Jump to content

Riflejakt etter ryper


EirikVR

Recommended Posts

Hallo folks!

 

Jeg syns riflejakt etter ryper virker som en utrolig spennende jaktform som jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve ut neste vinter. Er det noen her som har erfaringer med dette, noen som vet om gode artikler, bøker eller lignende? Trenger noe stoff som kan gi en grundig innføring for en som er helt ny i gamet.

 

Har absolutt null erfaring med rifle, og har bare skutt med hagle før. Om jeg skal begynnne med det her trenger jeg vel ei børse, så kanskje noen har gode råd på den fronten også?

Link to comment
Share on other sites

Om du setter av et par timer på å søke gjennom forumet her, med stikkord feks rypejakt, rifle, småviltjakt osv så får du nok mange svar. Du kan benytte nesten hva som helst av rifle, jeg har brukt kaliber .22LR og .30-06, der sistnevnte faktisk skapte minst søl (helmantel kule).

Rypa er en liten blink, så ikke skyt på lengre hold enn du treffer en tennisball på, med litt puls og fysisk aktivitet i forkant. For de fleste vil det si opptil 100 meter i felten (60-70 meter med .22LR).

Link to comment
Share on other sites

Det kommer ut godt skrevne artikler i jaktbladene hver høst/vinter om emnet. Du finner også litt i rypejakttråden her inne.

 

Dette er en utrolig spennende jaktform, så jeg skjønner godt at du ønsker å prøve dette.

 

Selv jakter jeg med 6,5x55 og .22 lr, sistnevnte kaliber er det jeg bruker mest. Velger du .22 lr (billig ammunisjon) så bør du gjøre deg godt kjent med kulebane og vindavdrift på forskjellige hold (40 - 80 meter). Det går greit å plukke rype på 100 meters hold under vindstille forhold.

 

Selv bruker jeg lyddemper og subsonic ammo (Lapua hulspiss), en grei kikkert til å speide med og avstandsmåler (viktig med nøyaktig avstandsbedømmelse ettersom en ofte blir "lurt" litt på fjellet).

 

Bare å kjøpe seg børse og komme seg ut og skaffe seg erfaring, men vent nå til 10. september i alle fall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske svar! 8)

 

Stalks, du sier du bruker hulspiss, blir det ikke ganske mye søl med ekspanderende ammunisjon på en sånn liten fugl?

 

Kunne kanskje trengt noen råd angående optikk til rifla også om noen kan være behjelpelige på det?

 

Tittet på Brno ZKM 452, det står at den har 5+1-magasin, med 10+1 i parentes. I Norge er det såvidt jeg har forstått kun lov med 3+1? Og hva menes med tallet i parentesen?

Link to comment
Share on other sites

Enhver kikkert som egner seg til å skyte med i dagslys er egentlig egnet. Jeg har stort sett benyttet en 3-9x40 på mine rifler, det holder stort sett altid. Jeg foretrekker tynt og ikke medforstørrende retikkel.

 

Noenganger er det kjekt med litt mer forstørrelse, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

 

Jeg har brukt bla 1,5-4,5x , 4x30, 6x40, 3-9x40 osv og alt funker utmerket.

 

Ryperifla bæres mye og skytes relativt lite med, og blir det skutt er det gjerne på kort hold, opp til 100-150meter.

Til det trenges ikke noe spesialoptikk i massemangetusenkronersklassen!

Link to comment
Share on other sites

@ EirikVR

 

Det som etter min mening er minst like viktig som kikkerten på rifla er en god håndkikkert!

 

Det er med den man egentlig jakter med og finner rypene, rifla og kikkertsiktet er "bare" til avsluttningen. :)

 

Jeg skal ikke anbefale noe kikkertmerke, selv benytter jeg også her ganske rimelig optikk. Da all jakta foregår i mer eller mindre dagslys selv i finnmark i desember/januar. Jeg har benyttet en liten lett kikkert i 7x25, men har i dag kjøpt en ny i 8x26.

 

Jeg har noen meninger om håndkikkerten, den skal være liten å lett! En kikkert som man ikke kan bære uanstrengt hele dagen, og ha tilgjengelig hele tiden er egentilig ikke så godt egnet.

Man kan gjerne ha en større kikkert i sekken når man setter seg ned og tar en pause, men jeg synes at selv en 8x30 er på grensa til hva jeg vil ha hengende rundt halsen eller bære i hånda hele dagen.

 

Ei rype som sitter å trykker inntil en stein eller i lyngen er vanskelig å se selv på såpass kort hold som 50-100 meter. Det er her den lille kikkerten kommer inn. Hvis man undersøker ALT forran seg i terrenget med kikkerten, så vil man etterhvert erfare at det blir mange flere skuddsjanser enn om man bare bruker kikkerten innimellom!

 

Hver gang ett skritt avdekker nytt terreng forran deg, stopp - bruk kikkerten, og beveg deg sakte. Det er vel det beste rådet jeg kan gi :wink:

 

Hvordan rifle du velger er egentlig ikke så vesentlig for utfallet av jakta, 22lr duger, og alt mellom 22WMR og 6,5x55 er yppelig..

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har i flere år brukt 22lr med godt resultat, men har for i år byttet til en lett hendig Sako i 6mm PPC, med 3-10x40 kikkert med kulebanekomp og tynt mil-dot retikkel. Dette er min drømmekombinasjon. Synes 22lr er en morsom patron å jakte med, men gleder meg til å kunne strekke holdene lenger en ca. 70-80 meter, som er det absolutte maksimale jeg kan tenke meg med salongrifle.

 

Ellers, så er det slik andre har sagt at en god og lett håndkikkert er gull verdt!

 

img4772.jpg

 

img4773.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen meninger om håndkikkerten, den skal være liten å lett! En kikkert som man ikke kan bære uanstrengt hele dagen, og ha tilgjengelig hele tiden er egentilig ikke så godt egnet.

Man kan gjerne ha en større kikkert i sekken når man setter seg ned og tar en pause, men jeg synes at selv en 8x30 er på grensa til hva jeg vil ha hengende rundt halsen eller bære i hånda hele dagen.

 

Jeg benytter meg av en Meopta meostar (håndkikkert) i 8x42 under slik jakt. Jeg mener ikke dette er for tungt eller svært da jeg har kjøpt en butler creek bærereim til denne. Dette er en kikkertreim som tres på omtrent som en ryggsekk, og med fester til kikkerten, Dermed holdes kikkerten tett inntil brystet mens du går, og så er det bare å løfte den opp når du skal se. Dette er etter min mening en god investering. I tillegg er det muligheter til å vri/dra kikkerten til siden når du skal legge deg ned for skudd.

 

Subsoniske patroner med hulspiss og lyddemper til 22.lr bruker jeg på slik jakt. Disse lager lite søl synes jeg, men blir skuddholdene for lange så dupper disse kulene noe, og lange hold er derfor vanskelig. hvis rypene er veldig vare går jeg over til rifle i kal.223. Dette fungerer også bra, men pga den høye utganshastigheten hender det at det blir litt søl :?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 17HMR i en Sako Quad toppet med et billig sikte i 2,5-10 (jakter kun med denne på dagtid så skumringsverdi etc blir ikke så viktig). Det er et glimrende kaliber som passer perfekt etter min mening.

Børsa er riktig nok noe dyr til å være i dette kaliberet, men i tillegg kan du bytte løp til både 22LR, 22WMR(har det også) og 17Mac2.

Du får jo adskillig billigere børser enn Quaden i kal 17HMR, Savage har noe bra.

 

Kalibret er en 22WMR hylse strupet ned til en 17 kule. Har teste forskjellen på 17hmr og 22wmr i kronograf og 17hmr hadde ca 220 m/s høyere hastighet. Med andre ord end del flatere kulebane. Resultat på rypet = lite hull inn og lite hull ut, ser ut som en litt stor nål har gått igjen :lol: Og de få jeg har skutt med den har blitt ligende på stedet hver gang.

 

Ellers er som sagt en god håndkikkert viktig.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. De jeg har skutt med 17 HMR har ikke alltid krepert så raskt som jeg hadde trodd. Det var med hulspiss. Derfor trodde jeg at kanskje den ble litt for snill den helmantelen.

 

Har selv en Quad med en Kahles 3,5-10x50 oppå. Perfekt til rypejakt når man treffer godt 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det egentlig med sikker bakgrunn da man driver toppjakt? Da skyter man jo i en vinkel oppover, så prosjektilet vil få en lang flygetur. Man har jo ikke kontroll på bakgrunnen i de avstandene vi snakker her? Om treet er 5 meter høyt blir det en bra stor vinkel å skyte, noe som gir en lang kulebane

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Hvordan er det egentlig med sikker bakgrunn da man driver toppjakt? Da skyter man jo i en vinkel oppover, så prosjektilet vil få en lang flygetur. Man har jo ikke kontroll på bakgrunnen i de avstandene vi snakker her? Om treet er 5 meter høyt blir det en bra stor vinkel å skyte, noe som gir en lang kulebane

 

 

Her tenker du feil. Jo større vinkel, jo betre. Å sende ei kule vannrett tvers gjennom skog og myr er langt farlegare. Då kan den jo vere farleg over fleire kilometer, så sant den ikkje treff eit tre eller liknande. Skyt du oppover vil kula kun vere farleg på nedslagspunktet på 1X1 meter...

Link to comment
Share on other sites

 

Har absolutt null erfaring med rifle, og har bare skutt med hagle før. Om jeg skal begynnne med det her trenger jeg vel ei børse, så kanskje noen har gode råd på den fronten også?

 

 

Mine tips, (for det dei er verdt):

 

1. Lat salongrifla stå att heime. I mine auge nesten ubrukeleg. Kor mange vindstille dagar har du i vinterfjellet?

 

2. Bruk storviltrifla di. Heilmantla kuler går fint på rype i standard folkekaliber som 30.06, .308, 6,5X....

 

3. Somme holspisskuler går, somme går ikkje. I .308 ekspanderer f.eks. 168 grain Sierra Matchking i norsk vinterrype og lagar berre graps. Lapua scenar gjer det ikkje, med utgangsfart under 800 m/s. (Testa ved fleire høve på skotavstandar frå 60 til 140 meter).

 

4. Subsonic-ammo, kvifor det? Du ønskjer flatare kulebane, ikkje omvendt. Med lyddempar får du ofte fleire sjansar om det er eit poeng. Det demparen ikkje tar av lyd, tar snøteppet seg av. Du vil bli overraska over kor lite det smell når alt rundt deg er teppelagt av snø.

 

5. Brukt lang tid, kikkert eit must. Under gode forhold ser du fuglen på over 400 meters hold.

 

6. Vis måtehald. Det er neste års kapital du eigentleg haustar av no, ikkje rentene.

 

7. Dreg du høgt til fjells og gradestokken kryp mot 20 minus, hugs innskyting på nytt. Iskaldt stål og anna lufttettheit kan by på overraskelsar.

 

8. Ha ein sekk på ryggen med volum nok til å fungere som skytestøtte. Tofot fungerer dårleg i laussnøen.

 

9. Truger er betre enn ski. Nesten alltid.

 

10. Ta med ei lokkefløyte og prøv på reven innimellom. Det kan gi suksess sjølv midt på dagen i januar/februar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...