Jump to content

Jämthunder og deres håpefulle eiere!


tulling

Recommended Posts

har et spørsmål til dere som kansje vet noe om dette.Sarek jamthunden hadde 2 ører som sto nesten opp når jeg hentet han.nå har han bare det ene øret igjen oppee.mens det andre henger mer nå en når jeg fikk han.er dette noe som er normalt å vil rette seg etterhvert eller vil han mulig få et opp og et ned siden det henger mer ned nå på ene siden.?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg mistet laikaen min i for sommer :cry:R.I.P Pinky

 

Var ikke valget av ny jakthund veldig vanskelig. Jeg har hatt gleden av å jakte sammen med en med Jamthund i et par år og det jeg hadde sett tiltalte meg veldig så valget falt på Jamt.

 

Kriteriene mine når jeg skulle begynne å se etter ny valp var:

- Begge foreldrene skulle være jaktpremierte med fortrinsvis Jch.

- Det skulle være en jamt av den høyebeinte, lange og slanke varianten som har god flyt i skogen uansett vær, snømengde og føre.

- Den skulle være relativt rovvilt skarp.

- Og den skulle helst være min 9 mnd før den 25.09.2013 :D

- Det skulle ikke være hund fra en stor kennel som hærkila eller ackers. Helst fra "kjøkken oppdrett".

 

Etter 3-4 dussin telefoner, utallige spaltemeter og sider på forumer falt valget på en finsk oppdretter.

 

http://ryonanmaankennel.net" target="_blank

 

Stamtavle

 

Magefølelsen var riktig, valp ble bestilt, flybilett kjøpt og søknad sendt til mattilsynet. Og 15 september hentet jeg min nye elghund, RYÖNÄNMAAN GRACE.

 

395100_10152337312490473_1170630355_n.jpg

 

En uke etter vi hentet Grace lå den første elgen i bakken, Den 25.09 og da var det på tide å starte pregingen.

 

521937_10152566809545473_427394854_n.jpg

 

Og etter det har vi stortsett bare fortsatt og gjøre det. Jakte og ha bikkja med i skogen og hun har vært inne på i vertfall 6 elgfall i fjor høst og vinter.

 

535939_10152566809555473_1080585189_n.jpg

 

538166_10152566806385473_1139857364_n.jpg

 

564995_10152394979150473_740407180_n.jpg

 

6798_10152741470485473_1078837165_n.jpg

 

Grace er nå 8-9 mnd og har utviklet seg til en fantastisk hund. Jeg hadde første elgelosen med henne når hun var 6-7 mnd, katte los når hun var 5 mnd. Men jeg har holdt igjen å jage med henne for å kunne få henne godkjent på blodspor. Hun er så langt en av de mest fantastiske og tiltalende hundene jeg har hatt. Så får vi se om hun presterer i skogen til høsten.

Link to comment
Share on other sites

984030_10151925714543012_83221062_n.jpg

 

Tenkte kansje det morro med en morgen historie

 

Sarek er nå 10 uker.

 

Nå har det vært endel sosial trening både med noen få hunder og en god del mennesker og barn .For 2 dager siden tok vi først turen til skogs da jeg fikk se en enslig kvige som fikk øye på oss å dro avgårde i full fart.ikke nok med det,men tror dere ikke lille valpen plutselig var 10 meter foran meg i båndet i full los ,denne ville han etter å fulget spora lydløst i 200 m ca .det var ikke strake veien hele tiden men ville ikke gi seg,så fant tilbake til sporene selv med litt veiledning noen få ganger.men etter litt gåing før elg møte så ble han sliten å la seg.da var det nesten 40 min med ros og kos.så ble det fanget hjem igjen.hadde jo gått litt før vi traff elgen.

 

I går tok turen til stranda for bading ihvertfall for oss tenkte vi.mens hundene lå i skyggen og koste seg.Innen jeg var noen meter uti vannet kom jaggu valpen løpende uti også (frivillig) .dette var veldig spennende.ikke minst så ble blåskjell en del av menyen.men prøvde å passe på at det ikke ble for mye av dette.

 

Ellers er han er gladgutt som vil hilse på alt og alle og ikke minst så er lek en lek både med meg og den eldre tispa vi har.Ikke minst forstår han godt selv at når ting går for hardt for seg så viker han unna situasjon eller kommer med et stort smask i ansiktet. Sitter bare mer å mer med en god følelse på at jeg har funnet meg den riktige gutten til familien :D Nå er det bare å sosialisere mer og finne elg videre fram til båndtvangen er over.så får man se hva tiden bringen. :D

Link to comment
Share on other sites

Har nå en Jämthund på 11 uker, og angrer ikke et ekund på a jeg valgte denne rasen!

Den er veldig kontaktsøkende mot folk, løper bort til vilt fremmede og hilser pent! Bor såppas fint til at jeg ikke bruker bånd på den når jeg går tur, så trener innkalling hele tiden. Innkallingen fugerer hittill utmerket, blåser i fløyta og han kommer springene tilbake uansett hva han driver med! Vi er ute i skogen flere timer hver dag, for det er helst der innkallinga skal fungere.

Har så smått trenet litt blodspor de siste par ukene, og dette gir bare bedre og bedre resultat for hver gang! Men skulle hatt meg en elgfot... Om noen har en til overs som vil donere bort en til meg, har dette vært supert! Føler at det er bare dette som mangler til dags dato :)

 

Ta kontakt på tlf: 99378353 om du har en elgfot til overs, kan betale for den om du vil ha betalt :)

Link to comment
Share on other sites

Har nå en Jämthund på 11 uker, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte denne rasen!

Den er veldig kontaktsøkende mot folk, løper bort til vilt fremmede og hilser pent! Bor såppas fint til at jeg ikke bruker bånd på den når jeg går tur, så trener innkalling hele tiden. Innkallingen fugerer hittill utmerket, blåser i fløyta og han kommer springene tilbake uansett hva han driver med! Vi er ute i skogen flere timer hver dag, for det er helst der innkallinga skal fungere.

Har så smått trenet litt blodspor de siste par ukene, og dette gir bare bedre og bedre resultat for hver gang! Men skulle hatt meg en elgfot... Om noen har en til overs som vil donere bort en til meg, har dette vært supert! Føler at det er bare dette som mangler til dags dato :)

 

Ta kontakt på tlf: 99378353 om du har en elgfot til overs, kan betale for den om du vil ha betalt :)

Link to comment
Share on other sites

flott gutt :) vokser seg til.min har hat problem med spolorm/mark i over 1 mnd tid som jeg vet om.dette har tatt mye a næringa hans.nå legger han på seg en god del etter han fikk kur for snart 2 uker siden.han har tydeligvis vært veldig tynn iforhold til hva han skulle vært.så håper bare ikke dette går utover beinbygningen hans nå er ihertfall Sarek gutten fått det bort og kroppen blir større i bredden ikke bare høyden :) .orm/mark er no ufyselige greier..har hørt litt rundt og en vekt på 9.8 kg når han er 3 mnd er ikke stort.er en god del tisper som veier 4 kg mer en hva han gjør i samme alder.BEVIS PÅ AT MARK/ORM tar nesten all næring av hund .fyysj...Hva gjør jeg nå? det er jo en god del kg å ta igjen her.?

Link to comment
Share on other sites

takk for noen råd :) hva menes med tang/tare dette du finner i sjøen ? bruker Royal Canin Maxi Junior som jeg har skrevet tidligere.gir 115g per gang 3 ganger daglig pluss 1 gang daglig noe olje i maten.menes da å legge på vomma/middagsrester i tillegg til dette ?

Link to comment
Share on other sites

Ja tang/tare mel fåes på apotek/helsekost(tannlegen her i gamledager var veldig for litt av det i brød for å styrke tenner/beinbygning, da alle andre ville pøse på med fluor(gift)). Bruker svært lite dosering på valper, går det ned er det bra, om valpen blir litt lubben, viser den jo bare at den får mye av det den trenger. Når de blir større og begynner med litt lengre trenings økter, blir valpe fettet borte. Litt fersk vom innimellom virker å gi mer næringsopptak og hunder liker det. Jeg veksler stadig på tørrfor merkene og bruker en god del matrester(mest animalsk, men også salatrester).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå er Sarek blitt 4 mnd og om få dager unna 2 uker.Han har et godt gemytt å en herlig holdning :) ikke minst ser det ut til at han blir en bra hund i skogen.har hat noen blodspor som han viser fin interesse for.ikke minst lukter han elg å prøver finne elgen.den gang her(på bilde så vi elgen på 25-30 meter.skal si det ble liv i skogen gitt :) nå er det bare å glede seg til hva framtiden vil bringe for både meg og denne ivrige gutten!

 

33873_10152053037733012_1346513051_n.jpg971170_10152053037408012_1418703906_n.jpg1014431_10152044570303012_2138513943_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Etter å ha besluttet å anskaffe en jämte til har det gått med mye tid til sjekking av linjer, planlagte kull og annet av betydning for utvelgelse av valp i det siste.

I starten av mai setter jeg med i bilen med retning nordover for å hente den forhåpentligvis kommende storjageren etter kombinasjonen Onnivaaran Lotta/Kirkkokaaron Eesau. Regner med jeg har en spennende seinhøst og vinter i møte, stamtavlen tilsier ihvertfall at det burde bli brukbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har jeg og min kone hentet vårt nyeste medlem til familien, aida er 4mnd og en glad og nysgjerrig liten dame.

normal_image.jpg

her har hun funnet en elgklauv fra i fjord, men den falt i smak den... :mrgreen:

 

Hadde bestemt oss for jamthund for en god stund siden og for noen dager siden fant jeg et kull som ikke var så langt unna. Vi bestemte oss for å ta en tur og se lit på de, og jammen ble ikke aida med hjem. Nå blir det tilvenneing til gammelhunden og tre barn som syntes dette var storstas :D ser frem til mange turer i skogen og til jakten vil jeg tro bade far og hund kommer til å kose oss i skogen. rolig og behagelig hund som etter å ha loset på katta la seg ned på teppet og såv en liten stund mens vi spiste middag :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...