Jump to content

Jämthunder og deres håpefulle eiere!


tulling

Recommended Posts

Veit at det no er ganske mange som nyleg har skaffa seg jämthund her inne, og fleire står i valpekø. Dette er moro! Det være seg valper og dei som har hatt jämt i et år eller flere.

Nå har vi flere tråder med jämthund her inne, kanskje det er på tide å samle det meste av dette i ein tråd? Har sjølv ein oppdretter tråd gående :oops: Tenkte kanskje vi kunne poste fremgang, motgang eller bare hyggelige historier om våre håpefulle her. Gode råd og tips vil også være fint inne på ein slik tråd. Vil gjerne at denne tråden forbeholdes en positiv og konstruktiv tone, sjølv om man sjølvsagt kan poste om sine nedturer og eventuelt årsaker til dette. Håper tråden kan bidra til at vi løfter og hjelper hverandre fremover slik at flest mulig lykkes med sin håpe fulle :D Er alltid mer moro og motiverende når ein veit at fleire held på med det sammme.

 

Som kanskje noen har fått med seg så har jeg et kull som skal leveres på kammersmell helga og har valgt å beholde ei tispe derifra sjøl.

presanterer henne her som min håpefulle

:D Bureiserens Enja119a15d.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fortsetter litt på denne tråden, og håper at fleire vil slutte seg til etterkvart. Enja har no vorte godt og vel 3 mnd, og ser ut til å vekse seg fint til. :D

Forrige veke så var vi hos vetrinæren og fekk revaksinert oss.

Vegen mot å bli ein trivelig familiehund ser ut til å vera godt på veg, ho ventar pent i hundegarden og kjem ikkje ut sjølv om døra står åpen før ho får lov til det.14vtv13.jpg

 

Ho har og lært å vente på "værsågod" før ho byrjar å eta.2njbv2u.jpg

 

Sitt og ligg kan ho også + at innkallinga sitter som eit skudd :D2n0vtht.jpg

 

Er artig å springe litt sammen med mor.3310jzr.jpg

Dei neste måla nå er å gå på plass og å bli i både sitt og ligg.

 

På den jaktlege sida har vi ikkje gjort så veldig mykje enda. Men måla framover er å bli skogsvante, klare nokre enkle sporoppgaver(pølsespor, korte blodspor samt spore opp matmor eller matfar.)

Vi må også begynne å trene litt bilkjøring, for vi blir veldig bilsjuke.

Alt i alt så tykkjer eg at vi begynner å få ein bra plattform å byggje vidare på. For at bygget skal reise seg så må eg bruke mykje tid i lag med kvalpen og knytte positive relasjonar heile vegen.

 

tulling

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Henrik! Ja det blir artigere å meir interessant til fleir som bidrar i tråden, så det er berre å slenge seg med :D

Har du vore å sett på kullet ennå? Stor fordel å sjå kvalpane mange gonger viss du har tidleg valg, da det ofte er forskjellige kvalper som er opplagde til forskjellig tid. Men klart at er reise avstanden stor så begrenser det seg sjølv. Kvar får du valp fra?

Blir artig og arbeidssomt fremover, men verdt det.

Lykke til :D

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I det siste har vi øvd litt på å gå i bånd, og fant frøkna moden for å stille i kvalpeshow i dag. Det gjekk veldig bra, sjølv om ho nok ikkje viste seg så fint som vi har fått til heime. Men det er jo ein del av gamet å være med slik at vi blir vandt med miljøet og uroa som er på ein slik plass. Men det endte med HP med masse skryt, samt 2 bis kvalpeshow :mrgreen: Så dette var jo moro! Ein annan ting som var positivt var at vi klarte både tur og retur uten å kaste opp, så da har vel siste ukes hyppige bilturer begynt å gjøre magen sterkere :D:D:D

Her er Bureiserens Enja i ringen;npnluq.jpg2d1tks7.jpg

 

Anna og Enja trener, men Anna ville ikkje gå med ho i ringen, men kanskje i morgen...2h4yt94.jpg

 

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

05.07.09 ble tispa som jeg skal ha valp etter parret, har tatt tid da hun utsatte løpetiden en liten stund, men nå ble det fart på sakene her i helga! :) så visst alt går etter planen så har jeg en elghund til i stallen rundt desember måned!

 

Mor: FIN JCH Museokummun Taru

displayimage.php?pos=-7239

 

Far: FIN JCH Raikukorven Ilo

displayimage.php?pos=-7240

 

nå må jeg bare begynne å tenk på va småtten skal hete, har vurdert Ero, Ekko eller Storm..

Link to comment
Share on other sites

Driver å trener "Rocco" for utstilling nå. Har meldt på på Elverum. Men han har en lei tendens til å passe(slå over i passgang) :| noen ganger. Han ser jo såå dum ut! :lol: Det er bare å stoppe opp, og begynne på nytt, men det er vondt å se det selv når man går med ham. Det er best å ha noen som sitter å ser på og kan si ifra umiddelbart når han passer. Jeg håper jo at dette er noen som han vil gå av seg etterhvert som han blir voksen da, men hvem vet. Det virker som han er lite sammkjørt i front og bakpart ennå. Han er 9 1/2 mnd gammel nå.

Er det flere som har lagt merke til at deres unghunder kan gå i passgang, eller er det bare lillegutt som gjør det? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan være at han er noe kort i ryggen, det viser seg ofte som passgang. Et tips er å springe så fort at du får han opp i galopp, så ta farten ned igjen, da vil ofte travet komme. Evt så skubb til han med foten slik at han mister balansen litt, skal ofte ikke mer til. :)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Kan være at han er noe kort i ryggen, det viser seg ofte som passgang. Et tips er å springe så fort at du får han opp i galopp, så ta farten ned igjen, da vil ofte travet komme. Evt så skubb til han med foten slik at han mister balansen litt, skal ofte ikke mer til. :)

 

tulling

 

Jobber med saken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ju en relativt lång jämttråd här inne: viewtopic.php?f=7&t=9088

 

Senaste som hänt bland jämtarna mina står i den tråden, men jag kan ju även skriva här inne att unghanen min (2½ år) är första hunden som fått gå jägarnas riksförbunds spår och det klarade han utmärkt och är således den ende hunden hittills i sverige som är godkänd både på att skälla och spåra björn 8)

 

Han må vara lite nätt för att vara en unghane, men en riktigt grym jakthund är han och han skäller dessutom älg riktig bra och planen är att pusta hans 3:a på jpr till de ettor vi vet att han klarar :wink:

Hade lite otur med fjolårets provsäsong iom vi fick in noskvalster och halsinfektioner och när det äntligen var över med det så fick han tag på den absolutaggressivaste och elakaste älg som både domare och hundförare (maken) träffat på någonsin. Han skällde dock tiden ut, men hade kunnat jobba mer effektivt och således blev resultatet där efter. Nu var han ju under 2 år då och med tanke på ålder och förhållandena som rådde så gjorde hunden ett bra jobb.

 

Ska dock bli intressant att se vad han hittar på i höst, nu när han blivit ett år äldre och således också ett år mognare.

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt om hvilken jämt som skal bli vår. Om en uke hentes den håpefulle og vi går en spennende tid i møte. Ikke akkurat lett å velge, men det ble nå tatt ett valg til slutt.

 

Jeg var mest opptatt av at det ikke skulle velge en valp som var utrygg. Nå virket hele kullet veldig trygge og stabile så det var jo greit. Så plukket jeg bort den mest dominante og den som var minst. Da satt jeg igjen med 3 som var så og si identiske. Like tegninger, farger, gemytt og iver så jeg tror jeg kunne ha valgt hvem som helst av disse. Virket som den valget falt på var en tanke lettere å få til å komme enn de to andre så valget ble vel tatt på det grunnlag.

 

Blir en lang uke før vi henter den lille. Den får brukes til å finne ett navn :wink: Kaisa er vel det som leder akkurat i dag...

 

2ymazx0.jpg

 

2qlcrxg.jpg

 

zujzt2.jpg

 

2n06m1u.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig at fleire nå har begynt å melde seg på i denne tråden, virkeleg trivelig og spennandes å sjå så mange lovende jämter som står i startgropa for ei god og lang jaktkarriære :D

 

Enja er nå ca 4,5 mnd og begynner å sjå riktig så skapelig ut, blir vel til å ta henne med til elverum for å delta på valpeshowet, og få prata og jugd litt med andre jamteiere :lol:

 

Her om dagen så fekk eg plutseleg høyre noe kvekking bak låven, og dette tok seg opp i en ganske akseptabel los, ante meg nok kva dette var da jeg har et par kviger gående der. Men måtte nå bakom og se på sirkuset, og ganske riktig. Der hadde veslejenta full oppvisning på to stk nrf som ho nok forestilte seg som elg. Ikke at dette har noen stor betydning for hennes utvikling som elghund, men artig lell.

 

Ho fekk seg og eit spark under haka, men dette taklet ho bra og fortsatte losen på litt bedre avstand.hs2alf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er Haresjøens Kaisa på plass i sitt nye hjem. Har en gordonhanne på 16 mnd fra før og det tok eksakt 10 min før hun bød opp til lek. Utrolig trygg og kjempebra utrykk. Klarte å komme seg innunder verandaen i en liten sprekk. Far var på vei til å bryte opp, men da kom hun fornøyd ut igjen. Nå er det hullet forseglet så det skjer ikke igjen.

 

Nå ligger hun å sover i buret sitt som en engel. Gleder meg voldsomt til fortsettelsen.

 

Flere bilder kommer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jagar bikkja ku og hest, så jagar'a ælj og! sa en gammal elgjeger til meg engang. :lol:

Det er nok like greit å få et NRF-spark, som et ælje-spark vil jeg tro. Jeg tror ikke æljen sparker mykere for å si det slik.

Vi møtes sikkert ved ringen på Elverum da?

Grattis, Henrik, med ny "gnager"! :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Selv om jeg anser meg som gråhundmann må jeg virkelig si at dette var en artig tråd med fine bilder. Stå på kara. Detta liker vi.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er ikke slik at den blir kuppet, så lenge det dreier seg om jämter! Er serdeles artig med bilder, og små snutter om deres håpefulle! Tråden opprettet jeg for å ha en nøytral tråd for alle jämthundeiere, da det finnes flere oppdrettertråder her. (meg sjølv inkludert) så tenkte jeg det ville være mere samlende for rasen med en mere nøytral en. :D

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Från

 

081109-Jerv-2.jpg

 

I fjol höst

 

Till

 

jerv-sitt.jpg

 

Nu..

 

Ska bli intressant att se vad han kan hitta på, då han (kopplad givetvis) visat enormt intresse för älgdofter och mkt stort intresse för björnspår. Ska ställas ut för första gången i slutet av denna månad och HD-röntgas lite längre fram i höst. Är 14 månader nu, så lite tidigt ännu för det.

Har inte mätt honom, men skulle tippa på att han är runt 63 cm hög.

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg sannelig tråden begynner å bli riktig så hyggelig, fine bilder og trivelig lesing :mrgreen:

Korleis gjekk det på Elverum Buster? Fleire som var der kanskje? Jeg var så meg nødt til å prioritere ferie og familie, da jeg ikke er så flink på det området etter 25 sept. så desverre kom jeg meg ikke til Elverum.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Korleis gjekk det på Elverum Buster?

 

Åååå, du veit..!! :lol:

En tidlig unghund har sine feil, men ikke store. Litt lite vinkler forran/bak. Men ellers av fin type. Stor, helt på maks faktisk(65cm), men håper masse kan trykke ham ned en cm eller to i voksen alder. :roll::wink:

Alt-i-alt en fin fremtreden, og han oppførte seg fint i ringen. Dette var super mental og sosial trening for gutten, for det krydde av folk og dyr. Han ga tilslutt f..... i alt sammen. :lol:

Nå ligger han som et slips på stuegulvet og sover... :mrgreen:

Vi prøver igjen, men venter til vi har fått en høst i skauen først.

Jeg traff mange mennesker der, men ingen som jeg kjenner fra forumet tror jeg. Jeg hadde "Kammer-t-skjorta" på. :wink:

Vi vi ble j..................&%#%¤/%¤#/%¤ våte i dag!! :shock:8):lol:

Mange fine hunder, og vi gratulerer til vinnerne(som vi ikke fikk med oss hvem var, da vi gikk i regnværet).

Så etter "Villreinjegeren", men han fant jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har fulgt ivrig med i denne tråden, og vil dermed bidra litt sjøl også!

 

Hentet meg en jämtvalp i Sverige i begynnelsen av juni.

Nå har valpen rukket å bli vel fire måneder, og vi har tilbrakt veldig mye tid i skogen.

Var på valpeshow for noen uker siden og det gikk utrolig fint. Hentet hjem 1. 1BHK BIR 2BIS, veldig fin kritikk

og ikke minst særdeles lovende.

Har allerede gått tre korte blodspor.

Har frem til forige lørdag hatt "valpen" mest løs på tur i skogen.

Dvs. etter noen timer kosetur/ skogstrening forsvinner dyret i antilope hopp som han far ikke hadde sett tidligere. :shock:

Så bikkja to-tre hundre meter unna meg igjennom skogen. Så!!!!!! Full los!!!!!!!

Småsprang mot losen, og etter 4-5 min. så jeg en okse jogge oppover. -så var det stille i noen minutter før jeg hørte losen

flere hundre meter lengere opp.......... Møtte bikkja på ei myr der vi skilte lag først.....

En veldig lettet far roste bisken etter alle kunstens regler!!! Og satte på bånd!!! Så fra da ble det båndtvang!!!!

Fire måneder og loser ælg må vel sies å være tidlig?

 

Må vel legge til noen bilder av go`gutten!

 

 

normal_1.jpg

-hos oppdretter..

 

normal_2.jpg

-jaktinstingt..

 

normal_3.jpg

-hmmm..

 

normal_4.jpg

-mangt man ser i skogen..

 

normal_5.jpg

-etter blodspordebut..

 

normal_6.jpg

-på vakt..

 

normal_7.jpg

-nysgjerrigper..

 

normal_8.jpg

-sitt pent..

 

normal_9.jpg

-gutten..

 

normal_10.jpg

-3 1/2 mnd.

 

normal_11.jpg

-ut på tur..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei folkens,

 

Nå har jeg trålet nettet i flere måneder, vi skal ha en hund, fortrinnsvis en elghund....

Og etter mye om og men så har jeg falt ned på en jämt.

 

Store, robuste hunder, med et tiltalende vesen, joda, nå har jeg et kull på hånd så kanskje jeg har en valp i begynnelsen av april...

 

Mange bra innlegg og bilder her, jeg kommer tilbake med mer......

Link to comment
Share on other sites

Hei ja valget med jamt er ikke domt. Har selv hatt jamthund de 15 siste årene. og det kan bli en kanon jakthund. Men jeg har prøvd både Grå Hund og Laika. Så jeg vet at alle har sine plusser og minuser. Det er sikkert de som er uenige med meg, men jeg hevder allikevel at hvis det er en båndhund eller en still hund en er ute etter, så er jamthunden mye mindre egnet enn for eksempel grå hund eller svart hund. Mange har lykkes med jamten som båndhund, har også jamthund som sporer og fungere godt, men skal det spores etter en elg gjøres ett ettersøk eller stilles på elg, er valget enkelt, grå hund tispa er da valget mitt. Jamthunden er en mer utpreget hund som går på vær. Den ligger også hardt i båndet når den sporer og går på elg. Skal du ha en løshund er jeg overbevist om at jamthunden er ett godt valg. Er det husdyr/sau i terrenget en jakter bør en heller ikke velge jamthund eller laika, de kan få til mye galt hvis uhellet er ute. Hadde ett eksempel på dette under fjordårets jakt. En kompis hadde en Jamthund hane. Eieren var helt trygg på at den ikke gjorde sauen noe, den var saurein. Eieren var også saubonde og testet han både titt og ofte. Da hunden var 9 år kom han på sau i skogen under jakt, da smalt det og resultatet var ikke vakkert. Hadde dette vært en grå hund tispe ville den sanynligvis bare loset på sauen. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal kjøpe, men jeg hvet hvor viktig det er å tenke gjennom fakta og realitet hos en hund. Har selv mottat en hund som ikke kom til rett heim, dette var en stor stri jamthund hanne som kom til ett hjem der de ikke klarte å holde styr på han. Han ble volsom til ungene, og ble stående i hundegården med for lite oppmersomhet, så det er mye hensyn å ta. Som familie hund er valget vanskeligere. Selv hadde jeg kansje valgt grå hund tispe vis det var en elghund som familie hund. ofte rolig og enkel for barn å gå tur med. En jamthann på 40 kg der jaktlysta bobler over kan være tung å hanskes med selv for far. Lykke til med valpe kjøpet. P.S ønsker iikke belære/fortelle dere hva dere skal kjøpe. Bare fortelle dere litt om noen plusser og minuser på de to mest valgte elghundrasene i Norge. Da jeg har litt erfaring. Husk velg hund etter hundens egenskaper og ikke etter bilder og drømmer da kan det gå galt. Snakk med oppdrettere og eiere av rasen forå dele deres meninger og erfaringer.

Hei folkens,

 

Nå har jeg trålet nettet i flere måneder, vi skal ha en hund, fortrinnsvis en elghund....

Og etter mye om og men så har jeg falt ned på en jämt.

 

Store, robuste hunder, med et tiltalende vesen, joda, nå har jeg et kull på hånd så kanskje jeg har en valp i begynnelsen av april...

 

Mange bra innlegg og bilder her, jeg kommer tilbake med mer......

Link to comment
Share on other sites

har en liten jämt, har vel aldrig sett en hund som er så hard i hode før. Kom f.eks nettop inn fra en luftetur me hundene, en gråhund å lille jämten. Gråhunden kan være noe aggresiv mot andre hunder, så da jeg traff noen jeg kjener med en ganske stor golden retriver så ble det litt liv mellom gråhunden å denne. Jeg gikk å satte ifra meg gråhunden å vile prøve å sosialisere jämten litt, så jeg slapp han opp til golden retriveren igjen, men det jeg ikke visste var at denne var faktisk litt aggresiv så han gjorde et utfall mod min, tror du f*** ikke den lille tassen min skvetter unna å begynner en kjempe stålos på retriveren :lol: må si jeg ble litt foundret da.. men litt morro var det jo også! retriveren var i band, og jeg tok selfølgelig med med småe min før han ble skadd.

Link to comment
Share on other sites

Vår Jämttispe er nå blitt 7,5 mnd og løpetid har startet. Har også en gordonhanne på snart 2 år. Hadde regnet med at løpetiden skulle bli h...., men blir det ikke mer enn dette er det bare fryden. Hannen har nok lukta litt ekstra på henne siste par uker. Siste 4-5 dager nå så har hun hovnet opp bak og har sett noen ende få bloddråper. Tispa har nok blitt bittelitt pipete og går nok en tanke mer hvileløst rundt inne. Da brukes "legge seg" så er det ro igjen. Er nok værre for hannen. Han skal til stadighet til å lukte, men bøyer av med ett rolig nei. Da får jeg blikket "men det lukter jo så godt..." Synes litt synd på han akkurat nå, men det får han tåle.

 

Har hørt at sjangsen for parring er størst 10 dager etter at tispene har begynt å blø. Hvor lenge må jeg passe på å ikke la de være alene sammen?

 

Edit: stavefeil

Link to comment
Share on other sites

Enig med hoffvoff, men er nok størst sjans mellom 9 og 18 - 19 dager. Men man kan jo fort miste et par dager til og begynne med, når det er lite blod og viss tispa er flink til å pusse seg.

 

Ville være veldig påpasselig med å ikke få en parring, selv om man kan sprøyte dem for å avbryte svangerskapet. Selv om dette blir bare synsing fra meg, så har jeg inntrykk av at hunder som har fått avbrutt svangerskapet med hormonsprøyte er overrepresentert når det gjelder senere livmorsplager, samt at de ofte gir dårligere fruktbarhet. Dette har jeg ingen vitenskapelig bakgrunn for å hevde, men har nå observert litt blant familie og venners hundehold.

 

Tilfeldig? ja, kanskje, men jeg er ihvertfall ikke villig til å sjanse med å ha en hannhund i sammen med mine tisper under løpetid viss jeg ikke har planlagt parring!

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skal du ha en løshund er jeg overbevist om at jamthunden er ett godt valg. Er det husdyr/sau i terrenget en jakter bør en heller ikke velge jamthund eller laika, de kan få til mye galt hvis uhellet er ute. Hadde ett eksempel på dette under fjordårets jakt. En kompis hadde en Jamthund hane. Eieren var helt trygg på at den ikke gjorde sauen noe, den var saurein. Eieren var også saubonde og testet han både titt og ofte. Da hunden var 9 år kom han på sau i skogen under jakt, da smalt det og resultatet var ikke vakkert.

 

 

Hei alle jamt venner!

Har en jamt hanne på 8 år og skal kjøpe meg en tispevalp i nær framtid, hadde vært moro å høre hvordan dere dresserer hunden deres for å ha størst mulig sjans for å unngå at den angriper sau. Selv har jeg sauerenhets bevis på min gamle, men stoler aldri 100% på den! Når har dere saue kontakt første gang?, el dressur?, noen sier kast den inn til en sau med lam?, noen sier en sinna vær?.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg svare deg som en erfaren hundeeier - for det er jeg ikke!

 

Men, siden jeg er kommende Gordon Setter eier, har jeg hevet meg på skolebenken, og er allerede ferdig med den første boka; "DU er sjefen" av Geir R. Nordenstam.

Han anbefaler å beuke strømhalsbånd, MEN det er utrolig viktig at dette utføres av eksperter, fordi støtet må komme i det rette øyeblikk.

Målet er at hunden skal forbinde smerten fra strømmen med synet av sau, slik at neste gang den ser sau, holder den seg på avstand.

 

Når det kommer til det med å hive hunden inn i en bås med en sinna vær, er jeg selv svært skeptisk til dette. Dette er fordi at i motsetning til å gjøre dette på en åpen slette, har hunden ingen fluktmuligheter. Man kan da oppnå at væren trenger hunden inn i et hjørne, hvorpå hunden ikke ser annen mulighet enn å angripe. Dette går på hundens overlevelsesinnstinkt og ikke på samme premisser med strømhalsbånd på en åker/slette.

 

Men som sagt, alt jeg skriver her har jeg lest av en mann som regnes meget dyktig når det kommer til det med hund - selv er jeg ikke fersk engang, jeg har ikke fått valpen i hus :)

 

Men lykke til, håper du får hunden din saueren :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har erfaring med at halens ringing endres over tid?

Hadde valpen min på første utstilling i dag. Bortsett fra at bikkja ville løpe alle andre steder enn den skulle (hjem og tren!!!), og dermed ikke fikk vist skikkelig hvordan den plasserer beina i trav, hadde dommeren (Rolf Frostad) bare en ting å klage på. Halen var for mye krøllet. Det som er litt irriterende, er at fra jeg henta bikkja i sommer har halen vært bra, og hengt løst ringlet, litt nedover låret. Men den siste tiden, spesielt de siste to-tre ukene, har halen krøllet seg mer. Nå ser den ut som en sirkel. Er dette noe som vil kunne fortsette å endre seg fram og tilbake i lang tid? Bikkja er selvfølgelig den fineste jämthunden som finnes 8) (og jämthund er de fineste rasen), men det hadde jo vært moro å få utstillingsdommerne også til å forstå det...

Har i hvertfall sikret meg utstillingspremie slik at jeg har muligheten til å stille på jaktprøve til høsten, dersom alt går bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att om svansen nu är hårt ringlad, så kommer den att vara det även i framtiden. Vissa domare drar ner för detta och andra gör det inte, så nog kan en hund med en inte helt perfekt svans gå mkt bra på utställning om den i övrigt är ett utmärkt/mkt bra exemplar av rasen.

 

Personligen anser jag (om nu hunden inte har en perfekt svans) att det är bättre med en hårt ringlad svans än en svans som står rätt upp/är väldigt öppen!

 

Här går vi i väntans tider och har hunnit ca 4 veckor sedan parning så om ungefär 5 veckor kommer det förhoppningsvis lite valpbilder i tråden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...