ikke raser ut og starte å lose og samtidig få gleden av elg som er litt angreps lysten noe som er spennende for hunden. Den vil forsøke å runde og stoppe elgen istedet for å bare ligge bak og jage for å oppleve elgens ut fall under los og stolt og ivrig treffe en noe mere pesende hundefører. Da er det ideelt å få skutt, er det ikke mulig, bør man holde igjen på slik trening til det er jakt og mulig å skyte, ellers opplever man at hunden finner på andre og uønskede sprell.

Link to comment
Share on other sites

På mandag slapp jeg eldste tispa på en elg som var blitt observert i nærheten av et hus. Stoppet nokså fort og jeg kom innpå greit. Elgen var full av eepv. Elg vorte viruset. Fikk tak i ettersøks utvalget i valdet. De kom omsider, gik khele tiden og ventet på at bikkja skulle gi seg for hun har aldri loset lengre enn 1 time aleine. Etter 2 timer kom de og det endte med at elgen ble friks meldt foreløbig, pga at den var i god fysisk form. Får følge med for de kan få infeksjoner og sopp så blir de dårlige. Dette var en 2.5 årig okse.

 

Denen dagen hørte ikke bikkja på matfar :(. Så etter mye løping og plystring fik jeg tak i henne kl 2230. etter 6 timer. Tydeligvis bikkja merket at det var noe galt med elgen. Men håper det har blitt skikkleig tenning til jakta :D. HAdde børsa og ung bikkja med, hadde det vært aktuelt og avlive den ville jg prøvd å bytte hund slik at ungbikkja kunne fått fallet, men slik gikk det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemelding, vi skal trene videre. Vi har stort sett kommet i kontakt med ung elg ihvertfall de jeg har sett.

Og de er kanskje ikke de enkleste... Har prøvd og finne ei gammel ku som jeg har gående på eiendommen, men vi har ikke funnet den enda.

Finner unghunden en liten gruppe elg, kan du være sikker på at den følger etter det dyret med den morsomste oppførselen, ungdyret eller oksen som legger avgårde med engang. En gammel ku som trives midt i matfatet sitt vil derimot være drømmedyret for hund og los opptatt eier. Da kan man få trent på "innkalling", er man nærme nok vil hunden komme for å sjekke, da er det tid for godis, missbruk ikke disse mulighetene til å koble hunden, det må komme mye senere så ikke hunden tror eier betyr autokobbling midt i morroa. Noen hunder er døve for fløyting som de vanligvis kommer på i opphetet los, så la trening med det komme etter at man har innprentet at en liten rapportering til eier = litt godis og klapp.
Link to comment
Share on other sites

:evil:

Hva gjør man når bikkja jager rådyr? Finner han elg først jager han det, men finner han rådyr først så jager han det. Virker som det er mye rådyr i området der jeg jager i år. Vil han gi seg når han oppdager at elgene kan finne på å stoppe, og det blir mer moro? Første høsten jeg jager med ham nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...